[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:34

Cissie, ik heb ervaring met graszaadhooi. Erg prettig en ze vallen zeer snel af. Ik heb een Welsh Cob met aanleg voor uitzwaren. Echter ben ik inmiddels overgestapt op onbemest natuurhooi uit juli. Ook arm en grof en net iets beter voor zijn shetlandpony vriend welke booit bevangen is geweest. Balans is voor beide nu goed. In plaats van Cavalor zou ik Dodson & Horrel, Safe and sound proberen. Ik voer dit met het supplement Lami Free van Dodson & Horrel. En dat tijdens en na een zware chronische aanval van HB afgelopen januari tot juli. Ik ben in maart overgestapt en gaat super.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:20

Bedankt jp en Sylva voor jullie reactie!

Ben er inmiddels achter dat graszaadhooi niet voor het oprapen ligt idd... Eigenlijk wordt het nergens in deze regio verkocht ( van de adressen welke ik tot dusver benadert heb).
Na overleg met de pensionhouder heeft hij hooi kunnen inslaan van 2014. Ik durf het hooi van 2015 niet meer te voeren.
Dit ga ik nu nat maken (weken) in de hoop dat dit een verschil gaat maken.

Gemalen lijnzaad en vit e van pharmahorse krijgt ze al maanden en ik vind het een mooie aanvulling.
De da acht ongekookte lijnzaad te risicovol en stelde daarom voor het te koken ook als vervanger om dr medicatie doorheen te mengen.
Ze krijgt 4 handjes fiberforce per dag verdeeld over 2 keer.
Heb onlangs al 1 handje per keer geprobeerd maar helaas eet ze het dan niet... Misschien de geur van de medicatie te overheersend?
Ook moest ik gluco balance gaan geven, maar omdat ze daar in het verleden zo heftig op reageerde ben ik daar vrij snel mee gestopt.
Ze ging zweten wat resulteerde in een zeiknatte pony in de winter, na het staken was het zweten na 2 dagen over.
Na enkele weken wederom geprobeerd maar weer zweten, de da vermoed dat een kruid in de gluco balance haar triggert en gaat daarom een aangepaste versie maken.....moet eerlijk bekennen dat ik daar mijn vraagtekens bij heb maar goed.

Wel fijn om te lezen dat graszaadhooi kan bijdragen in het verliezen van gewicht.
In de tussentijd ga ik door met zoeken......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:30

Welke regio zit je cissie? En hoeveel kilo hooi geef je momenteel? Ze komt niet op gras he?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:35

Ninx schreef:
Welke regio zit je cissie? En hoeveel kilo hooi geef je momenteel? Ze komt niet op gras he?

Regio Wageningen, Renkum.
Ze kreeg 12 kg, maar ze staat momenteel niet meer alleen dus ben meer gaan voeren rond de 20 kg.
Moet nog bekijken of dit afdoende is met het andere paardje erbij, maar ik durf de slowfeeder niet propvol te doen.

Ze staat idd niet op het gras.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:18

Is het een haflinger? 12 kilo is best veel wanneer ze te dik is en HB heeft.
Of is die 12 kilo voor meerdere pony's?
Ik geef mijn pony's 5 kilo kruidenhooi (dus voedzaam hooi) per pony, per dag.
Maar vul dat aan met stro of graszaadhooi, en verder takken of brandnetels.
Ik denk dat veel sobere pony's uit elkaar klappen als ze zoveel hooi krijgen.

Voordat je heel veel moeite doet om graszaadhooi te krijgen, zou ik eerst van je huidige hooi 1,5% van haar gezonde lichaamsgewicht gaan voeren, en dat mengen in een net met stro.
Dus iets van 6 kilo gewoon hooi, en verder stro of graszaadhooi.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:32

Ze kreeg 12 kg voor zichzelf idd, de da vond dit ook teveel en adviseerde 9kg te voeren.
Ze is een ouderwetse haf van 1.48.
Dit kreeg ze in 24 uur verdeeld over 2 porties met in de nacht een maatje erbij.
De tweede portie aten ze dus met z'n tweetjes van. Maar dat paard ging in de ochtend weer de wei op...

Vind het moeilijk om precies af te passen momenteel vanwege het tweede paardje in de paddock.
Maar dat ik minder moet geven begrijp ik....

