[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:05

de arme dieren, geen idee wat er gebeurd is. En dan samen wachten op de baas, die waarschijnlijk niet meer leeft.
Gelukkig zijn ze nu opgevangen. :(:)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:16

lolclub schreef:
[@Y
Wat doe je nu zelf al met haar, heb je Y al opgebouwd onder het zadel en hoe pakt ze dit aan ?
Ik neem tenminste aan dat je lesgeefster niet voor 10 minuten (stap) les speciaal naar je toe komt ?

We gaan al terug een klein uurtje wandelen (stappen en draven) op de weg en ze wordt gelongeerd. (maar ze is mij nu helaas enorm aan het uittesten...)

SpikyBlue schreef:
@Y: je lesgeefster zal er vast wel rekening mee houden, en anders trek je toch gewoon aan de rem als je het teveel vindt worden.

Ja hoor ze is op de hoogte van de hele situatie, maar ze doet ook grondwerk en omdat we Y de afgelopen maanden véél te veel verwend hebben :o zit ik nu met de handen in het haar omdat ik bijna niets meer met haar kan aanvangen de eerste minuten dat ik iets met haar wil doen, ze gaat kompleet uit de bol... zelfs aan de hand stappen is een heuse strijd geworden en daarom gaan we gewoon van bij het begin proberen te herbeginnen. Vandaar ook dat ik hulp gezocht heb ...
Ik hoop echt dat het lukt...

Ach die honden ... Hoop maar dat ze net als vele andere goed terechtkomen...

Karin_deB

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:01

:wave:

Rustig hier, niets te melden. Morgen de IR test dus ben benieuwd.
Joppemans doet het verder prima :) Bij ons staat alles nu binnen omdat het land bemest is, dus is even dringen met de bak, maar gelukkig komt hij er nog genoeg uit :)
Want mn merrie is niet altijd de liefste op stal tegen hem haha.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:43

Hallo allemaal,
De meeste van jullie zullen mij niet kennen, maar ik zat hier een paar jaar geleden elke dag.
Helaas moet ik melden dat mijn pony Victory-Boy vandaag om ongeveer 16:30 in zijn schuilstal ingeslapen is. |( Hij heeft gestreden als een leeuw, maar hij was echt op. Er was niets meer voor hem te doen, in laten slapen was de enige juiste beslissing. Mouse was erbij tijdens het inslapen en heeft hem ook weggesleept zien worden. Hij bleef er erg rustig onder, maar sinds 18:00 rent hij door de bak/wei en hinnikt de hele buurt bij elkaar. Echt, het breekt mijn hart om hem zo te zien. |(

Rendac komt Victor morgen ophalen, ik hoop dat Mouse dan ook wat rustiger wordt.

Victor lieverd, rust zacht! Je hebt alles gegeven, gevochten als een leeuw, maar het ging echt niet meer. Nu heb je tenminste geen pijn meer. Ik mis je lieverd!!! |( |( |(

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:50

Heel veel sterkte !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:08

sterkte victory-boy :(:)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:19

@Victory-boy wat hartverscheurend, ik weet wat het betekent een paard te moeten laten gaan.
Wij hebben toen even twee paarden geleend om bij de achterblijver te zetten ( wel met een draad ertussen) zodat ze niet zo alleen was, is dat een mogelijkheid? De achterblijver heeft na de dood van ons paard ook een tijdje gelogeerd bij een vriendje totdat we een nieuw vriendje hadden gevonden voor haar.
Mouse zal vast wel rustiger worden, maar het is natuurlijk hartverscheurend om te horen en te zien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:04

Ik herinner me je nog van toen. Wat spijtig dat je je paardje hebt moeten laten gaan. Heel veel sterkte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:07

Oh jeetje, nee toch, wat erg voor je! Ik ken hem natuurlijk nog wel, vergeet nooit dat filmpje met die pion. Echt heel erg veel sterkte voor jou en voor Mouse, hartverscheurend is dat als er eentje achterblijft, heb dat hier ook meegemaakt toen Loa overleed. Was het uiteindelijk dus toch weer hb, die hem noodlottig werd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:52

