[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:46

Hmm, zo ernstig als pablo het heeft gehad, heeft Judy het geloof ik niet, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, aangezien 't niet teruggesneden is bij haar..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:39

Even een vraagje met het oog op komend weideseizoen... Op de pensionstal waar ik sta heb ik keuze uit 2 verschillende weilanden: het gewone weiland waar het gras normaal gegroeid heeft (en dat nu dus de grond uit schiet) of een weiland dat kort gegraasd is. De paarden gaan in april/mei weer op het land.

De pony komt in eerste instantie maar een uurtje per dag op de wei (afhankelijk van de weerssituatie -fructaanindex-).

Vind het moeilijk om te beslissen welke weide ik zal kiezen omdat ook een afgegraasd, zeer korte weide niet als ideaal wordt gezien... Graag jullie mening en ervaring hierover.

Bvd!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:17

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt in welke weide je 'm zet. Als je maar zorgt dat je de eerste weken niet langer dan een uurtje doet en daar pas mee begint wanneer de temperatuur 's nachts niet meer beneden de 10 graden komt. Daarnaast is het een aanrader te beginnen met weiden op bewolkte dagen. Dan zit er het minste fructaan in het gras en je paard moet eerst weer wennen aan de overschakeling van hooi naar gras. Als het een paar weken goed gaat zou ik 2 wekelijks de weidegang uitbouwen met een half uurtje maar het blijft oppassen geblazen! Ondanks dat mijn paard 3 jaar geleden hoefbevangen is geweest durf ik na opbouw nog niet meer dan 2 en een half uur weidegang te bieden. Hou je paard goed in de gaten!
Succes!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:20

Dank je voor het meedenken! Ja, zoiets dacht ik ook... was alleen niet zeker welke weide te kiezen. Vorig jaar heb ik het precies zo gedaan als jij omschrijft en dat is goed gegaan!

Edit: dit was op andere stal en daar kon ik niet kiezen tussen 2 weides, vandaar mijn vraag nu...
Ze hebben het afgegraasde weitje speciaal voor de hoefbevangengevoeligen gereserveerd maar twijfel daar aan omdat ik gelezen heb dat bij dat gras juist het fructaangehalte snel omhoog schiet. Het blijft puzzelen :?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:25

Het voordeel van dat korte, afgegraasde gras is dat ze minder per hap binnen krijgen als wanneer je van dat lange gras eten. Maar ja, in dat korte gras is het fructaangehalte relatief gezien hoger dus wat is wijsheid? Volgens mij maakt het al met al niet zo heel veel uit.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:31

Tot die conclusie was ik ook gekomen... tja, ik probeer het heel voorzichtig op het gewone land en kijk het even aan. Dat is tenslotte vorig jaar ook goed gegaan. Al hadden ze daar speciaal paardengrasland en volgens mij is dit van dat koeiengrasland. Ga ik nog maar even na vragen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:15

Even een speciale verjaardag melden :D

Image is vandaag 19 jaar!

Ze heeft net haar verjaardagstaart gekregen met appels, manderijnen, banaan, sla, komkommer en biks. Dus ze staat tevreden in haar box te genieten. En gaat zo naar buiten.

Speciale verjaardag, omdat ik augustus 2007 toch echt dacht haar kwijt te zijn aan hoefbevangenheid.

Afbeelding

+:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:54

Van harte en nog vele jaren in goede gezondheid ! *\o/*

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:52

Gefeliciteerd met Image *\o/*

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:29

Gefeliciteerd met Image! En nog vele hoefbevangenvrije jaren toegewenst!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:15

Van Harte Proficiat met Image....

En wat ziet ze er goed uit!

*\o/*

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:34

Gefeliciteerd met de verjaardag van Image!
Ik denk niet dat het om een foto van nu gaat, anders is de man (man van Janouk?) wel een echte bikkel.

Cow_girl: hoe is het met jouw paard?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:09

gefliciteerd met Image!!

