[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:55

geerke schreef:
ik denk dan even heel simpel.....als een paardenlijf gevoelig is voor frutaan(suiker uit planten..)is het dan niet gewoon zo dat het paard al insuline resistentie heeft?

Eigenlijk denk ik niet dat dat perse zo is. Heeft een kind dat niet goed tegen suikers kan in bv snoep, automatisch diabetes?

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:46

........ en om de 'stelling' eens om te draaien: zou een paard, waarbij aangetoond is niet Insuline Resistent te zijn, dan ook geen last hebben van fructaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:47

jolin schreef:
geerke schreef:
ik denk dan even heel simpel.....als een paardenlijf gevoelig is voor frutaan(suiker uit planten..)is het dan niet gewoon zo dat het paard al insuline resistentie heeft?

Eigenlijk denk ik niet dat dat perse zo is. Heeft een kind dat niet goed tegen suikers kan in bv snoep, automatisch diabetes?

nee,ik denk het niet....maar wat versta jij onder niet goed tegen suikers kunnen?
het word pas een probleem als de pancreas en eilandjes van langerhans niet meer doen wat ze moeten doen...diabetes dus...hoe dat bij paarden zit weet ik niet.

ik denk dat de problemen vaak beginnen wanneer er overgewicht in het spel is....waarom eenmaal slanke paarden dan nog evengoed gevoelig zijn weet ik niet....ik denk dat het veel te maken heeft met de hormoonhuishouding.

Of zoals Tug mij per pb vertelde de beschadigde haarvaatjes in de hoef....daarkan ook wel een oorzaak liggen.

Ik ga ervan uit dat steeds maar weer terugkerende hoefbevangenheid ondanks dieet gewoon te maken heeft met een hormonale disbalans....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:19

Kweenie Geerke, hormonale disbalans is toch wat anders dan een stofwisselingsprobleem. Ik denk dat doordat de stofwisseling niet meer optimaal is bij deze paarden, ze minder goed tegen suiker en zetmeel kunnen. Ze zetten het niet meer goed om waardoor ze zichzelf vergiftigenbij overdaad. De problemen beginnen inderdaad in 9 van de 10 gevallen bij te dikke paarden maar dan is het leed al geleden. Ook al zijn ze daarna wel goed op gewicht; de stofwisseling is en blijft verstoord/makkelijk te verstoren. Een zwakke plek als het ware.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:31

Niet tegen fructaan meer kunnen is een heel goed mechanisme van het paard dat zich tegen hem heeft gekeerd. |(
In goede tijden slaat het paardenlichaam vet op voor tijden van schaarste alleen komen die tijden niet meer, in de meeste gevallen,eigenlijk gelukkig.
Maar nu zit het paard met een overdosis, want de evt eigenaar is druk met andere dingen, :Y) (bij wijze van). En dan crasht het systeem paard, in onze meterkast zou dat betekenen dat de stoppen doorslaan.
Ik denk idd dat fructaan niet echt goed is voor paarden, ook niet als ze niks mankeren.Dat is koeienvoer, die hebben dan ook 4 magen.
De evolutie heeft het paard voorzien van een ander systeem met 1 maag, zo kunnnen en konden die dieren goed naast elkaar overleven.Paarden hebben behoefte aan veel energiearm voer, een paard kan veel voer van slechte een kwaliteit eten en zo voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Ze kunnen energie heel efficient omzetten.

Daarbij komt ook dat paarden blijven dooreten, ook als ze al voldoende energie binnen hebben. En dan zit je al gauw met een overdosis.
Laatst bijgewerkt door jolin op 23-03-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:34

de stofwisseling word wel gestuurd door hormonen....zoals heel veel in het lichaam gestuurd word door hypofyse en schildklier...

edit;......link doet het niet..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:13

jolin schreef:
Paarden hebben behoefte aan veel energiearm voer, een paard kan veel voer van slechte een kwaliteit eten en zo voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Ze kunnen energie heel efficient omzetten.

Dat kan ook verklaren waarom het vaak de zgn. robuuste paardenrassen betreft als het om hoefbevangenheid gaat.
Zij hebben een nog andere manier van omgaan met schaarste dan andere paardenrassen, veelal omdat ze onder barre omstandigheden moeten overleven.
Niet alleen langer haar, groter hoofd en neusgaten om de koude lucht goed te kunnen verwarmen, maar ook een ander stofwisselingssysteem (als ik het zo goed omschrijf). Ze hebben ook behoefte aan andere mineralen/voedingsstoffen, maar kunnen weer slechter tegen rijkdom in het voer. Dit geldt voor suiker, maar ook voor eiwitten.

Veel voedingsfabrikanten zijn zich dat ook bewust geworden en bieden dan speciaal 'robuust' voer aan.

