[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:11

Hey hey,

Mijn shetje is hoefbevangen geraakt, de dierenarts is gelijk met spoed gekomen. Ze was licht hoefbebangen dus ze kreeg novacam en ascal. Nu zag ik na 2 dagen helemaal geen verbetering (eig juist slechter juist), dus de dierenarts weer gekomen en nu krijgt ze bute/buut en ascal. Ook staat ze op boxrust want het is toch verergert. Toch hoor ik nu erg slechte verhalen over Buut. En ik hoor dat sommige de hoefbevangenheid oplossen door te wandelen door modder. (Voor het koelen) Wat moet ik nu? Hoe is jullie hoefbevangenheid over gegaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:21

Geduld, het is helaas een ziekte die tijd nodig heeft. Wandelen zou ik niet doen, je kunt door overbelasting de schade vergroten. Ik laat ze altijd wel vrij scharrelen, maar ik dwing ze niet zolang ze op medicatie staan.

Je zou kunnen kijken voor hoefschoenen. De easyboot clouds bijvoorbeeld. Daar hebben paarden vaak wel baat bij.

Mijn shet knapte na 2 weken medicatie en hoefschoenen nog steeds niet op. Hij werd alleen beroerder. Die heb ik opgeladen en naar de kliniek gebracht. Daar zijn foto's gemaakt, is ie bekapt en beslagen. Na 1.5 week moest ik de medicatie verlagen omdat meneer bokkend door de kale wei ging. Hij gaat nu al een jaar super gelukkig.

Mijn overleden shet heeft trouwens weleens maanden op buut gestaan, zonder maagbeschermer. Ze had wel altijd arm hooi tot haar beschikking, maar die heeft helemaal geen last van de buut gehad. Je kunt aan je dierenarts om een maagbeschermer vragen.

Britt18383

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:25

Mijn shet krijgt buut, zonder maag bescherming en met alleen 's morgens en 's avonds 1 kilo hooi (is echt heel weinig). Ze staat op boxrust, omdat ze dus niet mag bewegen. Ik heb hoefschoenen, maar die mocht ze niet aan van de dierenarts. Wel dikke laag zaagsel in de stal. Ze lijkt nu op te knappen met de buut, maar ben er bang voor door die verhalen. De novacam reageerde ze helemaal niet op en werd ze steeds beroerder. Ben zo bang dat het hoefbeen kantelt... Ze is al een keer eerder hoefbevangen geweest, maar niet bij mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:29

Met zo weinig hooi zou ik zonder maagbeschermer wel bang zijn voor maagzweren.

Heb je al overleg gehad met je hoefsmid? Persoonlijk laat ik mijn smid leidend zijn bij het herstel en overleg ik met m'n dierenarts enkel over medicatie.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:36

Ja de hoefsmid zegt hoefschoenen aan en wandelen. En vooral geen buut enz. Alleen ascal. De dierenarts zegt 2x daags 1 kilo hooi en deze medicatie allemaal... Ik zit dus helemaal vast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:42

Hmm ja dan is het lastig ja.

Ik zou zelf iig niet wandelen en wel kijken hoe ze op hoefschoenen reageert. Je ziet snel genoeg of het verlichting geeft of niet.

Ik zou wel een maagbeschermer vragen. Geef je je hooi in een slowfeeder? Hoeveel weegt je pony?

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:44

Mijn shetje weegt ongeveer 175 kilo. Ze krijgt 2x daags een half zakje buut. En 4 zakjes ascal per dag.
Als ik de hoefschoenen aandoe loopt ze alsof er niks is. De hoeven zijn ook niet warm en er is geen hartslag te voelen volgens de dierenarts. Ik was er erg snel bij gelukkig. Ik doe het hooi in een hooinet van 2×2 Maas.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:46

Waarom wil je dierenarts geen hoefschoenen dan? Je pony geeft volgens mij vrij duidelijk aan dat het haar verlichting geeft

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:47

Ja inderdaad. Ze is er geen voorstander van zegt ze. Ze wilt liever dat ik veel zaagsel in de stal leg en blijf doorgaan met buut. Om de ontsteking tegen te gaan. Ik ga haar zo bellen en de hoefsmid ook, ik ben even verdiepen erin voordat ik iedereen bel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:30

Het advies qua hooi is wel erg weinig. Normaal is het 1.5kg (droge stof) per 100kg paard om ze af te laten vallen.

175x1,5 en dan uitgaande van droog hooi 90% ds, kom je op 2,9 kg per dag. Zou gaan afwegen en toch meer gaan geven. Helemaal met die buut.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 07:30

MarliesV schreef:
Het advies qua hooi is wel erg weinig. Normaal is het 1.5kg (droge stof) per 100kg paard om ze af te laten vallen.

175x1,5 en dan uitgaande van droog hooi 90% ds, kom je op 2,9 kg per dag. Zou gaan afwegen en toch meer gaan geven. Helemaal met die buut.

Dat is wel over het gewenste gewicht van het paard berekend.

