[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:30

Hier doen we aan strookbegrazing, dus dat is nog net een andere situatie, maar ik heb recent een wilgenboom geplant, zodat we daar in de toekomst takken vanaf kunnen halen.
Misschien kun je die geven tegen de verveling?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:52

Ik zou niet goed weten waar ik die vandaan moet halen, maar kan dat zeker onderzoeken natuurlijk. Dat is verder niet schadelijk met dat ze wel iets extra's dan binnenkrijgen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:03

Er zit een stofje in dat pijnstillend werkt, dus misschien is teveel ervan niet goed, maar gewoon een paar takken kan geen kwaad.
Ze zijn er echt lang mee bezig ook.

Ik denk als je een oproepje zet in een locale facebook-groep, dat er altijd wel mensen zijn die wat voor je hebben.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:18

Zo'n oproepje is wel een slim idee ja!

Vandaag mocht ze even los in de longeerring, even wat anders zien zeg maar. Dat ging heel goed, bleef lekker staan tutten, liep dan even een paar passen weg om een geluidje te onderzoeken, dan kwam ze weer terug tutten.
Tot het einde :') zij kent zeg maar het spelletje om achter mij/een target dat ik vasthoud aan te jagen. Soms in stap, soms in een drafje, soms met een paar grote sprongen (maar altijd buiten mijn zone). Ze kreeg nu ook zo'n boevenkop, dus ik deed een paar passen achteruit even kijken of zr zou volgen. Blessure en hengstigheid in het verleden hebben al wel bewezen dat als ze zich niet goed voelt ze gewoon niet meedoet of zeeeeeer traag meedoet.
Nou daar hadden we het hoor :') mevrouw ging met vier benen omhoog, en opnieuw en opnieuw. Er kwamen in die paar meter dat ze achter me aan wilde sprongen uit _O- en daarna (nog steeds keurig op afstand, ik heb geen seconde in beenbereik gezeten) me echt aankijken met een zeer trots hoofd. Ze voelt zich duidelijk prima op het moment.
En gaat dus ook wat minder buut krijgen :=

Mennowolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:47

Hoi allemaal
Aangezien ik niks kan vinden over hoe te handelen bij drachtig en hoefbevangen, stal ik maar de vraag.
Mijn merrie is nu uitgeteld en kan ieder moment bevallen. Super spannend voor de eerste keer maar ze is vanaf haar 10 maanden hoefbevangen en loopt alleen met hoef schoenen redelijk maar zonder slecht.
Wat is wenselijk om te doen als er dadelijk een veulen naast staat dat erg actief is en de nodige beweging wil hebben maar moeders kan het niet.
Voor haar is het beter om binnen te blijven, maar voor de kleine juist beter om de wei in te gaan.
Haar een masker omdoen werkt niet, dat hadden we al gedaan met gevolg dat ze allemaal wonden krijgt.
Zand paddock hebben we niet alles is gras.
Wie o wie heeft er bruikbare ideeën
Mvg Menno

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:00

Wat jammer dat ze niet met masker buiten kan, mijn pony werd ook bevangen tijdens dracht en had het gras hard nodig om melk te geven,in juli kon ze zelfs zonder masker 24/7 de wei op in het uitgebloeide gras.
Als het veulen lekker wil gaan rennen en de merrie kan niet zo snel past zich dat vanzelf aan,kleine van mij wist hoe ver weg hij kon gaan,later mijn andere 2 merries ( zonder veulen) erbij gezet en die holde vrolijk met de kleine mee :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:04

Kun je niet een stuk weiland afzetten en dat frezen of laten omzetten door de loonwerker?

Mennowolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:32

Als ik een paddock goed kort maai zal het hoop lijk wel gaan. Maar ze heeft het wel heel erg. 9 op een schaal van 10. Nu met pijnstillers kan ze bewegen maar dat doet ze liever niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:05

Is die 9 van de 10 op basis van röntgenfoto's of baseer je dat op klinisch beeld? Heb je ook echt een kundige smid?

Mijn ervaring is bij m'n beide shetten dat correct bekappen en eventueel beslaan echt key is. Ik heb allebei m'n shetten van een hoopje ellende naar binnen 2 a 3 weken rennend en bokkend door de kale wei zien gaan. Mijn eigen smid bleek toch minder capabel te zijn dan ik altijd dacht. Dus ik ga tegenwoordig met m'n beide pony's naar de kliniek.