De hoefsmid is woensdag geweest en marco staat weer voor een week op de bute, hij voelde teveel slag bij zn hoef. Hij kon het bijna niet geloven dat hij evengoed wel gewoon goed liep! dus hij heeft nu weer een weekje rust. Daarna weer verder kijken.

Zijn rechtervoet was altijd zijn slechtste voet maar daar waren we nu juist tevreden over terwijl zijn linkervoet nu een drama is! weer helemaal uitgesneden dus hopen dat het de volgende keer weer beterder is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:00

romeorowan schreef:
Gefeliciteerd met de verjaardag van Image!
Ik denk niet dat het om een foto van nu gaat, anders is de man (man van Janouk?) wel een echte bikkel.

:D het is mijn man :+ een echte bikkel. Het is niet de man van Janouk: al heeft Janouk (onze haflinger) wel iedereen in zijn zak. :D

Het is inderdaad een foto van juli vorig jaar. Lekker groen gras, mooi weer, Image mooi in zomerkleed. Image op haar mooist. Pijnvrij en dat is het allerbelangrijkste.
Ik denk: ik geef jullie lekker een zomers beeld: met heerlijke temperaturen.
Image ziet er nu niet uit. Ze is vol aan het verharen: het is een grote haarbal op dit moment. :o niet tegen op te poetsen.

Cowgirl, ik ben ook heel benieuwd hoe het nu met jouw paard is.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:04

Ik wil me graag aanmelden voor dit topic. Ik moet het nog wel een keer helemaal doorlezen ;-)

Mijn paardje is al 2 x hoefbevangen geraakt..niet zozeer door voeding maar vooral door stress. Ik heb de poedertjes en het speciale voer.

Nu staat mijn paard weer op ijzers en een zooltje..ik vind het zeker niet ideaal want ik kan niet zien hoe het met de straal gaat. Volgende week ga ik dat ook met de hoefsmid bespreken. Ze loopt er overigens wel goed mee. Ik heb wel contact gehad met de gebroeders Nassau maar helaas komen de bij hen aangesloten hoefsmeden niet in mijn omgeving (amsterdam/loosdrecht). De trailer is niet de meest favoriete hobby van mijn paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:57

Jeetje, dat hoor je niet vaak, bevangenheid puur door stress..
Misschien een open deur, maar hoe is dat geconstateerd? En hoe komt je paardje zo stressig?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:12

Dat is uiteraard niet klinisch geconstateerd. Gevoelsmatig en ook in samenspraak met de holistisch dierenatrs zijn wij wel tot deze conclusie gekomen. Alleen de hoefbevangenheid is direct ontstaan na een kliniekbezoek...daar had ze heel veel stress van het laden, het gescheiden zijn van haar grote vriendin (zij stond in de trailer te wachten). Dus we kunnen het absoluut niet linken aan gras of voeding....holistisch dierenarts heeft daar ook nooit iets van gezegd. De volgende keer was wederom een stresssituatie.

Maar, wat de oorzaak ook is geweest. Ze heeft het gehad en ik zal de rest van haar leven voorzichtig moeten zijn..maar ik doe alles voor haar!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:41

Hmm.. vreemd.. moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder gehoord heb van HB door een kortdurende stressperiodemaar kennelijk kan het dus wel gezien jouw ervaring.
Hoe heeft die HB zich gemanifesteerd, was het paard meteen na de stress-situatie bevangen of is er toch een tijdsverloop geweest?? En zijn daarna afwijkingen in de hoef geconstateerd? En hoe moet je dan nu verder? Ik bedoel, andere vormen van HB zijn nog bij te sturen maar hoe hou je in hemelsnaam een stressig paard rustig?
Beetje veel vragen hé, maar ik ben wel nieuwsgierig!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:58

Om moed in te spreken bij diegene wier paard het slecht heeft nu door hoefbevangenheid.

