Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:21

en ik vraag nog steeds of het paard de hele dag op stal staat....en ik ben bang dat ik er geen antwoord op krijg....

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:48

eiber, ik weet dat je het op mij bedoelde.
Ik ben blij dat er boeken zijn voor mensen het hoe en wat uit te leggen,maar veel van die personen die daar kennis van op doen,denken dat je zonder parrelli niet met paarden kan omgaan... snap je.
Ik houd niet van het commerciele.
Een pareli touwhalster kost het dubbel van een ander!! enz..
parelli zadel,heeft 1 boommaat,en pas het maar aan met chimps...
Ligt de pad dan wat scheef(iets dat bijna steeds het geval is) al ist maar een cm,heb je net zo veel aan een zadelmarkt zadel,die zijn dan ook scheef en passen ook niet altijd!!

Geerke: ts dacht waarschijnlijk dat iedereen ging zeggen dat de vorige eigenaars de schuld hebben.
Volgens mij is het paard zo eentje op een poepsjiek pension,komt ankel buiten in stapmolen of werken en met wat geluk even in de bak!!
verder staat die mischien mooi te blinken.
Veel mensen weten niet dat dat fout is om zo paarden te houden!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:12

savath schreef:
eiber, ik weet dat je het op mij bedoelde.
Ik ben blij dat er boeken zijn voor mensen het hoe en wat uit te leggen,maar veel van die personen die daar kennis van op doen,denken dat je zonder parrelli niet met paarden kan omgaan... snap je.
Ik houd niet van het commerciele.
Een pareli touwhalster kost het dubbel van een ander!! enz..
parelli zadel,heeft 1 boommaat,en pas het maar aan met chimps...
Ligt de pad dan wat scheef(iets dat bijna steeds het geval is) al ist maar een cm,heb je net zo veel aan een zadelmarkt zadel,die zijn dan ook scheef en passen ook niet altijd!!

dat Parelli zijn methode duur verkoopt is een veel gehoord argument.
maar wat is duur?
kennis is onbetaalbaar, er zit meer dan 40 jaar ervaring in zijn lespakketten, die overigens qua prijs heel goed kunnen concureren met het lesgeld dat sommige mensen bereid zijn elke week neer te tellen,met soms dubieuze resultaten.
zijn materialen zijn kwalitatief heel goed, zijn zadelsysteem is een echt systeem, waar (zoals alles bij hun) veel denkwerk en ervaring in is gestoken.
ik heb geen moeite met het geld dat je uit moet geven voor hun DVD's, ik heb in 3 jaar tijd meer geleerd over paarden (en mezelf) dan in de 20 jaar hiervoor, dat ik paarden had.
maar goed, het topic ging niet over Parelli, maar over de slechte hoeven van het paard vd. TS.
helaas heeft ze nog niet weer gereageerd, en voel ik me niet bezwaard dit uitstapje in dit topic te plaatsten.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:19

Sorry voor de late reactie maar heb op dit moment enorm druk. Ben bij de dierenarts geweest en het valt gelukkig mee. Hij adviseert het paard wel op ijzers te laten staan met twee lippen, maar ze willen de volgende keer een teenzool aan de voorkant tussen doen dat het beter afrolt.
Ook qua hoeven zei hij alleen dat biotine wel is zou kunnen helpen, maar dit is ook maar de vraag of dit ook echt helpt.. dit is namelijk nooit echt bewezen.
Mijn paard moet sowieso op ijzers blijven staan adviseert de dierenarts.
Mijn paard staat bij een hippisch centrum en we hebben daar dus niet de mogelijkheid om de paarden de hele dag naar buiten te laten gaan of halve dag enz zo werkt het bij ons niet. Zomers dan gaat hij wel de wei in

Het verhaal met ijzers met 2 lippen voor de voorhoeven dat is ook een verhaal apart je hoort zoveel verschillende dingen de een zegt dat en de andere dat...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 06:54

Dan zou ik voor de gezondheid van je paard, een andere stalling zoeken met veel weidegang.

Je hebt het nog niet over de bodembedekking gehad?
Zaagsel is funest voor zulke voeten.

Ik zou als ik jou was zeker biotine proberen, icm bruin bier .

Ook zou ik een second opinion vragen aan een andere goede smid.

Een goede smid hoeft overigens niet een bekende smid te zijn, juist iemand die minder bekend is durft te zeggen dat die ijzers er af moeten, die hoef valt heus niet uit elkaar.
Een van die van mij had een kroonrandscheur, op de wei opgelopen, die scheur zat in de breedte, dus was erg pijnlijk en erg lastig genezen.
Heel langzaam zkte de scheur.
Blootsvoets hebben we dit probleem behoorlijk snel kunnen oplossen, nagels in die toch al poreuze voet, hadden meer kwaad dan goed gedaan.

