[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:05

geerke schreef:
Als je een boom met geld zou hebben zou je haar bij van naussau kunnen brengen ....maar ja....

Voor Van Nassau heb je geen boom geld nodig, want hij is net zo duur / goedkoop als een andere smid. Je moet alleen een zee van tijd hebben, omdat hij niet in de buurt woont en je flinke tijd met de trailer onderweg bent. Tenminste niet in mijn buurt. Hij heeft echter een zee van ervaring, helaas, met hoefbevangen paarden. Dat maakt het voor ons de moeite waard om 2 uur heen en 2 uur terug te rijden met de trailer om Image te laten beslaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:07

Je krijgt tranen in je ogen als je dat filmpje ziet.. arm dier en arme jij..
Ben jij nooit bij Van Nassau geweest Ingrid? Die woont toch vlak bij jou in de buurt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:38

janouk schreef:
geerke schreef:
Als je een boom met geld zou hebben zou je haar bij van naussau kunnen brengen ....maar ja....

Voor Van Nassau heb je geen boom geld nodig, want hij is net zo duur / goedkoop als een andere smid. Je moet alleen een zee van tijd hebben, omdat hij niet in de buurt woont en je flinke tijd met de trailer onderweg bent. Tenminste niet in mijn buurt. Hij heeft echter een zee van ervaring, helaas, met hoefbevangen paarden. Dat maakt het voor ons de moeite waard om 2 uur heen en 2 uur terug te rijden met de trailer om Image te laten beslaan.

ik bedoelde niet zo zeer dat van naussau duur was....maar ik vermoed dat ingrid al veel geld kwijt is aan alle dierenartsen,fysio's en noem maar op die er al langs zijn geweest...en die buut is ook vrij prijzig.

En dat is niet erg als de pony een keer beter word..

Ik kan niet in iemands portemonnee kijken....maar wat mezelf betreft is bij mij het ook niet onuitputtelijk...hoe graag ik het ook zou willen..
Ik zeg dus niet dat Ingrid het niet kan betalen...maar ik ging even van mezelf uit...

Maar wat van naussau betreft...als ik zie wat ze bij Image voorelkaar hebben gekregen..geweldig!!!
Daar heb ik 100% vertrouwen in....maar hebben ze ook ervaring met diepliggende hoefzweren?
Dat zal toch wel?

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:58

Van Nassau heeft volgens mij ontzettend veel ervaring in huis, dus ook vast met diepliggende hoefzweren. In feite had Image ook een vorm van hoefzweer die heel diep lag.

Maar ik hou even vast aan dat wat Hans Arendse zei. Ik heb ook volledig vertrouwen in hem en we hebben geregeld contact. Volgende week komt hij weer langs en zien we weer verder. Sowieso moet ze nodig bekapt worden, want de hoef groeit op dit moment erg hard.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:07

Van Nassau heeft inderdaad een enorm grote kennis, toch heb ik er zelf ook voor gekozen om bij mijn eigen smid te blijven in plaats van naar Van Nassau te gaan. Dat was ook een beetje door mijn vorige smid, die Judy heeft verpest met de hoefijzers :o Ik ging liever voor het "natuurlijk" bekappen. En het heeft zijn vruchten afgeworpen.. voor iedereen werkt iets anders en dat is ook het moeilijke.

Ik ben gisteravond naar een paragnosten avond geweest, en had een foto van Judy meegenomen.

De beste man heeft 0,0 verstand van paarden, maar haalde meteen het probleem met voeding en de stofwisseling die niet optimaal is eruit. Hij antwoorde op mijn vraag of ze nog pijn had, dat die tijd voorbij is, dat dat goed opgelost is. Maar ze is wankel, nog niet stabiel, haar ogen gaan wat achteruit en ze heeft een vitamineboost nodig. Haar herstel duurt nu te lang en dat is niet nodig, voelt ze zich niet prettig bij. Ze wil veel meer naar buiten, uitwaaien.. Al met al dus een bijzondere avond. Hij denkt dat er iets bijzonders aan de hand is met Judy, hij kon niet alle vragen etc beantwoorden, wil daarvoor langskomen. Ben heel erg benieuwd...
Ik vind het in ieder geval heeel erg fijn om te horen dat hij denkt dat ze geen pijn meer heeft, het is alleen wel waar dat het herstel nog niet optimaal is. Maar daar blijven we aan werken, en doen we wat we kunnen :j .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:44

