Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:33

Wat fijn Somebitch!! *\o/*

En Amfe ook! Heerlijk een beetje positief nieuws hier!

Ahh wat balen koetjeboe.. Misschien kan je even overleggen met de DA? Sterkte!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:58

@koetjeboe. Snap het helemaal maar idd met veel vocht word schade over t hoofd gezien. Miss paar dagen opt harde stappen om het vocht eruit te stappe.

@amfee hopelijk lukt het snel om buiten te stappen.

Ijzers is geen symptoom bestrijding hier. Paard stond 10 uur op stenen paddock met nog uur op straat stappen en even later kwam er ook draf bij. Ik kan er geen 11uur hoefschoenen omdoen. Bijkoment dat ze 2 jaar geleden der kootholte helemaal heeft open gehaald en daar nog wat littekens zitten en dat lijkt me niet echt lekker als daar de hele dag een rand opzit.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:54

ik heb nu een afspraak voor woensdag eerder kon niet. heb nu steunkousen aangedaan hoop dat het vocht wat minder word

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:45

Heeft jullie paard echt hele dikke benen gehad, kiki dr been is nu dik van de kogel tot de knie.
Voor mijn gevoel word het te dik voor een peesblessure, ik begin te denken dat ze het griffelbeentjes wel eens gebroken zou kunnen hebben

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:14

AmFe schreef:
Mijn paard staat nog 24 uur per dag buiten. Vind wel fijn als dat gewoon nog zonder ijzers kan. Kan datgene waardoor hij zo gevoelig is er ook nog makkelijker uitgroeien. Ijzer er onder is alleen maar symptoom bestrijding naar mijn idee. En zonder ijzers komt je ook makkelijker de winter door denk ik. Zie hem liever nog niet glijden op de gladde ondergrond.

Ik heb de hoef schoenen vandaag gekregen en hij liep er meteen geweldig op weg! Mooie lange passen weer, geen gepink of onregelmatigheid. Heerlijk! Zo kunnen we lekker wandelen samen.

Nu moet ik hem nog gaan leren dat ie alleen naar buiten durft. Hij kan erg in paniek raken als ie van het erf af moet. Lukt eigenlijk alleen in een groep. Maar buiten op de straat opbouwen en lekker samen het bos in zou zoveel fijner en beter zijn dan meteen in de bak. Dus dat wordt onze volgende uitdaging!

Succes allemaal!

Ook ik kan alleen maar bevestigen dat sinds mijn paardje 24/7 op een paddock paradise staat haar pees dun en rustig blijft ondanks de warmte (30 graden) en 3x per week een stap, draf en mini galopje op de Loonse en Drunense Duinen ...... had haar 100.000x liever dichter bij huis gehad maar ik krijg de indruk dat deze manier van huisvesting (ondersteund met natuurlijk bekappen) een betere is ..... daarbij komt dat je paard zelf ook nog eens een zo'n paardnatuurlijk leven geboden wordt en dat geeft mij naar haar toe wel een goed gevoel

Ik betrap mij er zelfs al op dat ik niet altijd direct aan haar pees voel als ik kom ......

Voorlopig wil ik tot volgend voorjaar kijken hoe het gaat (of blijft gaat), daarna ga ik aan de toekomst denken ......

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:14

ikke20 schreef:
@koetjeboe. Snap het helemaal maar idd met veel vocht word schade over t hoofd gezien. Miss paar dagen opt harde stappen om het vocht eruit te stappe.

Ijzers is geen symptoom bestrijding hier. Paard stond 10 uur op stenen paddock met nog uur op straat stappen en even later kwam er ook draf bij. Ik kan er geen 11uur hoefschoenen omdoen. Bijkoment dat ze 2 jaar geleden der kootholte helemaal heeft open gehaald en daar nog wat littekens zitten en dat lijkt me niet echt lekker als daar de hele dag een rand opzit.

In jouw geval zou ik zeker ijzers gebruiken! En als mijn paard weer normaal gereden wordt gaan er echt wel ijzers onder. Hij heeft ze normaal rondom.

Ik bedoelde meer dat wanneer ik er nu een ijzer onder laat slaan ik de hoef belemmer om op een natuurlijke manier het er uit te laten groeien zeg maar. Het voelt voor nu beter om zijn lichaam nog even met blote voeten de tijd te geven. Zeker nu hij nog dag en nacht buiten loopt.

Ik lees allemaal goede berichten. Hartstikke fijn allemaal! Laten we proberen dat vast te houden!!

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:09

AmFe schreef:
ikke20 schreef:

In jouw geval zou ik zeker ijzers gebruiken! En als mijn paard weer normaal gereden wordt gaan er echt wel ijzers onder. Hij heeft ze normaal rondom.

Ik bedoelde meer dat wanneer ik er nu een ijzer onder laat slaan ik de hoef belemmer om op een natuurlijke manier het er uit te laten groeien zeg maar. Het voelt voor nu beter om zijn lichaam nog even met blote voeten de tijd te geven. Zeker nu hij nog dag en nacht buiten loopt.

Ik lees allemaal goede berichten. Hartstikke fijn allemaal! Laten we proberen dat vast te houden!!

zomaar een vraagje waarom wil je er überhaupt ijzers onder gaan laten slaan als het nu goed gaat, je schrijft ook dat je de hoef belemmert zodra je er een ijzer onder slaat ?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:26

Hier helaas heel slecht nieuws gehad.. Naast de peesblessure heeft ze ook een beschadiging in het kraakbeen van het kogelgewricht. Ze gaat nu een half jaar de wei op om te kijken of de kogel tot rust komt en anders moet ik een keuze gaan maken.... ;(

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:39

Mette schreef:
Hier helaas heel slecht nieuws gehad.. Naast de peesblessure heeft ze ook een beschadiging in het kraakbeen van het kogelgewricht. Ze gaat nu een half jaar de wei op om te kijken of de kogel tot rust komt en anders moet ik een keuze gaan maken.... ;(

Oh dat is zeker geen fijn nieuws ;( , schrikken en hopelijk doet de wei haar kogel goed ..... sterkte

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:18

Dankjewel!! Ik had eigenlijk best goede hoop voor de laatste scan, dus dit kwam echt heel hard aan. Ze staat nu weer bij haar oude clubje maar is nog niet heel relaxed helaas. Ik hoop dat ze gewoon nog even moet wennen.

Wat fijn dat het bij jouw paard goed gaat seebensee!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:14

Wat ontzettend balen zeg!!
Wat hoop je te bereiken met de weiderust, aangezien kraakbeenschade in principe niet/nauwelijks zal herstellen?

Soms wil het wat helpen om een kijkoperatie te doen waarbij het gewricht wordt schoon gemaakt, de schade daadwerkelijk goed kan worden bekeken en alles glad gemaakt kan worden om verdere schade te voorkomen. Misschien is dat een optie?

Veel sterkte!!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:06

AmFe; dat is inderdaad genoemd door mijn dierenarts. Zij drong dat niet direct aan. We hopen nu op de wei dat de pees toch gaat helen en dat het gewricht wat meer stabiliseert. Dat zou het kunnen dat ze minder kreupel gaat lopen. Ik voel niet direct wat voor een kijkoperatie, ze staat al maanden op stal zonder resultaat, sterker nog ze loopt nu slechter dan dat ze 2 maanden geleden liep. Een operatie zou nog meer stalrust betekenen en zo'n spoeling geeft geen garantie.

Zelf heb ik het idee dat zij door de peesblessure meer last heeft van het gewricht, doordat het minder stabiel is. De blessure zit precies aan de aanhechting van de kogel (tussenpees). Maar dat is een gedachte van mij. Voor nu staat ze iig dolgelukkig op de wei. Ik overweeg nog een laserapparaat te huren bij magnacare. Ik hoor graag ervaringen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:32

Geen ervaring met een laserapparaat wel hele goede ervaringen met shockwave. :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:11

Shockwave is mij inderdaad ook als optie gegeven. Nadeel is dat ik dan naar de kliniek moet en die zit helaas niet om de hoek. Maar ik hou het in mijn achterhoofd! :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:11

Mijn paard zou dinsdag op de kliniek geholpen worden aan een ontstoken kieswortel. Ze waren nog niet eens met de kies begonnen, en toen is hij compleet door alle sedatie en verdoving heen compleet geflipt in de opvoel box. Heeft overal enorm tegenaan geschopt met z'n achterbenen. Tegen die box, tegen de muren.
Hele achterbenen onder de snij- en schaafwonden. Allemaal bloed. Verschrikkelijk.

Vandaag hebben we de pezen gescand en de pees van de blessure die hij had is godzijdank goed. Zo mooi dat we weer zouden mogen opbouwen.
Maar z'n andere achterbeen is echter zeer dik. Heel veel vocht. Hopelijk puur een reactie op de wonden. Zitten een paar nare op dat been. En hopelijk niet alsnog verder letsel van binnen. Bv gebroken griffelbeen oid?! Pas over tien dagen kunnen ze kleine breuken op de foto's echt goed zien, dus dat wordt nog even afwachten..

Denk je er bijna te zijn, wil je hem van een rotte kies af helpen, krijg je dit..
Wat een nachtmerrie!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:53

He gadsie amfe. Dat zijn vreselijke dinge hopelijk valt de schade mee.
Is het nog wel gelukt met de kies?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:28

ikke20 schreef:
He gadsie amfe. Dat zijn vreselijke dinge hopelijk valt de schade mee.
Is het nog wel gelukt met de kies?

Nee helaas, ze hadden nog geen kies aangeraakt. Vrijdag gaan we dat nogmaals proberen. Maar nu niet in een opvoelbox en ik ga er zelf bij zijn etc..

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:57

Nou vanmorgen wilde ik ponylief gaan opzadelen, toen ik zag dat hij een dik voorbeen had. Niet warm (of heel heel minimaal) , wel dik van zijn elleboog? tot kogel, vocht. Loopt niet kreupel of onregelmatig. Na het stappen gekoeld maar het was niet geslonken. Zou het een peesblessure kunnen zijn?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 01:00

Na uren wrikken en doen is de kies er uit bij mijn paard. Het was echt de opvoelbox waardoor hij zo in paniek is geraakt. De benen worden langzaam iets dunner. De medicatie doet zijn werk.
De pezen lijken allemaal goed. De pees waarvoor hij 24 uur per dag op de wei stond geneest zeer goed!! Dus dat is heel fijn nieuws.
We kunnen pas over een dag of zes foto's maken om uit te sluiten of er niet ergens een breuk zit. Maar zo van de buitenkant lijkt het vooral een reactie op de wonden te zijn. Hopelijk hebben we snel meer duidelijkheid en kan mijn lieve vriend dan snel naar huis en de wei weer op!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 01:01

anoniempje1 schreef:
Nou vanmorgen wilde ik ponylief gaan opzadelen, toen ik zag dat hij een dik voorbeen had. Niet warm (of heel heel minimaal) , wel dik van zijn elleboog? tot kogel, vocht. Loopt niet kreupel of onregelmatig. Na het stappen gekoeld maar het was niet geslonken. Zou het een peesblessure kunnen zijn?

Dat kan uiteraard heel goed. Maar het kunnen ook andere onschuldige dingen zijn. Pas na een dag of tien kun je betrouwbaar scannen geloof ik. Bij zoveel zwelling zou ik zeker wel een dierenarts bellen. Sterkte!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:40

Phoe dat is schrikken amfe! Hopelijk valt alles mee, fijn dat de zwelling iig al afneemt!

Anoniempje 1 ik begrijp niet goed waar je exact bedoelt maar een dik been is nooit goed, ik zou sowieso een dierenarts laten komen voor vochtafdrijvers en dan na een week kan je eventueel de benen scannen in overleg met je dierenarts :)

Zo pfoe he, hier net gereden ik dacht laten we eens een ander rondje doen.. Nou paard schrok van opvliegende fazanten ok prima enkel even een gek opzij sprongetje. Daarna vlogen er weer fazanten weg en hij was nog niet helemaal ontspannen van de actie daarvoor.. Jemig nu weet ik weer hoe hoog hij kan bokken, ik lag er echt bijna naast :oo toen ben ik de held op sokken maar teruggegaan naar de oude route en heb ik daar de opbouwtraining afgemaakt.. Bleg ik haat die hoge bokken.. Opzij springen ok geen probleem maar bokken en dan zeker zo hoog als hij dat kan vind ik echt not done..

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:32

Mag ik mij ook melden! Mijn paard heeft een peesblessure aan de oppervlakkige buigpees... Dierenarts zegt zeker een jaar revalideren. Maar volgens de DA, moet ik kiezen wat ik met dit paard wil gaan doen, echt fanatiek rijden gaat niks meer worden...

3 weken geleden de scan gemaakt, vandaag de dag nog steeds erg warm en iets dik.. Iemand nog tips? Ze staat momenteel 3 kwart van de dag buiten in een mega weiland met 15 andere paarden.. Stalrust in haar eentje vind ik niks en een klein stukje land kost mij €50 extra per maand...

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:44

Dag en nacht naar buiten! Worden ze mooi rustig. Bewegen mooi gelijkmatig. Kan de natuur zijn werk doen en wordt naar mijn idee het weefsel sterker van dan de hele dag binnen staan.

Is de pees zo ver door dat de dierenarts dit zegt? Wat doe je er normaal mee?
Dierenartsen zijn wel heel verschillend in hun mening/uitspraken hierover heb ik gemerkt. Zou anders nog eens een second opinion vragen.

Mijn paard staat vijf maanden dag en nacht op de wei met een tussenpees blessure achter. Slechte plek, slechte prognose. Zeker volgens een bepaalde dierenarts. Volgens hem kwam dit nooit meer goed. Zou het nooit meer uit zichzelf dunner worden etc. De kliniek hier echter benadert het helemaaal niet zo negatief. Stamcellen gespoten, de wei op, binnen een paar weken was de zwelling weg en nooit meer terug gekomen, en het is nu al zo mooi genezen dat ik weer zou mogen opbouwen met rijden! Ga ik nog niet doen want ik gun hem nog wat meer rust. Ook omdat er een week geleden nog een kies getrokken is. Maar als ik naar de eerste arts had geluisterd had ik hem moeten opgeven.
Verdiep je er zelf goed in en vraag eventueel nog een andere arts om advies!
Sterkte ermee!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:53

Oh heel fijn om zo'n bericht te lezen, had de hoop op het rijden al opgegeven. Ik deed eigenlijk redelijk veel met haar. Zo'n 4 a 5 keer per week rijden. Veel afwisseling, buitenritten, dressuur, springen, crossen, noem het maar op. Maar ze was voor deze prognose al bijna zeker een halfjaar kreupel...

De DA zegt dat met opbouwen het andere been belast wordt dus een grote kans dat het andere been een blessure oploopt. Ze is overigens niet heel oud (12), dus zou erg sonde zijn om er een gezelschapspaard van te maken.. Er waren goed veel zwarte plekken te vinden op de scan..

Eerste maanden op een klein stukje en na enkele maanden stappen opbouwen op de weg, adviseert mijn DA. Ik denk dat koelen ook nog veel effect heeft op deze ontsteking. Ik heb net een koelelement aangeschaft wat je om het been kan vastmaken.. Helaas kan ik niet dagelijks 3 keer koelen, ik kan ook niet elke dag komen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:52

Shauniraquel schreef:
Oh heel fijn om zo'n bericht te lezen, had de hoop op het rijden al opgegeven. Ik deed eigenlijk redelijk veel met haar. Zo'n 4 a 5 keer per week rijden. Veel afwisseling, buitenritten, dressuur, springen, crossen, noem het maar op. Maar ze was voor deze prognose al bijna zeker een halfjaar kreupel...

De DA zegt dat met opbouwen het andere been belast wordt dus een grote kans dat het andere been een blessure oploopt. Ze is overigens niet heel oud (12), dus zou erg sonde zijn om er een gezelschapspaard van te maken.. Er waren goed veel zwarte plekken te vinden op de scan..

Eerste maanden op een klein stukje en na enkele maanden stappen opbouwen op de weg, adviseert mijn DA. Ik denk dat koelen ook nog veel effect heeft op deze ontsteking. Ik heb net een koelelement aangeschaft wat je om het been kan vastmaken.. Helaas kan ik niet dagelijks 3 keer koelen, ik kan ook niet elke dag komen.

Als je niet veel kunt koelen en niet elke dag kunt lopen, dan zou ik echt overwegen (of overleggen) haar dag en nacht naar buiten te doen. Dan loopt ze zelf en doet de natuurlijk zn werk. Toen mijn paard na vijf weken boxrust eenmaal op de wei stond heb ik echt drie maanden niets met hem gedaan. Behalve elke avond even knuffelen en wat lekkers brengen. Ontzettend wennen voor mij, want wij waren ook al even aan het klooien en ik was altijd voor en na het werk op stal te vinden en er onwijs druk mee. Dus dan moet je echt gaan los laten. Maar voor ons en hem werkte het super en ik zou het absoluut weer doen!

Ik weet natuurlijk niet hoe de pees er uit ziet. Maar ja met opbouwen worden de andere benen ook belast en dat is een risico. Maar dat is toch met elke blessure het geval? Ik weet natuurlijk niet of je nog kunt springen en crossen en of je dat nog moet willen, maar ik zou je paard zeker nog de kans geven als je er gek mee bent. De artsen hebben lang niet altijd gelijk! Het opbouwen doe ik ook veel rustiger dan dat de arts adviseert. Ik overleg wel, maar ik doe er liever wat langer over en heb geen haast.

Ben benieuwd wat je gaat doen. Veel sterkte!
Kom je trouwens bij een goede kliniek?