[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:08

dat laatste stukje herkende ik inderdaad....van offereins!
Geen boek om te lezen voor het slapen gaan....dan besluit je om cavia's te gaan houden....
Ik kan mij trouwens herinneren van pablo's eerste hoefbevangenheid,dat hij wel (grotendeels)ongeveer drie weken heeft gelegen....daarna zag je onder de straal een gat/zoolbreuk.....dit verhaal over isabella zet mij wel te denken...de da begreep er toen ook niets van...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:16

Ook Aurora heeft vorig jaar twee zweren gehad waarbij mijn veearts zei "die is ook nog bevangen" waar ik het toen niet mee eens was.

Ik hoop dat het snel doorbreekt Ingrid!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:53

De kans is heel groot dat ze niet doorbreken. Het lichaam schijnt ook in staat te zijn, ze zelf af te breken, maar in dat geval duurt het langer. Isabella heeft dubbele pech dat ze ook nog met haar zere rug zit. Ze loopt natuurlijk al maanden lang te sukkelen met die harde bodem en de hoefschoenen aan. Hoefschoenen bedacht ik me later die ook op de verzenen drukken ... ze heeft ze 24 uur per dag aangehad. Misschien hebben ze (achteraf) meer kwaad dan goed gedaan.

Die toxinen in het bloed hebben mij wel aan het denken gezet. Ik ben er nog niet uit, maar het is heel goed mogelijk dat ze voortkomen uit de wormkuur die ik haar in januari heb gegeven in combinatie met de daaropvolgende leverreinigingskuur (levercompositum). Ik bedacht me nl. gisteravond dat ik in 2007 exact !! hetzelfde heb gedaan voordat ze na een paar weken met die hoefzweren kwam te staan. Is dat toeval?
Ga deze combinatie in ieder geval niet nog eens uitproberen. Sterker nog, ik durf nu zelfs de levercompositum niet meer te geven :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:22

Levercompositum reinigt alleen maar en voert juist de afvalstoffen af.

Hoefschoenen belemmeren het hoefmechanisme en daardoor de doorbloeding en dus ook afvoer van afvalstoffen.

Toen Niek die hoefzweer had heeft hij van mijn homeopate een korrel gekregen wat het 'uitzweren' bevorderde. Mss kun je daar eens naar informeren?!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:32

Zijn die ontstekingen ( hoefzweren) en toxinen niet via bloedonderzoek aan te tonen?
Ik vind het nogal wat om het zo aan thermografie op te hangen, zeker als die gemaakt zijn door een niet-DA. Ik heb er zelf geen goede ervaringen mee: heb hier een paard op stal dat vlgs thermografische opnamen drie jaar geleden al richting slager gestuurd had moeten worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:20

singasong schreef:
Toen Niek die hoefzweer had heeft hij van mijn homeopate een korrel gekregen wat het 'uitzweren' bevorderde. Mss kun je daar eens naar informeren?!

Hepar sulfuris waarschijnlijk.
In 2007 had ik het als druppels, heb nu de korrels gehaald.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:29

langdurige zoolkneuzingen kunnen ook zweren veroorzaken....het geronnen bloed word dan niet goed door het lichaam opgenomen ...
verder vraag ik mij af...zodra er sprake is van hoefbevangenheid gebeurt er nogal wat in de hoef...vochtuitreding van de lamellen enzo...als dat nu niet goed weg kan en ook gaat ontsteken?

Meestal maakt de smid een venster in de voorkant van de hoef,zodat de witte lijn het weer goed oppakt van de kroonrand af....dan haal je dus het 'dode' weefsel weg,waardoor volgens mij de kans op hoefzweren ook minder word.
Tenminste dat denk ik.....

Bij Image hebben ze het heel bloot gelegd....maar dat was een curretage(toch?).
Er zijn ook minder drastische manieren.
(bij image moest dit wel zo i.v.m ontsteking van het hoefbeen)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:38

ik heb het altijd als volgt begrepen, bij de acute fase wordt de hoeflederhuid, door overprikkeling van de kleine bloedvaten, gezwollen, er komt dan druk te staan naar binnen op de verbinding met het hoefbeen, naar buiten kan de druk nl niet weg vanwege de harde hoefschoen.
de zwelling veroorzaakt dan een ontsteking van de lederhuid, doordat deze klem zit kan deze geen kant op, in de volgende fase kan door de druk het hoefbeen van plaats veranderen, meestal alleen met de punt naar beneden, in de de allerergste gevallen zelfs helemaal.
zodra er beweging komt in het hoefbeen, wordt de verbinding (witte lijn) tussen hoefwand en zool uit elkaar gedrukt.

