pff had ik van alles getikt druk ik op de verkeerde knop. Dus nog maar een keertje. Ik houd mij sinds 1,5 jaar wat meer bezig met voeten en wil graag een poging tot beoordeling doen voor de ijslander.
foto1: Mooie brede straal die meedraagt, mooie voet ook. Zou alleen de steunsels wat meer weghalen en de hoefwand wat meer afronden
foto2: Op zich een mooie voet weer, brede straal die functioneert. Flapje rechts(als het een flapje is) zou ik van de straal weghalen en daarnaast de steunsels die duidelijk aanwezig zijn. Daarna ook nog even de hoefwand afronden.
foto3: Ook weer een mooie voet. Wel veel steunsels, dus die zou ik weghalen en ook hier even de hoefwand afronden. Mooie brede straal.
foto4: Volgens mij zie ik hier een dubbele zool door omgeklapte steunsels. En ik heb het idee dat de straal wat minder meedraagt, hogere hielen
Paard staat zeker veel buiten in het natte? Over het algemeen mooie stevige voeten en ik zou me niet zo druk maken om de kleine groeven. Misschien klein kwartierboogje maken en de wand goed afronden.
Flint09
Geplaatst: 06-12-12 19:50
Bedankt voor je je antwoord Cowgirl, we zullen het teveel aan steunsels weghalen , ben ook wel blij dat de eerste reactie positief over de groeven is en dat het er normaal uitziet !
Teitur staat 24 uur per dag buiten met schuilstal meestal op een stenen paddock met ( zand)bak en als het weer wil nu een uurtje of 3 /4 in de wei
Isegrim
Geplaatst: 18-12-12 20:02
Fotootjes van de voetjes van Finnegan. Finnegan is hier al eerder voorbij gekomen. Hij is zeven jaar oud. Finnegan heeft straalkanker. Dit gaat momenteel eigenlijk heel goed en het is al zo ongeveer een jaar min of meer stabiel. Hij heeft geen pijn. Behandelen doen we enkel met Animedazon-spray in de straalgroeve. In het verleden heeft hij een keer een lange prednisonkuur gehad, maar dat bracht weinig verandering. Hij werd toen ook dagelijks (tot bloedens toe) uitgesneden en dat leek eerder averechts te werken (wat je wegsneed, zat er de volgende dag weer). Nu komt mijn smid (Erdbrink, érg blij mee) elke vijf weken en houden we de straalgroeve mooi open. Hij had in vier hoeven 'groeisels', dat is nu nog maar in twee en in beperkte mate. De groeisels die er nog zitten, lijken steeds verder te krimpen en weg te trekken. Wel blijft de straalgroeve in alle vier de voeten bij nat weer 'snottig'. Fin staat in een hit actief-stal in Rhoon (Stal Vossenburg) en kan dus 24/7 vrijuit bewegen.
Geen idee hoe finnigan zijn voeten er eerder uitzagen . Nu is het beeld mooi rustig . Wat diepe straalgroeves en binnenste groeve is echt een groeve . Dat zal mettertijd wel dichter gaan . Hij ziet er netjes uit .
We houden die groeves opzettelijk vrij open nog, omdat er nog steeds groeisels zitten, al is het in veel mindere mate dan eerst. Maar ook van zichzelf heeft hij vrij open straalgroeven.
Het is bij hem nooit heel ernstig geweest gelukkig, het was altijd onder controle te houden, zeker na een verandering van stal. Mensen denken altijd dat het een doodvonnis is, maar het lijkt bij Fin meer op een soort chronische aandoening. Waar hij verder eigenlijk niet echt last van heeft zelf; hij heeft er nooit kreupel om gelopen.
Ja hè, hij heeft keurige voetjes verder. Werd de vorige keer ook al gezegd. Ik heb ze veel erger gehad.
darwin
Geplaatst: 21-12-12 12:14
Wij kwamen deze week deze tegen. Die pony is ooit bevangen geweest en moet eigenlijk regelmatig bekapt worden, maar die mensen kijken verder ook niet naar het dier om en "vergeten " dan te bellen, met dit als resultaat
Mijn hemel......kon je je nog een beetje inhouden tegenover die mensen?
