[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:38

inderdaad....in acute gevallen voorkom je waarschijnlijk een hoop ellende...het ziet er simpel uit ,om zelf te doen.
verstond ik het nu goed dat je dit echt alleen in acute gevallen moet doen en niet met 'oude 'hoefbeenkantelingen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:41

Hij zegt op het laatst iets van "eerst de rotatie opheffen" dan pas het product toepassen. Ik snap niet goed wanneer hij nou wil dat het gebruikt wordt.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:30

Volgens mij is dit alleen bij acute hoefbevangenheid.Om de toon te ontlasten en om kanteling tegen te gaan. Ik zal straks nog eens goed luisteren, durf het ook niet met zekerheid te zeggen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:28

Ik kom weer even binnenvallen..

2 weken geleden zijn we met mijn pony foto's gaan maken.
Ze bleek toch chronisch hoefbevangen te zijn en der hoefbeen was wat gekanteld.
Ze had nog wel genoeg zool over en er is zeker wat aan te doen.
Daar liep ze verder ook niet kreupel.
Toen heeft ze speciaal beslag gekregen en ze krijgt nou biotine bijgevoerd.

Na 2 weken zou ze wel aan de ijzers gewend zijn en veel beter moeten lopen.
Nu loopt ze op het harde al wel een stuk minder gevoelig en in stap zet ze der voeten ook weer verder naar voren.
Het enige wat je nou nog ziet is in de bak als ze langzaam in der eigen slome tempo draaft dat ze niet lekker loopt.
Het is volgens mij steeds der buitenbeen (maar ik vind het wel lastig te zien..)
Als ze doorloopt of gek gaat showen dan is er niks meer te zien.

Als we weer teruggaan denk ik dat ze daar ook weer helemaal goed loopt, omdat ze op vreemd terreing altijd wel gaat showen enzo.
Maar komt dit jullie bekend voor? Maandag bel ze weer en miss maakt ik een filmpje van hoe ze thuis loopt...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:40

ja dit komt me zeker bekend voor. Als marco rustig een beetje sukkelig draaft dan ziet het er idd niet uit en loopt hij ook niet helemaal goed. Laat ik hem iets hader lopen dan is er bijna niets meer te zien. galop blijft een probleem maar daar is hetzelfde, als hij sneller gaat galopperen loopt hij een stuk beter en heeft hij zn benen onder controle

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:40

Okee :)

Wat doe jij nu dan met hem?
Iemand op stal zei dat doordat ze nu al een tijdje niet goed loopt dat dit standaard voor haar was geworden.
Die dacht dat ik der gewoon lekker door moest laten lopen..
Maar ik ben zelf wel heel voorzichtig, wil absoluut niet dat het erger word..
Ik doe dus ook nog niks zonder met mijn DA overlegt te hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:46

Als Image onregelmatig is, stop ik onmiddellijk met elke vorm van training. Hiermee geeft ze aan toch pijn/gevoelig te zijn.
Ze was vorige maand onregelmatig nadat ze beslagen was door een andere smid.
Gisteren is ze terug bij Van Nassau geweest en er zaten behoorlijke kneuzingen in haar hoef. Hij heeft haar gisteren weer behoorlijk steiler gezet. Vandaag liep ze lekker. dinsdag weer beginnen met de training hervatten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:06

Als Judy onregelmatig zou zijn dan zou ik ook stoppen met training. Ze heeft nu nog wel moeite met echt verruimen/uitstrekken aan de longe, maar galopeerd dan aan, is niet onregelmatig. Dit gaat wel steeds beter. Ik stretch dagelijks de voorbenen en dat scheelt ook een beetje. :j

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:23

Interessant filmpje! Ik snap ook alleen niet helemaal wat ie op het einde zegt over wel of niet bij hoefkanteling. En hij heeft het over het opheffen van de kanteling, maar misschien bedoeld hij het stoppen van de kanteling!? Verder vind ik die "schoentjes" er wel bruikbaar uit zien. Ben benieuwd of we in Nederland ook zoiets kennen.