Voor een herstellend paard kan het volgens mij geen kwaad zo'n vitamine stoot. Er zitten alleen vitamines in, dus geen mineralen of zetmeel of suikers oid, en is volgens Isabella enorm smerig :o.
Ze heeft er onlangs eentje gehad en die zorgde toch volgens mij voor de paar goede dagen die ze onlangs had.
Ze zijn bij de boerenbond/welkoop of ruitersport zaak te koop.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:50

Isapaardje weet het wel, maar even voor de andere 'ouwe getrouwen', ik ben d'r nog hoor, en ik lees regelmatig mee, maar ben nog herstellende van gebroken vingers, en type nog niet zo veel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:17

Hoe heb je dat gehad?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:31

gebroken vingers mysa?
how come?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:42

Estla schrok en vloog ervandoor, Tyra bleef stokstijf staan (toen ik met ze wandelde), Tyra's halstertouw is erg lang, ik had het dubbelgeslagen vast, niet om m'n hand gewonden, maar toch heeft het zich op de 1 of ander manier om m'n vingers gewikkeld. Ik wou Es tot elke prijs bij me houden dus concentreerde me helemaal op haar.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:48

Beterschap!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:23

@ mysa
au |( beterschap met je vingers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:49

geerke schreef:
Maar wat van naussau betreft...hebben ze ook ervaring met diepliggende hoefzweren?
Dat zal toch wel?

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... atitis.htm

Hopelijk gaat het bij Isabella niet zo erg worden.
Tot op heden is er nog niets te zien van een doorbraak van hoefzweer of zo, ondanks mijn gesmeer, gepap en geweek. Is toch om gek van te worden |o

Dagboek van 2007 (het andere rampjaar) nagelezen en toen constateerde ikzelf dinsdag 13 juni een hoefzweer en deze kwam pas 14 dagen later door. In de tussentijd dierenarts, alternatief diergeneeskundige en hoefbekapper over de vloer gehad en geen van 3-en hadden ze toen door dat het om 2 hoefzweren ging. Dus ook toen was er in het begin niets te zien, behalve dan dat ze niet tot zeer belabberd liep. Er is dus hoop ... maar het duurt wel 'frusty' lang deze keer.

Edit: Van Nassau zit hier niet om de hoek; 1,5 rijden minimaal.
Volgende week komt Hans weer; misschien kan hij toch wat doen in de vorm van gaatje boren oid (denk het niet, maar moet toch hoop houden he :+ )

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:09

Marco is vandaag jarig!! hij is alweer 12 jaar geworden!

Gister heerlijk gereden tijdens de les. In het begin liep hij wat moeizaam maar aan het einde liep hij echt geweldig! heerlijk soepel door de bak heen. Alleen de galop blijft een probleem maar ooit gaan we dat probleem overwinnen ;)
Straks een rondje rijden en daarna krijgen ze taart :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:36

@ fancylover
gefeliciteerd met Marco zijn verjaardag!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:42

Mysa: wat lastig zeg! hopelijk hersteld het snel!

Mijn pony was tegen het eind van de zomer 2008 hoefbevangen en de hoefsmid wou hem toen speciale ijzers aansmeren. Ik heb echter lang gewacht om iets met de hoeven te doen (omdat het zo gevoelig was en hij zei dat het goed was om ze te laten groeien).
Dus ik heb een andere hoefsmid een maandje terug laten komen en wat blijkt? hoefijzers zijn helemaal niet nodig! En dat was precies wat ik zelf ook al dacht. Want hij loopt helemaal niet gevoelig op harde ondergrond en draaft ook met het grootste gemak over vers aangelegde schelpenpaadjes!
Maar bekappen was wel pijnlijk, is het de 2de keer nog zo gevoelig?
Of is alleen de eerste keer weer bekappen gevoelig?
(want hij flipte na het bekappen helemaal).