Ik heb naar de foto's van je mooie jongen met zijn vriendelijke hoofd gekeken in je profiel, en hem in gedachten 'behouden vaart' naar de hemelse weiden toegewenst. Wat doet het toch altijd weer pijn om een paard te verliezen... wat zul je verdrietig zijn.
Veel sterkte toegewenst :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 06:01

:(:) Victory Boy
Soms is houden van, laten gaan. Zo moeilijk. Heel veel sterkte toegewenst. Dikke knuffel :(:)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

Sterkte VB, :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:10

:(:) VB |(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:12

VB: ik ken je nog niet, zolang loop ik niet mee hier maar ik wens je alle sterkte toe !!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:22

Wat een vreselijk nieuws Sanne.
Ik heb het verhaal van Victory-Boy lange tijd op mijn website over bevangenheid gehad. Net als de andere verhalen, erg ontroerend hoe het toen allemaal gegaan is. Gelukkig heb je nog een mooie tijd met hem mogen hebben. Jammer, dat het nu voorbij is. Heel veel sterkte met dit verlies.

Hier even kleine update van mijn kant:
Isabella leek de goede kant op te gaan, tot ik maandag plots erg donkere urine zag. Ik dacht gelijk aan spierbevangenheid, dus dierenarts laten komen. Er is bloed afgenomen en dinsdag nog verse urine ingeleverd. Vandaag (ja het wachten duurde lang) eindelijk de uitslag.
Bloeduitslag was bijna helemaal goed (geen gekke dingen). Uitslag urine test gaf aan dat ze naar alle waarschijnlijkheid een blaasontsteking heeft, die mogelijk al langere tijd speelt, maar door de buut werd onderdrukt (zowel in pijn als in heftigheid). Nu ik met de buut ging minderen, leek de rugpijn op te spelen, maar nu weet ik dus waar die vandaan kwam. Niets hoeven, maar iets inwendigs.
Heb nu antibiotica gekregen. Als die niet aanslaat, kunnen het nog blaasstenen zijn en krijgt ze volgende week een rectale echo/scan (of zoiets; maar ik hoop eigenlijk dat de AB aanslaat).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:54

VB, heel veel sterkte, wat vreselijk!

Ingrid, ik duim dat de AB gewoon aanslaat! Had de DA nog enig idee hoe ze aan een blaasontsteking zou kunnen komen ?

LC, leuk om te lezen dat het zo goed gaat met Hittie en dat ze zo vrolijk is.

Pablo ook weer een stuk beter, top!!

Nado begint langzamerhand weer zichzelf te worden, gisteren tijdens het uitmesten kwam hij steeds achter me aanlopen en moest ik hem dan hier, dan daar kriebelen. Hij is ook een stuk alerter en heeft Durinn gister weer eens de schuilstal uitgetrapt omdat die niet snel genoeg aan de kant ging bij het eten vandaan. Ik heb gisteren ook een stukje naast hem gelopen en hij wil graag vlot vooruit maar je ziet dat hij niet rad is nog, in stap. Hij zet zijn linkerhoef nu vrijwel in 1x neer en dat trekt aan de pees, en dat voelt hij. De DA had daar al voor gewaarschuwd dus ik zorg nu op zijn advies dat Nado zo veel mogelijk vrij kan bewegen, maar ga niet met hem wandelen oid. Zijn pezen moeten eerst wennen aan de nieuwe stand. Ook had hij voor dat stukje lopen geen pols en erna wel. Wel is hij echt zoveel beter dan eerder. Hij stapt echt veel makkelijker en vlotter, struikelt niet meer door een pijnlijke stap en wordt weer deel van de wereld. Dus het gaat langzaam, maar er blijft duidelijke vooruitgang te zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:50

