Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:23

Goed nieuws voor de meeste!

Hopelijk wordt hij nog rustig brighteye

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:46

Stappen gaat nog aardig, maar moet wel echt op mijn strepen blijven staan. Het beentje wordt alleen nog niet heel veel dunner, ook met intensief koelen niet.

Vandaag is het been gelaserd, dus ik hoop dat dat wat verlichting gaat opleveren. Degene die kwam laseren was er wel optimistisch over.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:27

Ik heb al een hele tijd niet meer gereageerd hier.
Als eerste, sterkte voor iedereen die dat nodig heeft en super fijn dat er ook goed nieuws langs komt!
Ten tweede, voor mij en mn paard is het nu 2 jaar geleden sinds dat ze geopereerd is. Ik heb een update geplaatst in mn topic: [BEH] Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Voor de rest, ik gebruik nu met werken back on track peesbeschermers, wat een wereld spullen zijn dat! Litteken weefsel lijkt een stuk minder nadat ik ze gebruikt heb :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:59

Diertjec ik kan me je topic nog herinneren! Heb jij ook niet in het koliek topic gezeten?

Back on track heb ik ook al vaker naar gekeken, maar mijn portemonnee laat het nog even niet toe..

Birghteyes lastig.. misschien zou je in elk geval gewoon wat stapritjes kunnen maken?

Mariekerockey wat een goed nieuws zeg!! Fijn hoor!!!

Na hoeveel weken mochten jullie er weer op? Ik heb wat last van een redelijk chagrijnige pony op stal en heb het idee dat het komt van het niks doen.. Ze komt overdag wel buiten, maar toen mijn schoonvader vanochtend de coolpack wilde omdoen nadat ie gevoerd had, werd hij dus aangevallen.. -O- Hij werd bijna door haar gebeten.. Ik heb er ook al last van als ik 's avonds op stal kom, dat ze de oren plat in de nek doet als ik er aan kom.. Ken dit helemaal niet van haar, dus ben benieuwd of meerderen dit ervaren? Ze heeft op stal altijd een hooinet vol, dus ze heeft genoeg te doen als ze op stal staat.. Maar ik twijfel dus of ik dan anders maar gewoon een staprondje doe, dat ze iets meer te doen heeft. Ze heeft nog wel steeds ontstekingsremmers, hoelang hebben die van jullie dat gehad? Ik moet in totaal geloof ik twee weken Novacam geven.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:59

Ja klopt! Heb ik ook in gezeten. Gelukkig gaat dat nu ook goed :)

Ik mocht er na de 1e controle volgens mij weer op, na 6 weken was dat. Ik weet niet meer hoe lang ze op metacam heeft gestaan, week of 2 denk ik. Weet het niet precies meer hahah
Wel lastig dat ze zo is op stal, hopelijk is het snel over.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:25

@Diertjec wat goed zeg! Heb nog even je topic stukken gelezen, wat een inspirerend verhaal!

@Naath86 ik mag er nog helemaal niet op, zeker 6 weken onbelast dus ik mag er nog 5 helaas.
Wat ik wel doe is lange teugelwerk, beetje wennen om maar 10 minuten bezig te zijn maar ik merk wel dat mijn paard daar blijer van wordt dan de 10 minuten aan de hand stappen.
En wat ik vanaf dag 1 heb gedaan is haar in het dagritme van stal laten. Ze gaan met z'n allen naar binnen naar buiten (paddock) en tegelijkertijd voeren.

Ik heb 5 dagen metacam gegeven nu anders loopt ze echt door de pijn heen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:43

Naath86 schreef:
Mariekerockey wat een goed nieuws zeg!! Fijn hoor!!!

Na hoeveel weken mochten jullie er weer op? Ik heb wat last van een redelijk chagrijnige pony op stal en heb het idee dat het komt van het niks doen.. Ze komt overdag wel buiten, maar toen mijn schoonvader vanochtend de coolpack wilde omdoen nadat ie gevoerd had, werd hij dus aangevallen.. -O- Hij werd bijna door haar gebeten.. Ik heb er ook al last van als ik 's avonds op stal kom, dat ze de oren plat in de nek doet als ik er aan kom.. Ken dit helemaal niet van haar, dus ben benieuwd of meerderen dit ervaren? Ze heeft op stal altijd een hooinet vol, dus ze heeft genoeg te doen als ze op stal staat.. Maar ik twijfel dus of ik dan anders maar gewoon een staprondje doe, dat ze iets meer te doen heeft. Ze heeft nog wel steeds ontstekingsremmers, hoelang hebben die van jullie dat gehad? Ik moet in totaal geloof ik twee weken Novacam geven.

