[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:21

@nado
Forse kantelingen. Gelukkig is er een behoorlijk zooldikte.

Duimen rustig door dat het allemaal weer goed komt met de paardjes, die het nu moeilijk hebben.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:18

SpikyBlue schreef:
Oef, ik moest ook even slikken (vooral toen ik de röntgenfoto van links zag).
Wat er tussen de hoef en het ijzer zit is leer. Dit bestaat alleen maar in deze kleur, maar wordt later (na een paar dagen) gewoon zwart door het vuil :P
Je hebt verschillende zooltjes van kunststof, maar vaak zijn deze leren zooltjes toch gewoon hartstikke goed (ik gebruik ze vaker dan plastic zolen).

Klopt ze zijn nu inderdaad zwart geworden haha.
Het ziet er nu ook 'natuurlijker' uit als de eerste paar dagen.

@ Tjee, fijn dat je weer mag opbouwen :)
Wat betreft je vraag kan ik je niet verder helpen want mijn mini wordt niet bereden haha.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:30

Voor de liefhebbers een mooi stuk over magnesium en een hoofdstukje over IR
http://download.journals.elsevierhealth ... 001203.pdf
kijk maar naar het stukje ASSOCIATION OF MG AND INSULIN RESISTANCE

Een helder stuk en zeker nuttig omdat eruit blijkt dat er verder gewoon niets beschreven is over deze mogelijke rol voor magnesium bij paarden met IR. Inmiddels heeft magnesium wel een flinke rol gekregen via adviezen van dierenartsen en sites zoals PN, maar dus op anekdotisch bewijs, niet op basis van wetenschappelijk onderzoek. Ik blijf het kwalijk vinden dat magnesium een werking die niet vaststaat toegedicht wordt, terwijl beweging en dieet een trede lager komen te staan in adviezen. ook de bedrijven en verkopers die een bepaalde magnesiumverbinding verhandelen zie je niet terug met positief onderzoek, maar er is dus eigenlijk niets wat de rol van magnesium zo stellig onderbouwd als de praktijk aanneemt. maar ja helder water verkopen lukt ook prima, dus waarom magnesium niet!
Let er ook op in dit artikel dat het bij paarden om teveel insuline gaat, bij mensen gaat het om te weinig en echte suikerziekte, dat is een behoorlijk verschil. IR is nog GEEN suikerziekte.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:57

Ik kwam op deze site terecht: http://sbsequine.com/
En dan vooral dit product: http://sbsequine.com/toe-grow-spray/
Iemand ervaring mee? Het belooft nogal wat: increase keratin and horn growth by enhancing the production of protein collagen and accelerating the repair of cell damage and promote faster healing and growth.
Nou ben ik normaal niet van de smeerseltjes en spray'tjes en is mijn eerste reactie 8)7 maar dit product is vrij nieuw. Ben toch wel benieuwd. Staat verder ook niet bij wat er in zit, jammer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:59

@Esther, dat zei ik nou ook op IJF, over diabetes en IR, maar Annemieke beweert iets anders.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:12

SpikyBlue schreef:
http://sbsequine.com/toe-grow-spray/
Iemand ervaring mee? Het belooft nogal wat: increase keratin and horn growth by enhancing the production of protein collagen and accelerating the repair of cell damage and promote faster healing and growth.

Hahahaha, je spuit een spray en plop, we moeten zelf ook wat bedenken en we worden rijk! Helaas heb ik er geen ervaring mee, ik ben nooit groot gegroeid, heb wel in de meiregen gelopen, daar groeide ik niet van en van de hik groeide ik ook niet. Ik heb het wel allemaal geloofd ooit. Toen ik een meter en 53 centimeter werd is mijn geloof opgehouden.
Maar mijn vraag is ook, waarom zou een bevangen hoef ineens moeten groeien? Dat doen ze toch, alleen wel verkeerd, een spray zal dat niet 'repareren'.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:15

@Nado.
Dank voor de foto's. Heel verschil (in positieve zin). Vooral de rechtervoet is mooi opgeknapt.
En inderdaad forse kanteling toch, en veel losse wand, maar wel dikke zolen wat Janouk ook opmerkte.
Dat is hier bij Isa waarschijnlijk wel anders, mede omdat mijn eigen hoefsmid een maand geleden nog wat van de zool gesneden heeft (waardoor de kneuzingen dik zichtbaar waren, maar die had ik geloof ik laten zien hier).
Nu hopen dat het rust krijgt allemaal en mooi uit gaat groeien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:19

mysa schreef:
@Esther, dat zei ik nou ook op IJF, over diabetes en IR, maar Annemieke beweert iets anders.

Heel veel mensen beweren wat anders, dat komt door foute info op populaire websites, meestal zijn dat websites die ook producten verkopen.
Wetenschappers beweren dat echte suikerziekte bij paarden zeldzaam is, dat komt omdat paarden hoeven hebben en er eerder alarm is als bij mensen, maar ook dat het misschien niet zo heel vaak wordt herkend als echte suikerziekte en het misschien vaker voorkomt als wordt gedacht.
Cijfers zijn daar niet van.
Bij PPID lijkt het wel voor te komen, dan heb je het over echte suikerziekte.
IR en echte suikerziekte is een schema voor.
IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:27

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:28

Ik krijg er een hypo van ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:46

:D dus ik ben niet zo heel klein met mijn 1.62

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:52

geerke schreef:

Je steekt met kop en schouders boven mij uit!! :D

@Janouk, ik las net pas hoe je in de stress hebt gezeten over je vader, brrrrrrr eng is dat he. Blij te horen dat je weet dat het ok is. Ik herken het gevoel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:06

geerke schreef:

ik ben net zo groot. haha.
Dat roept om een onderzoekje: zijn wij in dit topic allemaal niet zo groot?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 08:30

Hihi, the Little League: ik sluit me aan met 1.62 !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:43

:D hahaha een boktconclusie; kleine vrouwen krijgen paarden die hoefbevangengevoelig zijn?! }>

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 09:06

Oh ja natuurlijk! Maar dat komt omdat kleine mensen 'dichterbij' de hoeven zijn - lange mensen kijken er overheen!
Wij zien het gewoon eerder! }>

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:29

Meiregen hielp bij mij dus wel, probeerde eruit te blijven, toch 1.80m :D

Vandaar dat ik het houterig lopen wat eerder zag, en toen pas naar beneden keek, JP :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:21

1,75m , meiregen en voldoende schoppen onder mijn kont :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:23

nieuwe boktconclusie
kleine vrouwen en grote vrouwen, onder invloed van meiregen en schoppen, krijgen hoefbevangengevoelige paarden. :D }:0

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:47

:') _O-

Overigens sorry voor mijn grote stilte hier - ik heb eigenlijk niets bijzonders bij te dragen ... het gaat nog steeds goed bij mijn Fjord, voel af en toe een ader kloppen hoog boven de kogel, maar dat is vooral na arbeid... Hij is jolig, ik voel nog steeds ribben en de hals blijft soepel (al ligt dik worden op de loer sinds ik normaal hooi voer, maar goed graszaadhooi is slecht te krijgen) en hij loopt als een tierelier - loopt ook over harde paden uit eigen keus, omdat dat makkelijker is dan door mul zand sjokken.
Bovendien is het "ik wil een nieuw zadel" seizoen aangebroken, dus ik heb het wat drukker dan anders.... +:)+

Dus wederom voor iedereen die ellende heeft :(:)
En voor iedereen die het onder de knie lijkt te hebben *\o/* maar wees B-) en uiteraard blijf wat PLOS ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:54

hier gaat het ook redelijk....Pablo belast zijn zere been steeds vaker en langer.
Gisteren wilde hij gaan draven....het begon te regenen en 17 graden is dan te warm om met dek op te staan.Dus deze overbezorgde PLOS moeder heeft hem snel naar binnen gehaalt :D
Het was al half 6 dus ach....
Ik heb de indruk dat de bult iets kleiner wordt.
Vind het wel vervelend dat ik niet met hem kan wandelen....berg af en op is niet zo goed denk ik.
Gewoon maar geduld hebben dus :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:17

Mijn Haflinger is van "jullie" berg op en af enorm opgeknapt.....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:00

Hier gaat ook alles prima. Het voorjaar kriebelt en de oude discussie.....to wei of not to wei ;-) (geen 24/7 natuurlijk, maar dagelijks een x aantal uurtjes) . Daar gáát het stemmetje weer..... 8)7 . Wie heeft daar ook last van en wát doe je eraaaaan?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:05

Ik heb er geen last meer van. Ik word haast allergisch van de wei. Niet alleen van hoe een HB paard erop reageert, maar ook van alle teken alarm met ziektes enz. Ik ga voor paddock paradise :) Better safe, then sorrow.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:11

Die zorg heb ik op dit moment niet! Mijn paarden staan noodgedwongen 24/7 op het zand aangezien ik afgelopen week de weilanden heb laten injecteren met mest en de algemene gedachte is dat ze dan toch een dag of 14 van het gras af moeten blijven ( tenzij het echt gaat hozen, dan kan het wat eerder).
Bij de katten heb ik inderdaad ook al wat tekenbeestjes gespot.. Heb jij in je pp geen struiken, bomen of gras luve-rozes?