[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:50

wat een schatje!!!
bij ons zijn de eerste ook geboren, meteen een drieling! gaat allemaal ontzettend goed, drinken allemaal goed enz. Alleen een lammetje heeft een zeer oog dus die krijgt nu elke dag zalf in dr oogje. Nu de andere schapen nog afwachten!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:45

Mijn paard heeft nu al 30 dagen medicam,en donderdag worden er foto's gemaakt omdat ze nog niet wilt lopen ,en de hele dag ligt...
Maar is het nu zo dat als der hoef wel gekanteld is ,het einde verhaal is?
of zijn er hier paarden die wel weer goed liepen na een maand?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:17

Bij mij zijn nooit foto's gemaakt, maar werd wel altijd sterk gedacht aan een kanteling.. Ze kunnen er wel bovenop komen, maar het hangt van de ernst van de kanteling af, en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Als je bijv. naar de gebr. van nassau van hoofcare.nl gaat ben je veel geld kwijt, maar heb je wel een vrij grote kans op herstel, in ieder geval groter dan bij een huis tuin en keuken smid.

Overigens is die van mij er al meerdere malen bovenop gekomen, zij kon ook bijna niet meer lopen.... en elke keer nam ik het besluit tot inslapen en knapte ze op..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:22

en hoe lang duurde het dat je paard weer beter ging lopen?

en de kosten boeie me niet echt...ze heeft nu al 4 flesjes medicam a.110 euro gekregen,ik hoop gewoon dat ze der weer boven op komt! wat het ook kost...

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:26

En wat voor medicijnen kreeg jou paard toen?
en stond die op zand in de box? en die van mij heeft nu voorijzers gekregen met siliconen en een zool...wat had jou paard?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:02

Yommie: hoefbeenkanteling en zelfs een sincker hoeft niet het einde van het paard te betekenen.
Mijn paard Indiana had in beide voorvoeten hoefbeenkanteling en nu 4 jaar later loopt ze als een trein, zelfs op harde en bevroren ondergrond.
Aan haar voeten en op foto's is niet te zien dat ze ooit bevangen is geweest.
Wel heeft ze maanden aan de phenylbutazone (bute) gestaan, samen met acetylsalicilzuur (bloedverdunner). Onverklaarbaar had ze regelmatig terugvallen. Ze heeft 2 weken in de kliniek gestaan, waar haar voeten in het verband zaten en wat een aantal malen per dag gekoeld werd. Metacam werkte bij haar niet voldoende.

Ook zijn hier succesverhalen van paarden met sinckers die nu weer lopen.

Indiana heeft in totaal toch zeker een jaar 'stil' gestaan. Ik mocht weer eerder gaan rijden maar heb dat niet aangedurft.
Ik had het voordeel dat het zomer was en dat ik haar gewoon in de paddock kan laten staan (ook 's nachts.)

Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:09

Yommie schreef:
Mijn paard heeft nu al 30 dagen medicam,en donderdag worden er foto's gemaakt omdat ze nog niet wilt lopen ,en de hele dag ligt...

Na alles wat ik de afgelopen maanden met mijn pony heb meegemaakt denk ik als ik zoiets lees gelijk aan hoefzweren.
Dan werken middelen als Metacam en bute alleen maar averechts.

Isabella had op röntgenfoto's een zeer duidelijke hoefbeenkanteling, dus de link naar HB was heel snel gelegd en de pijnstillers/medicijnen daarvoor ook. Maar omdat ze erbij ging liggen en eerder achteruit dan vooruit ging, vertrouwde ik het niet en heb ik toch verder onderzoek in de vorm van thermografie laten doen zoals ik eerder meldde.
Daar kwamen hoefzweren uit ipv bevangenheid.

Dus mijn advies is, om ook zeker in die richting te denken als je geen verbetering vindt.

Mijn smurfke is langzaam uit haar diepe dal aan het krabbelen.
De vitamine injectie en paracetamol die ze nu krijgt/gekregen heeft, doen hun werk en ze kuiert weer rond en gisteren wilde ze zelfs even gaan draven toen het zo hard waaide. ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:25

Yommie schreef:
en hoe lang duurde het dat je paard weer beter ging lopen?

en de kosten boeie me niet echt...ze heeft nu al 4 flesjes medicam a.110 euro gekregen,ik hoop gewoon dat ze der weer boven op komt! wat het ook kost...

Fijn dat je in ieder geval de financiele mogelijkheden hebt om je paardje op te lappen!

Meestal toch ook wel ruim een maand... maar inderdaad zoals Isabella zegt zijn hoefzweren ook niet uit te sluiten in dit geval, duurt wel lang bij jullie.. als je nog helemaal geen verbetering gezien hebt...

Mijn pony heeft op metacam en bute gestaan, in een zandpaddockje. Zij kon hier wel vrij lopen, wanneer zij dat wilde - beweging is belangrijk voor de doorbloeding- maar hoefde niets te forceren.. De eerste keer bij haar hoefbevangenheid heeft zij op ijzers met een zooltje gestaan, geloof ik, de tweede keer werd zij al een tijdje natuurlijk bekapt en zag ik het niet zitten er een ijzer oid onder te slaan, voor deze pony heeft het natuurlijk bekappen voldoende geholpen, en het helpt nogsteeds.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:40

Oh Isapaardje, wat ontzettend fijn dat het eindelijk weer wat de goede kant op lijkt te gaan.!!!!!! *\o/*

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:50

Isapaardje schreef:
De vitamine injectie en paracetamol die ze nu krijgt/gekregen heeft, doen hun werk en ze kuiert weer rond en gisteren wilde ze zelfs even gaan draven toen het zo hard waaide. ;)

Een voorzichtige *\o/* voor Isabella, hopelijk gaat ze nu alleen nog maar vooruit!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:00

MyrtheJ schreef:
Fijn dat je in ieder geval de financiele mogelijkheden hebt om je paardje op te lappen!

Meestal toch ook wel ruim een maand... maar inderdaad zoals Isabella zegt zijn hoefzweren ook niet uit te sluiten in dit geval, duurt wel lang bij jullie.. als je nog helemaal geen verbetering gezien hebt...

Mijn pony heeft op metacam en bute gestaan, in een zandpaddockje. Zij kon hier wel vrij lopen, wanneer zij dat wilde - beweging is belangrijk voor de doorbloeding- maar hoefde niets te forceren.. De eerste keer bij haar hoefbevangenheid heeft zij op ijzers met een zooltje gestaan, geloof ik, de tweede keer werd zij al een tijdje natuurlijk bekapt en zag ik het niet zitten er een ijzer oid onder te slaan, voor deze pony heeft het natuurlijk bekappen voldoende geholpen, en het helpt nogsteeds.

Ik vind als je voor beesten kiest ,ook de financiele kwestie goed moet regelen...

Dit is voor mijn paard en voor mij de 1 ste keer dat ik zoiets meemaak....en ook de laatste keer!
en hoop dat er nog wat goeds uit komt donderdag ;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:36

`@isapaardje
super dat er vooruitgang geboekt wordt. Helemaal blij voor jullie.

@yommie
houd moed hoor. Image heeft ook een fors gekanteld hoefbeen en heeft maanden op bute gestaan. Nu al weer een jaar goed. In die tijd heeft ze ook in een zandpaddock gestaan, met een zandpad gemaakt naar haar box en in haar box half zand, nat en de andere helft stro, zodat ze zelf kon kiezen waar ze wilde staan of liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:51

Isapaardje schreef:
Yommie schreef:

Na alles wat ik de afgelopen maanden met mijn pony heb meegemaakt denk ik als ik zoiets lees gelijk aan hoefzweren.
Dan werken middelen als Metacam en bute alleen maar averechts.

Isabella had op röntgenfoto's een zeer duidelijke hoefbeenkanteling, dus de link naar HB was heel snel gelegd en de pijnstillers/medicijnen daarvoor ook. Maar omdat ze erbij ging liggen en eerder achteruit dan vooruit ging, vertrouwde ik het niet en heb ik toch verder onderzoek in de vorm van thermografie laten doen zoals ik eerder meldde.
Daar kwamen hoefzweren uit ipv bevangenheid.

Dus mijn advies is, om ook zeker in die richting te denken als je geen verbetering vindt.

dat is goed nieuws!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:16

jackie schreef:
ik hoop voor je dat de zool er niet onder uit valt. anders kun je namelijk het hoefbeen zonder röntgenapparatuur bestuderen.

'Het' is zojuist gebeurd; een gedeelte van de zool (tussen 2 en 4 mm dik) is er onderuit 'gevallen'.
En daaronder zit niet het hoefbeen zoals oa Jackie vreesde, maar keurig netjes een nieuwe zool.
Maw er was echt wel sprake van een dubbele zool. Soort van natuurlijke soleguard :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLBN6TKM.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:54

jee...wat is die 'scheur'?
loopt ze nu niet meteen beter nu de druk van de zool af is?
Ik neem aan dat z'on extra bolling niet lekker loopt als je toch al gevoelige zolen hebt....nu loopt ze meer op de hoefwand lijkt wel...het ziet er iedergeval beter uit..minder bol..
Hoe is het met haar spieren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:04

geerke schreef:
jee...wat is die 'scheur'?

Die scheur in de toon bedoel je?
Dat is geen scheur, maar een drempel zeg maar. Ene kant is de zool eruit (bovenste helft foto) onderkant zat hij nog. In de toon is te zien hoe dik de dubbele zool was. Daar liep ze dus op. Hij is door het weken ivm de hoefzweer los gekomen.
Spieren in de rug zijn nog altijd stijf en gevoelig. Kan ook niet anders ... vorige week kon rond deze tijd nauwelijks staan. Dat heeft tijd nodig te herstellen. Hopelijk kan ze snel goed de voorhoeven belasten, dan komt de rug ook wel weer.
Ze krijgt nu wel dagelijks 'muscle fit' van Pavo (op aanraden).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:34

Isapaardje schreef:
jackie schreef:
ik hoop voor je dat de zool er niet onder uit valt. anders kun je namelijk het hoefbeen zonder röntgenapparatuur bestuderen.

'Het' is zojuist gebeurd; een gedeelte van de zool (tussen 2 en 4 mm dik) is er onderuit 'gevallen'.
En daaronder zit niet het hoefbeen zoals oa Jackie vreesde, maar keurig netjes een nieuwe zool.
Maw er was echt wel sprake van een dubbele zool. Soort van natuurlijke soleguard :D

gelukkig....

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:53

Yommie schreef:
Ik vind als je voor beesten kiest ,ook de financiele kwestie goed moet regelen...

Dit is voor mijn paard en voor mij de 1 ste keer dat ik zoiets meemaak....en ook de laatste keer!
en hoop dat er nog wat goeds uit komt donderdag ;(

Tjsa de laatste keer... ik wou dat ik dat met zoveel zekerheid kon zeggen!! helaas is het een rot ziekte en kun je er soms niets aan doen dat het opeens weer de kop op steekt.

Ik heb nooit foto's laten maken van marco zijn hoeven maar het is bijna wel zeker dat er een kanteling is in zijn voorhoeven, misschien ook wel een kanteling in zijn achter hoeven. Maar met een goede smid kom je erg ver!!
we rijden weer gewoon veel buitenritten en we zijn ook weer gewoon aan het lessen.
Dus er bestaat zeker een kans dat het weer goed komt. Wel merk ik het aan alles aan hem dat hij een aantal keren bevangen is geweest.
De galop is nog lang niet wat het ooit was en zijn voorbenen steken gewoon iets meer naar voren tijdens het rijden. Maar hij heeft er verder geen pijn aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:33

Door de hoefbeenkanteling veranderd oa de stand van de pezen.
Pas na een jaar MET goed bekappen, heb je weer een hoef die bijna helemaal in balans is.
Pas dan zal je paard zijn 'oude' gangen terug hebben.
Er zijn ook paarden die altijd korter blijven lopen na een hoefbeenkanteling.

Zolang de hoef uit balans is, kun je beter niet te veel belasting van de hoeven vragen (voltes in snelle gangen, snelle gangen op hard(ere) ondergrond). Dit vergroot de kans op volledig herstel op langere termijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:36

Isapaardje schreef:
Door de hoefbeenkanteling veranderd oa de stand van de pezen.
Pas na een jaar MET goed bekappen, heb je weer een hoef die bijna helemaal in balans is.
Pas dan zal je paard zijn 'oude' gangen terug hebben.
Er zijn ook paarden die altijd korter blijven lopen na een hoefbeenkanteling.

Zolang de hoef uit balans is, kun je beter niet te veel belasting van de hoeven vragen (voltes in snelle gangen, snelle gangen op hard(ere) ondergrond). Dit vergroot de kans op volledig herstel op langere termijn.

Dit herken ik ook uit de praktijk ja :j Maar houd er ook rekening mee dat voltes in snelle gangen etc ook hun grondslag bij een ander probleem kunnen hebben liggen, bij mij pony was het een vastzittend bekken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:57

Dit herken ik ook, onze pony heeft aan 1 been hoefkanteling. Hij loopt weer super, alleen in middendraf komt dat ene pootje niet helemaal goed mee. Zijn goede been strekt hij helemaal uit maar het slechte pootje blijft toch een beetje achter. Dit geeft taktfouten. Maar als hij op 'halve kracht' zijn middendraf doet zie je het niet en dan heeft hij toch nog ruim voldoende op z'n protocol staan. Weet iemand of je dit ooit nog helemaal goed krijgt?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:31

wat ook vaak onderschat wordt is hoe belastend het, naast de voeten, is voor het hele lichaam, ze staan of liggen in de meest bizarre houdingen, pezen spieren alles wordt heel anders belast tijdens de echte ziekteperiode en ook daarna moet het lij zich steeds weer aanpassen, aan de veranderingen in de voeten, soms blijft het altijd wel wat reageren. de paarden die ook hoge koorts gehad hebben, moeten vaak ook heel wat (kleine) schade inhalen.

je hebt ook een heel ander paard als daarvoor, misschien omdat je hem ookwel veel beter in de gaten houd. zelfs als ze geen voetenpatient meer zijn, kom je nog heel wat dingetjes tegen die vaak toch weer een link hebben naar wat toen allemaal plaats vond.

mijn eigen paard kreeg toen ze toch al wat maandjes weer op de been was, veel last van een melanoom, die al jaren probleemloos op haar flank zat, doordat ze in de genezingsperiode te veel op dat ding gelegen had, het leek er veel op dat het lichaam toen pas weer tijd had voor mindere kwaaltjes. ook paste ze het gebruik van haar achterhand aan, ook verdoofd, bleef ze meer gewicht daar dragen, niet echt een nadeel, maar we wilden uitsluiten dat er toch nog pijn was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:28

Ik heb Image, nadat de HS en VA haar hersteld hebben verklaard, nog 2 maanden met rust gelaten en haar alleen haar eigen beweging laten zoeken in de wei/paddock. Toen zijn de osteopaat en fysiotherapeut geweest om alle botten, pezen, spieren, banden etc. los te maken na maandenlang op 3 benen te hebben gestaan. Toen nog 2 weken rust en toen pas zijn we heel rustig om de dag gaan opbouwen.

Ik geef haar na het beslaan ook altijd 2 of 3 dagen rust, om haar in staat te stellen zelf haar eigen manier van staan/lopen te zoeken op de nieuwe stand/ijzers. Dat deed ik trouwens altijd al voordat Image hoefbevangen raakte.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:36

janouk schreef:
Ik heb Image, nadat de HS en VA haar hersteld hebben verklaard, nog 2 maanden met rust gelaten en haar alleen haar eigen beweging laten zoeken in de wei/paddock. Toen zijn de osteopaat en fysiotherapeut geweest om alle botten, pezen, spieren, banden etc. los te maken na maandenlang op 3 benen te hebben gestaan. Toen nog 2 weken rust en toen pas zijn we heel rustig om de dag gaan opbouwen.

Op die manier heb ik het in principe ook gedaan ja, en ben ik het nogsteeds aan het doen :j Judy gaat echt met grote sprongen vooruit!!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:26