@Ingrid: Super meid! Hoeraatje voor Isabella :D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:20

xMariekee schreef:
Okee :)

Wat doe jij nu dan met hem?
Iemand op stal zei dat doordat ze nu al een tijdje niet goed loopt dat dit standaard voor haar was geworden.
Die dacht dat ik der gewoon lekker door moest laten lopen..
Maar ik ben zelf wel heel voorzichtig, wil absoluut niet dat het erger word..
Ik doe dus ook nog niks zonder met mijn DA overlegt te hebben.

Ik rij gewoon met hem en dan voornamelijk buitenritten. Dit omdat we geen bak hebben maar ook omdat dit veel minder belastend is als in de bak rondjes rijden!
En ik heb het idee dat hij dit inderdaad zich eigen heeft gemaakt want zodra ik wat van hem vraag gaat hij gelijk beter lopen. Niet echt een geval van pijn lijkt me dan! doordat ik hem zo help neemt hij dit langzamerhand ook zelf aan en gaat hij zelf beter lopen!

KORTOM ik laat hem niet doorlopen als hij gevoelig is of echt niet goed loopt. Maar in zijn draf tempo bijvoorbeeld gaat het langzaam en stijf en zodra ik hem wat door laat lopen komt hij veel losser door zijn lijf. ditzelfde geldt voor de galop.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:21

ow trouwens de hoefsmid komt woensdag weer. Hij staat er nu alweer zes weken op dus het is weer tijd! ben benieuwd wat hij er van zegt. De vorige keer kon hij zijn voor ijzers er opnieuw onderslaan waardoor ik geen enkel verschil heb gemerkt aan hem. Ik hoop dat het met nieuwe ijzers ook zo goed blijft gaan! helaas moet hij daar meestal wel een aantal dagen aan wennen maar wie weet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:30

Image was na in november door een andere smid te zijn gedaan, onregelmatig. Hij had de platte hoef zo gelaten en de rechterhoef minder steil gemaakt. Resultaat was een onregelmatige en soms kreupele Image. Dus niet meer rijden.

In januari snel terug naar Van Nassau. Hij heeft een en ander hersteld. Zijn manier van werken werkt beter voor Image. De platte hoef langzaam steiler maken. Na een paar weken liep ze weer goed, maar nog wel gevoelig.
(let op: dit is mijn lekentaal, zoals ik het begrijp).
Vrijdag is Image terug geweest naar Van Nassau en heeft hij haar weer meer naar zijn zin op de ijzers gezet. In de hoef kwamen de nodige kneuzingen tevoorschijn van de verkeerde stand.
En Image loopt nu weer geweldig. Deze week de training hervat: als haar lichaam het goed accepteert, gaan we volgende week er weer op.

Hoef rechtsvoor in januari 08
Afbeelding

Hoeven in juli 08
Afbeelding

Hoeven in september 08
Afbeelding
Afbeelding

De linkerhoef was door het maanden op 3 benen staan steeds platter en wijder geworden. Nu langzamerhand wordt steeds minder plat. De rechterhoef begint ook langzamerhand breder en minder steil te worden.

Foto's na een bezoek aan Van Nassau deze week
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:54

mooie voetjes hoor....daar kan pablo jaloers op zijn!
Grappig dat die rechter toch iets steiler is...

Ik kom net thuis,en pablo ziet mijn auto aankomen hinnekt en scheurt in volle galop het weiland naar boven....smurf ook mee rennen natuurlijk!

Dat maakt me blij!!!
Dat gekke beest....dat had ik vier jaar geleden niet durven dromen!
Hij komt goed door zijn vacht heen,glanst en is gewoon een blije wakkere ouwe sok!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:09

@ geerke
die rechter is zo smal gegroeid nadat het hoefbeen ontstoken was en gekanteld. Volgens Van Nassau gaat deze langzaam breder worden, maar dat zal nog wel even duren. Als ze maar lekker loopt, dan maakt het mij niet uit of ze smal of breed zijn. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:34

inderdaad...maakt niets uit....pablo loopt als een trein ...ook met steile voeten(hij had al iets steile voeten voordat de ellende begon...)en met gaten erin van de white-line disease...die ik maar niet dood krijg.
Misschien nu het droger begint te worden hier...vocht/blub is niet echt bevordelijk...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:16

Heb je weleens honing geprobeert Geerke?

