Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:33

Wat een super nieuws! :))

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:17

Hoe is het vandaag bij jou gegaan Somebitch?

Fijn nieuws AmFe!!

Hier een paar plekjes bekeken en er is er 1 die met kop en schouders er bovenuit steekt.
Enigste nadeel is dat het me meer kost dan wat ik nu betaal...
Op stal er over gehad en we hebben nu besloten om hem volgende week te laten wennen aan een klein stukje buiten en als dat goed gaat dan krijg hij wat meer ruimte en een vriendje.
Mocht het niet gaan kan hij altijd nog 24/7 ergens het land in.
Zo hoeft hij niet en aan ineens weer buiten en ineens een andere plek te wennen.

We laten hem ook volgende week nakijken door dhr. Schriel, op stal hebben ze goede ervaringen met hem en ben wel benieuwd of er elders in het lichaam wat aan de hand is waardoor hij zijn been overbelast.
Heb wel mijn ideeën...

Nu eerst morgen naar de kliniek...
Heb er wel buikpijn van.. blessure plek is nu ook als hij op stal staat al warmer als de rest...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:18

Super goed!! Alle vezels zitten waar ze moeten zitten!! :)) geen zwart plekje meer te vinden op de echo ;)

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:26

Fijn zeg die blessures, maar aan de andere kant stelt het mij ook gerust dat mensen dezelfde oliebol meemaken met hun paard... Bij mij is het nu een maand verder van de scan. Naar mijn idee gaat ze goed vooruit! Minder kreupel, minder warm, meer opgewekt in haar gedrag. Toch blijft de pees wat dik, maar je voelt vooral vocht wat nergens naartoe kan..

Wat raden jullie aan? Na hoeveel tijd weer een nieuwe scan laten maken, en per wanneer gaan stappen op de weg en dit opbouwen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:22

Ik liet iedere 6 weken een echo maken, later werd het op advies van de DA op 8 weken. En nu is het goed dus nu zegt hij, je kan me wel over 8 weken laten komen maar dan kom ik voor niks. :+ Dus we doen in januari nog een laatste scan, gewoon puur voor mijn gevoel. En wanneer gaan opbouwen met stappen etc deed ik ook in overleg met de DA.. hij vertelt mij wat ik moet doen en daar hou ik me dan ook braaf aan. :j Hij kan dat beter inschatten aan de hand van de echo dan ik zelf. :j

Eind november gaan we de galop erbij pakken. :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:41

Ik zou het inderdaad met de arts afstemmen en vaak doe ik het nog wat rustiger aan dan het advies.
Mijn paard heeft toch wel echt last van zijn been merk ik. Er zit nog steeds vocht in en hij ontlast het been. Maar er is echt niets gevonden op de echo dus het is niet de pees. Puzzelt me echt wat dan... ga vanmiddag eerst maar eens (laten) kijken of het geen hoefzweer is.
Het lijkt echt nooit op te houden bah.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:53

Maar het bloedvat was dikker toch? Ik heb bij een andere pony ook een dikker bloedvat gehad en liep hier ook niet regelmatig op. Ontstekingsremmers gekregen en na een week ongeveer was het over.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:44

Somebitch schreef:
Maar het bloedvat was dikker toch? Ik heb bij een andere pony ook een dikker bloedvat gehad en liep hier ook niet regelmatig op. Ontstekingsremmers gekregen en na een week ongeveer was het over.

Dat klopt. Maar waardoor wordt dat dikker? Dat moet dan toch een oorzaak hebben?

Hij gebruikt overigens nog AB voor een getrokken kies, dus je verwacht dat dat ook wel wat zou doen bij ontstekingen oid. Zal sowieso vanavond eens zn temperatuur meten ook.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:12

Antwoord op je PB :)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:05

Vandaag met Euwe naar de dierenkliniek geweest.
Pees was de afgelopen 3 weken met grote regelmaat erg warm, zelfs heet.
Eerst een scan gemaakt waarbij zowel de dierenarts als de radiologe er van stonden te kijken dat zijn pees al zo mooi hersteld is!!!
Moet nog wel beter maar voor nu is het heel netjes.
Nog een foto om te kijken of de schiefel dan de oorzaak zou kunnen zijn maar die is heel netjes en zelfs wat afgevlakt, beschadiging aan zijn pijpbeen was ook al heel netjes dicht aan het gaan!!!
Wat meneer heeft gedaan de afgelopen weken, nouja vooruit heeft regelmatig wat hogeschool dressuur laten zien en pogingen om de stapmolen uit te breiden... , het heeft er iig voor gezorgd dat alles sneller/beter aan het herstellen is dan verwacht.
We zijn er nog niet maar een heel stuk hoopvoller dan de afgelopen weken!
Hij mag nu lekker op een klein stukje naar buiten, aan de dubbellonge op eem hele grote ovale cirkel aan het werk en in 4 weken opbouwen naar 15 minuten draf.
Over 6 weken contact opnemen over hoe het gaat en dan verder weer opbouwen met voordat hij weer volledig aan het werk gaat een laatste controle scan.

