Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:01

Mijn paard had complete boxrust, mocht elke dag alleen aan de hand stappen en kwam verder niet buiten, de da zei dat als ik een paar dagen geen tijd had er niks aan de hand was. Zeker als jouw paard gewoon buiten komt zou ik me er niet druk om maken!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:17

Naath86 schreef:
Die van mij heeft afgelopen week ook wat sprintjes getrokken.. Hmmm.. We zullen volgende week wel zien wat de schade is. Dan mogen wij weer voor een echo.
Wel vervelend, mijn schoonouders zijn daardoor ervan overtuigd dat er niks met haar aan de hand is, anders zou ze toch niet rennen? Heel vervelend als die er niet zoveel verstand van hebben..
Ze is nu wel van de ontstekingsremmers af, ben benieuwd hoe het been blijft.

Brighteyes jammer dat ze de wei niet meer op kunnen. Magnesium deed bij de mijne idd ook wel wat.

Kirsten zal zeker even een echo laten maken!

Even een vraagje he, volgende week zit ik drie dagen in het buitenland voor mijn werk. Mijn paard wordt dan wel verzorgd en schoonvader doet de icepack sowieso 2x daags om, maar ik heb niemand die met haar over het harde kan stappen. Ze komt wel gewoon buiten overdag, is het echt een probleem als ze dan niet gestapt wordt?

Nee joh! Mijn arts vroeg zich laatst hardop af waarom mensen zoveel willen wandelen als ze zelf al de hele dag in de wei wandelen.. Komt vrijwel op hetzelfde neer. Is meer je eigen idee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:22

Mwa niet helemaal denk ik. Een paard zal nooit uit zichzelf 20min aan 1stuk wandelen. En dat ook niet op het harde. Daardoor sterk je juist de pees aan.

3 dagen niet stappen is geen ramp denk ik zo. Ik had ook altijd standaard 1 rustdag in de week

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:39

Naath86 schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met de Equest coolpacks?

Ik heb gewoon bij de kruidvat 2 coldpack gekocht. Strijkplank eronder,coldpack erop met bandages eromheen en klaar!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:14

Fionami schreef:
Naath86 schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met de Equest coolpacks?

Ik heb gewoon bij de kruidvat 2 coldpack gekocht. Strijkplank eronder,coldpack erop met bandages eromheen en klaar!

Dan zal zn been wel stijf en kreukvrij zijn :')

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:30

ikke20 schreef:
Fionami schreef:

_O-

Hier nu 3 weken om de dag longeren met nu 10 minuten draven.
Helaas begrijpt meneer niets van mijn tips om rustig te blijven en braaf zijn rondjes te maken... galopperen en bokken zijn toch wel een aantal manieren om je ei kwijt te kunnen aldus meneer.
Ook niet als hij los staat...wat er dus voor zorgde in het begin dat mijn hart in mijn keel zat..
Maar zijn been blijft dun en koel en het ziet er zo op het oog goed uit, manier van lopen kan je niets van zeggen want kreupel is hij eigenlijk nauwelijks geweest.
Wel wat op de rem lopen, nouja daar heeft hij ook geen last van.
De dagen dat ik longeer, dubbel longe op een hele grote ruime volte in ovaal vorm, staat hij eerst een half uur in de stapmolen en na het longeren stap ik hem nog een minuut of 10 uit op het harde en koel ik zijn been.
Dagen dat hij los mag gaat hij eerst 3 kwartier in de molen en staat dan een uur buiten, daarna koelen.
Dit lijkt allemaal wel goed te gaan en hij gaat duidelijk beter in zijn vel zitten!
Hij krijgt weer sinds 4 weken MSM erbij en nu sinds een week Creatine voor de spier opbouw.

Hij heeft ook wel dagen gehad dat ik vanwege omstandigheden niet kon komen of iets dergelijks en dus maar heel even zijn box uit kwam.
Dit heeft hem gelukkig geen kwaad gedaan.
Soms is het gewoon even niet anders.

