[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:52

Gefeliciteerd met Image! :)

Ik denk inderdaad ook dat er niet verschil zal zijn tussen de twee weides, en zou dan dus persoonlijk de wei kiezen waarop je paardje met zijn vriendjes kan staan, je moet toch de fructaanindex in de gaten houden, en dan kan je het wel zo leuk mogelijk houden voor je paard.

Ik heb een vraag, wat zouden jullie doen in deze situatie?... Judy krijgt op dit moment bijna 24/7 kuil gevoerd, maar lijkt steeds magerder te worden! Je kan haar ribben zien en haar heupbenen beginnen uit te steken. Daaronder hangt overigens wel een mooie hooibuik.

Wel zijn we na anderhalf jaar stilstaan weer begonnen met 2x in de week een half uurtje longewerk, en maken 2x in de week een fietstochtje van een uurtje. Ontwormingen zijn in orde, kuilgras is van zeer goede kwaliteit, ze heeft meer dan voldoende eetlust en uit zich niet ziek ofzo.

Ik weet niet precies HOE veel ze bijgevoerd kregen bij de vorige eigenaar, maar gok een kilo brok en een zak schillen en brood erbij... Terwijl ze ook nog 24/7 op de wei liepen en minimaal een halve baal hooi per dag kregen. Nu krijgt ze dus bijna 24/7 kuil, 5 grote wortels, en een paar brokjes als de rest dat ook krijgt. Voer ik nu te weinig? Of is dit puur omschakeling en wordt het beter daarna?

Ik sta echt wel voor een raadsel, jaren lang hebben we moeten vechten tegen overgewicht, en nu is het verdorie vechten tegen ondergewicht... Ik wacht nogsteeds op mn marstall vito, die man heeft er niet echt meer haast mee, en ik wel steeds meer. Ik ga maandag ook even m'n veearts bellen, misschien dat zij nog een goede tip heeft.

Dus, wat zouden jullie doen?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:36

Mijn pony was echt afgevallen toen bleek dat ze hoefbevangen was en dus kreeg ze geen brok enzo meer..
Maar door marstall vito is ze wel weer echt aangekomen, hopelijk is dat bij jou ook het geval :)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:12

MyrtheJ schreef:

Ik heb een vraag, wat zouden jullie doen in deze situatie?... Judy krijgt op dit moment bijna 24/7 kuil gevoerd, maar lijkt steeds magerder te worden! Je kan haar ribben zien en haar heupbenen beginnen uit te steken. Daaronder hangt overigens wel een mooie hooibuik.

Ik sta echt wel voor een raadsel, jaren lang hebben we moeten vechten tegen overgewicht, en nu is het verdorie vechten tegen ondergewicht... Ik wacht nogsteeds op mn marstall vito, die man heeft er niet echt meer haast mee, en ik wel steeds meer. Ik ga maandag ook even m'n veearts bellen, misschien dat zij nog een goede tip heeft.

gebit na laten kijken, bietenpulp bijvoeren. olie door het voer. wormenkuur. hooibuik met zichtbare ribben en heupbeenderen doet mij denken aan Cushing's

mijn paard vond de Marstall Vito niet te vreten. Equi Gard van St. Hippolyt vind ze heerlijk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:58

Gebit is in oktober gecontroleerd, en toen helemaal bijgewerkt, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ontwormingen zijn ook in orde. Zonder brokken of iets in die richting gaat olie niet werken, hiervoor zal ik toch mn vito af moeten wachten. Hoe werkt bietenpulp precies? Ik wil niet zomaar vanalles gaan voeren zonder rekening te houden met de suikergehaltes etc. :o

Cushing.. ik hoop het niet zeg. Maar ik zal maandag toch maar eens bellen met de veearts, kijken wat zij te zeggen heeft.

Dank voor je hulp jackie, sorry voor mn kritische reactie :) En xmariekee ook natuurlijk!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:55

Vito is heel droog voer waarom sommige paarden het niet graag eten.
Je kunt het daarom ook met water aanlengen tot een soort van papje. De grasbrokken uit dat voer vallen makkelijk uiteen.

