Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:00

Heeft er ook iemand ervaring met de Equest coolpacks?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:50

Hallo dames, ik heb de laatste 10 pagina's zojuist gelezen. Wat een blessureleed helaas..! Ik heb altijd geleerd dat stappen op het harde goed is zodat de pezen sterker worden en littekenweefsel beperkter blijft (ofzoiets). Via een stalgenoot haar dierenarts begrepen dat dit achterhaald is en door nieuwe onderzoeken tegenwoordig ook vaak een (vlakke) bak wordt aangeraden. Ik heb gezocht naar wat onderzoeken/theorie hierover maar ik kon eigenlijk niks vinden. Weten jullie hier wellicht wat meer van? Ik ben erg benieuwd!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:46

Ja, mijn da van de Lingehoeve raadde ook een vlakke, stevige doch verende bak aan. Helaas beschik ik daar niet altijd over dus ben ik in de berm naast een grindweg gaan stappen. Ik kan nou niet zeggen dat het geholpen heeft, maar dat ligt denk ik niet aan de bodem.

Positief berichtje van mijn kant: het been van mijn paard was vandaag ineens super dun. Zo dun heb ik het al een half jaar niet meer gezien! Hopelijk herstelt het dus toch :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:09

Vanuit Emmeloord kreeg ik tijdens de stapperiode het advies om op de harde bodem te stappen of inderdaad op goede en vlakke bodem! Echo was bovenverwachting goed, ik weet alleen niet of dat idd door die bodem kwam.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:54

Fijn dat het been dunner is Mette!

Euwe voor het eerst gisteren aan de dubbellonge gehad..
Eerst 30 minuten in de stapmolen en daarna naar de longeer cirkel, advies is om niet op een te kleine volte te gaan maar liever eerst wat meer omheining om hem in geval van nood stop te zetten...
Eerst paar minuten gestapt en even gekeken hoe hij reageerde, super braaf!
Ook de 1e 2 keer een stukje draven heerlijk ontspannen en voorwaarts neerwaarts!
Toen ontplofte hij en heeft even flink gebokt (kan hij nog steeds erg goed :') ) en een ruime volte gegalopeerd....
Rechtsom eigenlijk hetzelfde verhaal.. -O-
Maar wel goed te begrijpen :j , daarna 10 minuten op het harde uitgestapt en 10 minuten gekoeld.
Vandaag dus even spannend over hoe ik hem zou aantreffen.... nou een prachtig mooie koele pees!
Dus weer ruim een half uur in de stapmolen en daarna op een afgezet stukje een half uur los gestaan.
Heerlijk genieten voor zo paardje als baasje!
(Wel even in de beschermers alleen daar worden zijn pezen toch wat warm onder...)

Afbeelding

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:03

Woestein schreef:
Fijn dat het been dunner is Mette!

Euwe voor het eerst gisteren aan de dubbellonge gehad..
Eerst 30 minuten in de stapmolen en daarna naar de longeer cirkel, advies is om niet op een te kleine volte te gaan maar liever eerst wat meer omheining om hem in geval van nood stop te zetten...
Eerst paar minuten gestapt en even gekeken hoe hij reageerde, super braaf!
Ook de 1e 2 keer een stukje draven heerlijk ontspannen en voorwaarts neerwaarts!
Toen ontplofte hij en heeft even flink gebokt (kan hij nog steeds erg goed :') ) en een ruime volte gegalopeerd....
Rechtsom eigenlijk hetzelfde verhaal.. -O-
Maar wel goed te begrijpen :j , daarna 10 minuten op het harde uitgestapt en 10 minuten gekoeld.
Vandaag dus even spannend over hoe ik hem zou aantreffen.... nou een prachtig mooie koele pees!
Dus weer ruim een half uur in de stapmolen en daarna op een afgezet stukje een half uur los gestaan.
Heerlijk genieten voor zo paardje als baasje!
(Wel even in de beschermers alleen daar worden zijn pezen toch wat warm onder...)

[ [url=m/nJAq7a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn zeg, heerlijk dat hij weer even naar buiten kon!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:54

naath86, ik vind ze vrij stug lijken. Maar als ze goed passen zullen ze vast goed aansluiten.

ladyson, er verandert continu wel wat en meningen zijn altijd verdeelt. Onze veearts raadt mul zand af en paddock kon net.
Op het harde stappen werd lange tijd aangeraden, ook om uit te stappen vanwege de andere ''trilling'' door de pezen na op zwaar zand rijden. Het werd gezien als herstel en zelfs aanbevolen BOVEN koelen.