Zou ook laten scannen Kirsten S.
Hier ook nooit echt heel duidelijk kreupel geweest, alleen wat op de rem lopend en dus een schiefel met vocht erbij.

Had het van de week nog over jouw paard Ikke20.
Ze vonden meneer hier zo goed lopen dat he't niet voor stellen was dat zijn pees niet goed was/nog niet compleet goed is.
Dat je toch zou verwachten dat een paard dan wel kreupel zou zijn.
Toen zei ik dat hier in dit topic 1 was die gewoon in de Z1 liep zonder zichtbare kreupelheid.
Hoe gaat het nu?

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:12

Zo te horen zijn er dus wel meer paarden lekker fris door dit weer. Die van mij staat sinds 2 weken alleen nog maar op de paddock overdag en komt niet meer in de wei. Ik merk nu dat hij af en toe echt even zijn energie kwijt moet aan de longeerlijn is dan gewoon niet verantwoord om op te stappen. Helaas dus af en toe toch wat sprintjes en wat bokken, maar zijn been blijft goed gelukkig. Onder het zadel pakken we naast het draven nu ook af en toe een rondje galop mee.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:12

ikke20 schreef:
Fionami schreef:

_O-

Ik kan vaak vanwege mijn werk ook maar 1x per dag stappen of ik moet een stalgenoot kunnen strikken die het voor me doet.

@woestein hoe ver ben jij in het terug aan het werk gaan? Ik hoor alleen maar van alle kanten dat een stapmolen en longeren te belastend zouden zijn voor de benen en pezen en dat je dat echt pas als laatste kan toevoegen.

Vraag aan jullie want ik twijfel. Ik ga maandag de DA bellen maar misschien hebben jullie al een idee waar ik nog niet op gekomen ben.
Zora heeft een 2 op haar straalbeen en was vanaf november 2015 af en aan kreupel. Vooral verkort stappen linksvoor was zichtbaar. Ze is toen op speciaal beslag gezet en het gewricht is ingespoten.
Daaroverheen heeft ze haar huidige blessure aan haar linkervoorbeen checkligament gekregen.
Het stappen heeft ze zich bij neergelegd en gaat nu eigenlijk goed, maar na een minuut of 8 gaat ze verkort lopen met linksvoor zoals ze liep bij de kreupelheid van haar straalbeen.
Zouden jullie doorstappen of stoppen zodra ze kreupel gaat lopen of helemaal stoppen met stappen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:25

Ik zou voor je contact gehad hebt met de da minder gaan stappen of misschien wel gewoon even helemaal niet stappen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:01

@woestein vreselijk is dat die eerste momenten weer als ze zooooo uit hun plaat gaan en je gewoon niet durft te kijken en schietgebedje doet vanwege dat been.
grappig dat je het nog over mn paard hebt gehad. tja dat paard gaat wisselent zn pees is gewoon weer helemaal goed maar nou loopt hij achter al tijdje te kwakkelen. ben al aan het rondkijken of ik hem op de foto laat zetten maar ben bang dat ze veel gaan vinden.

mn andere peeskneusje gaat weer goed. doen alles weer. 2 weken geleden is ze weer van der ijzers afgegaan en sindsdien blijft der been ook iets dunner.

ik zou even stoppen even overleg plegen of even langs de da om te kijken of het verkort stappen van de pees komt of van het straalbeen. 1 tip controleer ook eens haar rechter achterbeen. soms willen ze het nog wel eens kruislings gaan compenseren.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:11

Mijn paard is ook knetter fris met dit weer. Gisteren weer flinke schrik reacties aan de hand. Gelukkig blijft het been/de pees mooi dun. Maar het bezorgt me soms wel weer angst want hij doet echt idioot. Hij mag ook niet los momenteel omdat hij op de kliniek staat in verband spoelen van zijn holtes. Dus de energie bouwt wel flink op bij hem n

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:25

Vandaag even contact gehad met de dierenarts en die was het eens met mijn twijfel, dus nu komt ze woensdagmiddag om te checken. De theorie over minder doorbloeding in de voet door de bewegingsrust klonk volgens haar wel aannemelijk dus nu kijken of de theorie ook klopt en tot die tijd in de bak stappen en kort uitstappen op het harde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:19

Ik mocht verder opbouwen en stukje draf erbij. Hij staat hele dag buiten, dus beweegt sowieso wel wat meer dan we aan de hand deden, maar goed....