Equigard van Hippolyt is daarentegen heel ander spul. Kruimelig (zemelen, kruiden e.d.) en ruikt kruidig en zoet. (Is gezoet met appeldroes (apfeltrester) wat het ook precies mag wezen).

Safe en Sound is ook droog voer, want is vnl. grashaksel; niet aan te lengen met water, maar wel plakkerig door melasse en soja olie.

Alle 3 de voeders hebben laag suiker/zetmeel gehalte.

Mijn eigen ervaring is dat Isa van de Safe en Sound het mooist op gewicht bleef. Flink afgevallen zonder mager te worden. In de Equigard en Vito vond ik te veel knoflook zitten (gaat Isabella van schuren); en in de Vito zat bovendien vrij veel energie (is voor haar ook niet nodig).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:05

MyrtheJ schreef:

Ik denk inderdaad ook dat er niet verschil zal zijn tussen de twee weides, en zou dan dus persoonlijk de wei kiezen waarop je paardje met zijn vriendjes kan staan, je moet toch de fructaanindex in de gaten houden, en dan kan je het wel zo leuk mogelijk houden voor je paard.

Wel zijn we na anderhalf jaar stilstaan weer begonnen met 2x in de week een half uurtje longewerk, en maken 2x in de week een fietstochtje van een uurtje. Ontwormingen zijn in orde, kuilgras is van zeer goede kwaliteit, ze heeft meer dan voldoende eetlust en uit zich niet ziek ofzo.

Ik weet niet precies HOE veel ze bijgevoerd kregen bij de vorige eigenaar, maar gok een kilo brok en een zak schillen en brood erbij... Terwijl ze ook nog 24/7 op de wei liepen en minimaal een halve baal hooi per dag kregen. Nu krijgt ze dus bijna 24/7 kuil, 5 grote wortels, en een paar brokjes als de rest dat ook krijgt. Voer ik nu te weinig? Of is dit puur omschakeling en wordt het beter daarna?

Ik vind het behoorlijk veel! Is hij wel gezond?

Ik heb een vraagje: ik heb een dikke haflinger, en ze staat overdag de hele dag in de wei. Nu het gras weer gaat groeien ga ik me wel een beetje zorgen maken. We hebben net een pony gehad die hoefbevangen is geworden, en dat wil ik liever niet weer.
Vanaf wanneer begint het fructaangehalte in gras echt te stijgen? En helpt veel beweging geven tegen hoefbevangenheid? Hopelijk weet iemand dit ;)

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:10

Ik voer Shinouk nu ook marstall vito, en maak het idd een beetje nat, vallen die brokjes uit elkaar en dan kan ik gemakkelijker haar magnesium bijvoeren. Zij vind het echt heerlijk en doet het er goed op.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:48

Naar dat marstall voer heb ik ook gekeken, maar het is best moeilijk te krijgen en is behoorlijk duur.. Ze krijgt nu haver en biks maar als je juist hoefbevangenheid wil voorkomen is dat mss niet zo verstandig.
Dat voer is dus speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:19

Hinke schreef:
Ik vind het behoorlijk veel! Is hij wel gezond?

Ik heb een vraagje: ik heb een dikke haflinger, en ze staat overdag de hele dag in de wei. Nu het gras weer gaat groeien ga ik me wel een beetje zorgen maken. We hebben net een pony gehad die hoefbevangen is geworden, en dat wil ik liever niet weer.
Vanaf wanneer begint het fructaangehalte in gras echt te stijgen? En helpt veel beweging geven tegen hoefbevangenheid? Hopelijk weet iemand dit ;)

Het is ook opzich wel veel, maar aan de andere kant heeft ze ook een hele heftige, zieke en stressvolle periode achter de rug, maar of dat alles kan verklaren.. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ze gezond is, dat kan van geen enkel dier gezegd worden. Ik zit er eventueel over te denken om bloed te laten prikken, maar eerst even afwachten wat de veearts morgen gaat zeggen aan de telefoon.