Wat betrefd hoefproblemen zou ik persoonlijk meer vertrouwen op een smid dan op de dierenarts.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:08

0Nanneke0 schreef:
Sorry voor de late reactie maar heb op dit moment enorm druk. Ben bij de dierenarts geweest en het valt gelukkig mee. Hij adviseert het paard wel op ijzers te laten staan met twee lippen, maar ze willen de volgende keer een teenzool aan de voorkant tussen doen dat het beter afrolt.
Ook qua hoeven zei hij alleen dat biotine wel is zou kunnen helpen, maar dit is ook maar de vraag of dit ook echt helpt.. dit is namelijk nooit echt bewezen.
Mijn paard moet sowieso op ijzers blijven staan adviseert de dierenarts.
Mijn paard staat bij een hippisch centrum en we hebben daar dus niet de mogelijkheid om de paarden de hele dag naar buiten te laten gaan of halve dag enz zo werkt het bij ons niet. Zomers dan gaat hij wel de wei in

Het verhaal met ijzers met 2 lippen voor de voorhoeven dat is ook een verhaal apart je hoort zoveel verschillende dingen de een zegt dat en de andere dat...

Zijlippen: indien de lippen tussen het 1e en 2de nagelgat zitten = slecht. Betreft dan een achterijzer die de hoef gegarandeerd zal misvormen.
Voorijzers met zijlippen: zijlippen zitten dan tussen het 2de en 3de nagelgat. Iets beter, maar ik persoonlijk vind het helemaal niks. Risico tot misvorming vind ik te groot.
Teenzool aan de voorkant? M.a.w. je gaat de teen verhogen en de hielen verlagen? Bad idea: balans in de hoef geraakt in onbalans met alle gevolgen voor de diepe buigpees. Verhoogd risico op peesblessure's + ontwikkeling van HKO.

Houd het beslag zo eenvoudig mogelijk! Wil je een betere afrol, neem dan een equilibrium-ijzertje danwel een BreakOver-ijzertje of iets soortgelijks.

Maar eerlijk gezegd... laat het paard eens goed bekappen, dat is vaak de oorzaak van "probleemhoeven".
Ik ben een groot fan van correct ondergeslagen ijzertjes... maar een paard dat op blote voeten slecht op zand/harde ondergrond loopt (zonder al te veel training) vind ik bedenkelijk. Ik bedoel, het is vreemd, en niet altijd op te lossen door er dan maar een ijzertje onder te tikken.

En inderdaad: veel binnen staan is ook niet zo je-van-het Knipoog

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:19

Ik heb een paard gereden voor iemand anders. Ook problemen problemen en nog eens problemen. Telkens het ijzer er onderuit en brokkelhoeven als gevolg van het aftrappen van het ijzer.
Na enige dwang van mijn kant weten te overtuigen dat er een andere hoefsmid moest komen. De hoefsmid die bij mij komt erheen, niets meer aan de hand, hoeven worden nu weer sterker, brokkelen niet meer af omdat het ijzer gewoon (zoals het hoort) blijft zitten! J
Je paard is gekeurd, goed bevonden (hoewel ze meer naar de vorm van de hoef kijken dan naar de 'hardheid'. Ik zou het dan in eerste instantie toch echt bij de hoefsmid zoeken. Het zijn ook maar mensen, doen ook dingen verkeerd en hebben een eigen manier van handelen. Je huidige hoefsmid heeft dan wellicht een verkeerde werking op jouw paard, zegt niet dat hij onkundig is, maar gewoon een slechte combi, zoals je die ook weleens hebt bij paard en ruiter.
Andere optie is dat je paard een hoefziekte heeft opgelopen. Maar dat zou uit onderzoek in de kliniek moeten blijken en zou je hoefsmid ook moeten herkennen.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:25

Ik hoop dat je naar Rob van Nassau gaat, die heeft mijn paard ook zo snel opgeknapt. Hele brokken kwamen er af voordat ik naar hem ging.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:34

crossmonster schreef:
Dan zou ik voor de gezondheid van je paard, een andere stalling zoeken met veel weidegang.

Je hebt het nog niet over de bodembedekking gehad?
Zaagsel is funest voor zulke voeten.

Ik zou als ik jou was zeker biotine proberen, icm bruin bier .

Ook zou ik een second opinion vragen aan een andere goede smid.

Een goede smid hoeft overigens niet een bekende smid te zijn, juist iemand die minder bekend is durft te zeggen dat die ijzers er af moeten, die hoef valt heus niet uit elkaar.
Een van die van mij had een kroonrandscheur, op de wei opgelopen, die scheur zat in de breedte, dus was erg pijnlijk en erg lastig genezen.
Heel langzaam zkte de scheur.
Blootsvoets hebben we dit probleem behoorlijk snel kunnen oplossen, nagels in die toch al poreuze voet, hadden meer kwaad dan goed gedaan.

