Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:20

Mloes, kan het zijn dat de teen te lang is? Ik kan het op de foto niet zien. Verder vind ik de hoef er aan de onderzijde toch wel 'verwaarloosd' uitzien. Het lijkt alsof ze een afwijkende stand heeft die dusdanig is vergroeid o.i.d. Is moeilijke uit te leggen maar ik zie wel een onbalans in de voet aan de onderzijde. Vooral als ik naar de straalgroeven, verzenen en de steunsels kijk.

edit: aanvulling

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:31

Er zit nog vrij veel vuil onder en de foto is niet heel scherp, volgens mij vertekent dat ook. Misschien voeten even een keer heel goede schoonmaken en dan nog wat foto's maken, ook van de zijkant? :)

Ik reageerde alleen op het afslijten aan de voorkant en dat lijkt me niet direct een ramp. ;)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:49

Hallo!

Ik kom echt zomaar even binnenvallen! Heel brutaal haha..
(Zonder dat ik ook maar wat berichtjes heb gelezen of mijn vraag er al in vermeld staat maar uit 300 pagina's is dat best lastig zoeken)
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik heb al meerdere hoefsmeden voor dit probleem gehad de 1 zegt beslaan de ander zegt niet doen!

Ik heb een pony van 3 jaar jong. Sinds de zomer 2012 heb ik haar onder het zadel.. op het moment van inrijden was zij 3 en 2 maanden. bon heeft altijd al slechte voetjes gehad.. maar de afgelopen tijd wordt het steeds erger.. Ze scheuren erg snel en vaak breekt er veel af..
Dit probleem heeft ze alleen aan haar voor hoefjes der achter voetjes heeft ze nooit geen last van..
Vaak komt mijn eigen hoefsmid om dit dan bij te veilen maar laatst had ze weer zo iets maar dan net ff erger dit scheurde helemaal door (Zie onderstaande foto) mijn hoefsmid was toen ziek dus kon niet komen en daarom heb ik een ander moeten bellen.. Ook aan hem heb ik de vraag gesteld moet ik er op ijzers zetten? Volgens de hoefsmid kon ik beter even wachten en de hoefsmid dus bijna om de 2 weken bellen om bij te veilen als het weer te erg scheurt.. (Betekent hoop kosten en hoop gedoe want pony is totaal niet lief naar de hoefsmid toe) zoals onderstaande foto heeft ze dus regelmatig aan de voorkant van bijde voetjes zijn nu 2 stukjes weg geveild en dit gaat opzich oke.. Alles zoals teren, olie hoef vet etc. heb ik al geprobeerd.. Wie heeft een wonder middel tegen scheuren? of moet ik haar toch echt op ijzers gaan zetten? (oja ook handig om te weten, ik rij regelmatig met haar buiten.. Probeer zoveel mogelijk berm te pakken en ik sta vlak bij het bos dus rijden dan veel op bos paden)

Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:10

singasong schreef:
Mloes, kan het zijn dat de teen te lang is? Ik kan het op de foto niet zien. Verder vind ik de hoef er aan de onderzijde toch wel 'verwaarloosd' uitzien. Het lijkt alsof ze een afwijkende stand heeft die dusdanig is vergroeid o.i.d. Is moeilijke uit te leggen maar ik zie wel een onbalans in de voet aan de onderzijde. Vooral als ik naar de straalgroeven, verzenen en de steunsels kijk.

edit: aanvulling

Ik heb geen idee of de teen te lang is, waaraan kan ik dat herkennen? Heb zelf niet veel verstand van hoeven, ik heb een hoefsmid die aangesloten is bij een kliniek en die goed bekend staat. Ik neem eigenlijk het meeste maar aan ;-). Hij heeft haar 3 a 4 weken voor het nemen van deze foto nog bekapt. De straalgroeven zouden dus goed moeten zijn lijkt me? Maar kan idd vertekenen door het vuil.
Ik zal morgen nog een foto maken van een schone hoef.
En wat bedoel je met onbalans? Ze zet deze hoef wel vrij recht neer, enige puntje is dus dat ze met de voorkant zo tikt.

Edit: de straalgroeve loopt gewoon mooi door, daar zit zand op de foto.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:29

Mloes, ik vind de foto erg onduidelijk.
Bij mij is de smid vandaag geweest en ik ben supertevreden! Er is echt wel een heel duidelijke verbetering zichtbaar van de rotsraal. *\o/*
De groeve is een stuk minder diep en er groeit gezonde straal onder. Ben erg opgelucht!

