[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:41

Tatjanaa schreef:
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik zit een beetje met de handen in het haar...

Zoals eerder te lezen is mijn fjordendame hoefbenvangen verklaard 3 weken terug. Ondertussen is zij van de medicatie af en alleen nog op ondersteunende poeders. Helaas begint zij nu erg in te vallen bij de flanken en de ribben zijn nu ook te duidelijk aanwezig. Ze heeft onbeperkt hooi van vorig jaar tot haar beschikking, alleen moet zij nu echt aanvullend ook wat hebben. Wat kan je een paard wat geen suikers/zetmeel mag bijvoeren om aan te komen?

Misschien ook even voor de zekerheid laten testen op cushing de test is nog gratis je hoef alleen de bezoekkosten te betalen. ;)

Kaplaars

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:34

Heeft iemand voor mij een goede hoefsmid die in noord-Noord Brabant wil komen? (Eigenlijk zuid Gelderland). Het gaat om bekappen en eigenlijk niet om beslaan.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:03

Marcella schreef:
Tatjanaa schreef:
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik zit een beetje met de handen in het haar...

Zoals eerder te lezen is mijn fjordendame hoefbenvangen verklaard 3 weken terug. Ondertussen is zij van de medicatie af en alleen nog op ondersteunende poeders. Helaas begint zij nu erg in te vallen bij de flanken en de ribben zijn nu ook te duidelijk aanwezig. Ze heeft onbeperkt hooi van vorig jaar tot haar beschikking, alleen moet zij nu echt aanvullend ook wat hebben. Wat kan je een paard wat geen suikers/zetmeel mag bijvoeren om aan te komen?

Misschien ook even voor de zekerheid laten testen op cushing de test is nog gratis je hoef alleen de bezoekkosten te betalen. ;)

Al gedaan, heeft ze niet :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:27

Ik voer die van mij speedibeet bij op aanraden van mijn da

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:13

Helaas moet ik mij ook weer melden in dit topic :(.

Mijn pony Olly is inmiddels 16. Toen hij 4 was is hij erg hoefbevangen geweest, toen hij 8 was een keer wat lichter.
Sinds zijn 12e weten we dat hij insuline resistent is, en sinds 4 weken weten we dat hij cushing heeft en daar heeft hij ook de medicatie voor.

Vanmorgen is de dierenarts geweest omdat hij zich verstapte en wat stijf liep en helaas weer bevangen.:(. Ze komen zo foto;s van zijn beide voorhoeven maken om te kijken of er geen kanteling is.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:56

Foto's zijn gemaakt, aan alle 2 de benen lichte kanteling.
Zijn er meer mensen met een paard/pony, die naast hB& lichte kanteling ook IR&cushing hebben?
Hij moet nu op rust voor zijn HB, maar voor de IR moet hij volop bewegen, ik krijg er een hard hoofd in of dit allemaal naast elkaar gaat passen zeg maar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:51

Eliana:
Is ook lastig om daar een balans in te vinden.
Mijn haf heeft ir en aan 1 hoef een lichte kanteling en de andere hoef een ernstige kanteling.
Ze staat nog steeds op de pijnstillers, die probeer ik zo af te stellen dat ze nog net plezier heeft in wandelingen aan de hand.
Maar meer ook niet.... Even lekker racen in de paddock gaat dus niet omdat dit voor de HB uit den boze is.
Bij mijn haf merk ik tijdens de wandelingen dat ze vaak even de tijd nodig heeft om op gang te komen.... Van bijna meesleuren in het begin tot ho ho rustig aan als we halverwege zijn.
De wandelingen bestaan alleen uit stap omdat meer er even niet in zit, dit betekent voor ons dat een wandelingetje van 30 min bijna nutteloos is( wbt verbranding), dus we lopen bijna iedere dag 60/90 min door het bos heen te struinen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:09

Bedankt voor je reactie! Hoelang heeft jou pony nu HB?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:41

Eliana schreef:
Bedankt voor je reactie! Hoelang heeft jou pony nu HB?

Ze is in juli 2014 HB geraakt, tot januari 2015 veel klachten gehad en hoge medicatie.
Vanaf januari ging ze goed vooruit en hebben we de medicatie af kunnen bouwen naar een half zakje ( augustus 2015).
Tot vorige week had ik in de hoera stemming kunnen blijven, helaas staat ze momenteel weer met HB klachten en verhoging van de medicatie.
Gelukkig niet zo erg als in 2014 maar toch een behoorlijke domper na ons harde werk van afgelopen jaar....

Maar we gaan weer voor het rustig krijgen van de HB en hopelijk op niet al te lange termijn het opnieuw afbouwen van de medicatie.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:51

In de OP staat vitamine E in het lijstje 'belangrijke stoffen voor hoefbevangen paarden'. Nu wil ik vitamine E van Pharmahorse gaan bestellen. Maar twijfel tussen alleen vitamine E of vitamine E excellent (met selenium en L-lysine). Maakt het nog uit welke je geeft aan een hoefbevangen paard?

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:06

Zou een duidelijke zwelling van de nek ter hoogte van de manen aan 1 kant een teken zijn van hoefbevangenheid?
De andere kant is niet gezwollen, maar 1 kant ziet serieus dik ter hoogte van de manen..

