Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:14

O ja, dat was jij Quir. Leuk dat 't zo goed gaat :)

Niet op 't harde is gelukkig tijdelijk.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:51

Mag ik jullie mening over deze hoef? Het is de pony van mijn nichtje en is vandaag bekapt.
Zo zijn alle hoeven maar heb van 1 hoef foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:17

Wat ik zo van de onderkant zie: niks mis mee, goede voet. Wat veel aan de straal gesneden naar mijn smaak.

De eerste foto kan ik weinig over zeggen: door de hoek van de foto is de stand niet duidelijk. Is dit een bokvoetje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:39

Achter ongeveer 2 jaar terug na natural balance bekapbeurt (binnen 1 keer dus verprutst)
Afbeelding
Nu
Afbeelding

voorbeen
natural balance, 2 jaar geleden
Afbeelding
Nu (hij tilde alleen elke keer zijn been op met foto maken ;-) )
Afbeelding

Kben weer helemaal blij.
hij verstapt niet meer achter, kan weer normaal galoperen, en verzamelen. laat zijn rug beter los, kan beter voor afrollen! Eindelijk kan ik weer verder met mijn training.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:35

Goh, die foto's hebben we nog niet gezien..

Mooie voet bliksempje, zo van de onderkant. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:31

nee, die foto's had je nog niet gezien...hoe het nu is.
het is een update van nu, met als vergelijk het verschil van hoe het was......hoefsmid was hier net afgelopen donderdag geweest.
om te laten zien, hoe lang je aan het herstellen bent, na een 'verkeerde' kapbeurt.
Maar dit is dus de laatste foto, van de herstelbeurt...het is nu goed!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:48

cloris schreef:
Lastig te zien maar iik zie geen overdreven hakken

ik heb het persoonlijk over dit soort hakken:
[ Afbeelding ]

Dit lijken mij typische hackney voeten.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:49

Beslagen voetje van onze sectie C hengst.
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:47

Erg , dat de hakken hoeven . Cola blikjes voeten dan typisch hackney genoemd worden . Medelijden met de paarden die zo rond lopen ....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:50

Zinzi_jewel schreef:
Erg , dat de hakken hoeven . Cola blikjes voeten dan typisch hackney genoemd worden . Medelijden met de paarden die zo rond lopen ....

Op een hackney concours zie je niet anders, ooit zelfs nog wel erger, met zooltjes en een hoop andere zooi ertussen.....echt walgelijk :r

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:01

Ben dan echt blij dat ik niet op concours terreinen kom .
Mijn dieren lekker op blote voeten :-) En ze doen het goed ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:25

Even een vraagje voor de beelddenkers (zal vanmiddag eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten):

onder de zolen, langs de stralen, heeft mijn paard een soort langwerpige verdikkingen. De zool is daar plaatselijk dikker. Nou denk ik dat er een verband is met andere ondergrond (was tot eind vorige maand hoofdzakelijk zand en wat gras (paar uur weiland per dag), ook enigszins verharding (bestrating/asfalt) en is nu gras, af en toe zand (paddock) en minder verharding)

Iemand die mee wil denken wat het verband is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:06

Ik herken dat wel - het lijkt een beetje op de vorming van een dubbele zool ( uitlopers van de steunsels) - als het goed is zou je die verdikking er zo vanaf kunnen wippen als je langs de rand van de verdikking een mesje zet en het dikkere gedeelte omhoog duwt. Volgens mij zou dit wil kunnen ontstaan door het voornamelijk op zachte bodem lopen, te weinig straalkontakt, te weinig slijtage?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:28

Ja, het lijkt idd op een beginnende dubbele zool maar het steunsel staat er gewoon naast. Ik kan het zelfs met een hoevenkrabber weghalen maar dat ga ik niet doen, 't zit er niet voor niks en het zit niet in de weg.

Het gaat me ook niet om wat ermee te doen maar meer om interpretatie van een "symptoom". Gelukkig kan ik zo zoetjesaan weer meer met 'm over de weg, en staat hij nu 's nachts in de paddock (ook wel zo goed voor de lijn) Ik vind het leuk om te zien hoe zo'n voet binnen zo korte tijd al reageert op externe factoren :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:30

Je kunt het beter wel weghalen :=, want als je het laat zitten kan het de hele zool over groeien. Doordat steunselmateriaal heel hard is kan het kneuzingen in de hoef veroorzaken als je een overschot ervan hebt. Steunsels kun je beter goed kort houden ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:32

Het zijn juist niet de steunsels.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:34

Oh wacht. Blond van me :') Ja, als het gewoon zoolmateriaal is komt het door gebrek aan slijtage en kan niet heel veel kwaad. Mijn merrie had het een tijd terug ook, maar als de laag te dik wordt wordt het lastig om de hoefwand gelijk aan de zool te houden (doordat het niet de 'echte' zool is die je ziet). Maar zolang je daarop let kan het idd niet veel kwaad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:39

Zal toch eens kijken of ik een fotootje kan maken zodat jullie kunnen meekijken. Ik vind het er namelijk niet uitzien als gebrek aan slijtage... Dan zou het rommeliger zijn, en schilferig? Het is meer een plaatselijke verdikking, als je er met de hoevenkrabber aan pulkt is het korrelig materiaal.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:45