Gimli_

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:09

Naomi, hoe is je paard gehuisvest en wat krijgt hij/zij aan voeding?
Vanaf de foto is het moeilijk beoordelen, maar de hoefwand ziet er erg 'scherp' uit en dus gevoelig voor brokkels, het zou al héél wat schelen als de hoefwand GOED afgerond werd en dat regelmatig bijgehouden werd.

Mloes, bekend hoor, afslijten van de toon op die wijze. :j
Idd gewoon even wat meer berm meepakken, het hoorn is wat zachter nu en het is ook niet echt 'artrose-weer' dus vanuit stijfheid gaan ze ook wat meer slepen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:03

nieuwe foto's van mijn tinker, maar nu net bekapt.
Volgens ons is er al een behoorlijke verbetering zichtbaar vooral van zijn hardnekkige rotstraal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:00

@ gimli.. Mijn pony staat op een goede stalling.. Staat overdag in een zand paddock.. en 's avonds op vlas in stal.. We hebben een binnenbak.. Ze staat wel regelmatig te schrapen op de poetsplaats.. Je kan 100 keer tegen der roepen dat ze dat niet mag maar als ze mijn stem hoort maar me niet ziet begint ze te schrapen.. ze krijgt de gehele dag door hooi en 's ochtends en 's avonds een halve kilo biks.. daarbij voer ik haar nog een 3/4 kruidenmusli bij me pavo vitall..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:46

bertine37: gaat heel duidelijk de goede kant op! Hihi...... hoefsmid met blauwe nagels? LOL!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:03

countrygirl schreef:
bertine37: gaat heel duidelijk de goede kant op! Hihi...... hoefsmid met blauwe nagels? LOL!

Ja cool he ? Dat is nog eens wat anders ! Mijn hoefsmid is een zij en ze gaat echt super met de paarden om. Waar mijn paard eerst stond te stijgeren bij de behandeling staat hij nu half te slapen terwijl zijn stralen behandeld worden :Z Dat geeft mij een goed gevoel :j .

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:19

Ja waarom zou een hoefsmid geen zij kunnen zijn? Ik bekap weliswaar hobbymatig en m'n rug vind het niet echt jofel meer... maar vrouwen kunnen net zo goed bekappen als mannen. En zonder de heren af te willen kraken.... denk ik dat vrouwen nét eventjes meer met gevoel werken. Waardoor bij sommige paarden misschien net even wat meer ontspanning is.... ;)

(En nu krijg ik heel mannelijk bokt over me heen natuurlijk.... maar ik bedoel het goed!)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:26

Op basis van mijn ervaring denk ik dat daar wel een kern van waarheid in zit :j

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:40

Hoooii, mijn verzorgpony heeft hoeven die heel erg snel groeien! 2 maanden geleden is hij nog bekapt en zijn hoeven zijn nu weer erg lang... ik heb ooit ergens gelezen in een topic voor hoefschoenen dat die mensen de hoeven af en toe bijvijlen, zodat de hoeven niet te groot worden voor de hoefschoen. Is het mogelijk om af en toe gewoon zelf zijn hoeven bij te vijlen? Natuurlijk komt de hoefsmid gewoon nog langs, maar gewoon dat zijn hoeven niet tè lang worden... onze vaste hoefsmid heeft het heel erg druk, maar het is wel een hele goede en de leukste hoefsmid die ik ben tegengekomen haha. Maar nu moeten we dus wachten, en mijn vp heeft al erg lange hoeven en struikelt steeds vaker :(

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:51

Hoi, ik zou niet zo maar aan hoeven gaan vijlen. Dan maak je volgens mij meer kapot dan je lief is.
En als je met hoefschoenen gaat rijden, slijten ze nog minder en groeien ze dus nog harder. Lijkt me niet handig.
Die van mij komt om de 5 weken. Dus om de 8 weken vind ik niet zo raar.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:58

bertine37 schreef:
Hoi, ik zou niet zo maar aan hoeven gaan vijlen. Dan maak je volgens mij meer kapot dan je lief is.
En als je met hoefschoenen gaat rijden, slijten ze nog minder en groeien ze dus nog harder. Lijkt me niet handig.
Die van mij komt om de 5 weken. Dus om de 8 weken vind ik niet zo raar.

