Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne Marie schreef:Zo Veronique, da's een heftige scheur! Ik hoop voor je dat ze snel weer lekker loopt. Boven de scheur zie je in ieder geval wel gezonde hoorn. Succes met je mooie knollie.
merrieveulen schreef:op zich kan een scheve hoef een scheve hoef zijn zonder problemen. zaak is dan wel dat de beenderen en gewrichten recht staan. de hoornwand bestaat uit dood weefsel en kan bewust 'scheef' gemaakt of gelaten worden om ervoor te zorgen dat gewrichten recht staan. mijn eigen merrie heeft dit ook, haar ene hoefje oogt ongelijk. en dat klopt ook wel, de hoornwand wordt aan de binnenkant iets hoger gelaten dan aan de buitenkant. zou je dit niet doen dan kantelt haar gewricht naar binnen. overigens is de kroonrand van dat hoefje wel prima recht, het zit 'm echt alleen in de hoornschoen.
als ik de foto's zo zie verwacht ik een iets naar binnen geknikt kogelgewricht. in dat geval is de hoef niet juist bekapt. als de gewrichten en ook de beenderen in de hoef verder goed staan is er niks aan de hand (op die enorme beschadiging na), en ziet de hoef er alleen iets minder fraai uit qua stand.
de op bovenstaande foto's getoonde hoef zou makkelijker te beoordelen zijn als het onderbeen erbij op de foto zou staan.
Needje schreef:Vinden jullie z'n achtervoeten niet wat apart van onder? Ik wel nl. Was me nooit zo opgevallen.
MaaykeKramer schreef:ohh mensen HELP! mijn paard heb ik 2 maanden geleden op cytek laten zetten omdat hij zonder ijzers niet kon lopen.. zijn hoeven waren zo kort dat hij er amper op kon lopen! toen op aanraden van een vriendin cytek er onder laten zetten! de eerste keer ijzers er onder gingen perfect niks op aan te merken! maar nu vorige week zaterdag zijn er nieuwe onder gezet nou hij loopt stok kreupel op het harde! het zachte gaat goed maar het harde is een ramp! maarja wat nu te doen! ik weet het gewoon niet de hoefsmid nog eens laten komen of gewoon die ijzers eraf en gewone ijzers er onder (vraag me erg af of dat nu mogelijk is) Help mij met jullie wijze raad
scoxxx schreef:MaaykeKramer schreef:ohh mensen HELP! mijn paard heb ik 2 maanden geleden op cytek laten zetten omdat hij zonder ijzers niet kon lopen.. zijn hoeven waren zo kort dat hij er amper op kon lopen! toen op aanraden van een vriendin cytek er onder laten zetten! de eerste keer ijzers er onder gingen perfect niks op aan te merken! maar nu vorige week zaterdag zijn er nieuwe onder gezet nou hij loopt stok kreupel op het harde! het zachte gaat goed maar het harde is een ramp! maarja wat nu te doen! ik weet het gewoon niet de hoefsmid nog eens laten komen of gewoon die ijzers eraf en gewone ijzers er onder (vraag me erg af of dat nu mogelijk is) Help mij met jullie wijze raad
Geen cytek! En overgaan op gewoon beslag.
miek140 schreef:mag ik eens vragen wat cytec precies is?
_Nelleke_ schreef:Wat is de filosofie achter cytec? Waarom deze vorm? Waarom geen lipjes? Etc?
_Nelleke_ schreef:Wat zijn de gebroeders van Nassau weer lekker objectief *kuch*
miek140 schreef:"bovendien slijt de toon niet"
Slijt de rest van de hoef dan wel als die op ijzers staat?
Myour schreef:@ scoxxx: is zo'n kunststof ijzer gewoon gangbaar? Is het voor alle doeleinden bruikbaar? *krijgt bijna vragenaanval*
Myour schreef:@ scoxxx: is zo'n kunststof ijzer gewoon gangbaar? Is het voor alle doeleinden bruikbaar? *krijgt bijna vragenaanval*