Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:37

Ik heb ook weer een vraagje Haha! Heb net met de hoefsmid overlegt en die kwam op de site www.imprintsport.com heeft iemand ervaring met deze dingen? Het is best een gedoe om ze eronder te doen als ik het filmpje zie maar het spreekt me wel aan. Maar goed, hoe lang blijft zoiets zitten? Hij had zelf de glue on van Mustad besteld maar het schijnt dat die maar 3 weken blijfen zitten als het paard binnen staat. Dus die vallen sowieso af. Nu twijfel ik dus tussen de glue on shoe van hippotech en die andere. Denk dat ik toch voor de glue on shoe ga omdat dat iets makkelijker te plakken is. Wel duur maar mijn smid durft er op dit moment echt niets onder te slaan. Voor de geintreseerden: http://picasaweb.google.nl/nynke.hibma/ ... ijnHoefen# foto's van Skundi's hoef.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:47

Oeh, mooie dingen! Wat kosten ze?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:00

Goeie vraag, daar ben ik nog niet achter Clown heb alleen de filmpjes gezien. Ga morgen de site even goed doorlezen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:38

ben ook wel benieuwd naar hoe duur ze zijn. Ben bang dat ze best prijzig zijn... Vork

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:13

Ja dat denk ik ook.. ik kan ook geen prijzen vinden op de site dat vind ik wel jammer! Ook vind ik het jammer dat ze gaatjes in de hoefwand boren (kun je op het filmpje kijken) Het word voor mijn paard toch de glue on shoes. Alleen volgens mij moet je er appart nog lijm etc. bij kopen. Vraag me af of het ook met de lijm van mijn smid kan waar je normale ijzers ook mee onder plakt. Weet iemand dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:29

Arabesk schreef:
Citaat:
8. Contractie vindt enkel plaats bij onbekwame hoefsmeden. Indien een hoef correct bekapt en beslagen wordt, is er nooit sprake van contractie;

De hoef begint met groeien aan de kroonrand en zet op weg naar beneden uit. Na iedere bekapping begint de hoef gelijk weer langer te worden. Door de conische vorm van de hoef betekent "langer worden" ook "breder worden". Dit is een proces dat voortdurend doorgaat.

Tijdens het groeien kan de beslagen hoef echter niet meer breder worden, want de ijzers fixeren de hoefwand. Toch groeit de hoef door, dus er zal "iets" moeten gaan gebeuren. De hoefwand moet noodgedwongen een steilere hoek gaan aannemen.

Omdat de onderkant van de hoef niet breder kan worden maar "vast" staat wordt de hoef tijdens het groeien hogerop steeds smaller. De hoef verandert langzaam van conisch in een cylinder-vorm. De hielen van deze cylinder draaien naar binnen en zorgen voor een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er "witte lijn" beschadiging ontstaat en kan pijn veroorzaken.

Het smaller worden van de hoef gebeurt bij iedere hoef waar beslag onder zit.

Afbeelding

ondanks dat dit al een ouder post is wil ik hier toch op reageren.

Mijn hoefsmid die ook kunstof beslag doet (wat er ook volgende week onder komt) heeft toen er een aantal weken geleden ijzers onder kwamen. Heeft ze speciaal de ijzers iets grooter gelaten dan precies om de hoef juist om Contractie te voorkomen doordat de hoeven dus wel breder kunnen worden. Ik heb dan ook een erg goede gediplomeerde hoefsmid. Het enige nadeel hier aan is dat er wel meer kans was op het aftrappen van de ijzers maar dit is in de afgelopen weken niet gebeurt..

Ofterwijl jou conclusie klopt niet helemaal

Verder had ik nog een vraag(aan alle andere bokkers in het topic) wat betreft Easywalkers en dan metnaame de easywalkers als er met kalkoenen gereden word... heeft hier iemand ervaring mee (of met een andere merk kunstof beslag met kalkoenen) want mijn hoefsmid zegt dat het écht niet werkt omdat ze er uitvallen en dergelijke.. maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:31

Nou ik heb de nieuwe Nike Air's voor Bol binnen hoor! Haha!
Ga ze gelijk morgen proberen!

Ben alleen bang dat ik ze toch net een maatje te klein gekocht heb... Dat wordt ruilen denk ik. Tong uitsteken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:28

Nike's Air? Was da? Knipoog

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:40

HaHa, Nike Air zijn 'supersonische' sportschoenen voor mensen.
Nee ik bedoelde zijn nieuwe hoefschoenen: de Easyboot Epic! Wat een dingen... Haha!