Zelf heb ik ondervonden dat er diverse manieren zijn waarop en waarom een paard hoefbevangen kan raken. Laatste keer is en blijft een raadsel; enige verklaring die ik heb is dat het komt door het lager op de hielen zetten, want stofwisselingstechnisch is bijna onmogelijk. Iets wat ook uit het toen gedane bloedonderzoek kwam; alles was oké, ook de lever, nieren en pancreas, evenals alle waarden van mineralen (althans die waarop is gezocht). Beslist niet te dik, geen suikers/zetmeel in het voer.
En als klap op de vuurpijl nog 2 hoefzweren er achter aan, die ook niet ontstaan zijn door trappen op een steentje oid, maar waarschijnlijk ook met slecht afvoeren van afvalstoffen te maken heeft. Daarom lijkt het beeld op bevangenheid, maar dan anders (kan het niet anders uitleggen).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:40

MyrtheJ schreef:
Ja, dat kwik beet vind ik heel goed klinken! Heb er even wat meer op gegoogled, en misschien dat dat inderdaad echt iets is! weet jij de prijs per zak, en hoeveel zit er dan in, en ook niet onbelangrijk, hoeveel per dag moet je er van voeren? Sorry, ik weet het, ik ben lastig :o

Enne ik weet niet ofdat jullie deze al kennen: http://www.topdiervoeders.nl
Zij hebben hippolyt en marstall, daarnaast een ruime keuze aan andere merken en bezorgen thuis...

er zitten 20 kg in de kwik beet zak. prijs weet ik zo niet uit mijn hoofd, ergens rond de 17 euro. hoeveel je moet voeren moet je uitproberen. het zwelt erg op wanneer je het weekt. kijk eerst maar of je paard het lust. hoeveel je moet geven ligt er ook aan wat je er nog bij doet.

die link kende ik nog niet. bedankt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:41

jackie schreef:
Wandelzweren????

De zweren zijn weer naar beneden 'gewandeld'.
Na een paar goede dagen (zelfs met een vrolijk drafje), trof ik haar gister en eergister zo aan:
http://www.youtube.com/watch?v=7f4CxWk7cgk

Wel is duidelijk dat dit geen loopje is van een hoefbevangen paard, maar ondertussen zinkt bij mij de moed in de schoenen.
Vermoedelijk is dit een reactie op 'solidagocomplex' wat is was gaan geven om haar lichaam te ondersteunen bij opschonen van afvalstoffen (ik dacht dat het goed was omdat het beter ging, om haar even extra te ondersteunen).
Acuut met dit middel gestopt. Ook ben ik weer aan het weken gegaan.
Zit zelfs aan trekzalf te denken om op de kroonranden te gaan smeren, maar heb daar ook weer minder leuke dingen over gelezen (zoals andere ontstekingen of allergische reacties). Maar ja ... een mens moet toch een keer wat als uitsnijden niet kan en mijn geduld toch echt OP begint te raken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:48

oh jee...nog steeds de spaanse pas dus...zou het echt aan de solidago liggen?
ik weet het niet hoor...
Als ze echt last zou hebben van die zweren zou ze dan niet eerder liggen of geen stap verzetten en haar voeten ontlasten?
Ik maak mij bezorgd over haar buikje...het is net of ze vocht vast houd..zo puntig.
Het kan ook een vertekend beeld geven door de vacht natuurlijk..
Moeilijk gevalletje hoor ,kleine isabella!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:49

Hier ff een update van die van mij:

Het gaat naar omstandigheden denk ik erg goed, ze staat nog steeds in de kraal. De rijbak is gefreesd, alle kuilen van de winter zijn eruit gehaald, daar heeft ze gelukkig vorige week met het mooie weer in kunnen lopen met een ander paard erbij. Zo had ze weer ff paardencontact ;) . Met dit slechte weer laat ik ze niet in de rijbak, de ondergrond is klei, het is nu spekglad en ik wil het niet weer kapottrapen. Dus ze staat weer in de kraal. Nadeel daarvan is dat de andere paarden vaak uit haar zicht lopen en mevrouw toch nog in paniek raakt.

Ik had geschreven dat ik er ook weer op had gezeten, niet langer dan 10 min. Dat gaat goed, zelf dacht ik dat ik het langzaam kon opbouwen... maar na een telefoontje aan de kliniek werd ik weer flink teruggefloten. Ik mocht daar absoluut nog niet aan denken... af en toe 10 min stappen was meeeeeer dan genoeg. Als ik aan meer beweging zou denken moest ik terug voor nieuwe foto's zodat ze kunnen zien hoe het hoefbeen tov de zool nu staat. Ik moest er niet te licht over denken en beweging was uit den boze.... (moeilijk hoor, kreeg weer ff flink de schrik erin, en durfde niet eens meer te wandelen... heb ff weer een tijd niks gedaan.)

Ze is 29 december voor de laatste keer bij de kliniek geweest. Daarna is mijn eigen hoefsmid geweest en heeft haar bekapt, opnieuw beslagen, siliconenkit en zooltjes eronder gedaan. Ik wou weer die stressreis naar de kliniek toe vermijden. Hij heeft contact gehad met de hoefsmid van de kliniek en ze hebben overlegd hoe hij het moest aanpakken, maar ik heb veel vertrouwen in mijn eigen hoefsmid dus daar was ik niet bang voor. Hij zag dat er veel kneuzingen inzaten, veel bloeduitstortingen kwamen naar boven. Ook aan haar ergste voet, de rechter met sincker, daar is de witte lijn 3 cm verbreed, terwijl het normaal iets van een halve milimeter zou moeten zijn. Haar linkervoet zat op 2 cm.

Ik ga nu in april of mei toch terug voor nieuwe foto's dan is het een half jaar geleden, en dan weet ik tenminste zeker hoe het ervoor staat en/of ze toch wat meer zou mogen bewegen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:54

Owww Ingrid, wat loopt Isabella weer pijnlijk... die voetjes steeds omhoog, wat zielig, het gaat echt op en neer met haar he. Wanneer zou ze toch eens van alle kwaaltjes verlost zijn.

Veel sterkte met die kleine :(:)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:10

:(:) arme Isabella! Dat ziet er inderdaad nog steeds niet goed uit.
Is het nou alleen voor dat ze zo raar loopt, op het eind van het filmpje vind ik haar ook wat zwaaien met haar achterbenen?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:49

Ik ben het hele topic aan het doorlezen en ik kom ook Spiller Happy Hoof tegen. Kan iemand mij vertellen waar dit te koop is?

Ik ben nl begonnen met D&H Leisure Mix. Ze heeft dit heel lang lekker gevonden, maar nu niet meer. Ook Safe&Sound is ook niet lekker genoeg. Ik heb nu een brokje van D&H..kom even niet op de naam maar is ook verantwoord bij hoefbevangen paarden..alleen ik merk dat ze dit nu ook minder smakelijk gaat vinden.

Wellicht dat ze het voer van SPiller wel lekker gaat vinden

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:17

Volgens mij ben ik de enige die Spillers heeft gevoerd. Ik was er erg tevreden over en mijn HB paardje ook (anderen trouwens ook) maar ik moet er bij zeggen dat ze hier eigenlijk alles wel (vr)eten.
Ik bestelde dat bij Axels Futterkarre in Remscheid (duitsland). Bij bestelling van 15 zakken rekenen ze geen transportkosten.
Het lijkt heel erg veel op Dodson and Horrel, Safe and Sound.

Het is afschuwelijk dat het nog steeds niet goed gaat met Isabella.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:28

Ho, er ging wat mis :o
Berichtje overnieuw:

Filmpje van afgelopen zondag: http://www.youtube.com/watch?v=8_R9NjcytJw

Gelukkig zijn er dus ook goede dagen.
Misschien dat meer bewegen zorgde voor het weer doen oplaaien van de zweren. Dat het zweren zijn is mij wel duidelijk door de manier van lopen.

Verder lijkt het mij logisch dat ze achter ook wat moeilijk loopt. De achterhand heeft het heel zwaar. Daardoor trekt ze ook haar buikspieren wat aan. Maar dat 'buikje' wat je ziet is echt winterhaar wat op die plek nog als een wilde haardos overeind gaat staan :P

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:45

Dat filmpje ziet er een stuk beter uit inderdaad...pff ik hoop echt voor je dat die zweren snel doorkomen op de een of andere manier.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:33

@isapaardje
Arme jij, wat een nachtmerrie om je paardje zo te zien. :(:) Dappere Isabella dat ze toch wil lopen. Blijkbaar heeft ze een manier gevonden om te lopen. Alleen probeer ik te begrijpen waarom ze kiest om Spaanse pas te lopen? Op wat voor een manier geeft haar dat opluchting? En ze doet het aan beide kanten; dus heeft aan beide zijden evenveel pijn. Zeker geen loopje voor een hoefbevangen paard.
Aan de andere kant: als er 1 ding is, dat ik geleerd heb de laatste tijd, dan is het wel dat geen enkel hoefbevangen paard hetzelfde is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:25

Isabella heeft 2007 en eind 2008 1 hoefzweer gehad, en toen liep ze met 1 hoef zo in spaanse pas. Vandaar dat ik nu dus denk dat ze 2 hoefzweren heeft.
Ook vertelde ik het pas iemand op de manege waar ik eens les van heb gehad en toen ik voordeed hoe Isa liep, zei zij gelijk al, dat is duidelijk een hoefzweer.
Ook in het boek paardenbenen van Offereins staat dat een paard met een hoefzweer in het verzengebied het been wel normaal naar voren wil brengen, maar dan niet op de plek neerzet waar hij het zou moeten zetten, maar bijna weer op de plek zet waar hij het optilde. Dat klopt ook.
Alleen omdat het beide voorhoeven betreft, is het een raar loopje geworden.

Ik zit hier nu driftig te hopen en te wensen dat zelfs haar onderbenen gaan opzwellen. 2007 vond ik dat doodeng toen het gebeurde, en dacht de DA toen aan een fikse peesontsteking, (waar ze ook tegen behandeld is met net zo'n fikse ontstekingsremmer). Uiteindelijk bleek het toen een hoefzweer te zijn.
Omdat ik nu weet dat ontstekingsremmer niet goed is, laat ik die niet toedienen; aan de andere kant kwam toen de zweer er wel uit. En had Isa even een uur minder pijn. Het is dus niet altijd even handig om veel te weten; want juist daarom twijfel ik nu wat ik moet doen. Of weer die ontstekingsremmer laten geven, of gewoon even helemaal niets doen en nog even afwachten. Kans op doorbraak is nu veel groter gevoelsmatig dan een paar weken geleden. Maar de pijn lijkt ook erger en dat maakt het zo verdomd lastig allemaal. Isabella zelf blijft er heel erg nuchter onder (maar ik niet meer; ben bijna de wanhoop nabij ... en dan schijnt ook de redding nabij te zijn zegt men :o ... laten we het hopen).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:58

@ isapaardje
ik duim, bid en hoop met je mee. Hele dikke knuffel van ons uit Hoofddorp.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:10

Jeetje isapaardje, wat moeilijk allemaal.... Ik zal mee duimen dat isabella snel van haar pijn af is!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:44

MyrtheJ schreef:
Ja, dat kwik beet vind ik heel goed klinken! Heb er even wat meer op gegoogled, en misschien dat dat inderdaad echt iets is! weet jij de prijs per zak, en hoeveel zit er dan in, en ook niet onbelangrijk, hoeveel per dag moet je er van voeren? Sorry, ik weet het, ik ben lastig :o

Enne ik weet niet ofdat jullie deze al kennen: http://www.topdiervoeders.nl
Zij hebben hippolyt en marstall, daarnaast een ruime keuze aan andere merken en bezorgen thuis...

Topdiervoers is mijn voerleverancier en hij koopt speciaal voor mij safe en sound in.

Vandaag is de smid geweest en dynamiek stond net weer met 1 been te polsen, hopelijk is het morgen weg, ze was erg somber dynamiek |(

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:45

Af en toe he zou je zo stoppen met de paarden, ik heb stalling aan huis maar ik zit er echt over na te denken als dynamiek er niet meer helemaal met de paarden te stoppen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:21

dynamiek schreef:
Af en toe he zou je zo stoppen met de paarden, ik heb stalling aan huis maar ik zit er echt over na te denken als dynamiek er niet meer helemaal met de paarden te stoppen.

Ja dat heb ik ook wel eens. Reden ook dat ik er geen bij koop.
Als Isabella dit niet overleefd, wil ik, zeker voorlopig, geen eigen paard meer.
Ik heb ondertussen ook een bijrijdpaard en eigenlijk is dat toch wel ideaal. Ik kan niet zomaar gaan rijden wanneer ik wil, maar aan de andere kant heb ik alleen de leuke kanten van het verhaal, want de lasten en zorgen zijn voor een ander.

Ik kwam overigens 'in de oude doos' nog dit filmpje tegen van Isabella ...
http://www.youtube.com/watch?v=lkLErxt0H44
Dit is waar het vorig jaar allemaal mee begon; daags voordat ik met haar naar de kliniek ging voor onderzoek en ze daar tot de conclusie kwamen dat het bloed keurig in orde was, maar de hoeven een gekanteld hoefbeen lieten zien EN een hoefzweer op de voet die ze in spaanse pas omhoog steekt.
Maar met dit beeld (filmpje) voor ogen, denk ik dus nu zeker te weten dat ze nu 2 hoefzweren heeft, nu ze dit op beide voeten doet

Maar morgen toch meneer de dierenarts maar weer uitgenodigd voor de zekerheid (want hij denkt nu toch aan (mede?) een neurologisch probleem).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:37

inderdaad....dezelfde beweging...alleen met 1 voet...je hebt echt geluk dat je alles filmt hoor!
dan zouden het nu twee hoefzweren moeten zijn...wat jij al zei en wat de thermografie ook al zei....
maar hoe gaat dit zich oplossen?
Waarom kunnen ze het niet lokaliseren en bloot leggen?
Er moet toch ergens een kundig da zijn die zich hieraan wil wagen?

Als je een boom met geld zou hebben zou je haar bij van naussau kunnen brengen ....maar ja....