Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:05

Gelijk heb je dat draven op harde ondergrond is de pest voor hoeven.

Je zou wel wat oefeningen kunnen doen om zijn achterhand wat sterker te maken wat losser in de lendenen. Kijk ook eens of het zadel niet de beweging in zijn rug belemmert. De oefeningen zijn simpel, gewoon in een afgezet stuk bak je paard over balkjes laten draven, gewoon los zonder lijn en dan doen je er een paar dicht bij elkaar en wat hoger zetten en dan met het halster in en touwtje er naast erover heen laten stappen zodat hij zijn achterbenen op moet tillen. Doe je dat een paar weken 2 keer per week een half uurtje en dan heeft hij al wat training in zijn achterhand.

Verder is het belangrijk om te zorgen dat de voorvoeten goed bekapt zijn, als die snel weg kunnen kopen en netjes kunnen afrollen dan heeft hij tijd om zijn achterbenen normaal naar voren te zonder in de weg te komen van zijn voorbenen.

Succes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:44

Misschien een beetje laat, maar ik had een tijdje terug je topic gelezen en ik kom nu iets tegen op i'net wat me weer aan jou topic doet herinneren. Vandaar toch maar even een berichtje:

'Mustad HoofProtect'
Afbeelding

bestaat uit vier halvemaanvormige stukken dun, maar stevig polyurethaanplastic die met de bijgeleverde speciale, snelwerkende cyanoacrylaatlijm aan de hoefwand worden bevestigd. Nadat het materiaal is aangebracht, wordt het vrijwel transparant en zal de hoefwand niet verder afslijten. De stukken kunnen worden benageld en worden samen met het groeiende hoorn bekapt.

Hoe zijn de hoefjes nu trouwens?

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:45

Hoi,

wel wat laat mischien maar is schrik als ik jouw verhaal lees en de foto's bekijk.
Toen ikmijn paard kocht had hij ook een minder sterk achterbeen en ja dat zou vanzelf wel sterker worden.
Ook zij sleept met de toon over de grond maar het slijt niet zo erg als de jouwe.
Toch bleef het me niet lekker zitten dat de benen niet goed werden opgetild wat ik ook deed.
Na een half jaar toch bij de dierenarts geweesten foto's gemaakt omdat ik bang was voor ocd in de knie.
Niks op te zien maar de da gaf mij wel gelijk dat er iets niet in orde was dus werd er gedacht aan slappe knieën. Dus trainen en apart beslag.De hoeven werden wat naar binnen gezet en op ijzers omdat ze teveel afslijten.Helaas merkte ik geen verschil.
Na een half jaar nogmaals de dierenarts omdat ze echt begon te kreupelen.
Volgend de ene dierenarts een peesblessure, volgens de ander haar knieën.
Uiteindelijk naar emmeloord gegaan en die heeft pas met een artroscopie kunnen vasstellen dat ze een oc had in haar li-knie.
Ook waren inmiddels haar kniebanden beschadigd omdat ze zich toch heeft proberen te compenseren.
En echt ik heb dat hele jaar wedstrijden gereden en flink wat prijzen behaald. Niemand die het zag alleen mij zat het niet lekker.
Ze is nu geopereerd en herstellende van haar operatie.
Op dit moment loopt ze weer goed maar sleept nog wel omdat ze nu heel slap is, maar of het helemaal over gaat.
Ik heb haar gekocht toen ze alleen maar recreatief werd bereden, maar nu ik echt de sport in ging met haar en ze de m2 in ging kon ze de belasting niet meer aan en ging ze uiteindelijk ook echt fors kreupel lopen. Ik heb nog gevraagd aan professor Ter Braake of het kan dat paarden slepen met hun achterbenen omdat ze niet sterk zijn. En eigenlijk liet hij voorzichtig doorschemeren dat slepen met de achterbenen altijd wel iets betekent en dat het goed gecontroleerd moet worden.
Ik wil je op het hard drukken goed te kijken naar je pony en goed alles e laten checken voordat je hem verder belast. Laat evt een echo maken van de knie, en zijn er ook buigproeven gedaan? Ook van de knieën?
Ik wens je veel sterkte en wijsheid maar wees voorzichtig. Een paard dat sleept en niet kan galloperen klopt niet.Ik ben ook bij twee hele beste da geweest en uiteindelijk hebben ze het in Emmeloord pas gevonden.