[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:03

setteke schreef:
LC, wat een pech voor Roos. Gelukkig hebben ze in Wolvega superspul voor wondverzorging.

Ik hoop het maar, het ziet er namenlijk niet zo mooi uit nu.
het been zelf is gelukkig niet echt heel dik geworden maar het er zit wel vocht vanaf de sprong tot net boven de kogel.
De wond zit halverwege precies in het midden achterop de pees.
het wildvlees is al een goeie cm boven huidoppervlak dus deze wond is niet van gister. :(
Ben wel blij dat ze net de tetanus/influenza prik heeft gehad voor ze weg ging, ze oogt gelukkig niet ziek ofzo
Ze staat wegens plaatsgebrek nu weer bij d'r moeder in de stal, ben benieuwd of ze mams weer opmelkt, tot nu toe heeft ze nog geen belangstelling

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:48

mysa schreef:
Ik zei al tegen Tug, ik stap maar over op cavia's ofzo, waarop Tug even een trits caviakwalen opnoemde, toen was dat idee ook weer van de baan...........

Ik zat zelf aan goudvissen te denken... :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:50

Ik stem voor hobbelpaarden. Op wat houtwormklachten na, moet dat toch redelijk PLOS vrij te houden zijn. :j

LC, succes in de kliniek vandaag, ik hoop dat ze de wond mooi kunnen verzorgen. Arme Roos :(:)

Nado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:58

LC, succes met Roos vandaag, het arme ding, ik hoop dat ze haar wond goed kunnen verzorgen.

Ja, Esther, klopt, jij had zoiets gezegd, maar er kwamen ook zoveel dingen tegelijk op me af dat ik niet alles heb kunnen verwerken. En de DA hier was zo stellig, dat je die in eerste instantie ook gewoon geloofd. Pas toen hij na een poosje op die medicijnen en zo depressief werd en zeer weinig verbetering toonde, ga je eens goed nadenken over hoe en wat. En dan lees je van alles over de medicatie en andere medicatie en dan gaan de belletjes pas rinkelen. Ik kan je niet vertellen hoe blij ik was toen hij gisteren zo liep te stuiteren en die bok gaf, toen was het eindelijk Nado weer. Ik heb voor het eerst in maanden weer hoop dat het goed zou kunnen komen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:43

@LC, succes vandaag, wil je ook even attent maken op Equiade uit mijn onderschrift; super tegen wildvleesvorming!

@geerke, wat een bulten!! Scherpe blik van LC, +:)+ , toppertje! Ken deze gel niet, grijp dan meestal naar traumeelgel. Hoe werkt dit? Help het bij de opruiming van het haematoom?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:52

@nado, goed nieuws, heerlijk die verbetering! Metamorfose lijkt het wel! Wat betreft de voeding, de reden voor rijker hooi, is dat zoals LC eerder vroeg vanwege de eiwitten? Heeft hij dat nog specifiek gezegd? Dat is nodi voor de spieropbouw, maar hoeft niet perse uit hooi te komen, dus vandaar de vraag?

@Liene, goed nieuws maar voorlopig op rust houden zou ik denken, je paard heeft nu weliswaar goede ondersteuning van de hoef, maar van binnen kost de genezing tijd en is het kwetsbaar. Stekte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:53

Sterkte voor Pablo's 'bult' en Roos d'r 'bloemkool'. We worden hier steeds cryptischer, voor buitenstaanders geen touw aan vast te knopen................

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:37

Paars, ik hou hem inderdaad binnen nu, hij wilt ook niet echt perse naar buiten gaan. Hij heeft idd nu een tegendruk zonder dat het pijn doet, hij staat al een heel stuk beter ondertussen.

LC, dan blijf ik er wel even af :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:15

paars schreef:
@geerke, wat een bulten!! Scherpe blik van LC, +:)+ , toppertje! Ken deze gel niet, grijp dan meestal naar traumeelgel. Hoe werkt dit? Help het bij de opruiming van het haematoom?

Volgens de advertentie bevat het heparine: anti stollingsmiddel, gebruikt bij mensen met trombose of longembolie

http://www.dochorse.nl/EQUITOP/BOEHRING ... detail(910).aspx

Andere vorm van PLOS hier;
mijn vader is op zee, in de buurt van Hong Kong. Ik kan geen contact krijgen, dus ik weet niet in hoeverre hij gevaar loopt/heeft gelopen voor de tsunami. Ook geen idee hoe zo'n tsunami zich op zee gedraagt. VOlgens mij ligt Hong Kong redelijk in de luwte van Japan, volgens de kaart.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:28

Net sms van mijn vader: ze zijn veilig op zee en varen richting Vietnam. Geen last gehad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:41