Wat een last kan er dan van je afvallen zeg...!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:39

Mijn ruin had ook een dik bloedvat. De veearts dacht aan een hoefzweer, maar na wat krabben, leek daar niks op. OOk de hoefsmid de week erop zag niks dat daarop wees.

Hij had 2 mindere plekken op de pees. Eigenlijk boven de kogel erger dan de plek die ik aanwees, net onder de knie.
Het bleef warm en dik. Hij stond toen 24/7 op een kleine paddock. Wel bewegen, maar geen ruimte voor sprintjes. En gelukkig is hij niet vaak gek aan het doen. Op stal was geen optie, vanwege onze andere paardjes en de onrust die we dan hadden gekregen.

Vanaf het moment dat we zijn gaan stappen op het harde, gaat het wel beter. Been blijft momenteel mooi dun en is 8 van de 10x niet warm.
Hoewel ik dat soms wel een lastige graadmeter vind. Warm tot op zekere hoogte na wat heen en weer lopen, hoeft niet meteen iets te betekenen. Zolang het dun is, reageer ik daar niet te angstig op.
We koelen nog wel steeds.

Hij heeft aan beide achterbenen een peesblessure gehad met weinig vooruitzichten op genezing, maar liep toch wel goed.

Als we geen echo hadden gemaakt, had ik zelf nu wel weer een rondje bos gaan doen. Gewoon in stap en niet zo lang.
Aan de hand al paar keer meegenomen om klein rondje te lopen, want hij verveelt zich een beetje en ziet hij toch wat anders.

Het bloedvat is rustig, dus waar het door kwam, vraag ik me nog steeds af.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:35

Woestein schreef:
Eerst een scan gemaakt waarbij zowel de dierenarts als de radiologe er van stonden te kijken dat zijn pees al zo mooi hersteld is!!!
Nog een foto om te kijken of de schiefel dan de oorzaak zou kunnen zijn maar die is heel netjes en zelfs wat afgevlakt, beschadiging aan zijn pijpbeen was ook al heel netjes dicht aan het gaan!!!
Wat meneer heeft gedaan de afgelopen weken, nouja vooruit heeft regelmatig wat hogeschool dressuur laten zien en pogingen om de stapmolen uit te breiden... , het heeft er iig voor gezorgd dat alles sneller/beter aan het herstellen is dan verwacht.
Hij mag nu lekker op een klein stukje naar buiten, aan de dubbellonge op eem hele grote ovale cirkel aan het werk en in 4 weken opbouwen naar 15 minuten draf.
Over 6 weken contact opnemen over hoe het gaat en dan verder weer opbouwen met voordat hij weer volledig aan het werk gaat een laatste controle scan.

Ohh wat fijn zeg! Hoelang heeft jouw paard al een peesblessure?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:00

Wat fijn zeg allemaal!! :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:41

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:20

Lastig ik heb de ideale stal om ze weer buiten te zetten vind ik zelf.. Stal uitloopje..

Wat ik zou doen in jou situatie is denk ik een klein stukje van ongeveer twee stallen. En dat dan langzaam aan steeds groter maken, dus bijv 1x per week wat groter. Maar dan moet hij wel respect hebben voor de draad.. Weet niet of die van jou dat heeft.

Daarnaast als je bang bent dat hij ontploft beschermers om en als zijn gekke 5 minuten voorbij zijn en hij rustig staat ze afdoen ivm de warmte etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:24

Mijn ruin staat op een halve paddock wat bij ons ik vermoed 10*5 is of iets meer. Dat is dus een halve. Hij staat al 12jr 24/7 met de shet dus die staat bij hem. De merrie staat nu met onze andere ruin ernaast.
Toen we net de echo hadden gemaakt stonden ze 24/7 buiten. Hij had 5dg metacam. Daarop maakte hij 's avonds veel vaart, dus vandaar paddock kleiner gemaakt.

Op stal was niks geworden en had meer onrust en gekke bewegingen gegeven. Aangezien ze veel buiten staan en altijd samen, ook met onze eigen ernaast, zijn ze altijd rustig.

Nu stappen we aan de hand en gaat het best heel goed. Hij heeft eerder aan beide achterbenen een peesblessure gehad. Die was oud toen we eindelijk een arts vonden die zag wat we bedoelden. Toen hebben we ze ook 24/7 buiten gezet en dat is super gegaan.