Wat betrefd hoefproblemen zou ik persoonlijk meer vertrouwen op een smid dan op de dierenarts.

Ik heb als bodembedekking stro liggen.
Een andere stal is zeker geen optie. Dit omdat ten eerste gewoon geen plek is bij mij in de buurt en het aanbod is al heel klein en ten 2e nergens in de buurt gaan momenteel rond deze tijd de paarden naar buiten de wei op. Aangezien de kwaliteit zo enorm slecht is waar wij wonen.

Mijn hoefsmid die werkt ook samen met mijn dierenarts teminste hij werkt daar o.a. voor dus ik ging er wel vanuit dat het oke was. Er lopen bij mij op stal meerdere rond dus ga binnenkort als ik iemand tegen kom iemand aanschieten en kijken wat die er van zegt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Ik vrees dat het probleem langer gat duren als je paard veel opgesloten is tussen vier muren van drie meter!
kan je niet regelen dat hij dan minstens twee urrtjes in de paddok kan of zo!
slijk kan geen kwaad hoor,ik zet die van mij lioever een uurtje of twee in een natte paddok,dan 23 uur op stal.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:58

Mijn Haflinger had ook slechte hoeven, maar we konden het elke keer net 6 weken volhouden voordat de ijzers eronder vandaan rammelden. Ik ben een paar jaar geleden verhuisd naar de Achterhoek en kreeg dus ook een andere smid. Sinds hij mijn merrie beslaat kunnen de ijzers gewoon 8 weken mee. Hij nagelt veel hoger en gebruikt ook veel meer garnituur. Mijn merrie heeft nu goede hoeven, waar ik nooit iets aan hoef te doen.
Grappig maar waar: beweging werkt idd! Elke zomer rijd ik mee met een trektocht van zo'n 200 km stappen op verharde ondergrond, zoals asfalt. Ze wordt vlak voor deze tocht op nieuwe ijzers gezet en als ze de nieuwe beslagbeurt hierna nieuwe ijzers krijgt zijn haar hoeven echt megahard gegroeid, zeker zo'n 2 cm!! Het valt elk jaar weer op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:11

brokkelhoeven, de flinters sprongen eraf

Afbeelding

of moest het paard gewoon bekapt worden?

Afbeelding

@ TS heb je foto's van de hoeven van het paard? Vaak lijkt het veel erger dan het in werkelijkheid is.

Ik lees dat je biks, muesli en appels aan je paard voert? Dat is veel zetmeel en suiker, dat kan een paard niet verteren. Op die manier sterft er darmflora af en komen er gifstoffen in de bloedbaan en dus ook in de hoeven. Dit tast de hoefkwaliteit enorm aan.
Veel op stal staan (op ijzers) bevordert de doorbloeding van de hoeven níet, de groei komt nagenoeg stil te liggen, de hoefwand wordt dun, brokkelt en scheurt etc.

Onze paarden staan dag en nacht buiten, zonder ijzers, op beton en grindtegels:

Afbeelding

Aangeboren zwakke hoeven bestaan niet, zwakke hoeven als gevolg van verkeerde huisvesting, voeding, bekapping (of verkeerd beslag) wél.

Hoeven zijn geen statisch gegeven, de hoefwand groeit bijna een cm per maand. De hoeven die je paard nú heeft zijn níet de hoeven die het paard bij de verkoop had. Je moet dus écht naar jezelf kijken, wat betreft de oorzaak van de probleem hoeven.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:22

Ik heb nu niet de hele post door gelezen.
Maar ik zou jou paard zonder ijzers gaan zetten.
En de eerste maanden niet buiten rijden zodat je hoeven niet extra gaan slijten.
Maar dat ze kunnen rusten en bijgroeien.
Ik denk dat het probleem zit bij telkens er terug een ijzer onder te plaatsen en de nagelgaten te dicht bij mekaar zitten.
Koop een vijl houd je paard ijzerloos minstens een jaar.
En als je en flapje ziet verschijnen vijl het gelijk dan scheurt niks door en kan de boel flink aangroeien.
Want in begin ga je vele flapjes hebben.

