Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:42

xSlvna schreef:
Ohja nog een ding, ik lees dat sommigen 10 weken tussen bekapbeurten laten zitten, dit kan toch niet? Als ik 6/7 weken wacht en voldoende op asfalt rijd zodat de tenen niet te lang worden en de vorm goed blijft, heeft de pony van onder gezien bijna een vlakke hoef... Geen hoefmechanisme meer, en een stokkreupel dier.

Dat kan enorm verschillen per paard. En ook per manier van bekappen. Sinds mijn paard wat 'vlakker' wordt bekapt en niet meer zo steil als ze op de traditionele opleiding leren, slijten zijn hoeven prachtig gelijkmatig en zou eens in de tien weken qua bekappen echt genoeg zijn. Maar omdat meneer straalkanker heeft (al heel lang stabiel, geen pijn van) laat ik hem wat vaker controleren, om de straalgroeve goed open te houden zodat ik kan behandelen wanneer nodig.

Gimli_

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:13

Er komen hier genoeg 'goede' hoeven voorbij hoor, éven iets verder kijken dan je neus lang is.
En voel je vooral vrij om foto's van jouw paard te plaatsen, aangezien je al eerder hebt geroepen dat jouw smid geweldig is en je paard grandioze voeten heeft, ben ik daar wel erg benieuwd naar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:00

Ik val na lange tijd even binnen met een speciaal geval.
Foto's zullen nog volgen.

Een paard van een kennis heeft ineens van de een op de andere dag aan alle hoeven een felrode rand onder de kroonrand en aan 1 hoef een oppervlakkige hoefzweer onder een steunsel. Hoeven zijn niet warm en de kroonranden niet vochtig.
Tot nu toe heeft nog niemand kunnen aangeven wat het zou kunnen zijn.

Paard staat niet op ijzers, wordt regelmatig correct bekapt en heeft geen groot afwijkende stand, staat 24/7 buiten met ruwvoer. Doet enkel licht werk en wordt op stenen met hoefschoenen gereden. Hij is niet kreupel of ziek en is 8 jaar Hij staat hooguit wat op de tenen geleund, maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen.

Iemand een idee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:01

Een bokker heeft ooit ook zoiets gehad met haar paard, wie was dat ook alweer. Lenneke met Anouar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:02

Arabesk schreef:
Een bokker heeft ooit ook zoiets gehad met haar paard, wie was dat ook alweer. Lenneke met Anouar?

Mij staat ook ziets bij vandaar dat ik de vraag hier even gedropped heb.
Anouar had volgens mij leverbot.
Dat heeft dit paard niet denk ik want die maakt verder een vrij gezonde indruk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:09

Ja ik dacht ook dat die arabier leverbot had. Het moet in elk geval haast wel iets zijn wat z'n weerslag op het hele systeem van het paard heeft, als hij die ringen in alle vier de hoeven heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:33

Mijn mini Annelie had die rode randen ook aan Alle 4 de hoefjes .
Zij heeft Liver comp gehad en detox . De randen groeien nu langzaam naar beneden . Nou ja langzaam heb haar sinds einde juni en het is halverwege nu ...
Hoop niet dat het een ernstige ziekte is .
Bloed beeld hebben we niet laten onderzoeken .
Weten alleen dat het diertje 2 jaar lang van handelaar naar handelaar gesleept is ...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:25

Mijn merrie hebben we een dikke maand geleden gekocht vanuit het land, hoefsmid had geen tijd dus onze eigen hoefsmid maar laten komen. Haar hoeven gingen zegmaar vrij plat staan en zaten ookal flinke scheuren in en brokkelde af. Ze is nu goed bekapt maar heb nog wel het idee dat de hoefjes zwak zijn, heeft iemand een goede tip om de buitenkant van haar hoef wat sterker te maken?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:22

Carolaaxxxx schreef:
Mijn merrie hebben we een dikke maand geleden gekocht vanuit het land, hoefsmid had geen tijd dus onze eigen hoefsmid maar laten komen. Haar hoeven gingen zegmaar vrij plat staan en zaten ookal flinke scheuren in en brokkelde af. Ze is nu goed bekapt maar heb nog wel het idee dat de hoefjes zwak zijn, heeft iemand een goede tip om de buitenkant van haar hoef wat sterker te maken?

