Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:22

zo uit de campo
natuurlijke stand PRE voet
Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:22

Lastig te zien maar iik zie geen overdreven hakken

ik heb het persoonlijk over dit soort hakken:
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:26

hihi, die moet gewoon nodig naar de smid
met de stand is niets mis....goede rand eraf en is weer prima.
takken zijn mooi lang van het ijzer.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:35

Het is wel hoe veel mensen denken dat een Iberisch paard op zijn/haar voeten moet staan! lekkere kokertjes op hoge hakken ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:38

De voeten van het paard van Cloris zijn mooi ... Zelf gezien .
De beslagen hoeven doen pijn aan mijn eigen voeten . Samen geknepen , veel en veel te hoog op de hielen . Een hele stijlen voet krijg je zo ... Jammer
Als je een iberisch paard zo heel stijl laat staan , blijft ie mooi krabbelen van voor .
Zoals een iberiër meestal doet , zorg je dat hij lagere verzenen heeft wordt hij groter en ruimer in de beweging al vanuit de schouder ....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:49

russel schreef:
Ik zelf denk broodwinning voor de smid, want na 6 a 7 weken zijn de tenen te lang en moet hij wel bekapt worden......Sterker nog als ze dan ook nog pp ijzers staan , moet hij helemaal gedaan worden....met verzenen groeit een hoef omhoog en kan hij makkelijk 12 tot 14 weken staan, overigens als een smid echt goed werk levert kunnen ijzers ook 12 weken liggen, soms zelfs langer....

Wow wat een complot theorie :D
Daar geloof ik niet in hoor. Ligt eraan hoe(veel) het paard zijn voeten wel of niet afslijt.
Het verschilt per paard (beenstand, scheef of recht? Onderstandig?) en per hoef (groeien de verzenen en steunsels rechtop of plat?).
Ik heb paarden in mijn bestand die elke 6 weken bekapt worden, maar er zijn er ook waar ik maar drie keer per jaar kom.

russel schreef:
Vandaar mijn vraag, de motivatie van het wegkappen van verzenen en dan zo dat de magische 45 graden er nog steeds is..... :Y)

De magische 45 graden is naar mijn weten van Strasser; traditioneel staat het wel in hele oude boeken maar dit is al heel lang niet meer zo.

Zinzi_jewel schreef:
Zoals een iberiër meestal doet , zorg je dat hij lagere verzenen heeft wordt hij groter en ruimer in de beweging al vanuit de schouder ....

...Of hij loopt niet meer. Ik ben wel van mening dat deze paarden eerder wat steiler staan dan platter. Maar ja, ook hier zijn natuurlijk (!) uitzonderingen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:57

SpikyBlue schreef:
...Of hij loopt niet meer. Ik ben wel van mening dat deze paarden eerder wat steiler staan dan platter. Maar ja, ook hier zijn natuurlijk (!) uitzonderingen.

Maar dan verander je de stand zo drastisch dat het fout gaat, als je gewoon de voet keurig aanhoudt zie je vanzelf dat ze geen platvoeten hebben en iets steiler staan, daarvoor hoef je niet enorme hakken te laten groeien waardoor je bovenstaande hoeven krijgt. dit is wel wat gebeurt omdat er gezegd wordt dat een Iberisch paard hogere hakken moet hebben want het is geen uitzondering.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:01

Eens.
Dus gewoon netjes de voetas aanhouden en niet plat zetten omdat je een 'natuurlijke hoef' wil imiteren. Om wat steiler te staan heeft een paard ook helemaal geen megahoge verzenen nodig... (zoals de foto die je postte van het te lange kokervoetje).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:19

Altijd leuke discussie om hier te volgen, ben benieuwd wat jullie van deze voetjes vinden.

Voervoeten:
Afbeelding
LV:
Afbeelding
RV:
Afbeelding

Achtervoeten:
Afbeelding
LA:
Afbeelding
RA:
Afbeelding

Paardenbenen:
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:27

Zinzi_jewel schreef:
De beslagen hoeven doen pijn aan mijn eigen voeten . Samen geknepen , veel en veel te hoog op de hielen . Een hele stijlen voet krijg je zo ... Jammer
Als je een iberisch paard zo heel stijl laat staan , blijft ie mooi krabbelen van voor .

kheb liever een paard die beweegt vanuit de achterhand, dan vanuit de schouder :D
het gaat om de beenstanden en hoeken van de gewrichten
een pre heeft nu eenmaal een veel schuinere schouder, daar hoort een wat steilere voet bij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:30

SpikyBlue schreef:

idd...of hij loopt niet meer :(:)
of krijgt rug of been problemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:32

cloris schreef:
SpikyBlue schreef:

Maar dan verander je de stand zo drastisch dat het fout gaat, als je gewoon de voet keurig aanhoudt zie je vanzelf dat ze geen platvoeten hebben en iets steiler staan, daarvoor hoef je niet enorme hakken te laten groeien waardoor je bovenstaande hoeven krijgt. dit is wel wat gebeurt omdat er gezegd wordt dat een Iberisch paard hogere hakken moet hebben want het is geen uitzondering.