Afbeelding

Ben benieuwd of het wat wordt. Tong uitsteken

Heb nu overigens wel contact met een andere hoefsmid uit de regio. Kijken of die wel kunststof (wil) beslaan...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:17

Ben benieuwt, zijn ze niet zwaar?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:27

Het gewicht valt me wel een beetje tegen ja...
488 gram per stuk volgens mijn huishoudweegschaal. Tong uitsteken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:28

Goeie dat is best zwaar! Heb je er vandaag al mee gereden?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:23

Nou.. mijn hoefsmid is gister geweest en ik heb hem er eens naar gevraagd...
Hij vond het nix! Heb dus maar even doorgevraagd waarom dat zo was, hij gaf als voorbeeld een paard wat door die kunststof ijzers kreupel was geworden omdat ze geen goeie 'afrol' hadden (volgens hem waren ze puntiger aan de voorkant dan traditionele ijzers). Dus ik al zeggen dat dat volgens mij wel mee valt en dat er tegenwoordig wel andere kunststof ijzers op de markt zijn, en dat ik die zo kan bestellen!
Hij gaf gelukkig wel toe dat hij zich er ook niet in verdiept had, dus hij sprak daarna niet meteen meer tegen. Ik heb hem gevraagd of hij die ijzers eronder wilde doen als ik ze zou bestellen en dat vond hij wel goed. Volgens mij is hij nou ook wel nieuwschierig hoe dat gaat werken, want hij wist dus helemaal niet hoe die nieuwe versies eruit zien.

Nou vraag ik me alleen het volgende af... zou hij het dan wel goed doen? Ik bedoel, als hij zich er niet in verdiept heeft, zou hij ze er dan wel goed onder kunnen slaan?
Ik moet zeggen dat hij mijn paardjes wel altijd heel netjes op de hoefjes zet, en bij mijn vorige werk (op privé stal) zette hij eerder ook alle paardjes daar op ijzers, ook zeer netjes...
Maar hij heeft zelf dus geen ervaring met kunststof ijzers. Zou ik ook ergens een lijstje kunnen krijgen over waar hij op moet letten of zo?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:26

Als je hippoflex beteld kan je op de website een gebruiksaanwijzing downloaden. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:15

Nexus schreef:
HaHa, Nike Air zijn 'supersonische' sportschoenen voor mensen.
Nee ik bedoelde zijn nieuwe hoefschoenen: de Easyboot Epic! Wat een dingen... Haha!

Afbeelding

Ben benieuwd of het wat wordt. Tong uitsteken

Heb nu overigens wel contact met een andere hoefsmid uit de regio. Kijken of die wel kunststof (wil) beslaan...

wij hebben nu voor één paard easyboot bare, maar ik denk toch dat de epics (die van jouw plaatje) beter zijn en makkelijker zijn aan en uuit te trekken Zij zijn groot en ik is klein! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:17

Ik zal mijn vraag nog maar een keer stellen...

Als je kunstof "ijzers" heb met kalkoenen blijven deze net zo goed en stevig zitten als in ijzers of veeel minder?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:05

Sannessep schreef:
Maar hij heeft zelf dus geen ervaring met kunststof ijzers. Zou ik ook ergens een lijstje kunnen krijgen over waar hij op moet letten of zo?

Haha... geen ervaring? Weest u gerust smid, afrol op kunststof is volledig vrij... geen gedwongen centrale afrol. Beslaat (en bekapt) u het kunststof er gewoon onder zoals correct RIM-beslag. De nagels dienen wat dieper in het materiaal gebracht te worden met een extra hulpstukje tussen hamer en nagel.
Anders gaan de nagels door de werking van kunststof wat losser in de hoefwand zitten.

In al mijn vorige posten heb ik beschreven inzake kunststof en hoe deze eronder dient te liggen. Ffkes een paar pagina's terug lezen wellicht?

Kalkoenen in Easy Walker? Persoonlijk geen ervaring in, maar Easy Walker is een enorm sterk doorontwikkeld ijzertje... ik verwacht inzake kalkoenen niet veel andere problemen dan de gaten in gewoon beslag: schroefdraad kan altijd wel eens een keertje kapot gaan.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:14

De glue on shoe is vandaag op de post gegaan door een smid die dit ook gebruikt. Helaas woond hij iets te ver weg maar was wel zo aardig om een paketje samen te stellen Haha! Helemaal geweldig want dan hoef ik niet via Duitsland te bestellen, dit ging een stuk makkelijker. Als het goed is heb ik het dan morgen. Vanavond de smid bellen en kijken wanneer hij tijd heeft Pling

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:17

scoxxx schreef:
Sannessep schreef:

Haha... geen ervaring? Weest u gerust smid, afrol op kunststof is volledig vrij... geen gedwongen centrale afrol. Beslaat (en bekapt) u het kunststof er gewoon onder zoals correct RIM-beslag. De nagels dienen wat dieper in het materiaal gebracht te worden met een extra hulpstukje tussen hamer en nagel.
Anders gaan de nagels door de werking van kunststof wat losser in de hoefwand zitten.

In al mijn vorige posten heb ik beschreven inzake kunststof en hoe deze eronder dient te liggen. Ffkes een paar pagina's terug lezen wellicht?

