xSlvna schreef:Ohja nog een ding, ik lees dat sommigen 10 weken tussen bekapbeurten laten zitten, dit kan toch niet? Als ik 6/7 weken wacht en voldoende op asfalt rijd zodat de tenen niet te lang worden en de vorm goed blijft, heeft de pony van onder gezien bijna een vlakke hoef... Geen hoefmechanisme meer, en een stokkreupel dier.
Maar noem jij dat dan hoeven die wél goed zijn?
Bij mijn pony hoeft er echt niks aan zijn hoeven gedaan te worden als we regelmatig over het harde rijden en ik soms het uiterste randje rond vijl.
Hij heeft geen prachtige voeten, ik bedoel... de stralen zien er soms wat slordig uit en zo. Maar zijn voeten zijn wel heel functioneel. Nergens last van. Ze blijven ook gewoon prima. Platte voeten heeft hij altijd al wat van zichzelf. Maar geen hoefmechanisme daardoor? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik denk dat de smid bij ons nu al zeker 10 weken niet geweest is. En is het nodig dat hij komt? Nee.
Wel kwam er laatst een dubbele zool los bij mijn pony. Maar ach, niks aan de hand. Onder invloed van het weer (eerst heel erg droog, dan juist nat) heb ik dat vaker gezien. Gewoon even in de gaten gehouden en af en toe even een los stukje weggehaald. Nu alles weer prima.
Dus 2-3 keer per jaar een smid er bij? Kan zeker!