Ik kan me voorstellen dat een shet met 175kg veel te zwaar is? Is het een schatting of weegschaal?

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:07

Dit is haar, ze iets iets te dik bij haar billen en schouders. Maar de dierenarts vond haar verder voor een shetlander in goede conditie.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:08

Afbeelding

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:52

Hier de shet ook op buut, nooit een maagbeschermer en ook weleens op 2 kilo hooi (alleen verdeel ik het in kleinere porties vaker over de dag dan) en dat gaat qua maag etc goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:56

smurffie schreef:
MarliesV schreef:

Dat is wel over het gewenste gewicht van het paard berekend.

Ik kan me voorstellen dat een shet met 175kg veel te zwaar is? Is het een schatting of weegschaal?

Mijn shet van 96 cm hangt rond de 200 kg. Ik weeg hem iedere keer op de kliniek. Ik zou er graag nog wat af krijgen, maar echt te dik is ie niet gelukkig. M'n dierenarts vindt hem er goed uitzien zo. Maar als het weer beter wordt gaat ie wel weer lekker aan het werk. Dan komen die laatste kilo's ook hoop ik

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:45

Aangezien hier veel mensen met ervaring met hoefbevangenheid zitten, bump ik het topic stiekem toch even omhoog. Helaas staat de mijne hoefbevangen, en naast dat ik het doodeng vind en mijn verhaal even kwijt wil ergens, zijn extra tips voor die eerste periode (of erna) ook altijd welkom.

Woensdag hebben we de smid gehad, een nieuwe nadat de vorige smid haar flink vernageld had en dat is gaan ontsteken (ijzers heeft ze niet meer terug gekregen). Ze loopt eigenlijk altijd wat gevoelig na de smid, dus de dagen erna had ze hoefschoenen, maar ze was vrolijk en met aan de hand wandelen ging ze harder dan ikzelf. Zaterdag hadden we willen rijden daarom, de schoenen even uitgedaan voor schoonmaken en ze kon echt niet meer op haar voorbenen staan. Zo ontzettend veel pijn had ze. Het was meteen duidelijk dat ze bevangen stond. De dierenarts gebeld, die is gekomen en heeft pijnstilling en ontstekingsremmer gegeven, en we hebben haar op boxrust gezet. Ze krijgt nog enkel hooi, geen krachtvoer meer, het armste hooi dat de pensionstal op dit moment kan bieden. 3x per dag mag ze tot aan de wasplaats lopen, met haar hoefschoenen omdat ze daar duidelijk comfortabeler op is, om de hoeven te koelen en verder staat ze op stal. We kregen nog de tip om springschoenen nat te maken en om te doen zodat dat op stal wat langer koelt, dus dat gaan we vanaf morgen proberen.
Zondagmiddag waren de hoeven best koel en leek ze alert. 'S avonds teruggekomen en ze was ontzettend heet, hoeven gloeiden. We hebben haar getemperatuurd, en ze had verhoging, 38.4.
Vanochtend uiteraard opnieuw getemperatuurd, toen had ze geen verhoging en was de temperatuur praktisch hetzelfde als op zaterdag bij de dierenarts (37.6). In de middag had ze zelfs 37.4.
In de ochtend krijgt ze novacam, dus ergens is het vreemd dat ze de avond slechter stond dan de vijf minuten voor de nieuwe medicatie. Wij dachten eerst dat degene die ze van de dierenarts gekregen had uitgewerkt was, maar vanavond stond ze ook weer slechter dan vanochtend en vanmiddag. Al had ze nu in de avond geen verhoging (37.6), de hoeven waren duidelijk warmer (in de middag waren ze behoorlijk koel) en ze liep duidelijk moeizamer. Het enige wat wij konden bedenken is dat de middaghooironde vaak de grootste ronde is, en ze dus in verhouding meer suiker binnenkrijgt? Maar de ochtendronde is net na de voerronde wanneer het hooi net op is, dus ergens zou je verwachten dat je dat ook zou merken dan. Hebben jullie ervaring met dat een tijdstip vaker slecht is?

Morgen hebben we uiteraard weer contact met de dierenarts en de hoefsmid over het vervolg.

Ik ben echt enorm zoekende nog. Ik lees zoveel mogelijk en wil het beste voor haar doen. We zitten pas een paar dagen in dit proces, nog echt midden in de ontsteking zelf. Ondanks de novacam is ze duidelijk niet comfortabel en het is zo machteloos om niet heel veel te kunnen doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:56

'S avonds is de temp altijd hoger dan in de ochtend, maar als ze echt slechter staat: gaan overdag de andere paarden naar buiten en zij niet? Want dan zal ze onrustig staan ?

Zolang ze op pijnstiller staan liever niet lopen, zeker geen korte bochten. Hooguit op het (natte) zand zelf laten staan/lopen.

Voor koelen in stal: luiers natmaken en invriezen. Kan je effectief 30 tot 60 minuten koelen zonder dat ze haar stal uit hoeft.
Springschoenen zijn maar heel kort koud, en worden dan al snel broeierig.

Mijn grootste tip: bloedzuigers.
Mijn merrie is daar echt van opgeknapt, terwijl ik eerst er niet aan wilde :=

Heeft ze alleen novacam? Zo ja dan ook aspirine erbij vragen morgen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:00

Ooh, wat sneu zeg. :(:)
Een paard hoort niet gevoelig te lopen na de hoefsmid.
Het kan natuurlijk een keertje voor komen, maar als het standaard zo is, is het wel verstandig om naar de reden te kijken.

Zelf kreeg ik het advies om volledige boxrust te geven, absoluut niet bewegen, om meer schade te voorkomen.
Ik geloof dat mijn paard 2 of 3 maanden op boxrust heeft gestaan, heel af en toe een stukje lopen om te kijken hoe het ging.
Hoefschoenen gaven hier ook veel verlichting. :j
En mijn paard stond op buut en kreeg daarbij een maagbeschermer.

Mijn tip zou zijn:
- Boxrust
- Hoefschoenen, eventueel met extra dempende zooltjes erin
- Buut i.p.v Novacam
- Hooi afwegen, want je voert al heel snel teveel. (stel je paard heeft een ideaalgewicht van 600 kg, dan voer je 6kg tot 9kg (droog) hooi).

Maar er zijn hier ook mensen die bij lichte(re) bevangenheid hun paard zelf laten kiezen om te bewegen.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:12

Dank voor jullie reacties!
Ze staat inderdaad alleen, staat niet onrustig. Ze kan goed alleen zijn en staat niet te drentelen oid in de stal, dit horen we ook van andere stalgenoten en de staleigenaar.
Maar wel goed om te horen dat een beetje verschil naar de avond erbij kan horen (al was het gisteren mij wel te veel, maar dan zou vanavond minder "heftig" hoeven zijn).

Die luiers is ook een goede tip!
Misschien een domme vraag, maar wat zouden de bloedzuigers en aspirine on het lichaam veranderen/oplossen? := we gaan sowieso morgen het hebben over het vervolg met medicatie en maagbeschermers.

Bij ons zei de dierenarts dat naar de wasplaats lopen voor koelen nog wel kan, verder vooral niet. Tenzij ze de boel op stal zou afbreken (wat ze absoluut niet doet), dan beter toch in de wei met graasmasker. Dat was een advies wat we zeker niet gaan opvolgen dus, ze gaat absoluut voorlopig niet in de wei.

Polar, had de jouwe de hoefschoenen ook in de stal om?

In elk geval nu al mooie tips, dankjulliewel :) ik vind het altijd fijn om zoveel mogelijk kennis zelf te hebben zodat ik niet klakkeloos de dierenarts hoef te volgen. Er worden nu al andere dingen gezegd door jullie/jullie dierenartsen, dan is het fijn om die kennis paraat te hebben en zelf te kunnen meedenken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:26

Ja, ook in de stal.
En ik had speciale dunne dempende zooltjes gekocht voor erin.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 00:34

Bloedzuigers zet je in de kootholten, die zuigen bloed op en om hun gastheer tevreden te houden zodat ze mogen zuigen spuiten ze pijnstiller en bloedverdunner terug.

Aspirine eenzelfde: dat werkt bloedverdunnend.

Hoefbevangenheid is een ontsteking, de gifstoffen daarvan kunnen moeilijk weg omdat het de hoeven zijn, maar ook omdat warm bloed veel stroperiger is dan normaal bloed. De locale warmte komt door de ontsteking en zorgt er voor dat de doorbloeding niet optimaal is. Als dat langdurig is, heb je kans op propjes. Je wil dus dat het bloed wat dunner wordt en de plaats koeler.

Ik heb bio-waldboden in mijn stal gegooid toen mijn pony hoefbevangen raakte. Mijn smid is er nog altijd van overtuigd dat dat haar redding was. De uitgroei die ze gehad heeft is hij van geschrokken omdat hij het nog niet zo heftig gezien had zonder dat het hoefbeen te ver gekanteld was.

Ik had ook hoefschoenen gekocht, vooral toen ik haar wel weer uit de box liet heeft ze die veel aan gehad. Was met blauw dempingszooltje erin.

Besef je wel dat stil staan en rustig staan niet hetzelfde is. Stress terwijl ze stil staat zorgt nogsteeds voor een stressreactie in het lichaam.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:21

Hier ook team bloedzuigers.
Wij hadden ze direct aan de kroonrand een paar jaar terug.

Doordat de bloedzuigers direct op de plek werken.
Is het soms net want sneller qua werking.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:46

Wat interessant, die bloedzuigers!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:22

Hoi, mijn paard was drie weken geleden ook hoefbevangen, ze krijgt behalve buut ook Invokana tabletjes en reageert daar super goed op. Het is een medicijn uit de humane geneeskunde. Mijn dierenarts is de Lingehoeve, misschien dat jouw dierenarts met hen kan bellen?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9473365/