Precies , de juiste balans zoeken en dat is niet perse kosten wat kost de verzenen naar de grond .. Maar zeker nie op hoge hakken laten staan ...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:35

cloris schreef:

[ Afbeelding ]

welke smid, kan hier even 2 cm van de hoef recht bij fotoshoppen? 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:37

Ik wil niet dat mijn paarden ruimer gaan bewegen dan hun lijf gebouwd is.
Dat creeer je idd wel, als je de verzenen eraf haalt, alleen zet het paard zijn voorbeen minder onder en krijgt geheid schouder en rug problemen. (niet bewegen in balans)
ik wil een pre die in zijn kunnen kan verruimen
ik wil geen race/ren paard maken van een barokke paard
dan had ik een ander ras moeten nemen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:24

nombrado schreef:
Dat creeer je idd wel, als je de verzenen eraf haalt, alleen zet het paard zijn voorbeen minder onder en krijgt geheid schouder en rug problemen. (niet bewegen in balans)

Het paard zal verruimen omdat hij dat dan kan , niet omdat hij dat moet ...
Dit verkrijg je door juist te bekappen , dat bekappen is in NL anders als in Spanje omdat inzichten anders zijn maar vooral leven onze paarden op een heel andere bodem ...
Verder heb jij hier je vaststaande mening over , dat is inmiddels duidelijk .;-)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:29

De meeste PRE's hebben inderdaad een wat steile schouder en een wat steilere voetas.
Hierdoor hebben ze inderdaad wat minder schoudervrijheid dan bijv. een KWPN-er met een wekere schouder. Maar dit hoeft ook weer niet te betekenen dat het paard moet gaan krabbelen omdat hij nu eenmaal zo gebouwd is. Heeft met in balans bekappen en de juiste training en soepelheid van de spieren te maken.
Goed dat een paard van achteruit gereden wordt, maar zonder goed bewegende voorhand erbij heb je ook niks :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:18

SpikyBlue schreef:
De meeste PRE's hebben inderdaad een wat steile schouder en een wat steilere voetas.
Hierdoor hebben ze inderdaad wat minder schoudervrijheid dan bijv. een KWPN-er met een wekere schouder. Maar dit hoeft ook weer niet te betekenen dat het paard moet gaan krabbelen omdat hij nu eenmaal zo gebouwd is. Heeft met in balans bekappen en de juiste training en soepelheid van de spieren te maken.
Goed dat een paard van achteruit gereden wordt, maar zonder goed bewegende voorhand erbij heb je ook niks :P

klopt, dus naast de goede voetstand in balans...vanachteruit rijden, waardoor er vanuit de schouder een vrij en los gevoel geeft. En dit wordt wel onmogelijk zonder een voet in balans....of gevoelig.
ik zag vanmiddag langs de weg nog een kwpn er , zonder ijzers...lekker stappen, paard was gevoelig op de voeten, dat kon je zien tijdens het bewegen...voorzichtig neerzetten en niet te hoog optillen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:39

Prachtige voetjes zeg Quir :)

Buhh, woekerende steunsels hierzo... paard kan een tijdje niet over 't harde dus de boel dan maar handmatig bijhouden. Z'n zolen zitten ook al weer vol rommel ^)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:46

nombrado schreef:
cloris schreef:

[ Afbeelding ]

welke smid, kan hier even 2 cm van de hoef recht bij fotoshoppen? 8-)

of je zoekt een goede foto?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:52

nombrado schreef:

Het gaat niet om de verzenen weghalen, het gaat om het fabel dat een Iberisch paard op hoge hakken hoort te lopen, als je mijn post gewoon had gelezen had je ook gezien dat ik schreef dat wanneer je gewoon een goede voetstand hebt, ze al iets steiler staan;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:16

Koper schreef:
Prachtige voetjes zeg Quir :)

Buhh, woekerende steunsels hierzo... paard kan een tijdje niet over 't harde dus de boel dan maar handmatig bijhouden. Z'n zolen zitten ook al weer vol rommel ^)

Dankjewel, ben er ook heel blij mee. Paard komt van de ijzers af en liep enorm slecht zonder, nu weer 100% vlekkeloos op welke ondergrond dan ook.

Laatste keer bekappen is ongeveer een jaar/anderhalf jaar geleden. Verder hooguit de hoefwand rond geveild. Nu mag er overigens wel een randje van de hoefwand af, maar niet enorm hard nodig. :)

Kan je geen stuk verharde? Of is het maar tijdelijk?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:30

nombrado schreef:
Zinzi_jewel schreef:

kheb liever een paard die beweegt vanuit de achterhand, dan vanuit de schouder :D
het gaat om de beenstanden en hoeken van de gewrichten
een pre heeft nu eenmaal een veel schuinere schouder, daar hoort een wat steilere voet bij.

Je pb, de al dat beweging liever vanuit achter komt . Dat wil ik ook . Maar er worden foto, s geplaatst van voorvoeten en dan ga ik op voorvoeten in ...
Pre staan wat stijler op voeten , maar de voet geeft zelf aan hoe stijl en echt niet zoals de ge ijzerde voeten op de foto ..
Dat is ongelukkig en een spaanse traditie , blikjes voeten ...
Zo staan ook shetten en ezels stijler op de voeten .
Ik bekap nu diverse rassen oa 4 ijslanders en alle 4 hebben ze een wat andere vorm voet en andere hiel hoogte .
De eigenaar ziet en voelt het verschil in beter bewegen van 2 van de 4 . De 3 jarige werkt nog niet en de 5 jarige was zo zwaar bevangen dat hij niks kon zonder een dosis metacam en zelfs hij gaat nu mee op buutenritten zonder metacam ..
Hoewel zijn hoef vorm nog lang niet is wat het moet zijn ..
De oude merrie van 19 staat stijler als de 23 jarige ruin maar de voeten geven aan dat het zo moet ...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:50

cloris schreef:
of je zoekt een goede foto?

Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:15

Die staat wel heel verschillend op de voorvoeten.. een steil en de andere platter maar op zo'n ongelijke grond kan je nog een objectief oordeel geven, tenminste ik niet :+ En is dit een jong paard, is dit een paard zonder of met ijzers? ik geloof nooit dat dit een jong paard van de campo is die een 'natuurlijke stand' heeft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:58

hier het hele paard
op ijzers
12 jaar oud

Afbeelding
een paard van de campo, had ik al eerder hier een foto van geplaatst