Image is op dit moment zo super vrolijk, dat ik er bang van word. :(:) Mevrouw wordt zondag 21 jaar oud. Mafkees.
Ik dacht even de dames wat rondjes te laten stappen voor ze naar binnen gingen. Ik ga in het midden staan en geef de gebaren voor stap. ~~}> De haflinger heeft hard gewerkt deze week en gaat rustig in stap op weg. Maar Image wordt op dit moment om de dag licht gestapt, omdat ik het rustig wil opbouwen.
Image had hele andere ideeën. Ze maakte zich helemaal rond, steeg op en stond recht overeind om vervolgens in een wilde rodeo er vandoor te gaan.
Ik natuurlijk meteen een aanval van PLOS; je dure hoeven, je ijzers. Doe voorzichtig. Zelfs de haflinger, voor wie dit soort acties normaal zijn, ging naast mij staan kijken naar Image haar uitspattingen. >;)

Ik ben meteen de bak uitgelopen en uit zicht gaan staan, want anders blijft ze doorgaan. Ik heb ze vervolgens snel naar de veilige stal gehaald. :o
Hoe fijn ik het ook vind dat ze zo goed in haar vel zit, zo bang ben ik om haar uit haar dak te laten gaan. :(:) Morgen het werk maar opvoeren. :roll:

Hebben jullie nou ook dat je paard toch telkens weer iets anders doet, dan je bedacht heb met al je goede bedoelingen. :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:00

@Victory-Boy
Veel sterkte met het verlies van Victor :(:)

@Nado
Fijn om te horen dat Nado weer wat opfleurt en zelfs alweer praatjes krijgt.
Ik was trouwens blij verrast bij het zien van de röntgen van Nado
Natuurlijk is dit een bevangen voet met de nodige problemen maar dat Nado nauwelijks hoedenrand heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren is absoluut positief.
Ik ben heel benieuwd hoe de hoeven er over een jaar uitzien en hoe Nado dan loopt, dit kon zich wel eens een heel positief gaan ontwikkelen

dat kloppen van de ader na inspanning herken ik wel van Hittie uit het eerste begin, het was een kunst om uit te vinden hoeveel werk ze al kon hebben zonder dat de pulsatie op kwam zetten,
deed ik een rondje draf teveel of was ze aan het bokken geweest dan had ze een lichte tik net boven de kogel, deze tik verdween overigens weer binnen een paar uur tijd .
Deed ik precies wat ze aankon dan kreeg ze ook de pulsatie niet, ik kon hier heel goed uit aflezen wat ze aankon op dat moment,
en naarmate de tijd vorderde kon ze steeds meer werk aan waarbij de pulsatie gewoon weg bleef.
Als de pulsatie ook bij Nado binnen een paar uur weer verdwijnt kunt je het dus zien als een vorm van overbelasting en niet als een nieuwe ontstekingreactie,

@Janouk
Hoe ouder hoe gekker , gefeliciteerd alvast met Image haar 21e verjaardag *\o/*

kennen jullie trouwens deze rubberen hooibakken al, je plaatst ze vast aan de muur in een hoek van je stal of schuilhut en het scheelt enorm verlies en vertrapping.
Ikzelf voer het hooi altijd op de grond maar Snaap bijvoorbeeld werkt dat binnen no time door zijn hele box met het gevolg dat een deel niet opgegeten wordt.
Ik heb zelf een hekel aan hoog hangende ruiven want dan staan ze de hele dag hun onderhalsspieren sterker te maken, een hooinet is ook geen optie ivm de ijzers.
Ik zag dat ze in Nederland voor 100 euro op de markt komen, in Engeland zitten ze op 60 pond ex verzendkosten.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

Oh arme Isabella, nu duimen dat de ab aanslaat.

Fijn dat Nado weer wat beter in zijn vel gaat zitten, hopelijk is dit nu de goede weg.