Ik ben wel benieuwd ja. Die van mij staat ook op zand (blubber dus af en toe). Ze had (toen ik op vakantie was) in één keer flink veel zool aangemaakt. Ik kon er zo een halve cm dik vanaf snijden om bij de echte zool te komen. Voornamelijk naast de straal (straalgroeven waren nog wel goed bij te komen, niet dichtgegroeid. Er zat echt een richel om de hele straal. Toevallig die periode juist erg droog en sindsdien (of daarvoor) heeft ze het niet gehad... Heel apart.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:36

Ja, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. een brede richel langs de straal. Ik had gedacht dat 't door een andere ondergrond komt (minder zand, minder asfalt, meer gras) maar ander weer zou natuurlijk ook heel goed kunnen :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:25

Die grote van mij krijgt ook zo, n rand rondom de straal en dat is echt mega snel groeiend steunsels materiaal ...
Moet dat echt elke 2/3 weken bijhouden bij haar ..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:25

Mijn hoefsmid is echt een +:)+ Sinds vorig jaar november staat op zijn initiatief mijn grote vos niet meer op ijzers achter. We probeerden het gewoon en het ging goed. Van het voorjaar zijn ook haar voorijzers eraf gegaan en ze heeft op dit moment echt prachtvoeten, bikkelhard en mooi van vorm.
Mijn Welsh loopt 3x per week aangespannen, ook zonder ijzers en afgelopen maandag moest er nog flink wat vanaf na 10 weken niet bekappen. Het bewijs dat de groei van de voet zich aanpast aan het gebruik.
Ook mijn Haflinger staat sinds maandag achter niet meer op ijzers. Het wedstrijdseizoen is grotendeel ten einde (stiften draaien) en we gaan het gewoon proberen. Voor wil ik haar nog wel graag op ijzers houden, omdat ze de vervelende gewoonte heeft te krabben in de paddock als ze meent dat het etenstijd is. Haflinger hè :Y)

Nu willen jullie zeker foto's zien, ik zal proberen die aankomend weekend te maken ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:38

Waarom zie ik nergens in dit topic van hoeven die wél goed zijn? -O-

De hoefjes van de mijne zijn al weer wat verslechterd (na een maand) maar ze kan er nog wel zo'n 2 weekjes op, zodra ze weer bekapt is maak ik foto's en plaats ik deze.

Mijn pony heeft ontzettend goeie hoeven, kan er zo mee galoperen op asfalt, kiezels ed zonder dat ze kreupelt of de hoeven scheuren. Rolt fijn af alleen lijkt het me op dit moment scheef (hoefsmid heb ik net een jaar, net 6/7 keer bekapt volgensmij) maar de pony heeft ook een hele slechte beenstand... -O-

Verder heb ik eens gehoord, dat paarden mét ijzers eigenlijk de zool en staal langer zouden moeten hebben, zodat het weer is als een natuurlijke paardenhoef, maar dan zonder te scheuren, brokkelen ed.
Paarden die op ijzers staan raken alleen met ijzers de grond, volgens de hoefsmid die me dit zei raken ze op zijn manier met ijzer en straal de grond om het natuurlijke effect terug te krijgen (doorbloeding, ineen en uiteenveren, goeie verdeling). Anderen hier wel eens van gehoord, wat vinden jullie hiervan? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:45

Ohja nog een ding, ik lees dat sommigen 10 weken tussen bekapbeurten laten zitten, dit kan toch niet? Als ik 6/7 weken wacht en voldoende op asfalt rijd zodat de tenen niet te lang worden en de vorm goed blijft, heeft de pony van onder gezien bijna een vlakke hoef... Geen hoefmechanisme meer, en een stokkreupel dier.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:39

xSlvna schreef:
Ohja nog een ding, ik lees dat sommigen 10 weken tussen bekapbeurten laten zitten, dit kan toch niet? Als ik 6/7 weken wacht en voldoende op asfalt rijd zodat de tenen niet te lang worden en de vorm goed blijft, heeft de pony van onder gezien bijna een vlakke hoef... Geen hoefmechanisme meer, en een stokkreupel dier.

Maar noem jij dat dan hoeven die wél goed zijn?

Bij mijn pony hoeft er echt niks aan zijn hoeven gedaan te worden als we regelmatig over het harde rijden en ik soms het uiterste randje rond vijl.
Hij heeft geen prachtige voeten, ik bedoel... de stralen zien er soms wat slordig uit en zo. Maar zijn voeten zijn wel heel functioneel. Nergens last van. Ze blijven ook gewoon prima. Platte voeten heeft hij altijd al wat van zichzelf. Maar geen hoefmechanisme daardoor? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ik denk dat de smid bij ons nu al zeker 10 weken niet geweest is. En is het nodig dat hij komt? Nee.

Wel kwam er laatst een dubbele zool los bij mijn pony. Maar ach, niks aan de hand. Onder invloed van het weer (eerst heel erg droog, dan juist nat) heb ik dat vaker gezien. Gewoon even in de gaten gehouden en af en toe even een los stukje weggehaald. Nu alles weer prima.
Dus 2-3 keer per jaar een smid er bij? Kan zeker!