Misschien 12 kg voor z'n twee? Met wat stro erdoorheen.
En als ze weer alleen staat weer wat minderen zoiets.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:06

Let bij graszaadhooi goed op waar je het vandaan haalt, sommige boeren gebruiken veel bestrijdingsmiddelen om het zaad goed te kunnen oogsten. Niet alles is zo maar geschikt om op te voeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:56

Ik voer sinds 2010 met veel plezier graszaadhooi. Zo kunnen de shetten onbeperkt hooi eten (als het koud is vind ik dat belangrijk) zonder te dik te worden. Inmiddels meng ik het met weidehooi want alleen van graszaadhooi worden ze te dun. Wij laten 1x per jaar een grote vracht leveren door stouten fourage uit zeeland. Voorheen kocht ik ook in voor een vrouw uit Nijmegen, die dan iedere maand een baal kwam halen. Nu is zij verhuist van stalling en doe ik langer met het hooi. Maar ik wil niet anders meer. Ze eten er ook alleen van als ze honger hebben, want het is wel minder lekker dan het gewone hooi.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:24

cissie schreef:
Ze kreeg 12 kg voor zichzelf idd, de da vond dit ook teveel en adviseerde 9kg te voeren.
Ze is een ouderwetse haf van 1.48.
Dit kreeg ze in 24 uur verdeeld over 2 porties met in de nacht een maatje erbij.
De tweede portie aten ze dus met z'n tweetjes van. Maar dat paard ging in de ochtend weer de wei op...

Vind het moeilijk om precies af te passen momenteel vanwege het tweede paardje in de paddock.
Maar dat ik minder moet geven begrijp ik....

Misschien 12 kg voor z'n twee? Met wat stro erdoorheen.
En als ze weer alleen staat weer wat minderen zoiets.

Neem contact op met fouragebedrijven. Kijk wie levert in jouw regio.
Misschien bestellen in combinatie met iemand anders.
En anders kun je het altijd zelf ophalen. Bij de Roos in Nieuw Vennep bijvoorbeeld.

Ga echt drastisch terug met dat hooi. Ze staat ook op buut en ging niet echt goed toch?
Ben je ooit wel minder gaan voeren dan deze hoeveelheid tijdens de HB?
Of heeft ze altijd zoveel hooi tot haar beschikking gehad?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:57

12 kilo voor een haf ?? Dan zou het paard circa 600 kg wegen. Ik heb o.a. een KWPNer van 175 die krijgt dat nog niet eens, ter wijl die zwaarder dan 600 kg is. Om af te vallen beginnen met 1,5% van het lichaamsgewicht. Ik zou inderdaad een heel stuk gaan minderen ( maar niet in één keer) en om te voorkomen dat niet elk paard zijn deel krijgt gaan voeren met kleine hooinetten. Indien mogelijk meerdere keren per dag een klein net per paard ophangen.

Jij woont toch in de omgeving van Wageningen? Bij Gerritse Fourage in Ederveen kun je graszaadhooi krijgen - daar haal ik het ook wel eens, wel in grote balen. http://www.gerritsefourage.nl/

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:39

Ze kreeg van de zomer minder hooi, ze liep af en toe op de wei en dan kreeg ze in de ochtend een halve plak en in de avond (1 plak weegt 3 kg.). Maar de dagen dat ze volledig in de paddock heeft gestaan kreeg ze toch tegen de 11/12 kg. Anders lieg ik.....
In die periode was de buut bijna afgebouwd (half zakje om de dag) en wandelde ik erg veel met dr en ging af en toe rijden, kortom ze kreeg meer beweging.

Halverwege augustus kwam de pensionhouder met de nieuwe voorraad hooi aanzetten, letterlijk nieuw aangezien dit kort geleden gemaaid was. Heb hem uitgelegd waarom ik dit niet wil voeren en liever hooi uit 2014 voor dr heb zoals altijd.
Ik moest me niet zo aanstellen en ze was niet zo ziek als ik het deed laten voorkomen, kortom ik was lastig.
Heb toen zelf hooi ingekocht bij een boer uit de buurt en ben dat gaan voeren, toen hij daarachter kwam werd hij kwaad...alle paarden hier krijgen hooi uit mijn voorraad en zelf hooi inslaan mocht niet.
Het gesprek kreeg een nare bijsmaak toen hij door liet schemeren dat een andere stalling misschien beter voor dr is waar ik dat soort zaken zelf kan regelen.
Ik ben daarna mijn ingekochte hooi gaan mengen met zijn hooi (wat inmiddels al enkele weken extra had kunnen rusten).
In de tussentijd zijn meer pensionklanten gaan klagen over het jonge hooi en hij heeft nu eindelijk weer hooi uit 2014 ingekocht.
Dat voer ik momenteel weer...............

