Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:01

Vinden jullie z'n achtervoeten niet wat apart van onder? Ik wel nl. Was me nooit zo opgevallen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:57

Anne Marie schreef:
Zo Veronique, da's een heftige scheur! Ik hoop voor je dat ze snel weer lekker loopt. Boven de scheur zie je in ieder geval wel gezonde hoorn. Succes met je mooie knollie.

Bedank, maar ik denk niet dat dit snel over is. Toen het gevonden werd (ofwel paard kon geen stap zetten) zaten er 2 zweren boven de scheur. Ook gaf de dierenarts (zal geen namen noemen, maar dat is echt een slechte) dat het mijn schuld was en ze veel tekort liep. Gelukkig was de smid het daar totaal niet mee eens en zei dat dit iedereen kon overkomen. Uiteindelijk de 2 boven elkaar zittende zweren behandeld eveneens de scheur. Ongeveer 2 maanden geleden was de scheur zowat helemaal dicht en dus weg imo. Helaas nog geen maand geleden zag ik de scheur weer. Smid gebeld en die rook zelfs weer wat smerigheid van de zweer. Meteen dus weer behandeld voor de zweer en die is gelukkig weer weg, maar we zijn nu weer erg bezig die scheur terug te dringen.

Ben ook megahappy met de smid. Hij wilde zelfs Vera op zijn stalling plaatsen zodat hij elke dag een kijkje kon nemen. Helaas kon dat niet want haar weidemaatje is al op leeftijd en de eigenaren zijn bang dat zijn hart het begeeft als Vera lange tijd wegblijft. (vertoont namelijk verlatingsangst).

Om een lang verhaal kort te maken. Het is al een hele tijd bezig en hoe goed we ons best ook doen het blijft helaas terugkomen. Ik denk zelf dat haar hoef i.p.v. 1 teen, 2 tenen word. Dus dat de scheur niet meer weggaat. Gelukkig heeft ze er idg geen pijn aan en als de hoef weer kan groeien zal het op steen lopen ook geen last meer geven.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:58

merrieveulen schreef:
op zich kan een scheve hoef een scheve hoef zijn zonder problemen. zaak is dan wel dat de beenderen en gewrichten recht staan. de hoornwand bestaat uit dood weefsel en kan bewust 'scheef' gemaakt of gelaten worden om ervoor te zorgen dat gewrichten recht staan. mijn eigen merrie heeft dit ook, haar ene hoefje oogt ongelijk. en dat klopt ook wel, de hoornwand wordt aan de binnenkant iets hoger gelaten dan aan de buitenkant. zou je dit niet doen dan kantelt haar gewricht naar binnen. overigens is de kroonrand van dat hoefje wel prima recht, het zit 'm echt alleen in de hoornschoen.

als ik de foto's zo zie verwacht ik een iets naar binnen geknikt kogelgewricht. in dat geval is de hoef niet juist bekapt. als de gewrichten en ook de beenderen in de hoef verder goed staan is er niks aan de hand (op die enorme beschadiging na), en ziet de hoef er alleen iets minder fraai uit qua stand.

de op bovenstaande foto's getoonde hoef zou makkelijker te beoordelen zijn als het onderbeen erbij op de foto zou staan.

Ik heb foto's van de voorbenen.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=M7T3Y7QZ

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:16

Needje schreef:
Vinden jullie z'n achtervoeten niet wat apart van onder? Ik wel nl. Was me nooit zo opgevallen.

Ik vind zijn achtervoeten wel meevallen. Zijn voorhoefjes zijn heel erg verschillend. Kan de smid niet de "weg der geleidelijkheid" bewandelen om het verschil wat minder groot te krijgen?

Paardje van Smartie staat op de foto toontredig. De binnenhelft hoger laten in de bekapping dan de buitenhelft, is dan een veel gemaakte bekapfout. Hoorn wijkt voor druk en dit zal gaande weg steeds grotere vormen aannemen, met als gevolg een steeds meer toontrederig staand paardje.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:25