Hij gaat overigens maandag voor 2 week op NH training, dus ik ben 2 week ponyloos! In de hoop dat hij dan volledig over zijn halster/stalangst heen komt en dat wij hem weer gewoon aan een halster mee kunnen voeren overal heen (vooral omdat hij ook weer inentingen nodig heeft, zou fijn zijn als hij dat gewoon aan een halster kan ondergaan)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:20

Welshcobfan: Judy is nog nooit gevoelig geweest met bekappen na/tijdens HB, maar mijn hoefsmid zit dan ook niet of nauwelijks aan de zool. Ik kan me voorstellen dat als een smid dat wel doet, de zool te dun wordt.... maar het is een lastig verhaal, is hij daarna verder niet gevoelig op het harde/steentjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:10

nee, niet meer. Was hij alleen de eerste weken na zijn hoefbevangenheid, toen wij weer begonnen met de training. Toen wou hij alleen op gras lopen, maar nu kiest hij zelf al voor het harde pad. Steentjes heeft hij ook geen last van.
Maar met bekappen had hij echt duidelijk last van de 2 voorbenen. Na het bekappen liep hij overigens niet mank of moeilijk en een dag erna met rijden ook nergens last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:15

Hoe kun je eigenlijk zien of je pony te dun is?

Normaal is mijn pony te dik, maar door de hoefbevangenheid en daarop volgend streng dieet (:P) is hij zoveel afgevallen dat ik nu zelfs een nieuwe singel moet kopen :=
Maar hoe zie je of ie te dun is?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:02

Je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel kunnen voelen.
Mijn pony was ook erg afgevallen, maar toen ik marstall vito ging voeren was ze ook weer snel aangekomen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:06

Oké dan hoef ik mij nog geen zorgen te maken :)
Ik moet nog steeds wennen dat hij afvalt ipv aankomt :=
Hij is nu echt mooi slank en dat wil ik ook absoluut zo houden! Voordeel is dat hij nu slank is, dat hij iets speling heeft en dat iets dikker worden geen probleem is.
Als hij weer de wei opgaat, krijgt hij ook echt een pietluttig stukje gras. Hij hoeft niet meer af te vallen, maar alleen op gewicht te blijven (is hij ook niet zo chagerijnig als toen hij wel moest afvallen :=)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:06

Citaat:
Mijn pony was tegen het eind van de zomer 2008 hoefbevangen en de hoefsmid wou hem toen speciale ijzers aansmeren. Ik heb echter lang gewacht om iets met de hoeven te doen (omdat het zo gevoelig was en hij zei dat het goed was om ze te laten groeien).
Dus ik heb een andere hoefsmid een maandje terug laten komen en wat blijkt? hoefijzers zijn helemaal niet nodig! En dat was precies wat ik zelf ook al dacht

Weet je dat zeker? Loopt je paard niet moeilijker zonder ijzers nu ze hoefbevangen is?

Ankie krijgt sinds vandaag geen krachtvoer meer :D De staleigenaar zag zelf al dat ze nogal dik werd. Hij vroeg nog of hij haar nu helemaal binnen moest houden :+ Ik zit te twijfelen of ik nu weer met de graaskorf zal beginnen. Ze is niet hoefbevangen, ze is kerngezond maar ik ben heel erg voorzichtig, ook omdat ze zo dik is.
Zijn er hier mensen die nu al met de graaskorf beginnen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

Mijn pony heeft de hele winter door de graaskorf omgehad. Eigenlijk alleen de laatste paar weken wat minder, omdat de grond zo modderig was dat ze het ding binnen de korste keren verstopt had zitten.
Mijn wei is nu dus kort, heel kort. Maar het gras begint weer groen te kijken dus de korf gaat gewoon weer om.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paardjes niet de hele dag in de wei staan, vanaf een uur of twee tot een uurtje of zeven.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:42

Maar in de winter staat er toch bijna geen gras? Krijgt jouw paard er geen schuurplekken van? Ik heb het vorig jaar zomer nog even geprobeerd, maar ze kreeg er best wel schuurplekken van. Ik heb de best friend graaskorf geprobeerd en de green guard. Maar mss moet ik het nu rustiger opbouwen.
Ik denk dat ik morgen ook maar met de korf begin... Ik vind het altijd zo zielig!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:48

Schuurplekken heeft ze eigenlijk alleen het eerste jaar gehad, dat is nu helemaal over. Wel blijft het winterhaar achter op d'r neus :+

Ik hou ze eigenlijk expres het jaar door met graaskorf, dan is het niet meer zo wennen elke keer. En ze blijft heel mooi slank nu.