Een goede bak met goede demping is altijd beter voor de benen en kan ook blessures voorkomen. Maar het is in mijn ogen wel te eenzijdig om sterke benen te krijgen. Als je kijkt naar resultaten op paddock paradises, blijkeb wisselende ondergronden ook echt gezond en problemen te voorkomen.

Wij wisselen af nu met de stevige paden in het bos.

Voor een beschadigde pees lijken mij bijv onverwachtse dingen zoals steentjes, takjes, kuilen en bulten slecht als je paard zich daar continu op verstapt. Dus ook een egale bak is echt een must.

persoonlijk zou ik ook voor zoveel mogelijk rechtuit gaan. Het bochten werk in een bak, molen, longeerton, geven toch andere belasting. Dat kan later weer.
Als laatste ook veel onbelast en niet te snel willen. Meesten willen toch echt te snel.

Mijn ruin heeft wel wat litteken weefsel. Verder valt het erg mee hoe hij loopt. Been is meestal dun en soms maar ietsjes warm, maar ligt er net aan wanneer je voelt.
Hij had stukje gelopen en het was iets warm. Ik wil nog eens voelen en het was alweer weg. Dat kan dus ook doorbloeding zijn geweest.
Hij verveelt zich ondanks alles wel. En de pony die altijd in ieders ogen super braaf en makkelijk is, stond vrijdag op zijn achterbenen in het bos. Ik moest er wel om lachen, want dat heeft hij al jaren niet gedaan.
Dag later had mn man hem vast en gaf hij een gekke bok. Verder geen drama.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:21

Hier werd geadviseerd op het harde stappen, draven op een egaal hard zandpad. Maar die hadden we niet :+ Dus heb ik gewoon op het asfalt gedraafd :j

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:22

Hier bij 1ste x blesure werd ook gezgt goed verende niet zware bodem maar wel rechtuit rijden of straat.
2de x heb ik zelf alles beetje opgezet en ben alles op straat gaan stappen en overdag allebei de keren op stuk stenen met klein stukje zand

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:00

Ik moet van de dierenarts nu ook eerst op het harde stappen. Verder loopt ze gewoon op de wei, dus in hoeverre zou het dan kwaad kunnen als het er echt een dag niet van komt??

Hoe doen jullie trouwens het koelen? Met water of met coolpacks? Ik krijg morgen die van Equest binnen. Ben heel benieuwd. Kon ze via marktplaats op de kop tikken. Aangezien ik zelf fulltime werk, kan ik dan iemand anders vragen om ze 's ochtends een kwartiertje op te doen en als ze in de middag weer naar binnen gaat. In de avond dan nog een keer als ik er ben, dan heb ik al 3x gekoeld. DA raadde me 4x per dag aan, hoe vaak doen jullie dat?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:59

Ik deed twee keer per dag koelen met ice vibes. Ik heb dit 98% van de tijd zelf gedaan, heel af en toe vroeg ik een vriendin. Ik vond het belangrijk dat het goed gebeurde en ze niet uren om bleven zitten dus ik wilde het zelf doen. Daarnaast wilde ik niet allemaal mensen gaan belasten met mijn paard.

Nu ze 24/7 in de wei staat koel ik niet meer, of het been moet erg dik zijn. Die 5 maanden dat ik het 2x daags heb gedaan hebben niks opgeleverd en nu ik er niks meer aan doe is het been soms gigantisch dun.

Ik vind de ice vibes wel heel prettig in gebruik, zeker de nieuwste coolpacks!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:17

Mette schreef:
Ik deed twee keer per dag koelen met ice vibes. Ik heb dit 98% van de tijd zelf gedaan, heel af en toe vroeg ik een vriendin. Ik vond het belangrijk dat het goed gebeurde en ze niet uren om bleven zitten dus ik wilde het zelf doen. Daarnaast wilde ik niet allemaal mensen gaan belasten met mijn paard.

Nu ze 24/7 in de wei staat koel ik niet meer, of het been moet erg dik zijn. Die 5 maanden dat ik het 2x daags heb gedaan hebben niks opgeleverd en nu ik er niks meer aan doe is het been soms gigantisch dun.

Ik vind de ice vibes wel heel prettig in gebruik, zeker de nieuwste coolpacks!

Mijn pony staat bij mijn schoonouders en ik zou dan mijn schoonvader vragen, die vertrouw ik het wel toe. Het lukt mij gewoon niet om voor het werk aan te doen, dus dan wordt het alleen in de avond zelf doen. Dan zou het mooi zijn als mijn schoonvader de coolpacks er nog 2x daags om wil doen. Ik kijk het eerst een maand aan, eind november weer heen en dan de scan maar afwachten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:19

Ik koelde altijd gewoon met de slang. 2x per dag.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:34

Ik kwam toch al 2 x per dag op stal dus koelde zelf met de ice vibe.

Vanochtend kwam de da de paarden enten. Hij had het verhaal van de peesblessure nou niet meegekregen. Dus hem alles verteld en hij vond der benen toch vol vocht zitten maae alle 4 de kogels zaten vol vocht. Nou heeft ze nooit slanke kogels gehad maar na beweging zijn der achterbenen wel gewoon dun

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:27

Naath86 schreef:
Ik moet van de dierenarts nu ook eerst op het harde stappen. Verder loopt ze gewoon op de wei, dus in hoeverre zou het dan kwaad kunnen als het er echt een dag niet van komt??

Hoe doen jullie trouwens het koelen? Met water of met coolpacks? Ik krijg morgen die van Equest binnen. Ben heel benieuwd. Kon ze via marktplaats op de kop tikken. Aangezien ik zelf fulltime werk, kan ik dan iemand anders vragen om ze 's ochtends een kwartiertje op te doen en als ze in de middag weer naar binnen gaat. In de avond dan nog een keer als ik er ben, dan heb ik al 3x gekoeld. DA raadde me 4x per dag aan, hoe vaak doen jullie dat?

Ik koel altijd gewoon met water. Heb ice vibes gehad maar vond dat toch minder prettig en leek me ook minder goed te koelen dan met de tuinslang. Toen mijn paard 24/7 buiten stond koelde ik niet. En toen wandelde ik de eerste drie maanden ook niet. Hij liep zelf immers al genoeg (is ook wat de dierenarts letterlijk zei). Na die drie maanden ben ik op het harde gaan stappen s avonds zodat er ook trillingen op een andere ondergrond bij komen).

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:15

Naath86 schreef:

Hetzelfde probleem. Ik werk 40 uur per week, ben 's avonds kapot als ik thuiskom. Soms ga ik uit het werk, maar ook niet dagelijks. Ik heb van Horsewear de Ice Vibe Boots gekocht. Ideale dingen! Ze trillen en koelen tegelijk, en heb ook echt het idee dat het werk! Ze komt kreupel uit het land en gaat bijna vlekkeloos terug naar het land. Met de hand is gewoon echt bagger, sta je met die slang te hanissen.. :Y)

Het is nu vroeg donker, en de stal grenst aan zo'n weggetje door weilanden waar mensen knoerdhard rijden, dus ik ga er niet op gokken om in het donker langs de weg te wandelen. Dus nu wandel ik helemaal niet want ze staat gewoon op het land...

Je kan je niet in allerlei bochten wringen om er tig keer per dag te komen..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:59

Dat probleem heb ik dus idd ook. Ik vind de Ice Vibe Boots gewoon echt te duur, dus ik ga het eerst met de Equest Coolpacks proberen. Dan kan ik gewoon ondertussen ff op stal bezig, beetje borstelen en tutten.. Maar idd, niet meer in het donker buiten met die slang staan. Ook kan ik dan mijn schoonvader nog een keer vragen om ze om te doen overdag, met de slang daar staan dat wil ik gewoon niet van hem vragen. Ik mag al blij zijn met al hun zorgen die ze nu hebben voor mijn paardje..

Wandelen lukt hier nog aardig, we hebben een lange oprit op stal. Maar ik volleybal nog erbij en op dinsdagavond ben ik de hele avond in de sporthal. Dan houdt het wandelen gewoon op hoor.. Maar ze staat gelukkig veel buiten.
Gisteren trok ze nog wel een aardig sprintje hoorde ik van mijn schoonvader. Dat hoor ik dan liever maar niet... |o

Zijn er hier trouwens nog meer waarvan het been niet echt heel dik is van de peesblessure? Ik kan hier weinig aan het been zien verder en echt veel warmer is het ook niet op het moment... Ze krijgt nog wel steeds de ontstekingsremmers.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:03

Dat kan dan heel goed komen door de ontstekingsremmers, dus als je daarmee stopt kan het wel weer dikker en warmer worden.

Ik was dat geknooi met een waterslang ook helemaal zat. Je wordt zelf altijd nat door dat ding.
Wat fijn dat je schoonvader dat wil doen :)

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:54

Mijn paard had eerst 2 maanden een kreupelheid, niks zichtbaar, of voelbaar. Ze dachten aan artrose, foto's gemaakt, ook niet. Pas 1 maand later kwam er een dikke bult op de pees. Dus het zou wel degelijk een peesblessure kunnen zijn.

Na ontstekingsremmers had mijn paard de volgende dag ook al een dun been. Maar verkijk je er niet op. De dagen erna was het weer dik en warm.. het is gewoon mega k*t....

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:26

Naath86 schreef:
Zijn er hier trouwens nog meer waarvan het been niet echt heel dik is van de peesblessure? Ik kan hier weinig aan het been zien verder en echt veel warmer is het ook niet op het moment... Ze krijgt nog wel steeds de ontstekingsremmers.

Mijn paard heeft nooit ontstekkingsremmers gehad en zijn been is ook nooit warm of dik geweest!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:10

Mag ik mij hier ook weer melden, 2e keer alweer maar de vorige was een tijdje terug. Afgelopen vrijdag na 2 weken stappen en koelen preventief Zora laten scannen en ja hoor een gat in het checkligament.
De dierenarts zei dat het net op het kantelpunt zat of het zou gaan herstellen of niet. Dat was nog niet te zeggen omdat er echt nog giga veel vocht in het been zat.

Nu 3 dagen vochtafdrijvers en 5 dagen metacam gehad en het is nog niet veel koeler of dunner, dus begonnen met peescompositum en klei voor de nacht. Overdag staat ze nu op de paddock, maar daar maakt ze net zo'n bende van als in de stal helaas.

Hoe lang duurde het bij jullie paarden voor ze gingen berusten in het feit dat ze niet meer mochten werken? Ik merk dat die van mij zich daar echt niet bij neerlegt. Mijn instructrice en fysio zeiden al dat het op deze manier alleen maar langer ging duren en dat ik haar beter weer aan het werk kon zetten (onbelast, lange teugel) dat ze dan dr ei kwijt kon. Dan duurt het herstel langer, maar nu duurt het ook langer als ze zo uit haar plaat gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:30

de mijn heeft ook een checkligament blessure gehad [ 2x in 2014 linksvoor en 2015 rechtsvoor ] en toen hij op stal moest omdat hij in de wei slidings met de voorbenen bleef maken was dat eigenlijk gelijk al goed
we hebben er een mini pony in de box ernaast gezet
hij stond in een box van 3x5 met buitenluik in een plantenkas
veel licht en regelmatig mensen op het erf hij zag vanalles
en kreeg regelmatig een plukje hooi
was voor hem gelukkig geen probleem, ik had het er moeilijker mee dan hij, de eerste keer was in juli toen het weide seizoen nog volop bezig was
de eerste 3 dgn wat onrustig als de anderen naar buiten gingen maar dag 4 was dat ook over.
de eerste keer heeft het in totaal 9mnd geduurd en de 2de keer 5 mnd
nu is hij weer helemaal goed op de pezen je ziet wel een litteken op beide benen van de pees...

sterkte!!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:59

Wat rot brighteyes85! Bij mijn paard duurde het een week voordat hij zich er bij neergelegd had. En toen zijn been beter werd en hij zich beter voelde liet hij ook heel duidelijk merken dat hij aan het werk wilde!

Ik kom even met een blij bericht :D

De dierenarts is hier net geweest om een scan te maken. Ik was er nogal bang voor omdat hij de afgelopen week compleet uit zijn plaat is gegaan met mij er op; als een gek rennen en bokken.

Maar de dierenarts was enorm positief, op de echo is geen verschil meer te zien bij het been van de blessure en het andere been! Geen verdikkingen of lelijk weefsel of iets. Echt helemaal niks!

De komende weken gaan we het draven nog iets verder opbouwen en de galop erbij doen. Als we galopperen mag hij ook weer gewoon naar buiten (wachten we nu nog heel even mee om te voorkomen dat hij compleet uit zijn plaat gaat). Over 2 maanden kunnen we weer op ons oude niveau trainen *\o/* *\o/* *\o/*

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:41

Ja we zijn nu in week 3 van alleen maar stappen en koelen en het lijkt echt alleen maar erger te worden met het stuiteren. Hopen dat het idd weer afzakt.

@mariekerocky wat een goed nieuws!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:46

Mijn paard is maandag ook weer gescand op beide benen en de dierenarts was positief over het herstel. Er is buiten op 1 been 1 mm bindweefsel rondom de peesschede geen afwijking meer te zien in de weefsels van beide benen. Helaas zijn we maandag bijna samen onderuit gegaan toen hij bij een stapritje wegschoot en op straat uitgleed. Ik ben eraf gevallen op mn rug waar ik nu wel last van heb maar hij had gelukkig niks! Nu ligt alleen onze revalidatie even stil. Vrijdag komt een vriendin hem rijden. We zitten nu op 4x3 en 2x4 min draf, binnenkort dus weer de galop oppakken als t zo goed blijft gaan!