Ik heb goede ervaringen met een supplement met biotine en MSN (NAF Biotine Plus). Hoeven groeien mooier, steviger. Hoefsmid maakte zelfs een opmerking over de goede kwaliteit hoorn die hij mocht vijlen :)
Andere vormen van biotine niet geprobeerd, omdat de meesten 99% dextrose (=suiker) bevatten. Voor een paard dat dat weer kan verbranden niet zo'n probleem, voor mijn sobere recreatiepony's wel.

Smeerseltjes van buitenaf werken imo niet (net als nagellak, je krijgt er geen betere kwaliteit nagels van, ziet er alleen mooi uit). Wat wel helpt is de kroonrand masseren met iets. Ze zeggen dat spul met laurier er in werkt. Ik denk vooral dat het masseren van de kroonrand helpt :)
Doorbloeding = bevorderlijk voor groei ;)

Verder kom je met goed gevitamineerd voer, zo veel mogelijk (vrije) beweging en regelmatig bekappen ook een heel eind hoor :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:29

Sizzle schreef:
Ik val na lange tijd even binnen met een speciaal geval.
Foto's zullen nog volgen.

Een paard van een kennis heeft ineens van de een op de andere dag aan alle hoeven een felrode rand onder de kroonrand en aan 1 hoef een oppervlakkige hoefzweer onder een steunsel. Hoeven zijn niet warm en de kroonranden niet vochtig.
Tot nu toe heeft nog niemand kunnen aangeven wat het zou kunnen zijn.

Paard staat niet op ijzers, wordt regelmatig correct bekapt en heeft geen groot afwijkende stand, staat 24/7 buiten met ruwvoer. Doet enkel licht werk en wordt op stenen met hoefschoenen gereden. Hij is niet kreupel of ziek en is 8 jaar Hij staat hooguit wat op de tenen geleund, maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen.

Iemand een idee?

Hier de foto's, de kleur is op de foto niet zo duidelijk geworden, maar het is echt rood/paars.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:32

Precies zo had Annelie het ook . Bij haar is het nu uit aan het groeien . Afvalstoffen hopen zich daar graag op was de verklaring . Vandaar dat ze liver comp kreeg en daarna Detox .
Annelie gaat super nu

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:40

Mijn paard heeft lang op ijzers gestaan (dik een jaar) en is nu sinds vrijdag van de ijzers af. Uiteraard loopt ze wel wat gevoelig. In de paddock valt het allemaal best mee maar op ietwat ongelijke ondergrond kreupelt ze wel. De smid zei dat ik het nu tijd moet geven zodat haar hoeven terug kunnen wennen aan zonder ijzer.
De bedoeling was om ze in de winter zonder ijzers te hebben. Ze staat 24/7 buiten en ik vind ijzers te gevaarlijk als het gaat sneeuwen of vriezen, vorige winter stond ze net op schaatsen tijdens de vrieskou!
Ik hoop dat haar hoeven wel zo goed worden dat ze geen ijzers meer nodig heeft maar dat zullen we nog wel zien.

Ik heb het plan om zelf de hoefrand regelmatig bij te vijlen zodat de hoef wat beter in model blijft want momenteel zien ze er echt slecht uit vind ik ... :(

Hier fotootjes die ik vandaag gemaakt heb. Wat denken jullie ervan?

Links voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier de link naar alle foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=QLVDM4NC

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:26

Ik zou mij er niet zo druk om maken. Die plekken waar die stukken eruit gebroken zijn, zijn vaker een zwakkere plek van de hoef. Als je het inderdaad met de vuil netjes rond houdt, zodat het niet verder kan schuren komt het wel wel goed. En regelmatig laten bekappen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:36

Mandyke, wil je zeggen dat dit paard afgelopen vrijdag bekapt is???
Dus bijvoorbeeld foto 006 is echt van 7 november?