SpikyBlue
Geplaatst: 21-12-12 20:42
Netjes Darwin, ik heb geleerd om: "Twee keer knippen, twee keer geld" tegen zulke mensen te zeggen
bertine37
Geplaatst: 21-12-12 20:59
Oh wat erg die voeten! Het doet mij herinneren aan een paar shetjes die bij ons vroeger vlakbij stonden die hadden dat ook. Als puber hebben wij toen de politie gebeld die er toen ( 30 jaar geleden) niks aan deden. Isegrim de hoeven van mijn paard lijken op die van jou. De mijne heeft rotstraal erbij mij komt de natural balanced smid nu iedere 5 weken. Ik zal morgen eens foto' s maken want ik ben wel heel benieuwd wat jullie er van vinden
darwin
Geplaatst: 21-12-12 21:12
SpikyBlue schreef:
Netjes Darwin, ik heb geleerd om: "Twee keer knippen, twee keer geld" tegen zulke mensen te zeggen
Dat zou je eigenlijk wel moeten doen, maar dan bellen ze helemaal niet meer, en dan gaat het helemaal ten koste van de pony.
ik vrees dat je daar gelijk in hebt Darwin... helaas wel, zo denken dat soort mensen.
bertine37
Geplaatst: 29-12-12 22:27
Hallo, Ik wilde graag de hoeven van mijn tinker aan jullie laten zien. Ik modder al heel lang met rotstraal, alles al geprobeerd. Hij reageert heel gevoelig aan de straal en kan het daardoor moeilijk behandelen. Sinds kort heb ik een natural balanced smid. Zij adviseerd me te stoppen met de middeltjes. Hoe denken jullie er over en hoe vinden jullie dat de hoeven er uit zien ? Hij heeft zijn hele leven op ijzers gestaan en is er nu een half jaar van af.
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 29-12-12 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Koper
Geplaatst: 29-12-12 22:29
En waarom vindt je smid dat je moet stoppen met de middeltjes en wat heeft hij dan gezegd dat je wél moet doen?
Zoals de stralen er nu uitzien zou ik 't toch wel met het één of ander behandelen hoor... wat gebruik je nu voor spul?
Ben dan heel benieuwd wie de smid is , mag je per pb doen . En wat gebruik je tegen de rot straal . NT dry is een super middel . Wanneer was je paard bekapt ? Voor dat je foto maakte ?!
bertine37
Geplaatst: 29-12-12 22:39
Ik mis 1 hoef geloof ik. Mijn eerste smid deed er hoof en sole hardener in. Maar volgens mij hebben we hem daarmee pijn gedaan. Daarna kon ik hem zelf niet meer behandelen. Ik heb een nekhernia en meneer weet daar perfect gebruik van te maken. Mijn huidige smid heeft hem nu zo bekapt dat hij zijn straal meer gaat gebruiken zodat deze beter doorbloed raakt. die adviseerde enkel wat tea trea olie te gebruiken. Maar als het volgende week niet beter is, wil ik toch weer wat sterkers. Maar het probleem is dus dat hij heel erg reageert als ik iets in de stralen wil doen. op deze foto is hij geloof ik anderhalve week geleden bekapt.
Koper
Geplaatst: 29-12-12 22:41
Maar goed, van de buitenkant behandelen is leuk en zou ik met deze hoeven voorlopig wel doen maar daarmee haal je de oorzaak niet weg. Wat heeft je smid daarover gezegd?
Ik miste ook al een voet
bertine37
Geplaatst: 29-12-12 22:52
en het 4 e been. Rechtsvoor geloof ik. Mijn smid heeft verder niks gezegd over de oorzaak wegnemen. Ik heb hem een half jaar nu. hij krijgt een handje vitaminebrok in de ochtend en avond met glucosamine en een scheutje lijnzaadolie en 12 kg hooi ongeveer.
Isegrim
Geplaatst: 29-12-12 22:57
Misschien ook eens CTC-spray proberen? Wij gebruiken dat voor Finnegan en drie van de vier voeten zijn nu vrijwel helemaal schoon. Ik kan het gewoon halen bij mijn kliniek, je hoeft geen recept geloof ik.