Sorry hoor, had het wel ergens gelezen, maar dacht dat het in een ander topic was... ben soms zooo vergeetachtig Frusty

Waar zou ik die kunststof ijzers kunnen bestellen (of wat is aan te raden)? En dat tooltje? Of kan alleen de smid zelf daar aan komen (denk niet dat hij dit zelf wil doen, dus als het enig zins mogelijk is hoop ik hier zelf aan te kunnen komen)?

edit: excuses voor als dit ookal eens gezegd is...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:35

scoxxx schreef:
Dynamix ziet er dik uit vanwege de noppen. Maar ikzelf ben niet zo te spreken over Dynamix, dankzij de noppen.
Ik persoonlijk heb liever een breder draagvlak zeg maar.

Ik doe het altijd zo: ik betaal vooruit aan de Duitse leverancier via een buitenlandse betaling, gewoon via internet.
Twee dagen later heb ik de ijzertjes in huis.

HippoFlex is te bestellen via http://www.hippoflex.de/seite.php?lang= ... SeitenID=8
Marathons en Easy Walker via http://www.huf-shop.de/deutsch/safedata ... /index.htm
Duplo via http://www.innovationenonline.de/

Volgens mij staat dat tooltje er ook bij. Het is een soort smal stukje ijzer waarmee je de nagel dieper in het ijzer tikt. Maar smid kan ook een ander smal dun ijzeren dingetje (ergens diep onderin de gereedschapkist?) gebruiken om dit te bewerkstelligen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:40

scoxxx schreef:
Sannessep schreef:

Kalkoenen in Easy Walker? Persoonlijk geen ervaring in, maar Easy Walker is een enorm sterk doorontwikkeld ijzertje... ik verwacht inzake kalkoenen niet veel andere problemen dan de gaten in gewoon beslag: schroefdraad kan altijd wel eens een keertje kapot gaan.

oke dankje ! op dit moment heb ik de kalkoenen niet nodig (ivm binnen seizoen) maar van de zomer heb ik ze wel nodig en als kunstof goed bevalt wil ik dat dus ook met kunstof en kalkoenen !

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:16

http://www.easywalker.at/index.php?opti ... 52&lang=de

Duidelijke technische beschrijving beslagwijze kunststof easy walker. Wel Duits, maar de foto's zeggen genoeg.
Persoonlijk vijl ik niet in de hoefwand. De lippen bij "mijn" beslag ligt gewoon bovenop de hoefwand. Maar soms knip ik gewoon alle lippen eraf en werk liploos.
Ik ga zo ffkes op zoek naar een fotootje voor jullie.
Op pagina 8 wordt dmv onderkappertje de nagels dieper in het materiaal geslagen. Zo kan het natuurlijk ook Knipoog
P.S. ook foto's met kalkoenen.

Persoonlijk werk ik het liefst met HippoFlex: goede pasvorm, ik hoef niet bij te vijlen, lippen zitten er standaard aan en die knip ik indien gewenst gewoon weg.
De brug erop schroeven vergt wel ffkes wat kracht om de brug zonder uitstekende mm-tjes glad te krijgen met het ijzer. Maar ja, ik heb ook enorme "klauwen". Indien geen klauwen Knipoog boorschroefmachientje...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:06

Afbeelding
Beslag met lip. HippoFlex, 7 weken oud.
Ruim garnituur vanaf 3de nagelgat.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:39

Ziet er mooi uit Scoxx heb je ook een foto van de onderkant? Vandaag is de glue on shoe aangekomen Haha! Geloof alleen dat de smid de poeder is vergessen Clown er staat op internet liquid en powder. In het paketje zit geen poeder.. Hoop dat hij het snel op de post kan doen en we het voor dinsdag hebben, dan komt de hoefsmid om het eronder te zetten Haha! Als zijn hoefen weer een beetje gegroeit zijn hoop ik dat hij er hippoflex onder druft te slaan. Die nagels steken wel meer uit dan bij ijzers, hoort dat bij kunstof?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:50

Dat de nagels wat meer uitsteken komt omdat het beslag al wat ouder is. Kunststof beweegt wat mee met de hoef, meer dan RIM-beslag... dan liggen de nagels er wat sneller "bovenop" zeg maar.
Mogelijk is natuurlijk ook om een klein gleufje te kappen met onderkappertje, nageltje hierin te buigen en met stopverf af te werken. Is natuurlijk nog netter. Zal ik de volgende keer doen, mooiere fotootjes Knipoog Slordige scoxxx Bloos

Fotootje van "vers" beslag, nagels liggen wat dieper in de hoefwand:
Afbeelding

Onderkantje
Afbeelding

Morgen weer 3 paardjes bekappen en beslaan met HippoFlex, ik zal weer nieuwe fotootjes maken. Half februari HippoFlex erondertikken met leren zooltje ertussen ivm trainingen in de Belgische Ardennen. Vooralsnog zonder siliconen, ffkes kijken hoe dat zich ontwikkelt/uitpakt.