Een hoefwand is zoals klitteband steek je dar telkens nagels in op die plek is er geen hechting meer en bij vele nieuwe gaten hangt de halve wand los.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:31

@0hanneke0:
je moet goed beseffen dat , als je een paard koopt, JIJ verantwoordelijk bent voor zijn wel-en-wee.
Hij/zij kan helaas zijn eigen beslissingen t.a.v van wat goed voor hem zou zijn niet (meer) maken.
Deze verantwoordelijkheid zou zwaar moeten wegen.
Het zou kunnen betekenen dat je, om je paard gezond te maken, hem moet verhuizen naar een stalling waarbij hij meer naar buiten kan, ook al is het niet direct in de buurt, of:
Het zou kunnen betekenen dat je in overleg moet gaan met de huidige staleigenaar, of er geen oplossingen zijn te bedenken om je paard vaker naar buiten te laten gaan, of:
Het zou kunnen betekenen dat je meer tijd voor hem vrij zou moeten maken om met hem te gaan bewegen, op harde grond.
Allemaal mogelijkheden, JIJ moet echter je verantwoordelijkheid nemen.
En je niet verschuilen achter de zgn. onmogelijkheid van dingen.
Ik ben het verder geheel eens met de post van Arabesk.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:30

Oei, confronterend.... maar wel waarheid als een koe.
Er zijn in NL ontzettend veel mogelijkheden om je paardje te "stallen", ook een in ieder geval 12/7-situatie 's winters (overdag buiten).
Ook in de Randstad: Rotterdam, Amsterdam, Utrecht

Ik vond rondom Utrecht altijd een 24/7-situatie: ik ken er een stuk of 8.
Ik heb echter wel een brommertje moeten kopen ivm de afstand. Alle 8 locaties te Utrecht waren in 20 minuten brommer-tijd aan te rijden (3 kwartier fietsen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:34

als je paard dag en nacht buitenstaat hoef je op zich ook minder vaak per week te komen om beweging te geven dus dat scheelt dan weer Knipoog

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:38

scoxxx schreef:
Er zijn in NL ontzettend veel mogelijkheden om je paardje te "stallen", ook een in ieder geval 12/7-situatie 's winters (overdag buiten).

Ik heb echter wel een brommertje moeten kopen ivm de afstand. Alle 8 locaties te Utrecht waren in 20 minuten brommer-tijd aan te rijden (3 kwartier fietsen).

Niet waar ik woon hoor. Dat weet ik ook zeker anders zou ik het niet zeggen!

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:52

Toen ik mijn paard kocht, kreeg ik hem ook met voorijzers waar 2 lippen aan zaten. Zijn ijzer ging er binnen een week vanaf waarna duidelijk werd dat zijn hoeven volledig aan het afbrokkelen waren en de reden van een ijzer met 2 lippen was om de boel bij elkaar te houden.

Mijn smid laten komen en die zag direct dat het brokkelen kwam omdat hij de witte lijn ziekte had in zijn hoeven, zijn hoeven zijn uitgesneden en zonder ijzers laten staan 12 weken zodat hij elke dag behandeld kon worden met hoof en sole en honing. De eerste week kon hij van ellende niet lopen maar toch gedaan in de bak met zachte bodem omdat beweging erg belangrijk is voor de hoeven. Na een aantal weken kon ik weer rijden met hem in de bak.

Vervolgens heeft hij mooie hoeven gekregen en weer gewone ijzers voor met 1 lip, mijn smid let er elke keer weer goed op en als hij ook maar denkt dat het weer terug komt dan laten we zijn ijzers eraf voor 1 of 2 weken zodat ik goed kan behandelen en vervolgens kunnen ze er weer onder.

Hij staat nu al 2 jaar op vlas waardoor zijn stal veel droger is waardoor het gelukkig niet zo makkelijk terugkomt, maar het kan altijd en zeker met hele warme broeierige dagen.

Ik hoop dat je er wat hebt, succes!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:07

0Nanneke0 schreef:
scoxxx schreef:

Ik dacht exact hetzelfde toen ik in Utrecht kwam wonen, vroeger. Dat bleek niet het geval te zijn Knipoog
Ik moest gewoon beter zoeken. De beste plekjes zijn 9 van de 10 x via via te vinden.
Welke stad woon je/vlakbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:19

0Nanneke0 schreef:
scoxxx schreef:

Als je zou willen, doe een oproep. Ook mijn paard kwam uit een gebied, Hilversum, waar hij overdag op een goede weide liep, overigens kwam hij van een fokker waar alles buiten liep, merries/veulens en hengsten.

Je hebt nu een heel groot bereik met bokt om een stal te kunnen vinden. Je zult zien dat je paard met sprongen vooruit gaat.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:02

Ik heb al een hele tijd geleden verschillende advertentie's geplaatst op internet, maar geen reactie. Ook in de buurt ben ik gewoon stallen af gegaan. Kijken of er meer mogelijk is, maar dat is er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:42

Ook op bokt?

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:59

russel schreef:
Ook op bokt?

Nee nog niet. Ga ik nu even doen. Knipoog Dankje.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:12

Welke streek woon je?
Mensen zat die hier wel ergens een plaatsje weten uit jou buurt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:18

pure msm voeren en lijnmeel in z'n voeten slaan. Zou je smid je meer over kunnen vertellen.

Mijn merrie is hoefbevangen geweest en heb daar dus nu de ellende van Verdrietig d'r voeten scheuren en ze raakte vooral van de zomer bijna dagelijks ijzers kwijt.