[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:38

Tja.. daar vraag je wat.. ik denk dat het allereerst van belang is te weten wat vorig jaar de oorzaak van de bevangenheid geweest is.. en wat er nadien met het paard gebeurt is (dieet, management?).

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:47

Hier ook last van plakzand (zelfs met zooltjes !) Er vormen zich ook schijven aarde in haar hoeven en als die er dan niet tijdig uitvallen of uitgekrabt worden ook een mank paard... :(

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:05

Ze woog 50 kilo te veel. En heeft eigelijk altijd op een vette wei gestaan. Vervolgens heb ik der van de vette wei gehaald en op een weitje gezet met inder gras, maar dat was dus nog heel kort jong gras
Ze is daarna op dieet gegaan. En erna weer terug op een normale wei met kort gras, en dat is oed gegaan

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:36

Wij krijgen trouwen volgende week woensdag terug onze eerste les, wat gepaard gaat met bijhorende angst en plos aanvallen... Pfff, ...
Da en hs zeggen dat het hoog tijd wordt dat we voorzichtig aan terug opbouwen (mede om haar meer beweging te geven).
Ik weet dat ze ok is en ook op wandeling gaat het goed, maar toch ... (Ik heb al de hele tijd de neiging om mijn lesgeefster terug af te bellen...)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:40

Is Nado al aan de ijzertjes gewend?

Klonten heb ik hier ook wel een beetje last van, maar wij zitten op de klei. Twijfel nog een beetje of ik nu al terug ga met Grietje naar van Nassau of even wacht tot de volgende bekapbeurt. Op het harde loopt ze nog erg gevoelig, maar ze loopt in de wei als een trein en ze hoeft vaak maar 8 stappen max over het harde te maken. Morgen trouwens twee nieuwe balen graszaadhooi halen, dat waren de laatste die ze nog hadden. Dus een goede timing.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:41

Hij heeft echt last van klonten, met droog weer natuurlijk veel minder maar een beetje nat en er zitten flinke klonten onder. regelmatig uitkrabben is geen optie omdat hij dit al heeft als hij er een paar uurtjes op loopt en aangezien er niet altijd iemand aanwezig is die dat steeds kan uitkrabben wordt het lastig. natuurlijk krab ik het uit voor ik ga rijden en na het rijden spuit ik ze helemaal schoon met water. het is niet echt zand waar hij op staat maar gewoon grond/zand, dus niet van de bak ofzo want het is echt een paddock.
ik zat te denken dat het misschien komt doordat hij bolle zolen heeft en daarom zo snel vol zitten?? ik heb mijn hoefsmid gebeld en hij komt binnenkort langs want hij dacht dat hij daar wel een oplossing voor had.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:47

ik wil even inhaken op de kwartierboogjes,ik dacht namelijk dat dit alleen werd toegepast bij flares/witte lijn die is verbreed/hoefwand uitsteekt boven de zool.

ben ook oprecht benieuwd naar uitleg van de 'deskundigen'.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:38

Jannepauli schreef:
...
Via de site kun je in het boek bladeren en een aantal pagina's lezen; meteen bij de eerste pagina viel mij op dat hij werkt met kwartierbogen. Die wil ik bij mijn grote en zware paard Pauli dus niet meer zien! Die veroorzaakten bij haar heftige pijn tijdens haar bevangen fase: Van Nassau verklaarde mij compleet voor gek dat ik de smid had toegestaan kwartierboogjes te maken ( ja, hallo, hoezo toestaan?) want daardoor raakte de hoef nog verder uit balans en kwam er onevenredige druk op de zool. Stel je het voor als een soort hangmatje.
Ik vraag me af wat de meelezende|meeschrijvende hoefsmeden hiervan denken? ...

Ik heb gebladerd, en nog een keer gebladerd... Maar kan geen kwartierboog vinden! Y;(

Tja, ik kan me wel voorstellen dat als een paard maar weinig wand meer heeft waar hij echt op kan staan (achterste hoefhelft) dat je niet ook nog de kwartieren weg gaat nemen. Waar moet ie dan nog op staan vraag ik me af, als je (volgens het boek) ook de steunsels wegneemt... Op een paar plekjes wand en de straal?

Drs. Strasser is van mening dat dat rustig kan. Zij stelt dat een hoef 4 belangrijke steunpunten heeft (verzenen achterin 2 kanten en 2 punten zijkant toon) dat het paard daar gewoon op kan lopen.

Ik denk dat het er maar weer aan ligt... Paard, ernst, stand, hoefvorm, etcetera.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:45

Marcella schreef:
Ik ben 1.55 := en ook geen schoppen onder mijn kont gehad. O:)

ik ben 1.78, geen schoppen of meiregen, wel hengsten voor mijn kop en vroeg "de koets in" als ik stout was geweest. 8-)

paars schreef:
Hier gaat ook alles prima. Het voorjaar kriebelt en de oude discussie.....to wei of not to wei ;-) (geen 24/7 natuurlijk, maar dagelijks een x aantal uurtjes) . Daar gáát het stemmetje weer..... 8)7 . Wie heeft daar ook last van en wát doe je eraaaaan?