ALs je denkt dat het met een fors gekanteld hoefbeen en maanden op 3 benen te hebben gestaan door een ontstoken hoefbeen en hoefbevangenheid niet meer goed kan komen, dat je nooit meer hard kan rennen:
hier een filmpje van mijn verjaardagsfeestje vandaag. Ik ben 19 geworden vandaag :D

http://www.youtube.com/watch?v=7Vcx4XIz64A

Let maar niet op de schreeuwende cameravrouw: ze probeert ons in de gaten te houden door de lens, terwijl wij om haar heen rennen en op haar af rennen. :+ wij hebben zo'n lol.
Door het zonlicht is het niet zo'n goede kwaliteit film.

Groetjes Image en Janouk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:04

gekke image!!!
je hebt wel peesbeschermers op zie ik...doe ik ook altijd als ik pablo op geerke's land zet...je weet maar nooit!

die staart ook....!en gefeliciteerd nog Image!!!!
hou ouder hou gekker zeggen ze weleens!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:24

Haha die Image. Had jij een feestmuts op ter ere van haar verjaardag? Ze is kennelijk nogal opgewonden om 'iets'.
Verder kan ik me indenken dat je dolblij bent haar te zien rennen, maar ook gelijk zorgen hebt om dat zelfde rennen. Zo van doe nou toch rustig paard, denk aan je voeten :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:41

Joepie... zoefffff... bok-bok-bok .... wat een feest !! :D :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:13

@ isapaardje
ik had geen feestmuts op :+
Maar ze waren 3 weken niet op het land geweest, alleen in de paddock de hele dag. Want er waren lammetjes geboren en Image is niet voorzichtig met klein spul. }> Verder zijn de schapen vorige week naar een andere wei gegaan, omdat het land gegierd is.
Daarom is Image zo blij: het land stinkt naar gier en ze is er 3 weken niet op geweest. :D
Ze gaan dan uit hun bol, maar wel van mij als centrum uit :( even steun zoeken bij de baas en weg weer. Mafkezen.

@geerke
Ze heeft ook springschoenen om, want ik moet er niet aan denken dat ze haar ijzer aftrapt van haar gouden hoefje. Ik vind Vn Nassau aardig hoor, maar om nu weer 2 uur heen en 2 uur terug te rijden om een ijzer eronder te laten zetten. }>
En dat zullen jullie ook wel hebben: je blijft met argusogen voelen en kijken naar de hoeven. Zijn ze niet warm, kloppen de slagaderen in de koot niet, etc.
Die bezorgdheid zal wel nooit meer weggaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:51

Citaat:
En dat zullen jullie ook wel hebben: je blijft met argusogen voelen en kijken naar de hoeven. Zijn ze niet warm, kloppen de slagaderen in de koot niet, etc.
Die bezorgdheid zal wel nooit meer weggaan

Nou inderdaad.. de dagen van 'onschuld' zijn wat dat betreft wel voorbij.. |(
Want ondanks dat het met Pauli's pootjes goed gaat, hou ik wel mijn hart vast nu ze dagelijks weer een paar uurtjes op het gras komt. Ik voel constant aan de hals of die opzet, voel de hoeven af, zie iedere misstap en maak me zorgen als ze, anders dan normaal, wat minder pittig loopt. Het blijft schipperen.. en dan vooral met haar omdat ze zo graag véél en alles vreet..die zich dan ook nog 's kapot verveeld als ze alleen maar op de zandbak mag.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:46

Tja, dat herken ik maar al te goed. Ben altijd met 'n altijd met 'n half oog aan het kijken als mijn dochter aan het rijden is met de pony, als ie los staat, checken fructaanindex, wel/niet op het land, tijd in de gaten houden. Schipperen, schipperen.... Maar ik heb het idee dat ik het nu redelijk onder controle heb. Ik word wel een beetje 'iebelig' nu het weideseizoen er weer aan komt en ik op een nieuwe stal sta waar ik het gras niet ken :+