Als ik wilde rijden, moest ik de tijd wat halveren. Ben er vorige week en vh weekend kort op gaan zitten en ging behoorlijk goed. Hij is wel echt een pak spieren kwijt. Voor het eerst ook op zijn rug, maar hij is nu ook 18 en dat ga je met herstel wel wat merken.
We hebben gestapt, rondje draf gedaan, weer stappen, rondje draf andere kant op en uitgestapt op harde aan de hand. 2e keer 2x beide kanten op gedraafd.

Wij hebben zand in de bak, wat niet heel zwaar is, maar er staan wel wat afdrukken in. 2x verstapte hij zich en spande ik wel meteen. Komt denk ik omdat hij toch wel slap is, maar ik hield mn hart vast.

Als we aan de hand buiten wandelen is het ook niet allemaal even strak en hopelijk wordt hij weer sterk genoeg om onregelmatigheden op te vangen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 06:35

superpony schreef:
Ik mocht verder opbouwen en stukje draf erbij. Hij staat hele dag buiten, dus beweegt sowieso wel wat meer dan we aan de hand deden, maar goed....

Als ik wilde rijden, moest ik de tijd wat halveren. Ben er vorige week en vh weekend kort op gaan zitten en ging behoorlijk goed. Hij is wel echt een pak spieren kwijt. Voor het eerst ook op zijn rug, maar hij is nu ook 18 en dat ga je met herstel wel wat merken.
We hebben gestapt, rondje draf gedaan, weer stappen, rondje draf andere kant op en uitgestapt op harde aan de hand. 2e keer 2x beide kanten op gedraafd.

Wij hebben zand in de bak, wat niet heel zwaar is, maar er staan wel wat afdrukken in. 2x verstapte hij zich en spande ik wel meteen. Komt denk ik omdat hij toch wel slap is, maar ik hield mn hart vast.

Als we aan de hand buiten wandelen is het ook niet allemaal even strak en hopelijk wordt hij weer sterk genoeg om onregelmatigheden op te vangen.

Heb je de mogelijkheid om, in ieder geval soms, ook op het harde te draven? Naar buiten en rechte stukken zou het mooist zijn..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:33

We wisselen af. Ik stap veel op het verharde erf.
Toen ik mocht draven dat buiten aan de hand gedaan. Staan midden in bos.
Nu 2x kort in de bak erop gezeten om s avonds wat te draven, te voelen etc. Dan stap ik na draven op het erf aan de hand.
vd week weer bos in gereden. Paden zijn hier en daar erg slecht. Op de goede paden 3x stukje rechtuit gedraafd. Ookna het bos weer even op steen gestapt.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:57

Goed dat je afwisselt! Zou zeker in t begin zoveel mogelijk op het harde doen. Zo stabiel mogelijk. Is de pees al helemaa heel? Dan zal die zo langzamerhand wel wat meer kunnen hebben, maar ik snap dat dat vertrouwen nog helemal weg is. Ik ga er binnenkort ook weer op en vind het nu al spannend!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:22

Ik stap al maanden op het harde inmiddels. Maar hij staat wel hele dag buiten verder.

Nu dus 2x heel kort in de bak gereden. Was al donker en ik mag het al even, maar ben heel rustig met opbouwen. In het bos wandel ik ook aan de hand, maar de paden zijn hier en dara slecht. Ook aan de hand gedraafd een stukje toen we dat officieel mochten.

Nu dus eerste keer erop rondje bos. Ongeveer 20minuutjes en 3 paden wat gedraafd. Voelde verder goed.

Hij heeft achter ook aan beide benen oude peesblessures die niet meer 100% worden, maar waar hij al zeker 4 jaar aardig netjes loopt.

