Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:39

Ohh wat vreselijk nnniekje... Eenmaal in de blessuretijd vallen ze zo snel van het een in het ander :( Sterkte! Ik hoop dat het meevalt.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:51

seebensee schreef:
Inmiddels weer een weekje verder, maar lijkt mijn paardje haar draai te hebben gevonden in de kudde en wordt niet meer zo in mijn ogen om helemaal niets weggejaagd :\ .
Verder en dat is waarom ik deze keuze voor haar gemaakt heb, is en blijft haar pees rustig, dun en koel. Begin daarom een kleine hoop en bevestiging te krijgen dat het voor deze peesblessure inderdaad beter is 24/7 op een PP met verschillende ondergronden zoals zand en bestrating met uiteenliggende voederplaatsen.
Inmiddels ook een paar buitenritten gemaakt op de talrijke omringende ruiterpaden ook dit gaat eigenlijk prima. Dus tot nu toe lijkt het de goede kant op te gaan .... nu ikzelf nog het wennen aan de afstand ;)

Oh wat fijn!!
En je schrijft buiten rijden: stap je dan met je geblesseerde paard? Of heb je een ander paard om te rijden?

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:29

Helaas been was helemaal dik en warm dus hij is gisteren gelijk gelaserd en dinsdag wordt hij nog een keer gelaserd. 29 aug staat er een echo gepland. Tot die tijd 2x per dag koelen en 2x 10 min stappen. Wat ik wel positief vond vanochtend is dat de zwelling snel slinkt na een stukje stappen. Het trekt niet helemaal weg, blijft een zwelling voelbaar, maar deze is wel overal gelijkmatig over het bovenste deel van de peesschede verdeeld, er zit geen ei op zijn pees. Hij is er volgens mij ook niet kreupel of gevoelig op.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:07

AmFe schreef:
seebensee schreef:
Inmiddels weer een weekje verder, maar lijkt mijn paardje haar draai te hebben gevonden in de kudde en wordt niet meer zo in mijn ogen om helemaal niets weggejaagd :\ .
Verder en dat is waarom ik deze keuze voor haar gemaakt heb, is en blijft haar pees rustig, dun en koel. Begin daarom een kleine hoop en bevestiging te krijgen dat het voor deze peesblessure inderdaad beter is 24/7 op een PP met verschillende ondergronden zoals zand en bestrating met uiteenliggende voederplaatsen.
Inmiddels ook een paar buitenritten gemaakt op de talrijke omringende ruiterpaden ook dit gaat eigenlijk prima. Dus tot nu toe lijkt het de goede kant op te gaan .... nu ikzelf nog het wennen aan de afstand ;)

Oh wat fijn!!
En je schrijft buiten rijden: stap je dan met je geblesseerde paard? Of heb je een ander paard om te rijden?

Nee op mijn eigen paard, haar blessure is (was al) "hersteld" (afkloppen), maar heb vanwege mijn voortdurende getwijfel, omdat zij vorig jaar een herblessure had opgelopen in een "te" zware paddock, weer hetzelfde herstelproces obv da positief af kunnen sluiten. Maar mijn onzekerheid bleef en omdat haar pees soms wel of niet opliep/buitentemperatuur hoger of niet!!!! ondanks 6 uur op een postzegeltje land, toen heb ik dus gekozen om naar een PP te gaan op zandgrond nu een maand geleden ..... en ja tot zover blijft haar pees rustig, ik weet inmiddels wat ik niet wil voelen, durf ik (niet elke dag uiteraard) stap met kleine stukjes draf buitenritten te doen !!
Hoop deze manier van "vrije huisvesting" haar pees sterker te laten herstellen ..... dus de tijd zal het leren !!

En ja verder blijft het aan mij knagen dat ik mijn liefste vriedinnetje zo graag weer terug in de buurt zou willen van 6km ipv van nu 92km .... dat blijft voor mij moeilijk, maarja haar pees geeft mij moed ....

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:48

Ah zo! Top dat je dit zo voor je paard over hebt!
Fijn dat jullie nog wel wat kunnen rijden samen.

Kan me voorstellen dat de afstand flink balen is! Ik las eerder dat je het over een jaar had, maar gezien wat je nu verteld zou je dat dan ook mede voor jezelf niet wat korter kunnen houden?
Of zijn er bij jou in de buurt helemaal geen goede mogelijkheden?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:14

De mensen die hebben gekozen voor 24 uur weide gang bij pees klap/ gat in de pees: hoe lang hebben jullie je paard op rust gehad? Na hoe lang ben je weer voorzichtig wat gaan doen?

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:59

Hoi ,

Ik heb een merrie van nu 21 jaar.
Die heeft dik 2 1/2 jaar geleden een zware peesblessuren oplopen.
Geen idee hoe het gekomen is daarvoor nooit problemen met haar gehad.
Op een leeftijd van 18 jaar en met een pees die helemaal zwart was hadden we maar een kleine kans dat het goed ging komen.

Toch maar geprobeerd na bij de tweede scan zagen we al veel verbetering en daarom zijn we het toch gaan proberen.
Totaal heb ik er een goed jaar over gedaan voordat ik weer een beetje kon rijden. Ze heeft al die tijd op stal gestaan.