bij mijn paard is wel de toon ingekort tot op het leven, maar dit paard had na iedere aanval hoefzweren. ik denk zelf dat alleen de veranderde stand van het hoefbeen al zoveel in de knel brengt dat er op plekken waar anders geen druk is, nu druk ontstaat met als gevolg kneuzingen en zweren.
dat je ze later,soms veel later vindt, komt denk ik, omdat de eerste periode er nog best geleidelijk gewerkt word, alles kan wennen aan de nieuwe situatie, maar dat als je weer op een normaal werkpeil komt, de druk op allerlei plekken vooral onder het hoefbeen toch te groot is om bij normaal werk gezond te blijven.
als de punt van het hoefbeen naar beneden kantelt, moet het zo zijn dat het achterste deel van het hoefbeen omhoog komt, waarschijnlijk blijft het daar door minime beweging ook wel irriteren. het is allemaal zo perfect op maat en de lederhuid is maar dun, je hebt ook weinig verandering nodig voor een hoop ellende.

thermografie lijkt toch een handig hulpmiddel om de locatie op te sporen en het is vrij nieuw, het is in ieder geval een heel stuk comfortabeler voor je paard dan een visiteertang (en die haalt ook geen 100% score)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:18

Hoefzweren hoeven niet altijd van onder af te komen blijkt maar weer in mijn geval. Ook een reden dat ik het eerst niet wilde geloven (hoewel mijn gevoel me allang vertelde dat het meer was dan een bevangenheid). Ze had hoefschoenen aan, en daarmee was de zool afgeschermd. Eerder had ze een zoolzweer, wel door de dunne zolen en druk opgelopen waarschijnlijk. Ook te voelen met visiteertang.
De zweren die ze nu heeft, zitten heel hoog en zouden nooit en te nimmer door een DA met een visiteertang bevoeld kunnen worden. Ik begrijp nu ook waarom ze de vorige keer nauwelijks reageerde. Oke ze trok haar voet terug, maar ten eerste was staan op haar andere voet pijnlijk, ten tweede was de zool nog dun en de tang kon gemakkelijk op het hoefbeen drukken. Maar echt 'door het plafond' schieten deed ze niet.
Ik had hier nooit anders achter kunnen komen dan met dat thermografisch onderzoek. Al is het dan door een niet dierenarts uitgevoerd. Hij vond wat ik dacht ... de DA bleef steken bij 'eens bevangen, altijd bevangen'.

Vervangen en afvoeren van oud dood weefsel na bevangenheid is de meest voor de hand liggende oorzaak voor zulke (kleine tot grotere) hoge hoefzweren, aldus Hans Arendse. Kan zelfs tot een jaar na een ernstige bevangenheid nog voorkomen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:37

isapaardje: bij jouw pony is er natuurlijk ook wel een beetje rigoreus bekapt voor een paardje dat bevangen geweest is, als je op die thermografie-plaatjes kijkt zitten de zweren zo te zien wel in het gebied van de kraakbeenvleugels die aan het hoefbeen zitten, als je paardje ouder wordt worden die ook stugger en als de andere stand na het bekappen daar dan meer druk veroorzaakt, lijkt mij dat, dat best tot zweren zou kunnen leiden. het is dan geen nieuwe hoefbevangenheid, maar toch een gevolg van het chronisch hoefbevangen zijn.
bij mijn paard heb ik slechte ervaringen met grote correcties gehad, mijn smid had geleerd zei hij, dat dat toch echt beter was, maar ook hij hij twijfelde of het voor mijn paard wel zo goed was, tenslotte betaald je paard de prijs en jij mijn uurloon. dus ik mocht en kon kiezen. ben toen ook na informatie gezocht te hebben zelf de voeten bij gaan houden en dat had via de weg van de geleidelijkheid toch een pijnvrij resultaat. niet ieder paard is hetzelfde en ik vind een pijnvrij paard toch echt het belangrijkst.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:17

Ik bracht zojuist een bezoekje aan het Fries Paardenforum om wat bij te lezen over een nieuw middel ( 2008) tegen staart- en maneneczeem. Ik vond op de link van WHS-products iets wat wellicht voor ons HB-ers ook interessant is:

Hippo-Ex-Laminitis - hier de link:http://www.wshhhp.com/Hippo-EX-Laminitis_NL.html

Met het middel tegen Z.E. zijn goede ervaringen en er loopt momenteel een langdurige testperiode in Utrecht. Het middel tegen HB is nieuw.

Voor het probleem hoefbevangenheid bij paarden is, voor zover bekend, nog nooit eerder een middel ter vermindering en voorkoming van de kwaal op de markt gebracht. Paarden met deze kwaal konden alleen maar gehouden worden op stal en op schrale grond, maar het komt ook voor dat het leven van het paard moet worden beëindigd. W.S.H. Horse Health Products ontwikkelde voor deze paarden Hippo-EX-Laminitis. Hippo-EX-Laminitis verbetert de vertering in de darmen. De werkzame stof is een (wereldwijd gepatenteerde) peptide. Deze peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de hoefbevangenheid veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van toxische stoffen. De werkzaamheid is in de praktijk in verschillende Europese landen aangetoond. Hippo-EX-Laminitis kan zonder recept worden verkregen; gevaar voor overdosering is er niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:00

Isapaardje schreef:
singasong schreef:

Hepar sulfuris waarschijnlijk.
In 2007 had ik het als druppels, heb nu de korrels gehaald.