Daarnaast zal ik ernstig bij mezelf ten rade moeten gaan, hoe ik met mn stomme kop veel te veel heb kunnen voeren. Dat staat verder los van de pensionhouder maar kan op dat punt alleen naar mezelf kijken, ik voel me zo'n sukkel.
Sinds gisterenavond ben ik weer eat minder gaan geven, 7 kg hebben ze gehad en vanmorgen 6 kg.
Vanavond geef ik ze weer 7 kg.
Na het bezoek van de da afgelopen woensdag was ik al minder gaan voeren....
Ze krijgen het hooi uit 2 slowfeeders, eentje staat binnen in de schuilstal en de ander buiten in de paddock. Ze krijgen 2 keer per dag hooi, dat kan uitgebreid worden naar 3 keer maar die derde keer zou dan de eigenaar van het andere paard voeren, dus dat zal ik met haar moeten overleggen.

Bedankt voor de adressen van de bedrijven welke graszaadhooi verkopen, ben er erg blij mee.

Vanmorgen de pensionhouder opnieuw gesproken, of eigenlijk begon hij er zelf over en hij wil een uitzondering maken voor mijn pony.
Hij heeft met zijn vrouw gesproken en die heeft hem waarschijnlijk het 1 en ander uitgelegd...als ik graszaadhooi wil voeren mag dat gelukkig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:22

Maar denk erom dat je niet te snel véél minder geeft - als je van 12 kg opeens naar ongeveer de helft gaat is dat niet goed. langzamer afbouwen!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:20

Jannepauli schreef:
Maar denk erom dat je niet te snel véél minder geeft - als je van 12 kg opeens naar ongeveer de helft gaat is dat niet goed. langzamer afbouwen!!

Speelde ook door mijn gedachte, ook ivm de buut en lege maag.
Daarom geef ik de buut nu net voordat ik wegga dan heeft ze al even staan eten van het hooi.
Maar ga het rustig aan doen idd, misschien per week een plak eraf ofzo.

Bedankt!!!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:39

Wat geven jullie om de afvoer van afval stoffen te bevorderen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:24

Heb een adres gevonden op 2 km afstand van stal, hij verkoopt biologisch graszaadhooi onbemest.

Op internet lees ik dat je erg op moet passen met onbemest hooi, ivm fructaan.
Bemesten weides zorgen voor een betere groei van het gras waardoor er minder kans is op ophoping van suikers en fructaan in het gras.

Is onbemest juist goed of liever niet? Met name wbt het gehalte van suikers/fructaan want dat wil ik juist niet te eten geven aan dr.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:58

Citaat:
Bemestte weides zorgen voor een betere groei van het gras waardoor er minder kans is op ophoping van suikers en fructaan in het gras.

Dat is juist!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:59

_Margarita_ schreef:
Wat geven jullie om de afvoer van afval stoffen te bevorderen?

Ex-Laminites van de dierenarts/paardendrogist en sinds kort ook EJ.
Helaas vindt ie dat behoorlijk vies, dus sinds kort overgestapt op Lami Free van Dodson & Horrel. Dit bevalt ons beter. Beide is niet op medicinale basis.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:06

Hopelijk kom je tot een goede balans cissie. Heeft de boer een certificaat voor het verkopen van het hooi? Wees voorzichtig met de afname indien hij het niet heeft. Er is dan geen garantie van het ontbreken van JKK etc. Lastig he, op een pensionstal met een HB-er/Insulineresistente. Ik ben ook zo blij met mn plekje prive.
Sinds vandaag is de start van ons Paddock Paradise gemaakt. We krijgen een track om de weides heen welke we weer in tweeen kunnen delen. Zo kan mijn HB-er weer bij zn vriendjes en heeft hij weer meer ruimte. Voor zijn geest is de paddock van 10 bij 4 echt funest aan het worden nu na al die maanden. Ken mijn hele paard niet terug. Mentaal zit hij er echt doorheen na deze periode. Dus als we eind deze week dit klaar hebben, dan heb ik hopelijk weer mijn oude paard terug.

Afbeelding

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:28

Daar was ik al bang voor wbt het onbemeste hooi, jammer was erg dichtbij.
Hij heeft een certificaat waarop staat dat er een bepaald stofje niet in zit, ben even de naam kwijt sorry.
De mail erbij gepakt, endofyten.