Hans was vorig jaar zo slecht dat hij niet eens meer wilde opstaan om te plassen. Dat deed hij gewoon liggend. Gelukkig hadden we smiddags al de afspraak.

Hoe lang staat je pony nu bevangen?

Mennowolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:19

Nu 5 weken bevangen dat was in de 10e maand van de dracht. En ze moet nog bevallen dus dat maakt het ook allemaal zwaarder.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:18

Ik ben hier een beetje van de kaart. We hebben vandaag foto's laten maken en het beeld klopt niet met het klinische beeld.
Klinisch hebben we een paard dat blij is. Ze staat nog op een klein afgezet stukje in de wei omdat de weidemaatjes zoveel rennen en spelen (met korf dat ze geen gras kan eten uiteraard). Ze is stout, op het zachte is ze zuiver. Op het harde is ze nagenoeg zuiver, heel iets moeite met de korte draai naar links, naar rechts prima. Met binnenzetten draaft ze stiekem zelf aan, heb je de staldeur open moet je er vervolgens achteraan rennen want dan is ze ineens aan de andere kant van het gebouw. Een blij, ondeugend paard dat graag de grote wei in wil en wil spelen.
En dat op 2gram buut per dag. In een zakje zit 5 gram, dus nog niet eens een half zakje. Omdat ze op 2gram stabiel blijft, hadden we eigenlijk dit weekend naar de 1 gram willen afbouwen.

En dan de foto's. Links, wat de voet is waar ze het slechtste op loopt, waar 5 maand geleden een verzameling + ontsteking zat, wat kwalitatief echt de slechte voet is, wel wat kanteling. Maar dat hadden we verwacht.
Maar rechts een enorm slechte foto. Hoefbeen praktisch tegen de zool aan. De dierenarts heeft toen we de foto's zagen daarna haar voet nog een keer bekeken en nagevoeld, want hij dacht dat het er misschien al wel doorheen zou komen. Dat doet het nog niet. Maar er mag echt niks meer gebeuren, die voet heeft niks meer over.
Je zou denken dat ze met zo'n foto enorm veel pijn zou hebben. En niet dat ze op het harde al haar gewicht erop zou zetten om maar bij dat ene strosprietje op de grond te kunnen. Het klopt zo niet bij wat we zien.

Voor nu is ze dus weer terug op boxrust. We hebben eerder ook wat hooi geweekt (toen 1 van de 3 voerrondes). We gaan nu al het hooi weken. Ze mag er geen enkele klap meer van krijgen.
Dinsdag komt de smid, en dan kijken we wat we qua behandelplan kunnen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:18

Ooh, dat is apart?
Je zou verwachten dat een paard met het hoefbeen bijna door de zool echt heel slecht zou lopen.
Gelukkig hebben jullie foto's laten maken.
Ik hoop heel erg voor jullie mee dat de hoefsmid iets voor jullie kan betekenen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:47

Heeft er iemand nog tips. Mijn paard staat elke zomer met de thinline graasmasker. Nooit problemen ondervonden. Maar dit jaar lijkt het alsof hij er ineens niet meer mee over weg kan. Hij staat er al 4 weken mee, maar scheinbaar staat hij al 4 weken geregeld zo (zie video). Mij nooit opgevallen als ik aankwam. Nu heb ik het gaatje van 3.5 groter geknipt. Maar ook hiermee lijkt het geen succes. Ook staat hij heel veel met zijn hoofd te gooien. Het gras is dit jaar iets korter dan voorheen maar het is ook niet dat er niks staat. Zonder is eigenlijk geen optie

Zijn weide maatje staat ook met de thinline en die ondervindt geen hinder

https://youtube.com/shorts/xYI3onXuZG8? ... bOrUc9hcGd

https://youtube.com/shorts/GtPy790Gldk? ... d8BDq1mE4M

https://youtube.com/shorts/UKd8U6HnYJY? ... lXINjBXOhG

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:07

Polar schreef:
Ooh, dat is apart?
Je zou verwachten dat een paard met het hoefbeen bijna door de zool echt heel slecht zou lopen.
Gelukkig hebben jullie foto's laten maken.
Ik hoop heel erg voor jullie mee dat de hoefsmid iets voor jullie kan betekenen.