Net als vorig jaar wil ik Hit wel op het land proberen te hebben, vorig jaar was een uur precies goed, stond ze langer of bij onveilig weer, dan zag ik haar hals groeien.
Geen idee of de tolerantie toegenomen is deze winter maar zowiezo begin ik met slechts 5 minuten aan de hand grazen en wordt dat langzaam opgebouwd.
Ik hoop in mijn hart dat ze dit jaar naar 2 uur weidegang kan, veel meer vind ik niet nodig, ze staat er alleen voor haar eigen plezier en niet omdat ze ervan moet leven.
Verder gaat het kruidige weidehooi uit het menu zodra ze gras mag eten.

Geven jullie trouwens je paarden eerst hooi voordat ze de weide opgaan ?

@Liene
Hoe is het met Unesco ?

Jannepauli schreef:
Ik heb overigens het idee - maar misschien zit ik er naast - dat het destijds aanbrengen van de kwartierbogen ook die rare streep in Pauli's hoeven veroorzaakt hebben.

Dit kan haast niet... de streep die Pauli heeft komt echt weg uit littekenweefsel aan de kroonrand met als gevolg afwijkende groei.
Pauli had eerder een quartercrack op dezelfde plaats en misschien is die destijds wel zo hoog ingescheurd geweest dat hij de groeirand beschadigd heeft waardoor je de afwijkende groei nu hebt.
dat je de verticale streep hebt door eenmalige kwartierbogen lijkt me dus onlogisch

@Fancylover
Wat voor ijzers liggen er nu onder Marco's voeten ?

@Yoika
Wat doe je nu zelf al met haar, heb je Yoika al opgebouwd onder het zadel en hoe pakt ze dit aan ?
Ik neem tenminste aan dat je lesgeefster niet voor 10 minuten (stap) les speciaal naar je toe komt ?

Hier verder alles goed,
Hit gaat fijn onder het zadel, en kan het werk weer heel goed aan.
Ze staat nog steeds op het gewone menu, ik heb nog niks toegevoegd voor extra energie,
Het enige waar ze iets meer van krijgt is kwikbeet (ongemelasseerde bietenpulp). Ze kreeg één hand geweld en nu twee en blijkbaar is dat voor nu al genoeg.
Mevrouw is in ieder geval levendig genoeg :o

Roos is afgelopen maandag opnieuw verbonden, de Da was uiterst tevreden, de bloemkool was helemaal weg, het been was weer dun en er zat alleen nog een klein gaatje.
Er is wederom een drukverband omheen gegaan en volgende week moet Roos nog een keer terugkomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:57

SpikyBlue schreef:
Jannepauli schreef:
...
Via de site kun je in het boek bladeren en een aantal pagina's lezen; meteen bij de eerste pagina viel mij op dat hij werkt met kwartierbogen. Die wil ik bij mijn grote en zware paard Pauli dus niet meer zien! Die veroorzaakten bij haar heftige pijn tijdens haar bevangen fase: Van Nassau verklaarde mij compleet voor gek dat ik de smid had toegestaan kwartierboogjes te maken ( ja, hallo, hoezo toestaan?) want daardoor raakte de hoef nog verder uit balans en kwam er onevenredige druk op de zool. Stel je het voor als een soort hangmatje.
Ik vraag me af wat de meelezende|meeschrijvende hoefsmeden hiervan denken? ...

Ik heb gebladerd, en nog een keer gebladerd... Maar kan geen kwartierboog vinden! Y;(

Tja, ik kan me wel voorstellen dat als een paard maar weinig wand meer heeft waar hij echt op kan staan (achterste hoefhelft) dat je niet ook nog de kwartieren weg gaat nemen. Waar moet ie dan nog op staan vraag ik me af, als je (volgens het boek) ook de steunsels wegneemt... Op een paar plekjes wand en de straal?

Drs. Strasser is van mening dat dat rustig kan. Zij stelt dat een hoef 4 belangrijke steunpunten heeft (verzenen achterin 2 kanten en 2 punten zijkant toon) dat het paard daar gewoon op kan lopen.

Ik denk dat het er maar weer aan ligt... Paard, ernst, stand, hoefvorm, etcetera.

Oops.. sorry, het was niet het boek waar ik het las, maar op de site van de schrijver:

Bij het bekappen streef ik naar een hoefvorm zoals die bij wilde paarden in de natuur gevonden wordt.
Het paard loopt actief op de zool en passief op de straal. (huh?)
De hoefwand heeft voornamelijk een beschermende functie.
Lage hielen.
Korte teen.
Hoefwand met afronding, zij het afgestemd op gebruik en huisvesting van het paard.
Kwartieren - vergelijkbaar met de boog in onze eigen voeten - raken de grond niet. Korte steunsels.
Een zool die qua holling aangepast in aan het gebruik en de ondergrond waarop het paard leeft.
De aanhechting tussen hoefwand en hoefcapsule, de ‘witte lijn’, is gesloten.

Foto op de site
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 16-03-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:58

LC: goed van Roos !!!!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:07

@JP: ik dacht al dat ik ze zag vliegen!
Misschien heeft 'ie het hier niet over een HB hoef, maar over een ''gezonde" hoef. Er zijn inderdaad NB-ers die dit vaak toepassen. Ik pas het heel soms toe, bij flares of scheuren. Moet er wel een reden voor hebben, zeg maar. En dan heet het geen 'kwartierboogje' op de TB manier :+

@Lolclub: wat fijn van Roos haar been! Zal wel een opluchting zijn dat het mooi geneest.

@Yoika: je lesgeefster zal er vast wel rekening mee houden, en anders trek je toch gewoon aan de rem als je het teveel vindt worden.

@Armanike: een graaskorf proberen?

Jullie met je plakzand, schoppen, PLOS en... Meiregen? Mensen die hier nu binnenvallen in het topic snappen er volgens mij echt geen pepernoot meer van! :+

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:17

@ Lolclub: Marco staat op break-over ijzers

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:19

SpikyBlue schreef:
Jullie met je plakzand, schoppen, PLOS en... Meiregen? Mensen die hier nu binnenvallen in het topic snappen er volgens mij echt geen pepernoot meer van! :+

Welja doe er ook een pepernoot bij :D
Maar je hebt wel gelijk, als nieuwkomer zul je echt even flink achter je oren moeten krabben om deze inside talk te kunnen volgen. Maar goed voor de nieuwkomers, dit gebeurt niet zo heel vaak en soms worden er ineens even termen bedacht om de stoom van de ketel afhalen omdat HB natuurlijk veel zorgen meebrengt.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:40

Een graas korf? haha dat vind ik ook maar zielig hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:39

armanike schreef:
Een graas korf? haha dat vind ik ook maar zielig hoor..

ik vind hoefbevangenheid een stuk zieliger...

Pablo heeft er weer zin in,draaft en galoppeerd in de rondte..wel kreupel. :o
In stap loopt hij redelijk rad maar vooral in draf kreupel...diagonale ondersteuning dus dat is logisch.
Tilt ook dat bewuste achterbeen erg hoog op,met hoeven uitkrabben ook.
Zal het dan toch nog een krampentrekker worden op zijn ouwe dag? :D
Hij is wel een vreemde kleur.Normaal is zijn wintervacht donker en zomers is hij dan een beetje roodbruin.
Hij is nu nog donker...of ben ik te ongeduldig.Zijn zomervacht is alleen op een klein stukje nek te zien en op zijn hoofd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:55

Mijn paard is ook tijdelijk gestopt met verharen, snap er niks van, laatste weken vlóóg het eraf en nu niks meer. En er zit nog zat... ms door de temperatuur of zo?

Gisteren stonden ze voor het eerst 45 minuten op de wei.....pfff ben benieuwd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:35

Bij ons zijn de dekens er ook weer vanaf en - oh boy - wat een haren komen er los! Groot feest voor de vogels die af en aan vliegen om haren te verzamelen voor lekkere warme nestjes voor het aanstaand broedsel! Vorig jaar heb ik via Dubbeldun zo'n handig harkje gekocht - de winterharen vliegen eraf!
Nu wacht ik op hogere temperaturen en een legertje pennies - de dames moeten hoognodig in bad!
Pauli is net zo'n toverbal als Pablo: ebbenhoutbruin in de winter, goud-roodbruin in de zomer. Fries is zwart. Always!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:46

Jij bedoelt de Ferminator? Heb ik ook gekocht, vind het zelf behoorlijk tegenvallen....hark me gek en nu komt er niks meer af en nee....hij is niet kaal.

Ben benieuwd of Ronald iets aan de voetjes van Chico ziet als hij komt, hij staat er nu 8 weken op en moet beslagen worden.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:22

Ja ik ook wel, maar zijn er geen andere oplossingen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:34

ElCamino schreef:
Jij bedoelt de Ferminator? Heb ik ook gekocht, vind het zelf behoorlijk tegenvallen....hark me gek en nu komt er niks meer af en nee....hij is niet kaal..
De Furminator werkt ook alleen met loszittende haren :)
Zit er niks los dan komt er niks uit ook :D

Overigens begint de PPID'er hier nu een beetje te verharen en de Bonte is ook halverwege gestopt.
Er komen zeker nog wat koude nachten aan :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-03-11 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:39

DD: HAHA ok....die losse haren gaan er idd wel af. maar dat gaat net zo goed met de rosborstel...
Persoonlijk had ik er meer van verwacht, je wordt alleen wel véél minder vies ( lees: harig) van de Furminator ( zie nu dat ik het verkeerd schrijf)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:43

Zolang je niet op de wind staat blijven de haren idd meestal netjes aan de kam hangen :)
Het is idd fUrminator :D, maar what's in a name :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:47

Inderdaad, ik bedoel de Furminator ( in dagelijks spraakgebruik ' het harkje' of de 'terminator') en het werkt perfect! Dat je bij gebruik ervan zelf niet volledig onder de haren komt vind ik een groot voordeel - probeer anders die vachtjes maar 's van je fleece-vestje weg te krijgen! Hij is ook erg handig voor het zachtjes afschrapen van modderplekken :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:00