Die van mij kreeg geen ontstekingsremmers. Na 6 weken mocht ik er weer op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:33

Bij mijn ruin is na 2wk de echo gemaakt. Hij stond toen 24/7 op de paddock. Met metacam bewoog hij veel teveel, dus hebben toen s avonds paddock kleiner gemaakt. Zijn shet staat bij hem en onze andere 2 ernaast.
De metacam 5dg gegeven, maar been wel 10 dg ingesmeerd met prednison gel.
Hij liep beter, maar been bleef dik en warm.
2wk na de echo gaan stappen voor hij op stal ging vanaf dat moment. Dat was half sept.
Gister was de veearts er. Mocht nu uitbreiden naar 20min stappen en daarin 5 min draven verdelen. Als ik erop wilde, moest ik tijd halveren.

We zaten nu op 10/15min stappen,maar ging al 2x pw rondje bos wandelen, omdat hij zich echt verveelde. Is de braafste, maar stond wel op zn achterbenen en gaf een keer een flinke bok.

Ik zei nog tegen va: als je kijkt hoe hij nu loopt en weer wil, was menig een weer gaan rijden, als je geen echo had laten maken. Hij zei ook dat het vaak te snel is. Maar hoevaak geven mensen hun paard niet rust en wandelen ze tot paard weer oke loopt. Dus zonder echo, foto etc.

Elke peesblessure is anders. Maar ik zou het voor het paard leuk houden door af te wisselen waar je stapt. Een beetje grazen of gewoon rond stal wat rond kijken samen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:03

Thx voor de reacties!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:46

Superpony dat is het probleem. Ik kan alleen de avonden stappen en dan kan ik niet anders dan de oprit op en af stappen. Langs de weg is hier veel te gevaarlijk. In de weekenden probeer ik wel wat verder te lopen maar dat is weer met het risico dat ze dan de terugweg een stuiterbal is.. dus ik durf dan niet te ver te gaan. Ze blijft wel wat nukkig hoor, ik hoop dat ze een beetje went aan het niks doen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:23

Hoe gaat het bij jullie?

Hier is wandelen inmiddels met gevaar voor eigen leven, dus ik ben nu aan het wandelen aan een hoofdstel en met een longeerhulp om.
Het laseren heeft wel heel veel effect, er zat een flink ei op de pees en die is nu nagenoeg weg en de bult die er nog zit en veel zachter en veel koeler.

Zora voelt zich merkbaar beter en heeft zin om weer wat te gaan doen, maar we moeten nog tot 10 december dus ze moet zich nog even inhouden. Wel moeilijk om haar zo tegen te moeten houden.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:58

Dit weer helpt ook niet mee. Ik zag op stal en ook onderweg overal rennende en knetter frisse paarden. Het heeft vannacht ook gevroren. Ik hoop voor je dat het eind van de week beter wordt wanneer de temperatuur weer stijgt.
Die van mij werd niet rustiger maar alleen maar drukker. Uiteindelijk schrok hij overal van, twee keer languit gevallen, weg springen etc. Uiteindelijk werd de pees ontsteking een gat. Flink balen. Vervolgens maandenlang 24 uur per dag op de wei en dat werkte pas echt super! Kan die van jou niet op de wei?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:04

Normaal gesproken wel, maar het weide seizoen is over sinds 1 november dus ze staan nu op de paddock. Het weer werkt idd ook niet mee jammer genoeg. Ik denk niet dat ze zich er bij neer gaat leggen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:12

Je kan proberen magnesium bij te voeren. Dat heeft hier echt een wereld van verschil gegeven en zorgde ervoor dat we gewoon veilig konden stappen

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:24

Klopt. Magnesium deed bij ons ook wel wat. Ik heb ook een tijdje 'muisjes' gebruikt. Vooral toen ik de eerste keer weer ging rijden. Was t ook zulk fris weer. Kun je je dierenarts om vragen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:05

Heb toen idd ook een spuit gehad als ik dacht dat ze te fris was kon ik streepje geven en liep ze heeeeeel relext mee

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:07

Magnesium krijgt ze al standaard omdat ze tekort heeft, ik kan ook geen luzerne geven daardoor.

Muisjes ben ik geen voorstander van, Zora loopt door de pijn heen en ik wil niks verdoezelen met sedatie. Als ze tijdens het lopen ergens last van krijgt wil ik het kunnen zien.