Interessant topic. Mijn paardje is nu 2 en half en heeft (uiteraard) nog nooit op ijzers gestaan. Ze heeft best goede hoefjes volgens mijn hoefsmid, al heeft ze wel de neiging om snel te week te staan als haar voor hoeven langer worden.
Aan de voorkant van haar voorhoeven slijt het altijd recht af, dus ze heeft niet van die mooie ronde hoeven, maar het loopt echt recht. Kan dit kwaad?
Ik zal er morgen even foto's van maken.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:50

ohh mensen HELP! mijn paard heb ik 2 maanden geleden op cytek laten zetten omdat hij zonder ijzers niet kon lopen.. zijn hoeven waren zo kort dat hij er amper op kon lopen! toen op aanraden van een vriendin cytek er onder laten zetten! de eerste keer ijzers er onder gingen perfect niks op aan te merken! maar nu vorige week zaterdag zijn er nieuwe onder gezet nou hij loopt stok kreupel op het harde! het zachte gaat goed maar het harde is een ramp! maarja wat nu te doen! ik weet het gewoon niet de hoefsmid nog eens laten komen of gewoon die ijzers eraf en gewone ijzers er onder (vraag me erg af of dat nu mogelijk is) Help mij met jullie wijze raad

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:55

Ik zou het sowieso voorleggen aan de smid die het er onder heeft geslagen. Verder ook even overleggen met een goede smid hoe je dit het beste kan oplossen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:07

MaaykeKramer schreef:
ohh mensen HELP! mijn paard heb ik 2 maanden geleden op cytek laten zetten omdat hij zonder ijzers niet kon lopen.. zijn hoeven waren zo kort dat hij er amper op kon lopen! toen op aanraden van een vriendin cytek er onder laten zetten! de eerste keer ijzers er onder gingen perfect niks op aan te merken! maar nu vorige week zaterdag zijn er nieuwe onder gezet nou hij loopt stok kreupel op het harde! het zachte gaat goed maar het harde is een ramp! maarja wat nu te doen! ik weet het gewoon niet de hoefsmid nog eens laten komen of gewoon die ijzers eraf en gewone ijzers er onder (vraag me erg af of dat nu mogelijk is) Help mij met jullie wijze raad

Geen cytek! En overgaan op gewoon beslag.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:21

Wauw ik vind dit zwaar interessant topic. Ik ga hem dan ook even blijven volgen.

Ik heb een jaartje terug geleerd paarden te bekappen en beslaan, maar ik kan het niet echt. Mn baas zegt dat ik het wel kan, maar ik ken er geen enkele theorie achter. Het is dus ook alleen in een noodgeval dat ik een ijzer en een paar nagels pak.

Misschien kan ik van dit topic wat meer theoretische achtergronden leren.

Ik studeer diergeneeskunde en ik denk dat ik in het komende jaar wel wat stage ga lopen bij een hoefsmit!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:00

scoxxx schreef:
MaaykeKramer schreef:

Geen cytek! En overgaan op gewoon beslag.

Neem even contact op met je smid, het kan zijn dat hij vernageld is of te kort bekapt Verward Verder zou ik persoonlijk ook zeggen geen cytek meer, maar gewoon traditioneel beslag van een goede smid!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:40

mag ik eens vragen wat cytec precies is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:43

miek140 schreef:
mag ik eens vragen wat cytec precies is?

Afbeelding

het blijkt dat het traditionele ijzer het afrolpunt te ver naar voren legt, bovendien slijt de toon niet, waardoor de voetas en stand van de hoef na enkele weken veranderd.

Cytek meent hier een oplossing voor te hebben, door de toon vrij te laten en het ijzer verder naar achteren te nagelen.

Het ijzer is verder naar achter genageld waardoor en nog minder hoefmechanisme kan plaatsvinden dan bij een normaal ijzer.

Het blijft dweilen met de kraan open, kunststof beslag, breakover, cytek. Het zijn allemaal slechts minimale verbeteringen t.o.v. het traditionele ijzer, waarbij alle nadelen die aan hoefijzers kleven onverminderd van toepassing blijven.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-11-08 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:48

Wat is de filosofie achter cytec? Waarom deze vorm? Waarom geen lipjes? Etc?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:50

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:31

Wat zijn de gebroeders van Nassau weer lekker objectief *kuch* Clown

Hmm, kan er weinig zinnigs over zeggen behalve dat ik vind dat je zo ver naar achter moet nagelen? Het hoefmechanisme wat bij een normaal ijzer nog enigsinds mogelijk was, wordt bij cytec gewoon vastgezet lijkt wel.
Op zich wel mooie theorie, die cytecs, jammer alleen dat het in de praktijk zo slecht werkt Tong uitsteken Tenminste, heb nog niemand enthousiast gezien over die dingen en de voorbeelden op de site loop ik nou ook niet echt warm van...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 19:52

_Nelleke_ schreef:
Wat zijn de gebroeders van Nassau weer lekker objectief *kuch* Clown

Is boosheid, zeer terrecht boos op onnodige kwelling veroorzaakt door slecht beslag- en bekapwerk.
En zoals je in sommige reacties van mij wellicht kan lezen Knipoog, overkomt mij dat ook zo af en toe... die boosheid. Haha!

