[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:12

hier hetzelfde, pony in mei hb na 3 weken weer 'goed' van de zomer allemaal mee gereden 1x een dagje wat stijfjes dus de paddock in voor de zekerheid eind juni... nu pas met die vele regen paarden weer op de paddock gezet en zonder na te denken terug in de weide gezet waar het gras dus een week tijd had van kaal naar kleine grasjes te groeien.. foute boel dus.. nu was de pony gister weer aardig goed, rennen in draf en galop in de wei bokken enzovoort.. nu heeft mijn vader haar gister stoofperen gegeven die van de boom waren gevallen... vandaag weer foute boel :(

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:59

@ Sylva:
Ja buut idd, er zit behoorlijk verschil in de adviezen van da's en hun visie op de verschillende soorten medicatie.

@ Spottedponie:
Als gras haar zo triggert zou ik een onderliggend probleem ( ir oid) vermoeden, kan dat in haar geval?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:32

Ik heb alleen maar metacam nu.
Jij bent al wel echt lang bezig dan Cissie!
Wat balen zeg Dobel.
Mijne mag ook niet meer op gras spottedpony ( maar die is ook IR en heeft cushing)

Vandaag is de da weer geweest, pony hoestte nu en had jeuk. Voor alle 2 medicatie gehad en gelijk gekeken hoe hij liep, De da vond hem geen eens heel beroerd lopen ( ook niet zoals het moet ;) maar niet zwaar bevangen oid) maar moeten wel rekening houden met de kanteling.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:33

sylva schreef:
FjordHorse, wellicht kun je er een melding van maken of de eigenaar aanspreken?

Melding is een maand geleden al gedaan maar tegen dat dat in ons belgen-landje verwerkt is... Een dier moet hier ook al praktisch dood liggen voor er wat aan gedaan wordt.. En de eigenaars aanspreken.. goed en wel, maar dan moeten ze wel eens op de weide zijn, en ik zit er soms een hele dag maar geen spoor van de eigenaars. Denk dat ze op heel rare uren komen. Of helemaal niet?
Het rare is wel dat de wei verder wel vrij proper is (dus geen mest op de wei) dus iemand doet het onderhoud wel.. Maar waarom hebben de dieren dan constant geen water en zijn die hoeven (en nu ook die nek) in zo'n slechte staat? Wie foto's wil zien, ik wil ze in pb gerust eens sturen, maar durf ze niet online plaatsen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:49

Eliana schreef:
Ik heb alleen maar metacam nu.
Jij bent al wel echt lang bezig dan Cissie!
Wat balen zeg Dobel.
Mijne mag ook niet meer op gras spottedpony ( maar die is ook IR en heeft cushing)

Vandaag is de da weer geweest, pony hoestte nu en had jeuk. Voor alle 2 medicatie gehad en gelijk gekeken hoe hij liep, De da vond hem geen eens heel beroerd lopen ( ook niet zoals het moet ;) maar niet zwaar bevangen oid) maar moeten wel rekening houden met de kanteling.

Fijn dat het enigszins mee valt en nu maar duimen dat ie snel weer de oude is.

Bij ons gaat het niet goed, ze liep vandaag echt zwaar zwaar slecht met verhoging van de buut.
Ook nog een bloedneus gehad vanavond dus ik zit weer in de stress.
Potverdorie al de derde keer in anderhalf jaar tijd....
Mijn hoop en goede moed is me in de schoenen gezonken.
En dat terwijl het zo ontzettend goed ging de laatste maanden, bijna van die rot buut af en durfde al aan een soort van toekomst te denken.
Het is weer met de dag leven voor ons......

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:04

Cissie, wat balen zeg dat het weer niet goed gaat!
Heeft die van jou Cushing?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:08

Wat onwijs rot zeg! Als ik zie wat jij allemaal al heb doorgemaakt..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:28

Ir zou best kunnen eigenlijk, ben nog een beetje zoekende hoe ik haar het beste kan houden, bedankt voor de tip!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:29

Meert schreef:
Cissie, wat balen zeg dat het weer niet goed gaat!
Heeft die van jou Cushing?

Volgens de ppip test niet, maar wel ir.
En behoorlijk ook.... Ik overweeg om nogmaals bloed te laten trekken en foto's te laten maken.. De laatste zijn alweer van december.
Al ziet de buitenkant van de hoef er mooi uit incl zool, de HS was daar erg over te spreken maar goed die kan niet in de hoef kijken natuurlijk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:38

Gisteren een buitenritje gemaakt en toen m'n pony zulke schone hoefjes had viel me ineens die roze lijn op halverwege zijn hoef. Dit heeft hij bij alle 4 zijn voetjes. Herkend iemand dit? Ik heb de foto ook naar m'n hoefsmid gestuurd, maar nog geen reactie terug.