Voor foto gelieve me een pb te sturen want het gaat niet om mijn eigen dier maar om een buurpaard die ik verdenk van verwaarlozing. Maar als dit dier echt serieus afziet dan moet hier dringend een dierenarts bij komen vind ik.. Het is echt erg.. :(

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:11

edit: de hoeven zien er ook erg verwaarloosd uit van het dier in kwestie.. Ik vraag me af of die niet serieus hoefbevangen begint te komen staan.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:31

Ik kan mij helaas ook melden in dit topic...
Een van mijn shetlanders is vorig jaar hoefbevangen geraakt door overvoeding.
ben nog een beetje zoekende hoe ik het voor haar het beste in goede banen kan leiden zodat ze er zo weinig mogelijk last van heeft...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:28

@FjordHorse:

Evt verwaarloosde hoeven maakt het voor een ( misschien ) HB pony nog vervelender.
De manenkam is deze stug en hard als je deze met je hand bovenop vastpakt?
Moeilijk heen en weer te bewegen en strak....

@Spottedpony:

Als het puur en alleen overvoeding is geweest zonder lichaamlijke afwijking is sober voeren misschien afdoende?
Veel bewegen en geen of heel weinig aanvullend voer, behalve hooi.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:36

Idd, wat cissie zegt.

Spottedponie:
Staat je pony nog op gras? Als het overvoeding is geweest, wees dan voorzichtig. Momenteel gaat de herfst zijn intrede weer doen en dan veranderen de suiker gehaltes weer. Kwaliteit hooi is ook een ding. Ik voerde aldoor gewoon normaal (bemest) hooi van tweede of derde snede en minimaal een jaar oud. Toch na de mechanische HB van februari kan ik dat nu maar moeilijk voeren. Vandaar dat ik over ben gegaan naar veilig graszaadhooi.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:38

Ze staat nu in een paddock met onbeperkt hooi van 2e snede van vorig jaar... Als ze daar een paar dagen op staat gaat ze meteen aanzienlijk beter lopen, zodra ze weer wat teveel gras krijgt begint ze meteen korter te lopen enz

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:42

Je kan HB ook absoluut niet over een aantal dagen scheren...
Hier zitten maanden aan vast. Onbeperkt zou ik mee uit kijken. Dat kon bij die van mij na de eerste keer ook niet. Laat het gras, hoe vervelend ook eerst een flink aantal maanden links liggen. Zal een video opzoeken van de laatste keer kliniek, begin september. Dan kan je zien wat er in die voeten zit, nav de HB begin februari, dus driekwart jaar later. En die van mij is nog niet eens van geweekt hooi/graszaadhooi weer afgeweest en op gras gekomen.

Ik vind het toch wel bijzonder dat er zoveel verschil in pijnstillers zit.
Jouw paard krijgt buut bedoel je cissie?

Hier nooit iets anders als Metacam van de DA gehad... Toen ik zei dat dit niet voldoende werkte kreeg ik het voorstel om pijnstillers te spuiten. Eenmaal daags in de halsslagader. Besloten om dat niet te doen, dat hebben we 5 jaar geleden 3 maanden gehad. Resultaat was na 12 uur uitgewerkt en was wel 1.750 euro armer.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:44

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:53

Mijn pony is al dik een jaar geleden hoefbevangen geweest dus heeft echt wel tijd gehad om te herstellen en op rantsoen gestaan :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:56

spottedponie schreef:
Ze staat nu in een paddock met onbeperkt hooi van 2e snede van vorig jaar... Als ze daar een paar dagen op staat gaat ze meteen aanzienlijk beter lopen, zodra ze weer wat teveel gras krijgt begint ze meteen korter te lopen enz

Het gras zal idd altijd een probleem blijven :j En onbeperkt ook mee uitkijken, zoals al gezegd.

Ik las hier iets over de verschillende soorten medicatie. Ik had bij mijn merrie eerst buut...werd ze nog ellendiger van. Dan Equioxx gegeven, 10 dagen en het grootste leed was geleden voor het beest. Wou dit nog even vermelden, misschien nuttig ook voor anderen die niet goed reageren op buut. :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:59

Op onbeperkt hooi doet ze het ontzettend goed, niks te dik, en niks geen last van haar bevangenheid... het zit trouwens ook in een slowfeeder hoor, dus ze moet er wel wat moeite voor doen...
Ze heeft van de zomer nog wel eens op gras gestaan, en dat voor een paar uurtjes goed... helaas ben ik een paar dagen op vakantie gezet en stond ze onder toezicht van iemand die er niet zo in gelooft dat ze beperkt gras mag, en das is het meteen mis... maar na een paar dagen extra zorg gaat het dan ook vrij snel weer beter

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:59

Ik heb niet durven voelen aan de manen. Het dier laat zich niet zo goed aaien ook..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:01

FjordHorse, wellicht kun je er een melding van maken of de eigenaar aanspreken?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:03

Spottedponie: Ik zou het risico met het gras dan ook niet meer nemen. Hooguit eenmaal per week dan een uurtje. Als je al direct verschil merkt, is het niet bepaald passief, die HB. De drempel wordt steeds lager.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:09

Zolang ik het zelf regel gaat het ook goed, maar zoals ik al zei, ik was een paar dagen weg en het is weer mis...