Dat is idd erg fijn Sylva als je zelf kunt bepalen wat je maakt, geeft en doet.....
Al mag ik denk ik ook al blij zijn met onze gemaakte paddock speciaal voor Djanna.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:51

Dan zou ik dat met beide handen aangrijpen hoor, dat graszaadhooi, cissie.
Want het bewijs van geen endofyten erbij is wel zo prettig, omdat dit risico no. 1 is bij graszaadhooi.
Geld dit van het bemesten niet meer, voor de weide die begraasd worden? Hooi is tenslotte uitgegroeid/gebloeid gras en daarin is volgens mij de fructaan/suiker gehaltes altijd beter van dan kort gegraasd/ of pas gegroeid gras.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:40

Het natuurhooi wat ik heb is inderdaad ook onbemest. Heb ze even gebeld en zij geven ook aan dat onbemest beter is als bemest. Het ruikt minder zoet en de paarden eten het "minder" graag. Het is grof en stengelig wegens het lange uitbloeien. Wat ohjajoh6 net aangeeft gold wat het fouragebedrijf waar ik het bestel precies zo. Zij hebben zowel graszaad als natuur als bemest hooi tot kuil. Tot nu toe ben ik hier erg tevreden over. Heb eens naar de kilo's gekeken en bij mijn paarden gaat er anderhalf plak van een grote baal af. Dat is voor mijn Welsh Cob en ShetxWelsh kruising, welke overigens niet bevangen is maar wel snel rond. Zij eten samen zo ongeveer 5 tot 6 kilo verspreid over 4 maaltijden in feeders over de dag. Ze staan eigenlijk nooit zonder. Hooguit een uurtje of 2 als ik laat ben in verhouding tot anders.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:40

Hoe zorgen jullie ervoor dat de paarden zo lang kunnen eten?
Wij voeren in hooinetten met maas 3x3 cm. Stoppen er 3 kg in en met 3 uur is het op. Krijgen 3x per dag maar hierdoor niet continu eten terwijl we dat wel willen.
Vandaag proef met 2 netten in elkaar. Zijn er ook netten met kleinere mazen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:18

Dit topic is beter voor mijn vraag:

Van de week kwam ik op stal en trof ik mijn paard nagenoeg op 3 benen aan. Rechtsvoor was dik, iets warmer en vooral pijnlijk. Paard liep dan ook goed kreupel en liet echt pijn zien in zijn hele doen en laten.
De DA is dezelfde middag nog geweest. De dikte was iets afgezakt maar hij was nog goed kreupel.
Uit onderzoek kwam een pulsatie naar voren...maar dan iets boven de kogel/halverwege het onderbeen.
In de kootholte is hij ook wat te voelen. Bij de tang test reageerde hij een beetje maar hij is altijd wel wat gevoelig geweest.
Voor de DA was het een beetje vaag allemaal omdat het niet overduidelijk hoefbevangenheid is. Ik bleef achter met een fles metacam voor een paar dagen en moest daarna weer even bellen

Mijn vraag is eigenlijk voel je bij hoefbevangenheid ook een pols boven de kogel?

En hoe snel zie je verbetering bij een hb paard na start van behandeling?

Vooralsnog handel ik uit voorzorg naar HB, dus paard van de wei, op hooi/koelen en pijnstillers.
Maar iets aan de kogel of een hoefweer zit ook nog in het achterhoofd.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:47

Hoi hoi,
Mijn pony(met cushing, 25 jaar) is bevangen ;(
Vrijdag zijn we erachter gekomen, maandag leek hij flink verbeterd al, maar vanmorgen kwam hij weet stok kreupel z'n stal uit, maar mede doordat hij zijn pijnstilling niet pakt. Vandaag met een spuit in z'n mond gespoten, met een heel klein beetje stroop en een paar uur later liep hij al wat beter.

Heeft hier iemand tips hoe ik het hem makkelijker kan maken?
-Hij krijgt pijnstilling (buut), krijg het er alleen bijna niet in (tips om hem dit te laten eten graag!)
Z'n cushing medicatie krijgt hij ook.
Krijgt nauwelijks eten, alleen smorgens een handje havens natural balance voor het idee, en 2x p dag wat hooi, helemaal niks geven durf ik niet goed omdat hij ein-de-lijk na jaren een beeeetje op gewicht is..
- vrijdag word hij beslagen (break-out ijzers geloof ik?)
- ik ben bezig met een cranio sacraal therapeut/osteopaat die ook wel e.e.a. Zou kunnen betekenen..
Ik koel zijn voetjes zoveel mogelijk.

Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:53

Voor de medicatie: haal bij de apotheek een grote spuit van 50-60 ml. Doe daarin de medicijnen gemengd met appelmoes. En je spuit het zo rechtstreeks in de mond. Werkt uitstekend.