Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Yommie schreef:Mijn paard heeft nu al 30 dagen medicam,en donderdag worden er foto's gemaakt omdat ze nog niet wilt lopen ,en de hele dag ligt...
Yommie schreef:en hoe lang duurde het dat je paard weer beter ging lopen?
en de kosten boeie me niet echt...ze heeft nu al 4 flesjes medicam a.110 euro gekregen,ik hoop gewoon dat ze der weer boven op komt! wat het ook kost...
Isapaardje schreef:Mijn smurfke is langzaam uit haar diepe dal aan het krabbelen.
De vitamine injectie en paracetamol die ze nu krijgt/gekregen heeft, doen hun werk en ze kuiert weer rond en gisteren wilde ze zelfs even gaan draven toen het zo hard waaide.
MyrtheJ schreef:Fijn dat je in ieder geval de financiele mogelijkheden hebt om je paardje op te lappen!
Meestal toch ook wel ruim een maand... maar inderdaad zoals Isabella zegt zijn hoefzweren ook niet uit te sluiten in dit geval, duurt wel lang bij jullie.. als je nog helemaal geen verbetering gezien hebt...
Mijn pony heeft op metacam en bute gestaan, in een zandpaddockje. Zij kon hier wel vrij lopen, wanneer zij dat wilde - beweging is belangrijk voor de doorbloeding- maar hoefde niets te forceren.. De eerste keer bij haar hoefbevangenheid heeft zij op ijzers met een zooltje gestaan, geloof ik, de tweede keer werd zij al een tijdje natuurlijk bekapt en zag ik het niet zitten er een ijzer oid onder te slaan, voor deze pony heeft het natuurlijk bekappen voldoende geholpen, en het helpt nogsteeds.
Isapaardje schreef:Yommie schreef:Mijn paard heeft nu al 30 dagen medicam,en donderdag worden er foto's gemaakt omdat ze nog niet wilt lopen ,en de hele dag ligt...
Na alles wat ik de afgelopen maanden met mijn pony heb meegemaakt denk ik als ik zoiets lees gelijk aan hoefzweren.
Dan werken middelen als Metacam en bute alleen maar averechts.
Isabella had op röntgenfoto's een zeer duidelijke hoefbeenkanteling, dus de link naar HB was heel snel gelegd en de pijnstillers/medicijnen daarvoor ook. Maar omdat ze erbij ging liggen en eerder achteruit dan vooruit ging, vertrouwde ik het niet en heb ik toch verder onderzoek in de vorm van thermografie laten doen zoals ik eerder meldde.
Daar kwamen hoefzweren uit ipv bevangenheid.
Dus mijn advies is, om ook zeker in die richting te denken als je geen verbetering vindt.
Mijn smurfke is langzaam uit haar diepe dal aan het krabbelen.
De vitamine injectie en paracetamol die ze nu krijgt/gekregen heeft, doen hun werk en ze kuiert weer rond en gisteren wilde ze zelfs even gaan draven toen het zo hard waaide.
jackie schreef:ik hoop voor je dat de zool er niet onder uit valt. anders kun je namelijk het hoefbeen zonder röntgenapparatuur bestuderen.
geerke schreef:jee...wat is die 'scheur'?
Isapaardje schreef:jackie schreef:ik hoop voor je dat de zool er niet onder uit valt. anders kun je namelijk het hoefbeen zonder röntgenapparatuur bestuderen.
'Het' is zojuist gebeurd; een gedeelte van de zool (tussen 2 en 4 mm dik) is er onderuit 'gevallen'.
En daaronder zit niet het hoefbeen zoals oa Jackie vreesde, maar keurig netjes een nieuwe zool.
Maw er was echt wel sprake van een dubbele zool. Soort van natuurlijke soleguard
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLBN6TKM.jpg
Yommie schreef:Ik vind als je voor beesten kiest ,ook de financiele kwestie goed moet regelen...
Dit is voor mijn paard en voor mij de 1 ste keer dat ik zoiets meemaak....en ook de laatste keer!
en hoop dat er nog wat goeds uit komt donderdag
Isapaardje schreef:Door de hoefbeenkanteling veranderd oa de stand van de pezen.
Pas na een jaar MET goed bekappen, heb je weer een hoef die bijna helemaal in balans is.
Pas dan zal je paard zijn 'oude' gangen terug hebben.
Er zijn ook paarden die altijd korter blijven lopen na een hoefbeenkanteling.
Zolang de hoef uit balans is, kun je beter niet te veel belasting van de hoeven vragen (voltes in snelle gangen, snelle gangen op hard(ere) ondergrond). Dit vergroot de kans op volledig herstel op langere termijn.
janouk schreef:Ik heb Image, nadat de HS en VA haar hersteld hebben verklaard, nog 2 maanden met rust gelaten en haar alleen haar eigen beweging laten zoeken in de wei/paddock. Toen zijn de osteopaat en fysiotherapeut geweest om alle botten, pezen, spieren, banden etc. los te maken na maandenlang op 3 benen te hebben gestaan. Toen nog 2 weken rust en toen pas zijn we heel rustig om de dag gaan opbouwen.