Boosheid is, diplomatiek gezien, niet altijd zo verstandig.
Boodschap blijft, ondanks de boosheid, wel hetzelfde.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:02

"bovendien slijt de toon niet"

Slijt de rest van de hoef dan wel als die op ijzers staat?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:12

miek140 schreef:
"bovendien slijt de toon niet"

Slijt de rest van de hoef dan wel als die op ijzers staat?

Door de beweging van het hoefmechanisme slijten de hielen wat meer op een RIM-ijzertje. Op een kunststof-ijzertje slijten de hielen overigens een stuk minder. Kunststof vervormd een beetje tot hol tijdens de groei van de hoef.

Maar laat je de hoefsmid iedere 6 a 7 weken komen, hoef je niet bang te zijn dat de teen sneller groeit dan de hielen slijten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:02

Als ik eraan denk en ik heb er tijd voor, zal ik van de week even wat oude hoefijzers uit de oud-ijzer-emmer halen en fotograferen hoe de takken van het ijzer gepolijst zijn door het hoefmechanisme.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:13

@ scoxxx: is zo'n kunststof ijzer gewoon gangbaar? Is het voor alle doeleinden bruikbaar? *krijgt bijna vragenaanval*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:44

Interessant topic! Ik zal de blote voeten van mijn merrie ook weer eens op de foto zetten! Hier alvast wat oudere fototjes van haar voetjes.
Mei dit jaar heb ik de ijzers eronder vandaan laten halen. Ze stond sinds januari 2007 op ijzers, en dat was ik spuug zat. Inmiddels dus al iets van 5 maanden ijzerloos wat tot dusver nog prima bevalt.

Deze fotos zijn wat ouder. Begin augustus. Ijzers er net 2 a 3 maanden af, en nog best aan het brokkelen.
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... rSmall.jpg

Ik zal even nieuwe fototjes maken binnenkort.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:57

Myour schreef:
@ scoxxx: is zo'n kunststof ijzer gewoon gangbaar? Is het voor alle doeleinden bruikbaar? *krijgt bijna vragenaanval*

Niet heel erg gangbaar helaas. Echter wel vrij gangbaar in de endurance-sport.
Ik persoonlijk heb inmiddels uitgebreid "ge-experimenteerd" met kunststof en ook werk gezien van andere smeden die met kunststof werken.
De beste manier om kunststof eronder te tikken is gewoon volgens de correcte, klassieke TB-methode.... niks meer, niks minder.

In principe is kunststof voor ieder doeleinde bruikbaar: kalkoenen, sneeuwijzers, orthopedisch beslag, dressuur, springen, cross, endurance, western (m.u.v. de sliding-stops)... etc. etc.
Galopperen over grind en keien als ganzen-eieren zo groot was no problemo.
Als alles meezit, ga ik ze binnenkort testen in de woeste bergen van de Ardennen... haha... als alles meezit Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:06

Myour schreef:

Kijk anders even op de site van Nina: www.kunststofbeslag.tk . Die site moet wel weer een beetje bijgewerkt worden maar er staat veel bruikbare info op.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:02

Vandaag toch besloten om de hoefsmid te laten komen! kon het niet meer aanzien hoe hij in en uit de wei ging over het harde! zo zielig!
dus nu is de cytek er af gehaald en met een beetje geluk is het na 2 keer bekappen en beslaan weer normaal!
hij staat nu weer rondom op de ijzers en gaan ik daar vandaan wel weer af bouwen naar zonder ijzers!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:42

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van deze hoeven vinden. Het zijn alleen linksvoor en linksachter en helaas geen foto van de onderkant. Hij word traditioneel bekapt en staat nu bijna 2,5 jaar zonder ijzers.
Linksvoor.
Afbeelding
Linksachter.
Afbeelding

Wil er nog wel bij zeggen dat hij vroeg nog lager stond aan de achterkant van zijn hoef en dit begin nu steeds beter te worden.