Nu met de longeerhulp lijkt het aardig te gaan. Het is ook wel belangrijk dat het rustig is op stal dat helpt ook. Vandaag stress want er moest wedstrijd gereden worden, dus er stond een trailer op een plek waar hij normaal niet stond en dat was reden voor paniek. Gelukkig was haar beste vriendje in de bak aan het rijden dus in plaats van op het harde zijn we in de bak gaan stappen, daar kalmeerde ze wel door.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:35

Hoezo mag je geen luzerne voeren bij magnesium?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:49

De verhoogde hoeveelheid calcium zorgt ervoor dat de magnesium niet meer wordt opgenomen. Mijn paard is daar heel erg gevoelig voor en werd giga rillerig van luzerne.
Ik denk zelf dat een overschot aan eiwit ook een probleem heeft gegeven, maar dat is moeilijk aan te tonen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:41

Mag ik ook een vraag hier stellen?

Het paard wat ik rijd staat al 7 weken stil nadat die een dik en warm voorbeen kreeg na een cross. DA adviseerde te stappen en te koelen en na 4 weken het draven op te pakken met een kwartier. Ondertussen is het been veel minder dik, er zit nog wel een half ei aan de buitenkant van het voorbeen. Na het stappen op het harde wordt die iets slanker en meestal blijft dat na het rijden zo. Als die even teveel doet (schrikt/gek doet in de paddock of ohz) wordt die wel ineens dikker en warm, maar verdwijnt gelukkig ook snel of de volgende dag. Paard heeft nooit kreupel/kort gelopen, loopt hartstikke soepel maar dat been wil maar niet slanker worden en stabiel blijven. We zitten nu dus op 10/15 min. draven. Hebben jullie ervaring hiermee? We willen dit nog even aanhouden om te kijken of het beter wordt in de komende weken..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:12

Zou toch maar even een echo laten maken. Mijne liep nog een z1proef zonder ook maar 1 pas mank te lopen maar wel 3jaar aan het revalideren geweest. Doordat je nu miss te vroeg al meer vraagt kan de schade die er eventueel zit steeds groter worden

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:33

Ik zou idd ook laten scannen. Die van mij had echt een heel groot ei op d'r pees linksvoor en blijkt dus een scheur in haar checkligament te hebben. Ze heeft tot nu toe geen dag kreupel of gevoelig gelopen.
Met de tussenpeesblessure aan haar andere been heeft ze ook geen dag kreupel gelopen. Dat is het rotte van peesblessures.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:56

AmFe schreef:
Dit weer helpt ook niet mee. Ik zag op stal en ook onderweg overal rennende en knetter frisse paarden. Het heeft vannacht ook gevroren. Ik hoop voor je dat het eind van de week beter wordt wanneer de temperatuur weer stijgt.
Die van mij werd niet rustiger maar alleen maar drukker. Uiteindelijk schrok hij overal van, twee keer languit gevallen, weg springen etc. Uiteindelijk werd de pees ontsteking een gat. Flink balen. Vervolgens maandenlang 24 uur per dag op de wei en dat werkte pas echt super! Kan die van jou niet op de wei?

Hier ook goede ervaring met 24/7 op een PP sinds 5 maanden, maak inmiddels 2x per week fijne buitenritten (stap, draf en galop. Haar pees blijft dun en koud en krijg langszaam het vertrouwen dat dit de beste kans op herstel is.

Omdat mijn Ice Vibe Boots nu sinds maanden ongebruikt liggen en het voor stal paarden een extra ondersteuning tot het herstel kan zijn, bied ik ze te koop aan.
Alleen de linker heb ik gebruikt, zijn overigens in zeer nette staat (onbeschadigd of vuil) en de rechter nooit gebruikt.
Mocht iemand interesse hebben stuur dan een pb.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:09

Die van mij heeft afgelopen week ook wat sprintjes getrokken.. Hmmm.. We zullen volgende week wel zien wat de schade is. Dan mogen wij weer voor een echo.
Wel vervelend, mijn schoonouders zijn daardoor ervan overtuigd dat er niks met haar aan de hand is, anders zou ze toch niet rennen? Heel vervelend als die er niet zoveel verstand van hebben..
Ze is nu wel van de ontstekingsremmers af, ben benieuwd hoe het been blijft.

Brighteyes jammer dat ze de wei niet meer op kunnen. Magnesium deed bij de mijne idd ook wel wat.

Kirsten zal zeker even een echo laten maken!

Even een vraagje he, volgende week zit ik drie dagen in het buitenland voor mijn werk. Mijn paard wordt dan wel verzorgd en schoonvader doet de icepack sowieso 2x daags om, maar ik heb niemand die met haar over het harde kan stappen. Ze komt wel gewoon buiten overdag, is het echt een probleem als ze dan niet gestapt wordt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:49

Nee denk t niet. ik zat ook een aantal keer een paar dagen in t buitenland en pony is toen ook niet gestapt. Kon idd wel buiten op een klein stukje staan