Gut, gelukkig zeg, wat een opluchting. Wat doet ie daar op zee? Dat is trouwens geen PLOS maar PSFS. (paranoid seafaring father syndrome)

(hoefsmeden net geweest, kunnen geen zweer ofzo ontdekken, alleen is de rechterhoef warmer dan de linker, geen reactie op de tang)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:45

Jeetje Janouk wat een geluk dat hij niet dichterbij Japan was.. ik kreeg vanmorgen al een mail uit Tokyo, toen was het nét aan de gang.. wat een verschrikking..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:35

Even gauw tussendoor (vanaf mijn werk) :o

Bedankt voor jullie lieve berichten.
Roos is vanmorgen naar de kliniek geweest en de wond is schoongesneden, het been zit nu in drukverband en ze krijgt een paar dagen AB.
maandag moet ze terugkomen om te kijken hoe het ervoor staat en voor verbandwisseling.
Marco dacht niet dat er pezen beschadigd waren.

Over Compagel:

Compagel

Te gebruiken voor de behandeling van diverse spier- en gewrichtsaandoeningen bij paarden. Het bevat met 50.000 I.E. per 100 g, een perfecte concentratie heparine voor een behandeling met een diepe en krachtige werking. Met behulp van de hydrogel-formule trekt de gel snel in de huid. Daardoor komen de werkzame stoffen in het beschadigde weefsel terecht en kan dit herstellen.

Compagel vermindert de zwelling en is ontstekingsremmend. Bovendien werkt het verkoelend en pijnverlichtend. Het kan als ondersteuning dienen bij de behandeling van inflammatoire aandoeningen of als mono therapie voor minder zware gevallen.

Compagel is bedoeld voor alle paarden die wel eens last hebben van kneuzingen, verrekkingen, peesontstekingen, verstuikingen etc.

Bewaarcondities
niet boven 25°C. Buiten bereik van kinderen houden.

Houdbaarheid
zie verpakking. Na eerste opening van de tube 3 maanden. Gooi na deze periode het resterende product weg.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:39

@ Haflingertje, wat fijn dat King weer opgeknapt is en het allemaal meevalt :)
@ janouk, dat was even schrikken! Fijn dat je weer contact hebt gehad en alles goed is :)
@ lolclub, balen van Roos! Hopen dat er inderdaad geen pezen beschadigd zijn :)

Vanaf mijn kant even een sorry! Ben deze week enorm druk geweest met opleiding, werk en alles dat ik er niet aan toe gekomen ben. Zal van het weekend de foto's uploaden en plaatsen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:39

Y loopt gelukkig weer normaal ! :)
Ik denk dat het de ondergrond was die nog bevroren was, waardoor ze leek flapperig de stappen en draven, en het was de eerste keer dat ik haar zo vroeg buiten liet (normaal gaan ze pas rond de middag buiten, maar ik had een vrije dag en t was goed weer dus had ik ze van 's morgens al buiten gelaten...)
En daarbij groeien haar hoeven nu razendsnel en staat ze weeral met lange tenen..., wat haar gangen nu niet bepaald eleganter maakt...
Geen nieuwe aanval bij paardje dus, maar wel PLOS bij eigenaar...

@ janouk, gelukkig is je pa ok ! (Moet een vreselijk gevoel geweest zijn zo op een teken van leven moeten wachten...)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:02

LC gelukkig dat het goed lijkt met je paard!

Nado; ik ben toevallig ook net naar de kliniek geweest met mijn pony. Hij is ook cushing-verdacht, al 2 keer getest maar 2 keer negatief (1 keer met de urine test en 1 keer met de acth-stimulatietest waarbij acth niet gemeten is overigens).
Deze tests zijn niet 100% waterdicht maar volgens mijn veearts is er sinds kort in nederland een nieuwe test goedgekeurd, namelijk basaal acth. Deze test, gecombineerd met de acth-stimulatietest is volgens haar nu de meest betrouwbare cushingtest die er is.
Misschien is het een optie -als je nu toch gaat stoppen met de bromocriptine- om even te wachten tot het allemaal uit zijn (? of is het een meisje) lijf verdwenen is, en dan nogmaals te laten testen.
Als er geen overduidelijke cushing-symtomen aanwezig zijn zoals de krullende vacht is verbetering ook minder goed zichtbaar, bij ons is dat nu ook het geval.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:46

mysa schreef:
Sterkte voor Pablo's 'bult' en Roos d'r 'bloemkool'. We worden hier steeds cryptischer, voor buitenstaanders geen touw aan vast te knopen................

Iedere keer als ik deze zin lees schiet ik in de lach :D

@Janouk
Gelukkig dat je pa wat van zich heeft laten horen en fijn dat hij veilig is :(:)

@Paars
Dank voor de tip naar de Equiade, ik zal maandag overleggen met de DA hoe het verder te behandelen als het verband er straks af is.

Roos accepteert het verband goed en ze blijft er gelukkig rustig onder.
ze heeft de nodige spuiten gehad tegen infectie en tetanus dus we hopen maar het beste nu

En voor de nieuwe topicgenoten die misschien denken: wie is Roos ?
Roos is het babyzusje van Hittie en 8 maanden oud nu ;)

@Yoika
Gelukkig lijkt het mee te vallen met je pony,
maar ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent !
Het lijkt me wel een teken dat de voeten nog gevoelig zijn, heeft Yoika nog zooltjes tussen de ijzers ?

@Liene
Gelukkig dat je paard alweer beter steunt op zijn voet,
Hebben ze wel hetzelfde ijzer met de ingelaste balk er weer onder gezet ?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:51

Ja, hetzelfde ijzer is er terug onder. Maar de siliconen aan de achterkant dan niet meer.

Hier gaat het niet zo goed, unesco heeft een terugval, weer pulsatie maar de hoeven zelf zijn niet zo warm. Ik geef hem even terug een hoge dosis equipalazone (op aanraden DA). Hij staat weer in die typische ontlastende stand en beweegt liever niet. Met die nieuwe ijzers zag ik niet echt super veel verbetering, de eerste dagen wel maar nu is het eigenlijk slechter. Ik ga even morgen afwachten, kijken of hij goed reageert op die hoge dosis. DA zegt dat hij tijd nodig heeft, maar aangezien het nu slechter gaat bel ik misschien morgen weer even..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:16

LC, gelukkig bij Roos geen pezen geraakt! Grappig dat ze weer bij haar moeder instaat, ben beniuwd of ze toch niet weer een keer wat probeert te drinken ;) .

Liene, wat vervelend dat Unesco een terugval heeft, hopelijk gaat het morgen weer wat beter.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:23

Goedemorgen...

Ik als trouwe meelezer van dit topic zal me ook eens melden hier, ontzettend leerzaam om alle info en ervaringen te lezen! +:)+

Eigenlijk meld ik me omdat ik wat vragen wil maar zal me even, proberen in het kort, wat voorstellen zodat jullie een idee hebben over de situatie met mijn paard...wel zo netjes denk ik..

Ik een Quarterhorse van bijna 7 jaar nu en die werd op z'n 4de ineens HB na een bezoek van de smid in de maand mei, op de kliniek gestaan toen en verder behandeld en weer langzaam het rijden opgebouwd thuis en hij kwam er goed af, geen kanteling geen verbrede witte lijn, ogenschijnlijk niks aan over gehouden. Hij bleef wel gevoelig op het harde dus na lang proberen dit te verbeteren op ijzers gezet en hij loopt er veel beter mee.
Vorig jaar weer in mei warme hoeven en pulsatie en weer na een bezoek aan de smid, niet kreupel maar kort, behandeld als HB en vrij snel weer klaar.

Nu afgelopen winter heeft hij een dip gehad, lusteloos en traag, rust gegeven en wel elke dag weidegang als het weer het toe liet met alleen ruwvoer. Bloed laten checken, geen tekorten niks om me zorgen over te maken...
Januari weer langzaam het werk opgepakt, overgeschakeld op ander krachtvoer waar hij het veel beter op leek te doen, meer energie weer en hij was weer vrolijk.

Nu heb ik al 3 weken het idee dat hij niet lekker loopt, slap is in zijn lijf en snel moe. Met rijden veel spanning. Ik vertrouwde het niet en ben weer gestopt met krachtvoer geven. Chiro/osteo gebeld voor een check-up.
Deze concludeerde dat het in z'n hoeven moet zitten, pijn dus :\ Ik twijfelde al omdat ik ze wat warmer vond af en toe maar je hoopt altijd dat je het toch mis hebt...
Donderdag heb ik een afspraak bij http://www.equiscio.nl om hem helemaal na te laten kijken, iemand ervaring hier met Amber Koppen toevallig?

