[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:35

Goed nieuws, haflingertje. King is een prachtige mini haflinger <3

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:40

Jannepauli schreef:
Wat is ie gááááááf !!!!! Ben verliefd! <3

janouk schreef:
Goed nieuws, haflingertje. King is een prachtige mini haflinger <3

Dank jullie voor de leuke reacties :D
Ik ben zo ontzettend blij dat hij zo snel opgeknapt is..
Het is ook echt een klein vechtertje!
_/-\o_

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:41

Wat leuk Haflingertje, prachtig de King of de sky!! Wat kan ie mooi springen en sjezen. Fijn dat ie geen pijn in zijn voetjes meer heeft.

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:48

Wat heerlijk om hem zo te zien!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:01

Wat een superleuk paardje is die King! Hij lijkt op Heros, de pony waarop mijn zoon heeft leren rijden. Je maakte een grapje over ZZ, maar die Heros heeft M gelopen, althans alles kon hij, dus ga maar lekker aan de slag!!!

Update Tyra: bevangenheid lijkt me onwaarschijnlijk, ze is zonder pijnstilling hartstikke kreupel op rechtsvoor. Met pijnstilling zie je nauwelijks iets aan d'r.

Kneuzing of zweer, that's the question. Kan zelf niets ontdekken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:54

Vraagje, zijn er hier mensen die de hoeven met iets insmeren (uitwendig hé) ? Ik heb nog een potje rainmaker staan, zou dat helpen of niet niet :) ?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:08

Jannepauli schreef:
SpikyBlue schreef:
Je kunt een paard inderdaad, denk ik, het beste op het oog 'scoren', wat gewicht betreft, maar als je je paard elke dag ziet kan dat een andere kijk op hem geven dan iemand die hem eens in de zoveel tijd ziet. Die ziet ook of hij is afgevallen of dikker is geworden. Ik vraag zelf ook altijd even aan mijn DA wat hij ervan vindt als hij komt om te enten :j

Het lijkt me heel wat verstandiger om je paard zelf regelmatig te meten dan dat je afhankelijk zou moeten zijn van iemand die eens in de zoveel tijd komt.. vandaar dat World Horse Welfare, D&H en de Laminitis Clinic allemaal aanraden om eens per zoveel weken het meetlint erbij te nemen en de scores bij te houden. Ik heb een goed oog voor paarden en zie bijna alles, maar denk maar niet dat ik kan zien dat mijn paard in 4|5 weken 16 kg is afgevallen. Over zo'n groot lijf is dat milimeterwerk - het meetlint biedt dan uitkomst.

Ja, dan is een hulpmiddel erbij (meetlint oid) inderdaad wel verstandig.
Ik bedoelde ook meer te zeggen dat je, als je denkt dat je het zelf niet goed ziet, gewoon aan anderen hun mening kunt vragen. En dat dat helemaal niet raar is.

Haflingertje *\o/*

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:18

He Myr, bagger van Tyra zeg, blij om te horen dat het geen HB is, hoop voor je op een zweer die er snel uitkomt. Is de HS al geweest ?

Wat is die King gaaaaaf!!! Heerlijk om te zien hoe hij er weer bovenop gekomen is :j

Ik was dus vandaag naar Visdonk. Ik heb er spijt van dat ik niet eerder ben gegaan... Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, het blijkt allemaal een stuk minder dramatisch te zijn met Nado dan de Da hier liet geloven. Foto's vertoonde kanteling,maar niet onoverkomelijk. Geen friemeltjes aan hoefbeen oid. Wel dubbele wand, losse gedeelte zit rv tot 2/3e omhoog en lv tot helft. DA en HS dachten dat dit naar beneden goed zou groeien, losse gedeelte is dan ook niet weggehaald nog, omdat het teveel invloed zou hebben op hoe sterk de hoeven zijn. Veel van de teen af, tot aan/in witte lijn, verzenen laten zakken. Ze zien er weer uit als hoeven, zoals van Nassau zei. Verder zijn de voorhoeven op een ijzertje gezet, geen zooltje. Hij liep meteen 10x makkelijker weg.

