[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:33

@paars
ik houd het hier bij weidegang 1 uur per dag. Niet langer. Ze weten ook niet beter. De rest van de dag staan ze in de paddock.
Het gras wil nog niet echt groeien op de wei, dus ze zijn nog niet op de wei geweest. De dames schaap houden de wei megakort op dit moment. Dus die heb ik nu op de helft van de wei gezet, zodat het gras kan groeien voor de dames paard.

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:58

@JP: Nee, ik had een perenboom, die is overleden. Aan 1 zijde staan een soort, tsja, het zijn bomen, maar dan met stekels, en haagvormig terug gesnoeid. De omheining staat daat een meter vanaf, ze kunnen er niet bij id buurt komen.Gras is er niet te bekennen. Nadeel is door het overlijden van de perenboom, dat de zon veel te veel speling heeft nu. Dus dat is te warm, wordt dus af en aan lopen deze zomer tussen huis en stal en paddock, maar geen beessies, geen fructaan gedoe, anders dan de hooiwinning.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:28

Ik vraag het hier nog eventjes, weet er iemand waarom de laminitisclinic.org aanraad om de F4F te mengen met lucerne ? JP, ik zag dat jij dit ook deed ?

Paardje gaat al wat beter, nog altijd niet super ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:32

Liene schreef:
Ik vraag het hier nog eventjes, weet er iemand waarom de laminitisclinic.org aanraad om de F4F te mengen met lucerne ? JP, ik zag dat jij dit ook deed ?

Paardje gaat al wat beter, nog altijd niet super ;)

Geen idee waarom, ik meen te weten dat F4F gemaakt is van lucerne?? Fijn dat het de goede kant op gaat..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:52

@Liene, het is volgens mij geen voeradvies van de laminitis Clinic, maar hij vertelt wat hij voert. De hoeveelheden van de verschillende voertjes die hij geeft staan er ook niet bij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:21

Ik ben 1.55 := en ook geen schoppen onder mijn kont gehad. O:)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:52

Vraagje van een blondje haha. Wat betekend PLOS?? Heb het gevoel dat ik wat mis :D

Hier ook in dubio mtb weidegang. Ik heb hem nu een kwartiertje per dag op de wei voor het sociale contact en om even de smaak te proeven. Vrijdag komt de dierenarts voor de IR test dus even overleggen.
Ik hoop dat ik het kan opbouwen naar iig 1 of 2 uurtjes per dag weidegang :)
Verder gepraat met de stalbaas, en als het goed is krijgt Joppie van de zomer zn eigen paddockje :D

Overigens hier ook heel blij vandaag. Joppie was knoerthard aan het rennen en spelen op de wei, echt een heerlijk gezicht :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:55

Liene schreef:

Ik denk dat het simpelweg is om te voorkomen dat het paard zich 'verslikt' in die kkleine F4F brokjes of teveel in een hap naar binnen werkt. Met lucerne moet het paard immers beter kauwen en doen ze ook wat langer over het eten. Lucerne wordt wel vaker aangeraden als 'eetvertrager'.

De reden waarom ik het mengde was omdat ik dacht een goedkopere oplossing gevonden te hebben voor Safe & Sound - ik was namelijk in de veronderstelling dat S&S ook grotendeels uit lucerne bestond, met brkjes er door. Dat bleek onjuist: S&S zijn voornamelijk gedroogde grassen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:50

PLOS = Paranoid Laminitis Owner Syndrom :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:51

Buitenzinnig schreef:

riep je me? :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:23

Ook hier weilandkriebels.....Al het lint opnieuw vastgezet waar de geleiders stuk waren of niet helemaal betrouwbaar, paaltjes gecontroleerd, stroom gechecked, en toen HET moment......
De paardjes erop...pfffff kreeg ook acute PLOS aanval..
Eerst vorige week een kwartiertje, toen vrijdag 20 minuten, het weekend en gisteren een half uurtje en vandaag ga ik weer er iets bijvoegen.
Cody heeft de wei meteen omgeploegd en rondgestierd en mijn zorgenkind Chico heeft braaf op zijn gemakkie grasjes gegeten.
Volgende week staat hij 8 weken op zijn ijzers en bel ik Ron voor beslag. Bwen benieuwd hoe het gaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:59

geerke schreef:
riep je me? :o

:wave: ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:15

@ Geerke: hoe is het nu met Pablo?