Nu had ik voor de osteo kwam hem al geminderd in krachtvoer en opkikker van Naf besteld, leek me wel een goed product voor hem met het idee dat hij nog steeds een dipje had.
Maar nu hij blijkbaar toch weer last heeft van zijn voeten weet ik het niet zo zeker of het handig is hem dat nu te geven?
Iemand hier die weet of dit redelijk veilig gegeven kan worden aan paarden met een HB geschiedenis?
Ik heb op het moment weer dat alles me duizelt namelijk, m'n hoofd loopt over en overal aan ga twijfelen,het liefst zou ik hem helemaal niets te eten geven tot donderdag maar ja, dat kan natuurlijk ook niet :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:06

Misspk@Wat vervelend dat je paard een terugval heeft!Persoonlijk vindt ik krachtvoer en ex hoefbevangenheid een 'enge' combi,het stikt meestal van teveel zetmeel.(dus suikers)

Lolclub@Wat leuk een baby weer thuis <3(krijg in ene moedergevoelens op mijn 46 ste :o ) Al zijn de redenen wat minder |(
Als de ontsteking weg is door de ab is de kans op wildvlees veel kleiner,het druk verband is goed....en niet teveel bewegen.
Zeg dat maar tegen een 8 maanden oude baby ;)

Liene@Wat rot!Dat klinkt toch niet goed,een flinke dosis buut en nog niet goed staan |(
Ik zal duimen voor je!

Janouk@Gelkkig maar dat je pa wat van zich heeft laten horen!Wat een drama daar....ik kijk steeds met verbazing naar de kracht van dat water!

Hier gaat het redelijk....ik klaag niet.
Ik smeer de bult 3x daags in,nu met handschoentjes :o
Het is vrij wisselend,gisteren liep hij redelijk....stapte met het zere poot gewoon in de afdruk van de voorhoef,en tilt hem ook gewoon op.
Hij ontlast hem nog erg veel,staat er soms wel op maar vaker staat hij er niet op.Maar hij leunt er wel op.
Hoevenkrabben gaat ook goed.En vanuit de stal s'ochtends loopt hij 'goed'.

Ik hoop toch dat hij hem wat meer gaat belasten,straks heb ik een vreselijk scheef paard.
En het is natuurlijk ook niet goed voor de rest van het lijf.
Hoe het nu gekomen is weet ik niet.
Ik vermoed een en/en verhaal.Zaterdagnacht gedraai in zijn stal,volgende dag de berg afscheuren met een rotgang vanwege een paard met ruiter beneden.
En s'avonds heeft hij ook nog debiel gedaan in de wei van Geerke.Dat stukje heb ik bij toeval gefilmd.
Hij rolt een aantal keren staat dan op en spurt redelijk vanuit stilstand weg in de galop :( Tja...met al stijve spieren...
En het been waar hij mee opstond was linksachter.Daarna staat hij stil en je ziet hem meteen linksachter ontlasten.
Dus misschien dat dat de trigger was?

En ik krijg dat filmpje niet op joep toep want het is een mov bestand en daar houden ze niet van movven :D
Fijn z'on fototoestel....dat zich ook nog easy-share noemt.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:17

Geerke dat vind ik natuurlijk ook eng! :j Ik heb een tijd Healthy herbs gegeven en dat stikt niet van de zetmeel hoor ;) Jammer genoeg at hij het niet graag en kreeg er te weinig energie van dus tja dan probeer je toch weer wat anders.
Mijn paard moet wel best hard werken onder het zadel, ik merk gewoon dat hij op alleen ruwvoer het werk niet vol houd, vaak genoeg geprobeerd maar helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:26

@missPK: heb je al eens met olie geprobeerd om zijn 'kracht'behoefte daar uit te halen.
Verder heb ik nu ook goede ervaring met Safe & Sound en Formula4Feet (S&S en F4F).
Verder voor HB/SB-gevoelige paarden; grof hooi (graszaadhooi) en héél voorzichtig* met weidegang op 'gevaarlijke' dagen. *imo liefst helemaal niet eigenlijk.
Verder is dagelijks bewegen toch een must. Minimaal 30 minuten stevig wandelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:25

MissPK schreef:
Mijn paard moet wel best hard werken onder het zadel, ik merk gewoon dat hij op alleen ruwvoer het werk niet vol houd, vaak genoeg geprobeerd maar helaas...

Als ik het zo lees heeft je paard op en af last van zijn voeten. Of liever gezegd:merk je het aan hem. Paarden zijn goed in het werken voor de baas. Ontzien zich niet altijd. Het kan zijn, herhaal, kan zijn, dat je paard het niet volhoudt wegens zijn voeten, en niet zozeer omdat hij te weinig krachtvoer krijgt. Welke soort van hh voer je en hoeveel? En welk ruwvoer en hoeveel?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:33

@geerke, het zijn 2 flinke bulten, ws. gevuld met bloed. Dat kost tijd. Je ziet nu de bult aan de buitenkant en kan het van buitenaf besmeren, maar het grootste deel van de pockets kan je niet bij. Stel je een klont bloed met vocht voor ter grootte van een pakje boter (hè bah..). Zijn ze hard of zacht? Als ze zacht zijn, vervloeit, dan zou je da de druk eraf kunnen halen middels een punctie.