Ja precies en dat toont ze dus echt totaal niet. Vandeweek met dat natte weer kreeg ze links wat beginnende rotstraal, en dat toonde ze wel. Zodra dat opgelost was was het ook weer zuiver. Maar dat was dus links, rechts toont ze gewoon niet, terwijl ze op basis van de foto echt enorm veel pijn zou moeten hebben.

Ja we gaan het horen komende week. Ze is nog niet volledig afgeschreven, maar het wordt wel spannend.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:28

Hieperdi schreef:
Heeft er iemand nog tips. Mijn paard staat elke zomer met de thinline graasmasker. Nooit problemen ondervonden. Maar dit jaar lijkt het alsof hij er ineens niet meer mee over weg kan. Hij staat er al 4 weken mee, maar scheinbaar staat hij al 4 weken geregeld zo (zie video). Mij nooit opgevallen als ik aankwam. Nu heb ik het gaatje van 3.5 groter geknipt. Maar ook hiermee lijkt het geen succes. Ook staat hij heel veel met zijn hoofd te gooien. Het gras is dit jaar iets korter dan voorheen maar het is ook niet dat er niks staat. Zonder is eigenlijk geen optie

Het is maar een gokje maar pijn aan zijn snijtanden?
Is hij recent nog bij de tandarts geweest?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:37

carika schreef:
Hieperdi schreef:

Is hij recent nog bij de tandarts geweest?

Hij zou in september weer moeten. Maar dat zou wellicht ook nog kunnen. Enig idee hoe ik daar achter kan komen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:37

Mond open doen en kijken? Hoe oud is die? Kan die EoRth hebben?

Misschien is het gras ook wel wat kort voor het masker?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:42

Skessa_ schreef:
Mond open doen en kijken? Hoe oud is die? Kan die EoRth hebben?

Misschien is het gras ook wel wat kort voor het masker?

Geen idee ik zal vanavond eens een foto maken.
Hij is bijna 17. Eerder te dik dan te dun vandaar ook graasmasker.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:58

Is hij recent nog bij de tandarts geweest?[/quote]
Hij zou in september weer moeten. Maar dat zou wellicht ook nog kunnen. Enig idee hoe ik daar achter kan komen?[/quote]

Je kan de wortel test doen.Geef hem een ( middel) dikke wortel en kijk of hij die kan afhappen met zijn snijtanden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:02

Zit er niet een vlieg of ander beest in zn masker?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:35

Mijn paard stond met een graasmasker van AS Das pferd im blick, ik dacht haar een plezier te doen met de thinline maar ze werd er compleet gek van en had hem binnen vijf minuten af. Nu staat ze weer met een graasmasker van das pferd im blick. Die probeert ze wel af te krijgen maar ze wordt er niet compleet gek van.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 00:57

Karin_deB schreef:
Zit er niet een vlieg of ander beest in zn masker?

Nee dit blijkt al aantal weken aan de gang te zijn. Staat nu overigens weer zonder graasmasker, ben er niet blij mee :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Hier gaat het qua gewicht echt helemaal perfect, superblij mee.
Ze staan in een stuk met allerlei afwisseling en ze krijgen 1 á 2 keer in de week een strookje arm gras bij.
Wat ik wel merk is dat één van de paarden toch wel reageert op aansingelen en ik vermoed een maagzweer.
Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee omgaan.

In de winter krijgen ze 6kg per paard per dag, over 4 voerbeurten.
Maar dit hebben ze, ondanks zeer fijnmazige netten, binnen een half uur op.
Ze hebben wel stro erbij, maar ze staan toch telkens uren zonder hooi.
Meer geven kan niet, vanwege hun suikergevoeligheid.

Nu in de zomer kauwen ze natuurlijk een stuk meer, maar ik voel me een beetje vast zitten in een cirkel.
Als ik meer voer, worden ze weer veel te zwaar en als ik het doe zoals nu, krijgen ze maagzweren.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Hier is het ook lastig de balans te houden. Ik geef ze nog wat wilgentakken bij. Dat geeft ze wat te doen, maar het blijft wel een uitdaging. Ik voer wel iets meer hooi maar niet meer in netten. Hier vertraagde dat onvoldoende en gaf een pony die erg gefrusteerd haar net leeg stondt te plukken

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Ja, ik heb ook een wilgenboom geplant, maar dat duurt nog een tijdje voor ik daar wat van kan gebruiken.
De netten zijn hier geen probleem, maar ik vind het erg vervelend dat ze voornamelijk in de winter zolang niet eten.