jolin schreef:Paarden hebben behoefte aan veel energiearm voer, een paard kan veel voer van slechte een kwaliteit eten en zo voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Ze kunnen energie heel efficient omzetten.
Dat kan ook verklaren waarom het vaak de zgn. robuuste paardenrassen betreft als het om hoefbevangenheid gaat.
Zij hebben een nog andere manier van omgaan met schaarste dan andere paardenrassen, veelal omdat ze onder barre omstandigheden moeten overleven.
Niet alleen langer haar, groter hoofd en neusgaten om de koude lucht goed te kunnen verwarmen, maar ook een ander stofwisselingssysteem (als ik het zo goed omschrijf). Ze hebben ook behoefte aan andere mineralen/voedingsstoffen, maar kunnen weer slechter tegen rijkdom in het voer. Dit geldt voor suiker, maar ook voor eiwitten.
Veel voedingsfabrikanten zijn zich dat ook bewust geworden en bieden dan speciaal 'robuust' voer aan.
Zelf heb ik ondervonden dat er diverse manieren zijn waarop en waarom een paard hoefbevangen kan raken. Laatste keer is en blijft een raadsel; enige verklaring die ik heb is dat het komt door het lager op de hielen zetten, want stofwisselingstechnisch is bijna onmogelijk. Iets wat ook uit het toen gedane bloedonderzoek kwam; alles was oké, ook de lever, nieren en pancreas, evenals alle waarden van mineralen (althans die waarop is gezocht). Beslist niet te dik, geen suikers/zetmeel in het voer.
En als klap op de vuurpijl nog 2 hoefzweren er achter aan, die ook niet ontstaan zijn door trappen op een steentje oid, maar waarschijnlijk ook met slecht afvoeren van afvalstoffen te maken heeft. Daarom lijkt het beeld op bevangenheid, maar dan anders (kan het niet anders uitleggen).