Cushing vond DA discutabel, reactie op medicatie een reden om daar meteen mee te stoppen. Wel moeten er spieren opgebouwd worden, dus er moet rijker voer in, rustig aan opbouwen en hij krijgt myoplast. DA zag daar ook oorzaak stijfheid in. Doodeng om rijker te voeren, maar ik mocht het heel rustig opbouwen. Meer beweging mag als hij beter in de voedingsstoffen gaat zitten. Meer eiwitten en beweging en goed hoefonderhoud en hij zag het zeker niet somber in. Voordat ik Nado weer op de trailer zette om 2 uur naar huis te rijden heb ik nog even gewandeld en toen was hij al flink aan het dribbelen en heeft zelfs een bok gegeven omdat hij mij te traag vond lopen...:D Toen hij van de trailer af kwam thuis, liep hij ook meteen soepel weg.

Dus al met al, onwijze aanrader en over ong. 9 weken weer die kant op. Foto's komen dit weekend, kijken of de rontgenfoto's lukken en ik heb een soort van voor-foto, die heb ik genomen voor de vorige bekapping van mijn eigen smid. Morgen foto maken van hoe hij nu erbij staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:34

@ Nado
Wat een geweldig nieuws!! Nu maar hopen dat de magische handen van Rob ook zo voor Nado blijven werken als voor Image.
Welke veearts had je?

Volgende keer toch maar eens een soort Bokt korting af gaan dwingen :D al ken ik het antwoord wel: je zou juist meer moeten betalen :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:47

Janouk, het was Anton omdat Rob ziek was, maar Anton verstaat zijn vak ook prima :D Ik had Maarten, Marc heb ik wel even gesproken, die ik ken ik nog van toen mijn IJslander door hem gekeurd is bij aankoop. Hij vroeg hoe het ging, en vond het erg leuk om te horen dat ik inmiddels TREC wedstrijden rijd, heeft hij hem niet voor niets goedgekeurd :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:12

Nado wat een super nieuws allemaal! Ben heel blij voor je dat onze onvolprezen Maarten en Anton jou & paard weer op de rails gaan krijgen. Het is niet voor niks dat Janouk en ikzelf hen aanraden.
Wat de medicatie-adviezen betreft: je kunt Maarten 100% vertrouwen - hij is zeer goed op de hoogte van aandoeningen als IR, EMS,Cushing.

Nu hoop ik nog maar één ding.. dat ook Isapaardje de weg naar Visdonk gaat vinden! :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:43

@Haflingertje
Wow, wat een leuke pony en wat een mooie en grappige foto's..
Goed zeg, dat hij weer helemaal opgeknapt is

@Liene
Ik smeer zelf niks op de hoeven.
En ik kan niet helemaal onderbouwen waarom niet, maar heb wel het gevoel dat je dat ook beter niet kan doen zolang de kroonranden nog ontstoken zijn..

@Mysa
Is Tyra alleen RV kreupel, en zie je verder nog wat aan haar ?
warme hoef, kogel, pees enz..

@Nado
Wat een goed nieuws joh, gefeliciteerd ! *\o/*
Heb je ook een voedingsadvies gekregen of ging het puur om het toevoegen van wat meer eiwitten in het voer ?
Ik ben heel benieuwd naar je foto's ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:45

Jannepauli schreef:
Nu hoop ik nog maar één ding.. dat ook Isapaardje de weg naar Visdonk gaat vinden! :o

JP hoe bedoel je dit? Het komt nogal rauw over, alsof Isapaardje niet alles uit de kast trekt wat in haar vermogen ligt. Misschien begrijp ik het verkeerd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:22

Jee, wat een goed nieuws zeg, van Nado! Ben wel benieuwd waarom de d.a. daar Cushing discutabel vond? Er was toch op getest? Naja, je kunt voorlopig weer rustig slapen in elk geval. En rijker voeren hoeft niet meteen meer suiker te betekenen, toch? Doe je wat meer eiwitten, lucerne ofzo........

@LC: ik kan niets vinden aan de hoef en ook niet aan het been, maar van hoeven weet ik inmiddels wel e.e.a., van pezen weet ik niets.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:27

@Mysa, hoe gaat het met de hechtingen, zijn ze er inmiddels uit? Is de wond nog wat open?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:45

lolclub schreef:
@@Nado
Wat een goed nieuws joh, gefeliciteerd ! *\o/*
Heb je ook een voedingsadvies gekregen of ging het puur om het toevoegen van wat meer eiwitten in het voer ?
Ik ben heel benieuwd naar je foto's ;)

Ja, hij zei normaal hooi ipv graszaadhooi, daar reageerde ik op dat Nado heel snel pols krijgt en harde kam, dus ik mocht het heel rustig op gaan bouwen. Nu heb ik voordroog van mijn eigen land, eind juli geoogst nadat het uitgebloeid is, speciaal paardenmengsel/laag fructaan. Vond hij ook prima. Dat moet ik dan gaan opbouwen, deels dat en deels graszaadhooi. Ik ga het alleen niet helemaal vervangen, durf ik echt niet en dan kan je mijn IJslander over een maand rollen. Verder equitop myoplast en senioris bij gaan geven.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:49

Mysa, de test die gedaan is schijnt een basistest te zijn, waarna een uitgebreidere test uitgevoerd had moeten worden nadat bleek dat dat hormoon verhoogd was. Dat is niet gebeurd, dus geen 100% zekerheid. Plus dat hij muv wat opvulling boven de ogen helemaal geen klinische kenmerken heeft, die hij zeker zou verwachten bij cushing. We hebben wel afgesproken over 9 weken te evalueren. Mocht het nodig zijn, dan gaat Nado dan aan de pergolide. Maar moest dus meteen stoppen met parlodel, hij zei dat als een medicijn zulke bijwerkingen heeft dan is stoppen de enige oplossing.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:53

@Nado, hoeveel hooi heb je van eigen land? Bij een baal of 100 kan het echt uit om er even wat geld tegenaan te gooien om de voedingswaarde. Ik doe met 150 balen per jaar voor 2 paarden, heb laten analyseren en ik ben echt voordeliger uit omdat ik weet wat ik voer en wat de energiewaarde is en wat er tekort en teveel is. Aan de hand van die gegevens ben ik geholpen door een deskundige om te gaan rekenen en wat er dan wel of niet bij moest. Ik ben uiteindelijk veel goedkoper uit.
Geen S&S meer bijv. maar gewoon luzerne van Hartog en PAVO vital, doodgewoon door het meten is weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:05

EstherHegt schreef:
@Mysa, hoe gaat het met de hechtingen, zijn ze er inmiddels uit? Is de wond nog wat open?

Hechtingen zijn eruit, wond is nog ietsje wijkend, maar oppervlakkig, diepere lagen zitten wel dicht. Maar ff voor de goede orde: dat is Estla he, nu heb ik dus Tyra weer kreupel. Ik zei al tegen Tug, ik stap maar over op cavia's ofzo, waarop Tug even een trits caviakwalen opnoemde, toen was dat idee ook weer van de baan...........

@Nado: dan hebben ze dus alleen ACTH getest, en dat was wat verhoogd, neem ik aan? En als je 't zeker wilt weten moet er nog een dexa-huppeldepup achteraan? Maar die is eng? I.v.m. h.b.? Of is er inmiddels een nieuwe test? Meen zoiets gehoord te hebben?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:09

Esther, tussen de 12 en 16 balen, dus dat is wel een stuk minder dan 100.

Mysa, ik weet niet precies wat voor test ze er achteraan zouden moeten gooien. Maar de DA vond vooral omdat hij nergens last van lijkt te hebben dat we moeten kijken of het niet ook gewoon prima gaat zonder medicijnen. Vooral omdat hij zoveel slechter in zijn vel zit met die medicijnen, heel depressief, nergens zin in. En heel belangrijk is nu voor zijn spieren dat hij veel gaat bewegen, als hij apatisch is dan doet hij dat niet.

Fijn dat Es haar wond steeds beter gaat. Ik blijf duimen bij Tyra voor een oppervlakkige hoefzweer :j

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:23

@Mysa, mijn geheugen is een zeef met namen, sorry.
@Nado ja voor paar baaltjes heeft het geen nut om te laten analyseren.
Om zeker te weten dat het echt PPID is zul je vaker moeten testen, ik had je laatst al eens wat opgestuurd. Ik ben het wel met je eens dat na een paar weken proberen het paard beter moet worden. Voor ons was het ook de reden om te stoppen met pergolide. Wat wel een groot verschil is met Nado en Bjork is dat Bjork dus nog nooit HB is geweest, bij haar vraag ik me ook wel eens af of de herhaalde testen die positief waren niet alleen een indicatie is voor PPID of dat het een managementsfout was. Zij doet het nu echt prima na de hooianalyse en rantsoenberekening, maar ze houdt wel vreemde dingen. ( bijvoorbeeld denkt ze dat ze hengst is soms) Vast staat bij haar dat ze wel 2 problemen heeft namelijk niet ontwikkeld geslachtsapparaat zoals dierenartsen dat zo mooi noemen en herhaald positief voor PPID. Maar dit jaar verhaart ze ineens!!! Dit was ook het eerste jaar dat we ruwvoeranalyse hebben laten maken en gericht bij hebben gevoerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:49

*\o/* Kleine Nado gaat gewoon weer de oude worden!

Haflingertje wat een leuke race-shet <3

Ik wil toch nog even Lolclub in het zonnetje zetten hier in het 'openbaar' :j
Zij stuurde mij gisterenavond de eerder geplaatste foto van Pablo per pb terug met een circeltje getekend op zijn kont.
Of daar niet een bult zat,en dat dat hoogstwaarschijnlijk de reden van de kreupelheid was.

Ik had s'middags de bult ook al gezien,maar nooit de link gelegt :o

Ook stuurde zij een linkje met een paardenmiddel wat ik erop kon smeren.
Dus heb aan de da gevraagt of hij dat had,en ja...hij nam het mee.(hij is niet hier geweest,we hadden ergens afgesproken)

Ik moest de plek toch scheren,dan kon het er beter intrekken...voor het aanbrengen een warme (natte )doek,zodat de bloedvaten zich openen.Daarna het spul inmasseren.
Dat heb ik vandaag al 2x gedaan.
Het grappige is dat als ik er warme lap er tegen aan hou hij na een halve minuut reageert....tilt zijn been iets op en zet hem dan weer neer
Dus het probleem zit hem daar gewoon.
De spier is beschadigd en de ophoping is inderdaad vocht zoals Lolclub al zei.

Dus Lolclubje....ik ben je eeuwig dankbaar! <3

Ik heb wat foto's gemaakt vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als die gel helpt om die bult weg te krijgen haal ik ook een tube voor mijzelf ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:25

:o oeh Geerke dat had niet gehoeven hoor...

Compagel is fijne gel voor zulke blessures en mooi dat je DA het op voorraad had.
Ik hoop dat het snel resultaat heeft ;)
Wel handschoenen aandoen hoor

Wij hadden hier niet zo goed nieuws vanavond,
Roos is twee weken geleden naar de opfok gegaan en de boer belde dat hij vanmiddag een wond had gezien op haar been.
Hij heeft het vanavond afgespoten om het beter te bekijken en het was al wat aan het bloemkolen ( wildvlees vorming)
Dus vanavond Roos weer naar huis gehaald.
Ik heb haar beentje net weer afgespoten en er zit inderdaad al wat wildvlees op.
Ze lijkt niet kreupel maar de woekering moet er wel afgesneden worden en ze moet in verband,
Morgenochtend dus maar naar de kliniek met onze kleine baby :(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:31

Geerke, wat fijn dat LC het euvel op de foto had ontdekt en je er nu iets aan doen kan. Moet een pak van je hart geweest zijn.
Weet je nu wel waardoor het gekomen is?

LC, wat een pech voor Roos. Gelukkig hebben ze in Wolvega superspul voor wondverzorging.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:56

Auw LC een bloemkool dinges.

Het doet me gelijk aan carnaval en Andre van Duin denken over bloemkolen, niet omdat het leuk is, ik hoop echt dat de wondranden goed komen.

Maar omdat het toch carnaval was, moest ik ook aan dit filmpje denken, die vind ik zelf zo vreselijk leuk om de tekst, maar ook om de tekst op min. 3.07 ( hoe is het met je voet!!!!!!) Alle Natuurlijk bekappers en hoefsmeden zouden deze moeten zien.
Live is not so simple, as ballantine and dimple ;-) Ik quote geen Cruijf elluk voordeel heeft zijn nadeel, ik quote van Duin.
Hoe is het met je voet!