Afbeelding

Ik denk zelf dat het "gewoon" door een voerverandering komt, dat de lijn aangeeft wanneer hij de wei op is gegaan (ongeveer een half jaar geleden), maar ik vind het wel een beetje raar... Normaal krijgt hij bij een voerverandering alleen een donkere lijn/ribbel (wat je ook kunt zien op de foto).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 12:24

Is die hoef nou zo scheef of ligt dat aan de foto?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:30

Het is wel zn slechtste hoef (die stijler en schever is), maar op de foto lijkt t erger dan het is, hij stond raar en door de hoek waarin ie genomen is denk ik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:11

Hyrano staat nu sinds donderdag ook op ijzers. Hij heeft idd de Break over ijzers gekregen. :j
Hij loopt nu gewoon goed, niet meer gevoelig en ik mag er zelfs alweer op rijden. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:06

xAnthea schreef:
Hyrano staat nu sinds donderdag ook op ijzers. Hij heeft idd de Break over ijzers gekregen. :j
Hij loopt nu gewoon goed, niet meer gevoelig en ik mag er zelfs alweer op rijden. :)

Super!!!

Geen ingekorte teen?
Waar je wat huiverig voor was.

Heeft Van Nassau nog wat gezegd over de hoeven en de evt oorzaak van de klachten?
Ben ik gewoon benieuwd naar....

Fijn dat het break over ijzer zoveel positiefs voor jullie kan betekenen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:48

Gelukkig hier geen klachten meer van de hoefbevangenheid, volgens mij is het nu 2 jaar geleden en tot nu toe gaat het super goed.
Wel dacht ik een tijdje terug dat hij weer wat gevoeliger ging lopen en het blijft opletten dat hij niet te dik word en beweging is ook belangrijk, maar hij staat sinds dit voorjaar (met zeer rustig opbouwen) weer gewoon met de rest hele dagen op de wei en dat gaat goed.

Dit had ik echt niet verwacht toen hij 2 jaar terug zoveel last had.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:50

Teen is wel wat ingekort, maar helemaal niet drastisch. Ik merk het zelfs niet :+

Hyrano heeft rechts een heel dunne zool, daar is hij dus heel gevoelig op. Daardoor belastte hij zijn hielen teveel (als je er met de tang opdrukte, trok hij altijd weg) en zette hij zijn hoef niet correct. Door de lange teen rechts kon hij daar ook niet goed afrollen.
Links was duidelijk beter (geen reactie op de tang), maar ze zeiden wel dat dat maar een kwestie van tijd ging zijn omdat hij uiteindelijk links meer ging belasten omdat rechts zoveel pijn deed.
Qua hoefbevangenheid is er dus niks aan te merken, je ziet het alleen op de foto's, maar hij zegt wel dat het zeker kan komen door die Strasser bekapper, want hij zei dat dat eigenlijk mishandelaars zijn...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:47

Pony staat hier op een schraal graslandje, is inmiddels weer bekapt, en loopt daarmee ook gelijk weer wat beter...
Ben eigenlijk van plan om haar voor de wagen te zetten wanneer ze weer goed is, zodat ze makkelijker beweging krijgt, nu staat ze alleen maar stil... Moet alleen nog bekijken waar ik de tijd vandaan ga halen.. maar goed, eerst maar eens goed beter worden en afvallen...

Fu_QiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:33

Kan iemand mij helpen/vertellen wat er allemaal bij mijn paard is gebeurd ?
Vanmiddag ontdekte ik dat ze een spleet heeft in haar rechtervoorhoef, ik keek toen ook even naar haar andere voorhoef en die heeft ''ribbels''.
Ik liet de foto's zien aan een kennis en die zei dat mijn paard aan hoefbevangenheid lijdt.
Even serieus, mijn paard heeft 0,0% fysieke/lichamelijke klachten van hoefbevangenheid.
Ze loop niet kreupel, ze staat/loopt niet geforceerd en ze is ook niet dik geworden.

Dierenarts en de hoefsmid zijn er al ingelicht er en gaan er samen binnenkort naar kijken.

Maar goed, wat kan ik nu het beste voor mijn paard betekenen ?
Het oogt dat ze geen pijn heeft, ze galoppeert zelf mee met de kudde (staat 24/7 buiten).