Janouk, hoeven zien er steeds beter uit maar wat me opvalt is dat de ijzers niet een beetje extra zijn teruggepast. Juist bij ex hb'ers vergemakkelijkt dat het afrollen van de voet nog iets waardoor ze nog weer wat beter/ruimer lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:17

Kymalin schreef:

Janouk, hoeven zien er steeds beter uit maar wat me opvalt is dat de ijzers niet een beetje extra zijn teruggepast. Juist bij ex hb'ers vergemakkelijkt dat het afrollen van de voet nog iets waardoor ze nog weer wat beter/ruimer lopen.

Ikke niet weten. Ikke vertrouw volledig op Van Nassau. Het zijn wel Breakover ijzers, dus aan de voorkant boller gesmeed. En het werkt, want Image liep gisteren aan het touwtje te swingen door de bak. Vandaag vrij om te herstellen. Donderdag weer aan het touwtje longeren. En dan het weekend er weer op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:00

hij gaat iedere avond in de honing met een tandenborstel....nadat ik het ontsmet heb met waterstofperoxide....hij staat ook weer sinds een maandje op stro.
Wel tweedehands stro,waar geerke al het 'goede' al heeft uitgegeten....stro is beter voor white line-voeten
Wat fijn dat image weer goed loopt!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:02

janouk schreef:
Kymalin schreef:

Ikke niet weten. Ikke vertrouw volledig op Van Nassau. Het zijn wel Breakover ijzers, dus aan de voorkant boller gesmeed. En het werkt, want Image liep gisteren aan het touwtje te swingen door de bak. Vandaag vrij om te herstellen. Donderdag weer aan het touwtje longeren. En dan het weekend er weer op.

Super toch? Dan zou ik het beslag maar mooi zo laten! :D

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:03

geerke schreef:
hij gaat iedere avond in de honing met een tandenborstel....nadat ik het ontsmet heb met waterstofperoxide....hij staat ook weer sinds een maandje op stro.
Wel tweedehands stro,waar geerke al het 'goede' al heeft uitgegeten....stro is beter voor white line-voeten
Wat fijn dat image weer goed loopt!

Was oud nieuws dan dus, die tip met de honing :D . Iets anders zou ik zo ook niet weten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:37

Hmm... Judy 's witte lijn is ook een beetje een gatenkaas, maar m'n hoefsmid heeft juist geadviseerd hier niets aan te doen, het zou gewoon tijd nodig hebben... (en mijn hoefsmid is absoluut geen kwakzalver). Hij was overigens erg tevreden over haar hoeven, ze draaft en galopeerd over het asfalt zonder problemen en ook aan de dubbele longe loopt ze in stap, draf en galop zuiver en heel fijn. :D

Ben dus erg benieuwd waarom jullie het juist wel behandelen. (En zal het aan mijn smid ook vragen over 4 weken als hij er weer is, waarom wij het niet behandelen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:43

heeft hij het wel uitgediept?
dat is wel heel belangrijk....anders rommelt het door...
ik zal eens foto's plaatsen van pablo's gatenkaas(mooi woord!!!!)
een wonder dat die niet kreupel loopt....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:51

Het uitdiepen durf ik niet met zekerheid te zeggen geerke. Ben erg benieuwd naar jouw foto's, kijken of het een beetje vergelijkbaar is!

Hebben jullie dit voer van paardnatuurlijk al eens gezien? Zie het nu voor het eerst staan. Zou goed zijn voor hoefbevangen paarden...
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:58

dit is een foto van een tijdje terug...het is nu iets minder..

Afbeelding

achterhoef

Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:58

Die hoef komt me bekend voor! en dan bedoel ik hoe hij eruit ziet. Heeft marco ook gehad, het is nu al stukken minder gelukkig maar hij heeft idd nog steeds aan 1 hoef dat de witte lijn rommelig is. De smid snijt dit altijd netjes uit en je merkt dat het minder wordt, verder doe ik er na genoeg niets aan. Er gaat heel soms een beetje jodiumtinktuur in.