Ik vroeg me af: zijn die bulten op z'n bil eigenlijk hard? Heb je op de kleur van de urine gelet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:36

pablo gaat goed(lief dat je het vraagt!)...zijn urine is normaal van kleur.
Daar let ik altijd op,na een nierkoliek in het verleden ;)
Hij belast het been steeds meer en loopt momenten gewoon rad.
Ik heb vanochtend wel het andere been gemasseerd,die spier werd wat hard.Geen idee hoe die spier heet.
In het midden van de bil ter hoogte van de knie.Maar dat komt natuurlijk doordat dubbel op zijn donder krijgt.
Verder ben ik erg tevreden :j
De bult word naar mijn idee kleiner en gloeit veel minder.Vorige week waren de bulten wat sompig...nu wat steviger.
Zal weer eens een foto maken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:17

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:35

Geloof dat hij zich al eerder aangekondigd heeft in dit topic...Hier weet men het meeste al.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:59

Klopt - hij meldde zich al eerder.
Zijn boek is gebaseerd op de methode van het 'natuurlijk bekappen ' maar zal ook voor de traditionele hoefmensen wellicht wat te bieden hebben.
Ik wil het zeker lezen, ook al weet ik vantevoren dat ik het met een aantal stellingen niet eens zal zijn. Maar da's altijd leuk voor de hersengymnastiek! }>

Via de site kun je in het boek bladeren en een aantal pagina's lezen; meteen bij de eerste pagina viel mij op dat hij werkt met kwartierbogen. Die wil ik bij mijn grote en zware paard Pauli dus niet meer zien! Die veroorzaakten bij haar heftige pijn tijdens haar bevangen fase: Van Nassau verklaarde mij compleet voor gek dat ik de smid had toegestaan kwartierboogjes te maken ( ja, hallo, hoezo toestaan?) want daardoor raakte de hoef nog verder uit balans en kwam er onevenredige druk op de zool. Stel je het voor als een soort hangmatje.
Ik vraag me af wat de meelezende|meeschrijvende hoefsmeden hiervan denken?

Ik heb overigens het idee - maar misschien zit ik er naast - dat het destijds aanbrengen van de kwartierbogen ook die rare streep in Pauli's hoeven veroorzaakt hebben.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:13

Buitenzinnig schreef:

Aha nu snap ik hem :D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:59

even een vraagje, want ik zit met een probleempje.

Op dit moment gaat het weer goed met Marco en we zijn weer rustig aan het opbouwen. Overdag staat hij op het zand maar er blijft dan steeds zand in zijn hoef zitten, zelfs zo erg dat er een klont komt (net zn effect als sneeuw kan hebben) hij staat dan ook nauwelijks nog op het ijzer maar op die klont. Dit geeft natuurlijk ontzettend veel druk op de zool die we juist helemaal vrij willen hebben. Hierdoor loopt hij erg slecht, maar zodra ik het eruit haal loopt hij meteen weer prima. Hij heeft hier met rijden in de berm ook last van.
Nu is het natuurlijk geen optie om dit zo te laten en moet er een oplossing komen maar ik weet niet zo goed wat/hoe? ik heb een soort schoenen (tijdelijke hoefijzerschoenen) maar de ene maat is te groot en de andere maat te klein. op dit moment plakken we het af met verband en tape maar het is geen optie om dit voor altijd te doen. heeft iemand een idee wat hier tegen kan helpen? ik zat te denken aan zooltjes of een soort kit? of geeft dit ook teveel druk op de zool (hij heeft een bolle zool namelijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:22

Ik snap eerlijk gezegd niet goed hoe dat kan..?
Over wat voor plakzand loopt hij dan?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:05

Heeft ie volhoeven? Pff hoe leg ik dat uit, de straal is eigenlijk ongeveer zo hoog of laag als de zool maar hangt er vanaf vanuit welke dimensie je het bekijkt? Volgelopen hoeven is geloof ik de term. Soort platvoeten zeg maar.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 07:22

Nado heeft precies hetzelfde, zag ik gisteren, Fancylover. Eerder toen het droog was had hij het niet, maar met steeds een beetje regen gaat het zand en de aarde in zijn hoeven plakken. Gisteren liep hij er kreupel op, maar zodra ik zijn hoeven uitgekrabt had was het over. Ook een geval van teveel druk op de zool. Een oplossing weet ik niet, dus ik hou het hier in de gaten.

JP, wellicht omdat Marco en Nado kleine, smalle hoeven hebben dat ze er eerder last van hebben dan jouw grote paarden ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 09:15

Hmmm.. >;) *denkt na* .... ik geloof niet dat het iets met groot of klein te maken heeft.. tenslotte kreeg Pauli (met ijzers) in de sneeuw ook klompvoeten.
Maar ik neem aan dat jullie dit probleem alleen hebben als het zand nat is?
Ik kan me wel voorstellen dat er modder in de hoef gaat zitten, zeker bij de straalgroeven als de zool ook wat hol is, of langs de takken van het ijzer, maar dat er dan echt een klompje gevormd wordt zoals Fancy schreef..?? .. anyway, wel vervelend natuurlijk en er zit dan niks anders op om regelmatig schoon te maken..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:43

Wat voor vreemd zand hebben jullie dan ? Bakzand wat zo plakt ?? Lijkt me niet fijn om in te rijden ook, of gaat het om gewoon zwart zand of kleigrond ??

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:31

Ik meld me even. Ik heb een arabische merrie van 8 jaar. Zij is vorig jaar in julie hoefbevangen geraakt.
Ik was er gelukkig meteen bij en ze is toen meteen behandeld. Na 3 dagen was ze volledig hersteld.

Maar het voorjaar komt er weer aan. En ik heb ze allemaal op de weide staan.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?