Het is voor elk paard heel verschillen hoe het herstel periode er uit ziet. dat is niet te vergelijken met andere paarden.
Omdat mijn paard wel aardig op leeftijd was hadden we niet gedacht dat het goed zou komen maar omdat ze verder in hele goede conditie is en verder nooit ziek heeft dat waarschijnlijk wel zijn voordeel gehad. En ik ben zelf ook heel rustig gaan opbouwen al zij de veearts dat ik er weer op nog ben ik nog 3 weken er naast gaan wandelen omdat ik geen risico wou nemen.

Enige advies wat ik kan geven is rust en geduld. stekte voor iedereen die een paard heeft met een blessuren.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:39

Wat hier boven staat is zeker waar! Mijn paard had een scheur in haar pees (in een belangrijke pees) dus ze moest echt op stal, als ze namelijk 1 rare sprong zou maken zou hij helemaal scheuren en zou het einde verhaal zijn waarschijnlijk. Ze staat dus al een aantal maanden op stal. Gelukkig erg rustig en bij de vorige eigenaar stond ze altijd binnen zowat dus ze is het helaas maar voor nu gelukkig, gewend. Nu is er gelukkig nieuw bindweefsel ontstaan, nog niet bij de gehele scheur maar al wel een deel (na 5 maanden..) en we blijven mooi zo volhouden zodat ze hopelijk volgend voorjaar weer op het land mag, haar pees aansterken. Dus verschilt enorm per paard inderdaad

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:33

is ze niet meer kreupel Sunshine?

Gisteren scan laten maken van de nieuwe blessure, de oppervlakkige buiger is bovenaan is verdikt, daar zit wat vocht in, nu een opbouwschema gekregen voor 12 weken met deze week 4x 30 min stappen met 1 min draf rechts en 1 min draf links. Hopen dat hij zich verder een beetje rustig houdt. Heb ook zijn achterijzers eraf laten halen, hij kan eigenlijk niet zonder, maar is zo slap in zijn lijf geworden dat hij steeds uit gleed met zijn achterbenen. Hopen dat zijn achterhoeven het een beetje houden en dat hij snel weer wat sterker wordt door het stappen onder het zadel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:40

Hier hebben we morgen weer een shockwave. Draven gaat goed, been blijft vrijwel hetzelfde. :j
Hier merk ik inderdaad ook een zwakkere achterhand, al wordt dat nu wel steeds iets beter met het stappen en draven.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:26

Niekje he wat naar van je paard! Gelukkig mag je weer wat stappen.
Mijn paard loopt nog steeds kreupel. Het zit namelijk precies boven de kogel, het punt dat aaaaltijd beweegd en dus enorm slecht hersteld....helaas

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:05

Sunshinee, volgens mij hebben onze paarden ongeveer dezelfde blessure.. Bij die van mij zit het probleem in de aanhechting aan de kogel :( Het duurt eindeloos voor mijn gevoel. Nu ruim vier maand op stal en 1/2x daags stappen. En inderdaad lekker glijden op die achterijzers. Als al die spieren verdwijnen zie je pas hoe gespierd je paard was.

Wat balen nnniekje.. Ik hoop ook dat hij rustig blijft!

Wat fijn Somebitch!! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:31

Ja spannend ben benieuwd wat de DA vandaag zegt als we weer gaan shockwaven en scannen..

Mette wat balen al 4 maanden op stal en alleen nog maar mogen stappen :( Hoe houdt je paard zich onder de boxrust?

Ik heb bij die van mij de paddock uitgebreid twee weken geleden, want hij was ontsnapt en stond ineens bij de andere pony. :oo Die hadden dus lekker sprintjes getrokken... Aan het been was niks te zien verder dus hopelijk van binnen ook niet meer schade... Daarna heeft hij wel een week rust gehad omdat ik met vakantie was.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:53

Heb nu ook een advertentie op de Bokt markt geplaatst, maar dacht meld het ook nog even hier..

Ik heb recent hot&cold boots aangeschaft bij Epplejeck. Alleen aangezien mijn pony maar aan 1 been een blessure heeft (zoals in de meeste gevallen) maar deze boots verkocht worden per 2, heb ik hier nu 1 boot liggen die ik niet gebruik. Is nog nooit bij een paard in de buurt geweest zelfs. Mogelijk is er iemand met dezelfde situatie die hier wat aan heeft voor een goedkopere prijs?

Meer informatie op EJ website: http://www.ej.nl/paard/apotheek-verzorg ... _4480.html

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:14

Werkt dat een beetje? En welke kant heb je?

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:34

Ze zijn precies hetzelfde, dus passen aan beide benen :) Ik vind het zelf moeilijk te bepalen of het echt net zo goed werkt als koelen met water (been voelt wel wat minder koud erna), maar het maakt het voor mij soms veel praktischer, doordat ik andere dingen kan doen terwijl dat been 20 min. gekoeld word. Dierenarts heeft ook aangegeven dat beide voldoende koeling geeft. In de praktijk wissel ik het nu een beetje af.

Eigenlijk zijn ze denk ik gemaakt om de pezen te koelen, nu heeft Beer een blessure aan de ringband (dus rond kogel), dus is het wat lastiger positioneren. Maar iets praktischers anders was er niet (binnen mijn budget).

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 00:00

Mijn paard staat 24 uur op de weide, maar ik mag nu weer op het harde stappen. Alleen heeft hij super gevoelige hoeven en is de hoefwand wat beschadigd waardoor hij dan voor niet helemaal lekker loopt. Eerder had hij altijd ijzers, maar was eigenlijk nog niet van plan die er weer onder te doen. Ben nu aan het kijken naar hoefschoenen. In ieder geval voor de voorbenen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:34

Somebitch schreef:
Mette wat balen al 4 maanden op stal en alleen nog maar mogen stappen :( Hoe houdt je paard zich onder de boxrust?

De boxrust opzich gaat goed, ze heeft nooit 24/7 op stal gestaan maar ze is er heel rustig onder. Het stappen is af en toe wel een drama.. Volgende week moeten we weer voor een nieuwe scan, dus fingers crossed!!

Sorry AmFe, daar heb ik geen ervaring mee. Wat balen zeg, mag je lekker stappen, heb je dit probleem weer. Waarom wil je er nog geen ijzers onder doen als ik vragen mag? Om de kosten? Of ben je bang dat het nadelig is voor de blessure? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:52

Fijn dat ze zich daaronder rustig houdt. :) Jammer alleen dat het stappen soms een drama is := Maar wel logisch natuurlijk.. Ik zal duimen voor je volgende week ;)

Hier ook geen ervaring met hoefschoenen, ik heb die van mij gewoon op ijzers staan..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:21

Dankjewel! :) Na overleg heb ik vandaag voor het eerst 30 minuten aan de hand gestapt! Echt een feestje want we kunnen nu een rondje lopen *\o/*

Hoe gaat het bij de rest? Somebitch, hoe was het gegaan bij de DA?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:33

hier is het weer mooi klote.
Haalde kiki gisteren met een dik been uit de paddock. Aan de buitenkant zie je niks. Maar aan de binnenkant is het heel dik. kan putten drukken in het vocht.
zit van halverwege de pijp tot halverwege de knie. Ben bang voor de aanhechting van de pees. Morgen ga ik proberen of ik terecht kan voor een echo.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:39

Hier ook gewoon op ijzers gezet.

@mette heerlijk is dat he.

@koetjeboe owwneee dat is behoorlijk balen. Kan je niet beter even wachten tot het vocht wat weg is dan zijn de echos ook vaak wat duidelijker.

Vandaag lekker richting het bos gestapt daar stuk draf gedaan en weer terug totaal uur en 45 min onderweg geweest. met werk in de bak ook al wat galop meegepakt. Been is wisselent dik en dun maar andere been heeft dat ook. Blijf het werk maar gewoon langzaam oppakken en over aantal weken maar weer eens scanne

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:32

waarschijnlijk kan ik idd beter wachten. maar word gek van de onwetendheid.
Het was vanavond nog dikke. vind het zo raar geen idee wat ze heeft uit gevreten

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:04

Mijn paard staat nog 24 uur per dag buiten. Vind wel fijn als dat gewoon nog zonder ijzers kan. Kan datgene waardoor hij zo gevoelig is er ook nog makkelijker uitgroeien. Ijzer er onder is alleen maar symptoom bestrijding naar mijn idee. En zonder ijzers komt je ook makkelijker de winter door denk ik. Zie hem liever nog niet glijden op de gladde ondergrond.

Ik heb de hoef schoenen vandaag gekregen en hij liep er meteen geweldig op weg! Mooie lange passen weer, geen gepink of onregelmatigheid. Heerlijk! Zo kunnen we lekker wandelen samen.

Nu moet ik hem nog gaan leren dat ie alleen naar buiten durft. Hij kan erg in paniek raken als ie van het erf af moet. Lukt eigenlijk alleen in een groep. Maar buiten op de straat opbouwen en lekker samen het bos in zou zoveel fijner en beter zijn dan meteen in de bak. Dus dat wordt onze volgende uitdaging!

Succes allemaal!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:58

Mette schreef:
Dankjewel! :) Na overleg heb ik vandaag voor het eerst 30 minuten aan de hand gestapt! Echt een feestje want we kunnen nu een rondje lopen *\o/*

Hoe gaat het bij de rest? Somebitch, hoe was het gegaan bij de DA?

ja goed :D we mogen onbeperkt stappen nu en de draf weer verder uitbouwen :)

Fijn Amfe dat hij goed op de schoenen loopt :D

Koetjeboe, wat balen zeg... Maar toch zou ik je ook adviseren te wachten, ik had dat toen niet gedaan en ook na 2 dagen de DA laten scannen, op de scan zag het er minder erg uit dan het daadwerkelijk was, na 1 of twee weken weer scannen toen het been wel dunner was en toen was toch echt wel duidelijke schade te zien...
Maar snap het wel hoor... Hopelijk valt het mee :(:)