Ik ben niet een enorme ster in de fructaangehaltes, maar het lijkt mij logisch dat het verder gaat stijgen naarmate we meer droge en zonnige dagen krijgen. Op bewolkte natte dagen is het fructaangehalte lager. Veel beweging helpt wel tegen gewichtsverlies, en als jouw dier minder overgewicht heeft is dat al wel een vermindering van de risicofactor.

Hinke schreef:
Naar dat marstall voer heb ik ook gekeken, maar het is best moeilijk te krijgen en is behoorlijk duur.. Ze krijgt nu haver en biks maar als je juist hoefbevangenheid wil voorkomen is dat mss niet zo verstandig.
Dat voer is dus speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

Dat klopt ja. Ik heb het dus ook nogsteeds niet ontvangen, 1 leverancier laat het een beetje afweten, ik heb nu maar twee andere leveranciers gemaild, want het duurt me echt te lang... Ik vond de prijs per zak nog wel meevallen.

Isapaardje schreef:
Je kunt het daarom ook met water aanlengen tot een soort van papje. De grasbrokken uit dat voer vallen makkelijk uiteen.

Equigard van Hippolyt is daarentegen heel ander spul. Kruimelig (zemelen, kruiden e.d.) en ruikt kruidig en zoet. (Is gezoet met appeldroes (apfeltrester) wat het ook precies mag wezen).

Safe en Sound is ook droog voer, want is vnl. grashaksel; niet aan te lengen met water, maar wel plakkerig door melasse en soja olie.

Mijn eigen ervaring is dat Isa van de Safe en Sound het mooist op gewicht bleef. Flink afgevallen zonder mager te worden. In de Equigard en Vito vond ik te veel knoflook zitten (gaat Isabella van schuren); en in de Vito zat bovendien vrij veel energie (is voor haar ook niet nodig).

Isapaardje, bedankt voor de tip van het aanlengen van Vito. De meeste slobbersoorten vond ze wel lekker, ik heb hoop dat ze dit dan als hetzelfde gaat herkennen. :o Ik heb van Hippolyt en Safe and Sound beiden nog geen leveranciers gevonden op het internet... Overigens vind ik het wel positief dat er in verhouding wat meer energie in de Vito zit, kan ze wel gebruiken. En, waar ik ook benieuwd naar ben, hoe gaat het met Isabella's hoeven inmiddels?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:27

Isapaardje schreef:

Marco staat nu op een half scheppertje haver en een handje biks met een paar handen lucerne-mix.
Ik wil marstall vito wel graag een keer proberen maar het probleem is dat marco heel moeilijk is met eten. Dus als ik een zak koop en hij lust het weer eens niet zit k met een grote zak...

even over de safe en sound; er zit melasse in maar dat is toch juist niet goed? of is dit weer iets anders?
Waar is safe en sound en eventueel Equigard van Hippolyt te bestellen?
Als het mogelijk is graag in een probeer verpakking voor een week ofzo?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:12

Ingrid, hoe gaat het met Isabella? Zijn de zweren al doorgebroken?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:13

Hinke: met de nachten die nu nog flink koud zijn, is het fructaangehalte in gras enorm hoog. Niet geschikt dus voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Hoefbevangenheid is een stofwisselingsziekte, wat in dit geval betekend dat het paard niet te dik hoeft te zijn om hoefbevangen te worden. Wel is te dik zijn een flinke trigger voor hoefbevangenheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:06

Kinke schreef:
Zijn de zweren al doorgebroken?

Nee.
Ze heeft toen 3 dagen in animalintex (verband met soort boorzalf) gestaan. Niets.
Daarna nog eens 2 dagen met dit verband. Weer niets.
Nog een tijdje geweekt in hoefzak met sodawater, papjes en alles wat ik kon bedenken, maar helaas.
Hans Arendse kwam weer en constateerde dat de zweren inmiddels te hoog zaten (net boven de hoef) en uitsnijden niet meer kon, maar ook de kans op doorbreken was drastisch verminderd.
Ze worden nu door het lichaam inwendig afgevoerd, maar helaas duurt dat langer.
Proberen te laten bewegen, niet te veel voeren (maar dat deed ik al niet) en verder geduld hebben (is nog het moeilijkst :o ).
Er is ook weinig info te vinden over deze vorm van hoefzweren (en dan met name hoe wel/niet te handelen).

Over het voer:
Hippolyt en Dodson zijn via René Wielens te bestellen (tot 30 kg kost het 3,50 euro).
Beide voeders zijn wel duur (ca. 1 tot 1,20 euro per kg).

Marstall heeft op de website leveranciers staan. Vito kost 15,75 voor 25 kg.
Is daarmee het goedkoopste voer.

Isabella is heel kieskeurig, maar zowel Vito, Safe en Sound als Equigard at ze met smaak, hoewel ik dus de voorkeur geef voor de middelste omdat daar geen knoflook in zit.
Melasse is een vorm van suiker, maar de meningen zijn verdeeld over melasse en hoefbevangenheid.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:35

Heeft Rene Wielens ook een site?
En hoeveel voer je van dat voer? want als je er nu in verhouding minder van hoef te voeren vergeleken ander voer dan is het uiteindelijk toch niet duurder.

Ik hoop voor je dat de zweren snel weg gaan! jullie zitten er al zo lang mee dat het nu wel eens welletjes is he!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:37

MyrtheJ schreef:
Zonder brokken of iets in die richting gaat olie niet werken, hiervoor zal ik toch mn vito af moeten wachten. Hoe werkt bietenpulp precies? Ik wil niet zomaar vanalles gaan voeren zonder rekening te houden met de suikergehaltes etc. :o

Cushing.. ik hoop het niet zeg. Maar ik zal maandag toch maar eens bellen met de veearts, kijken wat zij te zeggen heeft.

Dank voor je hulp jackie, sorry voor mn kritische reactie :) En xmariekee ook natuurlijk!

bietenpulp ist het restprodukt van de suikerproduktie. de meeste paarden eten het graag. ik voer zelf Kwik Beet van Dodson & Horrel. daar zit geen melasse in. het werkt als ruwvoer. is ook geschikt als vervanging van ruwvoer voor paarden met een slecht gebit.

je kunt ook Pre Alpin Wiesencobs voeren. dit is in brok geperst gehakseld weidehooi en bevat bijna geen fructan. ik meng het zelf met de kwik beet.

@Isapaardje: Apfeltrester is wat overblijft wanneer je appels uitperst.

site van Rene Wielens is www.rwdh.nl

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:49

Citaat:
Hans Arendse kwam weer en constateerde dat de zweren inmiddels te hoog zaten (net boven de hoef) en uitsnijden niet meer kon, maar ook de kans op doorbreken was drastisch verminderd.

Wandelzweren???? loopt ze inmiddels weer beter?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:56

Ja, dat kwik beet vind ik heel goed klinken! Heb er even wat meer op gegoogled, en misschien dat dat inderdaad echt iets is! weet jij de prijs per zak, en hoeveel zit er dan in, en ook niet onbelangrijk, hoeveel per dag moet je er van voeren? Sorry, ik weet het, ik ben lastig :o

Enne ik weet niet ofdat jullie deze al kennen: http://www.topdiervoeders.nl
Zij hebben hippolyt en marstall, daarnaast een ruime keuze aan andere merken en bezorgen thuis...

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:23

Een beetje late reactie...
Jannepauli schreef:
Hmm.. vreemd.. moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder gehoord heb van HB door een kortdurende stressperiodemaar kennelijk kan het dus wel gezien jouw ervaring.
Hoe heeft die HB zich gemanifesteerd, was het paard meteen na de stress-situatie bevangen of is er toch een tijdsverloop geweest?? En zijn daarna afwijkingen in de hoef geconstateerd? En hoe moet je dan nu verder? Ik bedoel, andere vormen van HB zijn nog bij te sturen maar hoe hou je in hemelsnaam een stressig paard rustig?
Beetje veel vragen hé, maar ik ben wel nieuwsgierig!

Nieuwsgierig zijn is alleen maar goed. Meteen de dag na de kliniek stond ze stokstijf stil...Meteen de medicijnen voor hoefbevangenheid en daar reageerde ze goed op. Ik moest voor een controle trug naar de kliniek en heb ze gevraagd naar de hoeven te kijken maar dat vonden ze onzinnig. Ik, destijds veel te goedgelovig, heb dat geacepteerd. Pas veel later heeft een andere kliniek geconstateerd dat het hoefbeen gekanteld en gezakt is.

Het is ook moeilijk om het te controleren. Ik heb het juiste voer, zorg dat ze eerst goed went aan het gras. Maar, inderdaad bij haar speelt ook een andere factor. Ze is wel een doorzetten en daar ben ik super blij mee.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:26

Hallo, jullie zijn toch wel op de hoogte van de fructaan index? toch? Daar kan je goed zien hoe het er voorstaat.
Myrthe over Judy : doet me denken aan insuline resistentie, veel te veel suikers, heeft mijn paard ook.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:38

Ik heb zojuist mn veearts gesproken. Ze wil eerst de mest gaan controleren op wormen, en als daar niets uitkomt toch maar een bloedonderzoekje doen.

Marstall vito en kwikfeet heb ik zojuist besteld!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:52

Hallo Myrthe, HB kan ook een gevolg zijn van Insuline Resistentie, heel erg zelfs. En bereid je er vast op voor de meeste veeartsen zijn er nog niet zo mee bekend, ik knok al jaren. Kijk ook eens naar de topic over IR, en bel desnoods met de geneeskundige dienst voor dieren in Deventer die onderzoeken ook het bloed op IR (landelijk). Pas op met wortelen, ze zitten vol suikers en het kuil mag ook niet te groen zijn. Zetmeel kan ook niet(maisvlokken) en pas op met BIX. Afijn er is genoeg over te vinden, heel veel sterkte en plezier met Judy, zo te lezen hebben jullie een prima relatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:10

Houden jullie de fructaanindex van PN aan als leidraad?
Hoe betrouwbaar is die index eigenlijk?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:14

ik denk dan even heel simpel.....als een paardenlijf gevoelig is voor frutaan(suiker uit planten..)is het dan niet gewoon zo dat het paard al insuline resistentie heeft?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:57

Zou kunnen, IR is er in vele gradaties.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:04

Jannepauli schreef:
Houden jullie de fructaanindex van PN aan als leidraad?
Hoe betrouwbaar is die index eigenlijk?

Een leidraad, maar meer ook niet.
Het is altijd goed kijken naar je eigen thuissituatie.
Ik kijk zelf nooit naar die index. Weet hoe 'het' werkt met het fructaan en let dus zelf op de stand van de zon, de temperatuur, de groei, droogte of vocht, enz. enz. van mijn eigen wei.
Een gedeelte bij mij ligt langdurig in de schaduw en is dus altijd minder fructaangevoelig dan de andere kant die langdurig in de zon ligt.

Wandelzweren ... ja het is mogelijk kennelijk. De zweren kunnen ook inwendig worden opgelost en daarmee verplaatsen ze een weinig. Hoe het allemaal precies zit, weet ik (nog) niet. Het gaat hier wat op en af. Ene moment draaft ze plotseling aan, volgende moment kan ze nauwelijks een pas verzetten. De rug blijft ook vaak opspelen. Daar zit een oud euvel (ze is in 2002 ooit eens met een fikse klap op het asfalt gesmakt toen ze in een wilde bokpartij onderuit schoof op haar ijzers die ze toen nog had). Deze toenmalige verdraaiing, speelt in tijden van zwakte op. En nu heeft ze haar rug, en vnl. de rugspieren wel erg overbelast. Ze krijgt nu Pavo Muscle Fit bij en daar doet ze het wel heel erg goed op (is een supplement voor oa spierbevangenheid).