Voor op 2 plekken beschadigde pees. Bovenaan is wel wat littekenweefsel ontstaan, maar verder is het netjes.

Ik wilde hem eigenlijk tot het voorjaar laten staan. Heeft ook geen deken op etc. Maar het is soms ook praktischer om wat meer te mogen en te kunnen. Zo had ik nu in het bos mn andere ruin en de shet ook mee voor beweging ernaast.
Voor die andere ruin eerste keer als handpaard, dus even kijken hoe hij dat oppakte. Maar ga ik ook andersom doen, dat de ruin met peesblessure onbelast ernaast mee kan. Die is altijd mijn leid paard. Eventueel kan ik ook mn merrie nemen en hem ernaast, dat heb ik eerder zo gedaan bij de achterbenen.

Ik ben erg voorzichtig, maar wel realistisch. Hij wordt niet sterker van elke dag alleen maar in de zandpaddock of hetzelfde rondje.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:11

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:07

Hoe loopt hij? Geen wondjes? Je moet je gevoel volgen. Als jij er een slecht gevoel bij hebt, moet je bellen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:33

.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:10

.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:58

Mariekerockey dat is ff flink schrikken!!

Hier goed nieuws! Gisteren na een maand weer geweest voor een echo en er was duidelijk verbetering te zien! We mogen weer onder het zadel opbouwen!
Dit was de echo van 28 okt
Afbeelding

En deze gisteren
Afbeelding

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:12

Spannend!! Ik mag er ook weer op na drie kwart jaar. Echter is hij behoorlijk fris. Zeker met dit weer. Longeren wordt uiteraard niet aangeraden maar hoe houden jullie het veilig voor jezelf (en het paard uiteraard)?
Tips zijn welkom :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:11

Fijn dat het zo goed gaat!!

AmFe, ik zeg eerlijk dat ik gewoon opstap en daar niet zo mee bezig ben. Als jij die spanning al voelt, moet je het niet doen.
Eerder heeft mn ruin al maanden stil gestaan en ben ik direct het bos in gegaan toen ik erop mocht. Rechtuit, harde paden.
Nu 2x 's avonds kort in de bak en uitgestapt aan de hand op het erf. 3e keer overdag naar bos.

Meeste paarden doen niet gek op het harde, dus je kan proberen om op het steen te gaan lopen. Of eerst op het harde aan de hand goed stappen, dan kort erop en er weer af als het goed gaat. Als het jou ontspant, laat je gewoon iemand even je paard aan de hand houden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:32

De dierenarts is geweest woensdag en bevestigde mijn vermoeden dat het straalbeen opspeelt. We mogen wel langer stappen, maar in de bak en uitstappen op het harde. Het afwisselen is volgens mijn dierenarts wel belangrijk ook straks als ik ga opbouwen.
Voor nu mocht ik ook weer lange teugelwerk oppakken om haar weer rechtgerichter en in balans te krijgen. De blessure is hoogst waarschijnlijk ontstaan door scheefheid en daardoor overbelasting. Door een gekke sprong is de pees geïrriteerd en de blessure ontstaan. Door haar nu al aan de hand sterker en rechter te maken kan het straks tijdens het revalideren ohz.
Vandaag toch ook maar even de osteopaat erbij gehad en die heeft haar los gemaakt. Hij merkte in de hals, schouder en op de bil rechtsachter een blokkade en die heeft hij losgemaakt. Wat oefeningen mee en daar nu kunnen we lekker door.

@mariekerocky dat was even schrikken, kan me voorstellen dat je er goed van gebaald hebt. Gelukkig is het met een sisser afgelopen.

@Naath86 goed nieuws! Wat fijn! Ook lekker dat je er weer op mag.

@AmFe misschien iemand er naast als je voor de eerste keer er weer op gaat, dat heb ik gedaan vorige keer toen ik er voor het eerst weer op mocht na een half jaar vanwege een wond aan het achterbeen. De keer daarvoor ben ik midden in de winter zonder zadel zo weer opgestapt voor 10 minuten stappen vond ik het niet nodig om er een zadel op te gooien :D :+