Met andere paarden die rustig aan moeten doen en veel op stal staan en dan buiten exploderen, ging ik wel eerst stappen. Na een minuut of 10 gaan ze meestal niet meer uit hun plaat. Even grazen kan ook. Wat ook weleens wil is bijv aan de hand nemen bij je als je bijv koffie drinkt buiten.
En als laatste wil soms een paddock op steen wel voorkomen dat ze gek doen. Zou ik alleen doen zonder ijzers.

Qua paddock zou ik eerst klein stukje geven en hoe langer hij buiten kan, steeds iets bij geven.

Misschien wel als 1e laten binnen zetten. Zie paarden rond binnen zet tijd weleens uit hun plaat gaan, omdat er binnen eten ligt.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:55

Bedankt voor jullie tips!
Ik overleg het nog even met de dierenarts als het zo ver is, maar ik denk dat ik inderdaad met een klein stukje begin en dat dan steeds groter maak. Dan in het begin beschermers en als hij gek gedaan heeft eraf.

Ik ga hem niet in de wei laten grazen tot hij daar echt kan rennen en gek doen, ik ging eerst twee keer per dag met hem aan de hand grazen zodat hij een beetje buiten kwam maar met al zijn energie heeft hij mijn arm gebroken en uit de kom geslagen dus dat durf ik niet meer aan :+

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:40

Jeetje :wow: Dat snap ik ja!

Ik heb mijn pony coldturkey weer op het land gezet. Maar dit was wel in een kudde die zij al kende en met direct voldoende gras ter afleiding. Ik heb haar toen wel een paar schepjes vetranquil granulaat gegeven. Ze heeft een paar rondjes gerend maar dat was het dan.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:26

Pfff.. ik moet me helaas ook weer melden. In januari had mijn pony nog een overvulde peesschede rechtsvoor. Helemaal hersteld en van het zomer nog M2 gestart en nu de punten voor het Z. Helaas vanmiddag voor een scan geweest en nu blijkt ze een gaatje te hebben in de tussenpees linksvoor. Heel erg balen en denken dat dit ons einde is voor de wedstrijd carrière... pony is 20, dus was ook niet van plan om nog heel lang door te gaan. Maar zo eindigen is wel heel zuur.

Zijn er hier meer met een blessure aan de tussenpees?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:45

Naath86 schreef:
Pfff.. ik moet me helaas ook weer melden. In januari had mijn pony nog een overvulde peesschede rechtsvoor. Helemaal hersteld en van het zomer nog M2 gestart en nu de punten voor het Z. Helaas vanmiddag voor een scan geweest en nu blijkt ze een gaatje te hebben in de tussenpees linksvoor. Heel erg balen en denken dat dit ons einde is voor de wedstrijd carrière... pony is 20, dus was ook niet van plan om nog heel lang door te gaan. Maar zo eindigen is wel heel zuur.

Ach wat sneu!! Ja mijn paard had de blessure ook aan de tussenpees. En nog wel achter. Dat heeft een veel slechtere prognose. Maar met 24 uur op de wei is dat helemaal goed gekomen. Het nieuwe weefsel ziet er prima uit!
Niet te snel de moed opgeven hoor. Als het gewoon netjes geneest kun je vaak prima weer zeker dressuur rijden!
Wat zei de dierenarts er van? En is het mogelijk om haar dag en nacht naar buiten te doen? We lezen momenteel veel goede ervaringen hiermee op her forum. Ik heb overigens wel eerst stamcellen laten inspuiten om zo sterk mogelijk weefsel weer terug te krijgen!
Sterkte!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:44

Hier ook tussenpees rechtsvoor. Helaas gaat het bij ons niet goed. Na 4 maanden op stal en 2x daags stappen was er nog amper verbetering te zien. Ik heb prp gedaan, dat heeft heel ietsje geholpen. Bij de laatste scan kwam ook naar voren dat ze een beschadiging heeft in het kraakbeen van het kogelgewricht wat hier waarschijnlijk een grote rol in speelt.

Ze staat nu 24/7 buiten en dat lijkt iets te verbeteren. Maar ik ga pas over een paar maand weer scannen. Mijn pony heeft nu wel veel meer rust en ik ook, want 2x per dag stappen lijkt te doen maar ik werd uiteindelijk helemaal gek. Mijn werk en studie gingen namelijk gewoon door.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:42

Mette schreef:
Jeetje :wow: Dat snap ik ja!