Nog een klein stukje over 24/7 weidegang:

De paarden krijgen elke dag een strookje gras zodat ze zich niet ziek eten.
Wanneer het gras op is gaan ze weer naar een nieuwe wei en gebeurt alles precies het zelfde.

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:26

De hoeven zien er in ieder geval niet top uit. Hoe die spleet erin komt is niet zo makkelijk te verklaren - het kan zijn dat het paard niet in een perfecte conditie is en daarom wat brozere hoeven heeft. Staan ze dan en keer wat ongelukkig op een steen, dan kan er makkelijk zo'n barstje in komen. Het is zaak dat je dit goed in de gaten houdt om te voorkomen dat het verder splijt.

Wat de ribbels betreft: inderdaad veel ribbels maar dit kan door allerlei oorzaken komen, een voedselwisseling, ziekte o.i.d. is vaak al genoeg om dit soort aftekeningen in de hoef te zien. Jammer dat je geen foto van de zijkant van de hoef stuurde: als de ribbels bij de hiel sterk naar beneden lopen, dan is er vaak wel sprake van hoefbevangenheid.
Maar omdat je zegt dat het paard verder geen tekenen van gevoeligheid of kreupelheid vertoont, hou ik het ( vanachter de computer!) op een niet zo goede conditie c.q. gebrek aan vitaminen|mineralen.

Fu_QiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:34

Jannepauli schreef:
De hoeven zien er in ieder geval niet top uit. Hoe die spleet erin komt is niet zo makkelijk te verklaren - het kan zijn dat het paard niet in een perfecte conditie is en daarom wat brozere hoeven heeft. Staan ze dan en keer wat ongelukkig op een steen, dan kan er makkelijk zo'n barstje in komen. Het is zaak dat je dit goed in de gaten houdt om te voorkomen dat het verder splijt.

Wat de ribbels betreft: inderdaad veel ribbels maar dit kan door allerlei oorzaken komen, een voedselwisseling, ziekte o.i.d. is vaak al genoeg om dit soort aftekeningen in de hoef te zien. Jammer dat je geen foto van de zijkant van de hoef stuurde: als de ribbels bij de hiel sterk naar beneden lopen, dan is er vaak wel sprake van hoefbevangenheid.
Maar omdat je zegt dat het paard verder geen tekenen van gevoeligheid of kreupelheid vertoont, hou ik het ( vanachter de computer!) op een niet zo goede conditie c.q. gebrek aan vitaminen|mineralen.

Dankje voor je reactie, ik kan zo even naar mijn paard en foto's maken van de zijkanten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:40

Kun je het paard ook helemaal op de foto zetten om een indruk van de conditie te krijgen?

Fu_QiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:48

Jannepauli schreef:
Kun je het paard ook helemaal op de foto zetten om een indruk van de conditie te krijgen?

Zal ik doen.

Fu_QiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:55

Hier zijn de foto's

De zijkanten van de voorhoeven

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

De gehele pony, de pony heeft net gerold in modder vandaar dat je zwarte vegen ziet op haar vacht.
Nog een leuke toelichting/verklaring voor de vlechten: De distel planten laten hun plak bolletjes los en om te verkomen dat de pony onder de plak en kleef bolletjes zitten, maar vlechtjes in gedaan. Ook zijn die distelbolletjes er makkelijker uit te halen als je alles invlecht.

Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:51

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:04

Ik kom ook even binnenvallen.
Het zit me namelijk niet helemaal lekker. M'n Shetlander is na een poosje kreupel te zijn geweest (geen hoefbevangenheid), weer goed opgeknapt, maar afgelopen weekend viel me op eens op dat zijn hoeven en dan vooral bij de kootholtes warmer zijn dan normaal. En aangezien hij nu nog steeds op het gras staat (wel met graasmasker) en een andere Shetlander bij hem uit de kudde ook erg hoefbevangen is geworden, begon ik me toch een beetje zorgen te maken. Zijn manenkam is ook iets dikker dan normaal (niet extreem) en vooral op losse stenen loopt hij gevoelig. Hij krijgt vitaminebrok met nu ook weer Gluco Balance en lijnzaadolie. Morgen raadpleeg ik voor de zekerheid ook even de DA, maar ben ook wel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Over twee weken verhuis ik naar een andere stal en dan gaat hij sowieso van het gras af en een (zand) uitloop in, het liefst heb ik hem er nog eerder vanaf, maar dan komt hij of 24/7 op stal of (als het kan) op een stenenpaddock. Ook niet ideaal dus.

Hij is overigens, voor zover ik weet, nog nooit hoefbevangen geweest.