Zo ja, waarom is er dan niet wat netter afgerond??
Door het afhalen van de ijzers is de wand daar behoorlijk verzwakt en je loopt nu echt een risico op brokkelonia!
Je hebt flares in de kwartieren en met een beetje meer afronding had het er al veel netter uitgezien + je het risico op brokkelen niet meer hebt.

Je zegt dat je zelf aan de gang wilt? Ik zou het dan veel meer afronden, zeker in de kwartieren.
Die nagelgaten gaan er ook nog uitgroeien, dus het wordt dan alleen maar erger.
Ik zou NU afronden, en niet wekenlang zitten wachten of zo..

Ik denk dat met een beetje geduld en het netjes bijhouden deze voeten heus wel in orde komen hoor.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:40

Sizzle, lijkt op een oude reactie op misschien een ontsteking of zo...
Misschien heeft dat paardje tegen hoefbevangenheid aangezeten en is de ontstekingsreactie wél opgang gekomen, maar waarschijnlijk niet doorgezet?

Anyhow, wat je ziet aan het epiderm is er al aan het uitgroeien, exact kan ik het niet zeggen maar op de foto lijkt het al een maand oud. Ligt er een beetje aan hoe snel de hoefgroei is.
Verder vind ik die voeten er keurig netjes uitzien!

Als hij wel normaal op de hielen land en verder geen zichtbare problemen laat zien is er nu weinig aan de hand denk ik. Het zal er vanzelf uitgroeien.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:47

countrygirl schreef:
Mandyke, wil je zeggen dat dit paard afgelopen vrijdag bekapt is???
Dus bijvoorbeeld foto 006 is echt van 7 november?

Zo ja, waarom is er dan niet wat netter afgerond??
Door het afhalen van de ijzers is de wand daar behoorlijk verzwakt en je loopt nu echt een risico op brokkelonia!
Je hebt flares in de kwartieren en met een beetje meer afronding had het er al veel netter uitgezien + je het risico op brokkelen niet meer hebt.

Je zegt dat je zelf aan de gang wilt? Ik zou het dan veel meer afronden, zeker in de kwartieren.
Die nagelgaten gaan er ook nog uitgroeien, dus het wordt dan alleen maar erger.
Ik zou NU afronden, en niet wekenlang zitten wachten of zo..

Ik denk dat met een beetje geduld en het netjes bijhouden deze voeten heus wel in orde komen hoor.

Ja, paard is afgelopen vrijdag (2 november) van de ijzers afgehaald en vandaag heb ik de foto's gemaakt.

Ik zie nu op de foto wat je bedoeld met flares in de kwartieren. De hoeven gaan daar idd niet mooi recht naar beneden maar waaieren wat uit naar buiten. Vooral aan de binnenkanten, komt misschien doordat de hoeven daar nog 'intact' zijn. Dit ga ik van't weekend wat proberen af te ronden.
Ik heb wel eens een dagcursus bekappen gehad die heel nuttig en leerijk was maar ik hou het wel enkel bij de rand wat afronden. Meer durf ik niet te doen uit schrik dat ik iets verkeerds zou doen. Ik hoop dat ik daar toch al een eindje mee kom. Uiteraard laat ik de smid om de 6 à 8 weken gewoon komen hoor.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:08

Mandyke, wat je kunt proberen is idd. afronden... maar 1 mm meer kan geen kwaad he? Probeer dan eens in die kwartieren een soort 'boogje' te maken, een scoop? Je haalt de vijl dus gezien vanaf de onderzijde hoef, van binnen naar buiten.... maar dan in een 45 graden hoek, snappie 't nog? Probeer nu niet de zool te raken.. alleen die 'flare'wand, ik hoop dat ik het goed uit heb kunnen leggen. Normaliter kun je gelijk maken met de zool, in het geval van flaren zou ik daar een kwartierboogje, scoopje maken dus 1 mm extra eraf. Durf je dit niet, vraag het dan idd. aan de hoefsmid.