Ik heb mijn pony coldturkey weer op het land gezet. Maar dit was wel in een kudde die zij al kende en met direct voldoende gras ter afleiding. Ik heb haar toen wel een paar schepjes vetranquil granulaat gegeven. Ze heeft een paar rondjes gerend maar dat was het dan.

Normaal gesproken had ik dat ook wel aangedurfd, maar hij heeft op deze stal nog niet met andere paarden losgestaan dus als hij nieuw in de kudde komt dan gaat er natuurlijk sowieso veel gerend en gestoeid worden..

Naath86 schreef:

Wat balen! Hier ook ervaring met de tussenpees, ook linksvoor.

Eerst 6 weken aan de hand gestapt, toen 6 weken onder het zadel gestapt en opgebouwd tot een uur stappen. Nu opbouwen naar een kwartier draven en daarna zouden we in principe helemaal op kunnen bouwen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:51

Mariekerockey jullie zijn nu dus 12 weken verder? Dat valt me nog mee..

Mette de mijne krijgt geen complete stalrust. Ben ik geen voorstander van maar ze gaat overdag gewoon naar buiten toe. 24/7 is geen optie en daar wordt die van mij echt niet blij van. Die heeft het nu al na een paar uur gezien buiten..

Prp ga ik niet meer aan beginnen. We hebben de afgelopen jaren genoeg ellende en kosten gehad, en aangezien ze 20 is, kijk maar hoe dit gaat. Tot nu toe heeft ze iedereen elke keer weer verbaasd met herstel van blessures.. koliekoperatie in utrecht, knieblessure rechtsachter, peesblessure rechtsvoor en nu nog peesblessure linksvoor. Als we straks nog lekker het bos in kunnen, vind ik het wel goed..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:53

Shauniraquel schreef:
Woestein schreef:

Ohh wat fijn zeg! Hoelang heeft jouw paard al een peesblessure?

Ja inderdaad heel fijn, is echt een last van mijn schouders gevallen!
Dat we echt zagen dat er een verdikking zat was in mei en toen is hij ook gelijk gescand en op boxrust gegaan.

Euwe heeft ook een tussenpees blessure rechtsvoor.
Hij had een plekje gradatie 4 en een paar 3, 2/3.
Nu ziet alles er een stuk beter uit en het plekje 4 is al mooi aan het opvullen en iets van inkapselen/afronden..?
Aangezien hij van de winter op de rem liep, niet wilde verruimen, niet wilde wijken naar rechts, je altijd bezig moet met goed nadenken tijdens het rijden aangezien meneer en een weke rug van nature heeft en zo scheef als een hoepel is als het aan hem ligt zijn we er wel zo goed als zeker van dat hij zijn been heeft overbelast.
En op het moment dat hij waarschijnlijk een trap of misstap heeft gemaakt dat zijn pees dat niet aan kon en ziedaar een blessure..
Nu gaan we eerst spieren kweken voordat ik er weer op ga, ben benieuwd!

Iedereen sterkte!
Is echt een verschrikkelijke onzekere periode...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:09

mariekerocky schreef:
Bedankt voor jullie tips!
Ik overleg het nog even met de dierenarts als het zo ver is, maar ik denk dat ik inderdaad met een klein stukje begin en dat dan steeds groter maak. Dan in het begin beschermers en als hij gek gedaan heeft eraf.

Ik ga hem niet in de wei laten grazen tot hij daar echt kan rennen en gek doen, ik ging eerst twee keer per dag met hem aan de hand grazen zodat hij een beetje buiten kwam maar met al zijn energie heeft hij mijn arm gebroken en uit de kom geslagen dus dat durf ik niet meer aan :+

Het helpt echt om eerst te stappen vanuit stal. Heb ik met veel paarden gedaan die veel op stal stonden en niet gek mochten doen buiten.

Grazen aan de hand is beter in de berm dan in een wei als ze zo vol energie zijn.

Ik ben ook geen voorstander van stalrust. Gelukkig de veeartsen die ik ken,ook niet.
24/7 buiten werkt super, maar is soms even wennen. (Vooral voor baasjes)
Genoeg eten en gezelschap werkt prima.

Onze eigen paarden reageren nooit op rennen of gek doen van andere paarden. Meesten gaan rond 5 naar binnen en kijken ze niet op of om. Ze gaan ook nooit langs draad moeilijk doen als ze denken dat wij ze eruit komen halen nu.

onze jonge ruin heeft moeten wennen, maar de anderen hebben het hem wel geleerd. Hij was naar China gaan graven bij 1e buitje en dacht ook mee naar binnen te gaan met de rest. Dus hij had veel aan de stabiele kudde en altijd eten. Ze staan nooit zonder. Maakt de spanning van naar binnen gaan waar eten en brok is ook gelijk minder.