Gefeliciteerd met Image haar verjaardag, 21 alweer :D

Mooie bakken lolclub, maar ik vind ze nog wel aan de prijs. Zelf voer ik nu in hooinetten, dat bevalt ook goed. Grietje heeft nu toch geen ijzers.

Gister stond ik trouwens raar te kijken. Grietje en Hans staat 's avonds apart, omdat ik Amber nu weer meer hooi voer, omdat ze naar mijn idee begint in te vallen. Dus ik loop met hun voerbakken naar hun stuk, hoor ik hele snelle trippelpasjes. Dus ik keek om en ik verwachte Hans te zien. Maar het was Grietje die vol Hans in haalde om sneller bij het voer te zijn :D En vandaag liep ze zelf al meer op het harde, dus ik hoop dat we nu voorzichtig de goede kant op gaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:42

@vb: verdrietig.......veel sterkte, hoe gaat het nu met Mouse?
@LC: mooie bak, idd beter dan een hoge hooiruif, ik hou het bij mij net. Die vertraagt de eetsnelheid ;-) .
@isa: de duimen draaien hier
@nado: fijn!! Houen zo!
@cajk: girlpowerrrrrr :-)
@ Liene: hoe gaat het bij jou??

Hopelijk niemand vergeten ..... Soms gaat het zo snel, maar ik lees alles, echt :o !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:17

Konden ze bij Isa dan niet via de urine met zekerheid vaststellen of het blaasontsteking is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:14

Begrijp ik nou goed dat die hooibak eigenlijk gewoon een soort rubber lap is, zonder achterkant?En dat je dan de zijkanten op de wanden van de stal vastzet?
Met een beetje handigheid en puzzelen maak je ze zelf van trailermat - kost minder.

Hooiruiven zijn sowieso uit den boze, al dat stof!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:47

@JP: precies hetzelfde dacht ik ook al :)
Hier ook al jaren hooinetten aan de staldeuren. Bevalt prima.
Afbeelding
Overigens zit ie nu iets anders vast, want ik heb van dit dubbele net er 2 gemaakt en dan in een U-vorm aan houten latten aan de deuren vastgeschroeft.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:17

@ Victory-boy, heel veel sterkte met je verlies :(:)
Ik ken je verhaal verder niet, maar het is altijd rot om je maatje te verliezen :(:)

@ Isapaardje, hopen dat de AB aanslaat, zal voor je duimen!

@ Nado, fijn dat hij weer beter in zijn vel gaat zitten :)

@ Janouk, alvast gefeliciteerd met Image dr verjaardag :D

Ziet er handig uit die bakken, maar zal vast inderdaad wel goedkoper te maken zijn. En voor mijn mini te hoog in stal haha :D
Hier werken de hooinetten gelukkig prima :)

Gisteren bloed afgenomen, hij heeft een mooi kaal plekje van het scheren nu :D
Moet nog aardig wat bloed uit zeg..Hopen dat de test negatief is en ik kan gaan opbouwen met weidegang :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:30

Jannepauli schreef:
Begrijp ik nou goed dat die hooibak eigenlijk gewoon een soort rubber lap is, zonder achterkant?En dat je dan de zijkanten op de wanden van de stal vastzet?
Met een beetje handigheid en puzzelen maak je ze zelf van trailermat - kost minder.

Het is inderdaad een driehoekige flap van polyethylene (ik dacht ook rubber maar het is kunststof ) met een ronde afgewerkte bovenrand en vlakke zijkanten voor de bevestiging aan de muur.
De prijs is mij ook wat te hoog voor wat je krijgt, maar ze lijken me wel fijn en vooral veiliger in gebruik voor paarden met ijzers dan netten.
namaken van een trailermat zou misschien wel kunnen, al is het snijden van die matten uit ervaring een crime en kost een m2 van zo'n mat ook al gauw tegen de 40 euro.

Afbeelding

@Karin

speciaal voor kleintjes als joppie... in het zwart en in het roze :D

Afbeelding