oh oke :j het was niet de bedoeling om met hoefschoenen te rijden hoor, maar ik heb gelezen dat mensen die hoefschoenen hebben de hoeven vijlen... gek bij ons vinden ze het raar als je zo vaak de hoefsmid laat komen haha, maar als het nodig is is het niet anders dan komt ie gewoon vaker :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:44

Hannapony, een gemiddelde paardenvoet groeit ongeveer 1 cm per maand. In het voorjaar kan dit wel 2 cm per maand zijn! Dus als de smid 8 weken niet geweest is dan kun je ongeveer 2 cm nieuwe hoefgroei verwachten. Dat lijkt misschien niet zo veel... maar 2 cm. meer om over z'n tenen heen te rollen is wél veel.
Dat is ook de reden waarom ze struikelt...

Mensen die hoefschoenen hebben houden de voeten idd. mooi rond... en als je je erin zou verdiepen, en b.v. een cursus natuurlijk bekappen zou volgen, kan jij dat ook. Kun je dat om de e.o.a. reden niet, vraag het dan gewoon aan je hoefsmid! Hoe je die voeten keurig netjes rond kunt maken, zo moeilijk is dat helemaal niet.
De voeten slijten ook al af als je veel op het verharde rijdt... hoefgroei en slijtage kunnen dan mooi in evenwicht komen, maar dan moet je wel aardig wat kilometers maken ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:10

Mag ik even een algemene vraag ertussen gooien?
Hoe zouden jullie/jullie hoefsmid een lichte bokhoef aanpakken. De hoefsmid heeft samen met mij een plan van aanpak opgesteld en ik vertrouw hem, maar een klankbord hier op bokt is toch wel handig.
Het paard is 4 jaar oud en wordt al sinds jaarling "corrigerend" bekapt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:15

Hoi, Ik kom even binnenvallen.
Mijn broertje was vandaag de hoeven van mijn KWPN ruin aan het uitkrabben, (na een maand of 2 niet te hebben gedaan vanwege winterstop) en toen kwam ik tot de ontdekking dat hij een soort "flapjes" aan de binnenkant van zijn hoef heeft openliggen. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De hoef zelf

Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel..

EDIT: Ik kan er bijna met een halve vingertop onder.. Het schijnt niet pijnlijk te zijn, hoefsmid is maandje terug nog geweest.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:18

Dat zijn omgeklapte steunsels.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:27

Isegrim schreef:
Dat zijn omgeklapte steunsels.

Zeg me niets..... Iets meer info???!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:32

Steunsels zijn stukjes omgeklapte hoefwand langs het begin van de straal, die horen er te zitten, maar horen wel goed kort gehouden te worden, omdat ze in dit landje niet vanzelf afslijten. Bij jouw paard zijn de steunsels omgeklapt, omdat ze niet bijgehouden zijn. Ik zou de hoefsmid even bellen om ze bij te laten snijden, want prettig is het zeker niet voor het paard, want het drukt in het onderliggende weefsel en dat kan kneusinkjes veroorzaken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:35

Dankje!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:52

Ik zie trouwens bij jouw paard dezelfde soort groeve zitten in de straal als bij die van mij. Maar dan wel wat wijder. Heeft hij ook geen rotsraal?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:24

bertine37 schreef:
Ik zie trouwens bij jouw paard dezelfde soort groeve zitten in de straal als bij die van mij. Maar dan wel wat wijder. Heeft hij ook geen rotsraal?

..... Geen idee? Ik ben niet zo van de hoeven, en weet er niet veel vanaf. Paar weken terug voor het laatst de hoefsmid geweest, maar heb hem er nooit wat over horen zeggen en praat toch wel regelmatig over Ol's hoeven en hoe ze er uit zien etc.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:35

Rotstraal herken je direct, het stinkt namelijk heel erg. dat ontstaat vaak doordat je ze niet helemaal goed schoon kunt houden, bv. door flapjes aan de straal of overwoekering van de straal, waardoor bacteriën een 'schuilplek' hebben waar je niet bij kunt en dan de boel gaat rotten.

De groef in het midden van de straal hoort er, die loopt namelijk tussen de hoefballen door. Hij hoort vrij ondiep te zijn, maar zoals-ie nu is is het geen ramp, de straal en hoefballen zien er namelijk wel gezond uit.