Door dat waaieren, flaren heet dat, komt er teveel druk op de kwartieren, en daarom breken precies daar stukken hoefwand af. Maar... het is dus gemakkelijk op te lossen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:05

Dat kwartierboogje maken heb ik geleerd op de bekap-cursus. Dat zal me wel lukken! Ik ga dit van't weekend zeker doen!
Dit is iets wat ik goed in het oog moet houden want bij mijn paard komt dat flaren nog al makkelijk voor.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:07

Mandyke: prima!! Dan ben ik benieuwd naar de nieuwe hoevenfoto's! ;-))
Succes hé?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:10

ik deze even volgen....Erg leerzaam namelijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:06

Ik heb een antwoord gekregen van Hoofcare over de rode kroonranden:

Citaat:
Het verschijnsel komt vaker voor en heeft de onderstaand diagnose.

De rode randen bij de kroonrand kan verschillende redenen hebben nl: 1. paard is ziek geweest cq ernstige pijn gehad 2. paard heeft een verandering van voeren.3. paard heeft bepaalde stoffen binnen gekregen 4.paard is te dik.
Deze veranderingen of ziekten kunnen er voor zorgen dat de kroonlederhuid (inwendig) bij de aanmaak van de hoornpijpjes (hoornschoen) een tijdelijk bloeding krijgt.
Deze inwendige bloeding zullen de pijpjes die daarvan afgroeien rood kleuren en valt zeker op bij witte voeten.
Op deze bebloede rand in de hoornschoen zult u dan ook een reactie zien (veschil van dikte) voelen.
Zodra de rode randen zichtbaar worden is de afgroei al op gang en dan kunnen we vertelllen dat het eigelijke probleem al zeker 1 tot 2 maanden eerder zich heeft voltrokken.
Het bebloede gedeelte groeit gewoon af naar beneden en heeft geen verdere gevolgen..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:38

Hallo mensen, ik wil jullie graag de hoeven van mij paard laten zien. In augustus is een hoornzuil verwijderd- tot aan de kroonrand- en nu is de hoef aan het aangroeien. Maar de ene kant groeit veel schever met als gevolg verkeerde beenstand. Morgen komt de veearts even kijken want zijn been wordt ook dikker, waarschijnlijk door de verkeerde stand van het been.

Afbeelding

zo is de beenstand nu. De wond van de hoornzuil ziet er verder prima rustig uit.

Afbeelding

Hierboven zie je de scheefgroei heel duidelijk aan de linkerkant. Het ijzer zit er 3 1/2 week onder.
Mijn paard heeft geen pijn, loopt vrijwel rad, rent, stoeit, bokt en steigert.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Komt dit nog goed?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:53

Ik zou voorlopig de hoefsmid een heel stuk vaker laten komen (elke 3 weken als het er nu al zo uit ziet), anders gaat het echt slecht zijn voor de hoeven en benen, totdat de hoeven weer normaal groeien. Misschien dat de hoef het ontbrekende stuk zo snel mogelijk probeert op te vullen.

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:45

Oei, jamiroquai, vind de hoef niet zo best beslagen...
Heb je wel een hoefsmid erbij gehad die hier ervaring mee heeft?

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:15

Ik zet de hoeven van mijn verzorg ijslander hier neer en ben benieuwd naar de reacties en hoe jullie zijn hoeven vinden. Zijn eigenaresse en ik vinden namelijk dat zijn witte lijn op sommige plekken breder is omdat er vaak steentjes in komen tijdens het rijden. Die steentjes halen we er dan uit met een scherp voorwerp ( puntje van een spijkertje of schaar) , ben benieuwd wat jullie ervan vinden !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding