Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:01

Ik heb vorig jaar goede resultaten bereikt met NT dry. Maar vooral met geen voordroog meer voeren. Dat bleek bij mijn paard hetgene te zijn wat z'n weerstand net een tikje gaf met oa rotstraal als gevolg. Maar per paard kan natuurlijk verschillend zijn wat de oorzaak van de rotstraal is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:15

Met voerdroog bedoel je kuil toch ? Hij krijgt nu hooi, goede kwaliteit redelijk grof. Bij de vorige eigenaar kreeg hij wel kuil geloof ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:17

Ja. Maar voor jouw paard kan 't natuurlijk ook wat anders zijn dan het voer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:19

Het heeft te maken met weerstand toch ?
Heb wel het idee dat hij verder goed in zijn vel zit. Speels, werklustig :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:21

Ja, als de weerstand van je paard wat minder is. Dus bijv. medicatie, ouderdom, voer enz.

Antheman

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:37

Op de fotoos lijkt het ook alsof hij op de zool loopt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:48

Ik snap wat je bedoeld.
Misschien toch te kort bekapt ?. Vandaag was er een groot stuk uit zijn hoefwand, heeft dat er mee te maken ?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:33

Kan het stuk eruit gebroken zijn door oude nagelgaten? Hij lijkt me niet te kort bekapt hoor...
Stukken die eruit breken: gebeurd meestal omdat er iets juist te lang gelaten is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:24

Nee, oude nagelgaten had hij niet meer. Zijn hoef is verder van goede kwaliteit. Maar klopt het dan naar jouw mening ook dat hij op zijn zool loopt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:37

Bertine37, het kan ook wel eens helpen om de stralen een keer goed schoon te 'snijden'. Verder vind ik de hoeven er goed uitzien. Misschien iets meer afrolling vijlen aan de teen. Een paard hoort o.a. ook op zijn zool te lopen (op de buitenste rand van de zool).Je zult zien dat zijn hoefwand dikker gaat worden als je een jaar verder bent. De meeste paarden die lang op ijzers hebben gestaan hebben een dunne/smalle hoefwand.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:50

O.k. Dat hij deels op zijn zool loopt is dus o.k.
Mijn vorige smid heeft de stralen naar mijn mening juist iets te ver weggesneden en direct erna een agressief middel er in. Maar daardoor had hij dus zichtbaar pijn en kan ik hem zelf moeilijk behandelen.
Hoeven worden nu om de 5 weken gedaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:58

Wanneer is dat gebeurd? Op de foto ziet het er niet naar uit dat de stralen te ver zijn teruggesneden. Ik zou die middeltjes zeker achterwege laten. Alleen als het echt nodig is. Ik gebruik wel eens Acederm, werkt ook super. Maar goed schoonhouden van de hoeven volstaat meestal. Kan je paard ook op harde schone ondergrond lopen? En anders eens proberen met een hoefzak met 'zeezoutwater'. Maar eerst de zachte/rotte gedeelten wegsnijden zodat dat niet verder kan gaan.
Vanaf de foto's is het moeilijk oordelen wat de staat is van de stralen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:02

3 maanden geleden wel denk ik.
Hoefzak wil ik graag proberen, maar zijn voeten zijn enorm!
Hij staat op vlas en overdag in het land. Redelijk droog wel gelukkig in tegenstelling tot veel paarden hier in Nederland. Met al die regen :n

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:29

Vlas als bodembedekking is meestal niet bevorderlijk voor zachte stralen.
Nattigheid hoeft geen probleem te geven, urine en mest wel. Is het een optie om iets anders dan vlas te gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:39

Eens met Gimli: vlas dringt, doordat de deeltjes zo klein zijn, ver in de straalgroeves. En da's natuurlijk niet bevorderlijk als het vlas zich heeft volgezogen met urine.

Vind de hoeven er op de rotstraal na ook prima uitzien verder, van één van de hoeven vind ik de witte lijn wat onregelmatig van vorm en van een andere hoef zijn de steunsels ongelijk. Paard zit nu natuurlijk in transitiefase dus dat zal nog verbeteren neem ik aan :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:41

Jammer genoeg kan ik het vlas niet meer veranderen. We hebben een tijdje strokorrels geprobeerd, maar niemand was daar tevreden over. Het was ontzettend nat en onvoordelig.
Fijn dat ze er verder goed uitzien. Ik zit wel erg met die rotstraal in mijn maag.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:05

En is good-old stro geen optie?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:07

Fin deed het juist erg goed op vlas (hij heeft een paar maanden ergens gestaan waar hij 's nachts op stal moest). Het mooie van vlas is dat het vocht naar onderen zakt en de bovenste laag vrij droog blijft. Moet je wel elke dag bijstrooien natuurlijk. :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:40

Mijn stal wordt iedere dag gemest en " opgestrooid"

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:38

bertine37 schreef:
Nee, oude nagelgaten had hij niet meer. Zijn hoef is verder van goede kwaliteit. Maar klopt het dan naar jouw mening ook dat hij op zijn zool loopt?

OK... die voeten zien er echt niet zo verkeerd uit hoor, dit komt echt wel goed.
De hoefwanden worden vanzelf dikker naarmate je tijd verder gaat. Het is in jouw geval een kwestie van goed bijhouden.
Hoe hij precies loopt kan ik vanuit hier niet zien, maar hij hoort op z'n hielen te landen, en dan via z'n straal (die grondcontact maakt) en dan via de voorste punt van z'n zool af te wikkelen.
Hij hoort niet op z'n hoefwanden, onterecht vaak 'draagwanden' genoemd te lopen. Die hoor je mooi af te ronden.
Als dit goed is, krijg je geen scheuren of brokkels meer.... geef het gewoon de tijd ;-)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:43

countrygirl schreef:
bertine37 schreef:

OK... die voeten zien er echt niet zo verkeerd uit hoor, dit komt echt wel goed.
De hoefwanden worden vanzelf dikker naarmate je tijd verder gaat. Het is in jouw geval een kwestie van goed bijhouden.
Hoe hij precies loopt kan ik vanuit hier niet zien, maar hij hoort op z'n hielen te landen, en dan via z'n straal (die grondcontact maakt) en dan via de voorste punt van z'n zool af te wikkelen.
Hij hoort niet op z'n hoefwanden, onterecht vaak 'draagwanden' genoemd te lopen. Die hoor je mooi af te ronden.
Als dit goed is, krijg je geen scheuren of brokkels meer.... geef het gewoon de tijd ;-)

O.k.
Ik vertrouw ook zeker op mijn huidige smid. Ik was wel nieuwsgierig naar meningen. En inderdaad, het kost tijd en geduld om het goed te krijgen. Als ze zo lang op ijzers hebben gestaan. Mijn huidige smid Neemt de tijd om goed naar hem te kijken. Ook hoe hij loopt voor en na bekappen.
Dat was bij mijn andere smid wel anders. Alles snel...snel... 10 paarden in het liefst een "half uurtje " bekappen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:14

Ik kom ook even binnenvallen, met een foto. Mijn 22-jarige haflinger heeft artrose, ik rijd haar zo'n twee a drie keer per week (buitenritten). Ze loopt best veel over asfalt, ze heeft geen ijzers. Door haar artrose 'tikt' ze als het ware met haar linkerachterhoef over de grond, na een lange rit bijv of als ze in een slome bui is tilt ze dit been niet goed op en dan sleept deze dus als het ware.
Nu heeft ze linksachter al een tijd wat meer gesleten dan de rest van de hoeven, maar nooit zo erg als nu. Het ziet er nu namelijk zo uit:

Afbeelding

Heb het de smid laten zien, hij zegt dat het niet veel kwaad kan en dat ik het gewoon even in de gaten moet houden. Even wat meer in de berm, en proberen dat ze haar benen gewoon goed optilt. Ze heeft echt hele sterke hoeven, wordt ook bijna niet bekapt, waarschijnlijk is het nu veel harder gaan slijten door het natte weer (zachtere hoeven). Ook ben ik de laatste weken wat minder gaan rijden, waardoor ze wat stijven geworden kan zijn, waardoor ze dus meer sleept met deze hoef.

Ik schrok iig best wel, maar volgens mijn smid valt het dus mee. Nu wat meer in de berm proberen, en wat actiever rijden. Ben wel benieuwd wat jullie van haar hoef vinden? Ziet er een beetje vies uit nog maar heb 'm niet uitgekrabt voor de foto ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:43

Ik vind het er niet direct heel schokkend uitzien hoor. :)

Ik heb ook zo'n paard dat liever op het asfalt dan in de berm loopt. :P

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:06

Nee? Gelukkig :D maar de rand en de witte lijn is echt doorbroken, is dat niet erg? Ze heeft er iig geen last van, maar vind het er niet zo fijn uit zien. En nu inderdaad elke keer een strijd om haar in de berm te laten lopen, zucht! Normaal laat ik haar altijd maar op het asfalt, kan ze wel hebben. Maar nu heeft ze blijkbaar toch wat zachtere hoeven, denk door de nattigheid.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:08

Ik denk dat het gewoon weer goedkomt als je er een poosje extra op let hoor. :j