Weet niet of je het op prijs steld maar heb nog even voor je geinformeerd.

Beter is idd om niet te draineren als de zweer nog dicht zit. Anders heb je kans dat het lichaam de zweer van binnen probeerd op te lossen.

De Hepar Sulfuricus is er goed voor als het nog dicht zit en dan de C30 of 200K, 3x dgs. 1 korrel.

Niek heeft toen Myristica Sebifera gekregen. Maar dat is voor als het open is en er dan nog een bacterie bij komt.

Zodra het open is en het is schoon, is het goed om een watje met tea tree olie gemengd met olijfolie in te stoppen.
Draineren als het open is mag wel en helpt de afvalstoffen af te voeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:58

Nog even ter aanvulling op het middel Hippo Ex-Laminitis: ik heb inmiddels wat summiere informatie van WHS gekregen - het middel schijnt bij meer dan 100 paarden met positief resultaat getest te zijn - uiteraard wil ik dan wel weten of daar iets over gepubliceerd is maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Wordt vervolgd dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

ik kan nergens vinden wat er naast peptide nog meer inzit...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:17

helaas hoeft bij je eigen paard niet de oorzaak te liggen in een verstoorde darmflora en ook hoeft een lever niet perse slecht te werken. het is dus ook voor een beperkte groep paarden geschikt.

wel bedankt voor je tip mbt eczeemmiddel jannepauli!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:19

geerke schreef:
ik kan nergens vinden wat er naast peptide nog meer inzit...

Inderdaad, had ik ook al gezien.
Het is een poeder en dat is het dan.
Bijsluiter gaf ook weinig uitleg:
http://www.wshhhp.com/Hippo-EX-Laminiti ... uiter.html

Heb zo het idee dat het net zoiets is als de laminaze van NAF.
Daar staat echter wel op de pot wat er in zit.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:38

verder dan de bijsluiter van isapaardje kwam ik ook niet, er staat ook alleen voedingswaarde en de echte inhoud met hulpstoffen e.d. ontbreekt.

dit bedrijf lijkt geen kruidendokter als je kijkt naar de andere producten die vooral op ontwormgebied voor honden bestonden uit redelijk gangbare chemische producten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:28

Citaat:
Heb zo het idee dat het net zoiets is als de laminaze van NAF.
Daar staat echter wel op de pot wat er in zit.

Daar is het zeer zeker NIET mee te vergelijken! Ik weet inmiddels al wat meer maar wil eerst formeel toestemming hebben om daar hier wat verder over te schrijven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:24

Ingrid, hoe gaat het nu met Isabella?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:25

met marco gaat het eigenlijk steeds beter! hij krijgt nog steeds 2x per dag 15 druppels en verder veel hooi met zijn dagelijkse eten. Ik probeer om hem 1x per week te gaan longeren zodat hij wat meer op de volte gaat lopen, dit gaat namelijk steeds beter en hij wordt steeds weer soepeler. Langs de weg loopt hij ook lekker aan de teugel en zijn we veel overgangen en versnellingen aan het rijden.

Elllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:54

Mooi,Slim,Goed Topic.. *D

Mijn pony heeft ook hoefbevangen gehad dus heb er ook jammer genoeg ervaring mee

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:05

Dat vind ik ook Ellen, en naast het vinden van veel informatie hier, kun je ook met elkaar meeleven en dat is ook niet onbelangrijk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:18

Dat vind ik inderdaad ook belangrijk. Heerlijk om hier je hart te kunnen luchten, mensen die min of meer tegen dezelfde problemen aan lopen, en zo kun je goed alle manieren van oplossen bekijken!

Ik heb ook weer een vraag. Gaat drainage compositum goed met een wormenspuit, of kan ik die beter niet "tegelijk" gebruiken?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:30

even wat goed nieuws tussendoor.

Dit was mijn verrassing vanmorgen in de wei
Afbeelding
Bella met de 'moeder' van Girl: Girl is het paplammetje wat Michael 4 jaar geleden met de fles heeft grootgebracht. Nu de Mamma van Bella en Donna.

Afbeelding
+:)+

Ze was eerder dan ik dacht, anders had ik Mamma binnengehouden. Waarschijnlijk omdat er nog een heel ieniemini lammetje bij was, die dood geboren is. Dat zal de bevalling wel eerder op gang gebracht hebben. Ze had de lammetjes wel in de schuilstal geboren laten worden in het hooi.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:28

Wat een schatje Janouk! :+: