[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:00

regina schreef:
mag ik jullie advies ook even vragen?
mijn shet is dus ongeveer 4 weken geleden hoefbevangen geworden. na 10 dagen pijnstillers/ontstekingsremmers is hij eigenlijk zover ik kan zien pijnvrij en loop normaal. het was ook hoefbevangenheid in lichte mate. hij staat nu nog steeds in een paddock met hooi, maar hij houdt niet van hooi en eet steeds minder. mijn vraag is, zou hij alweer even in de wei mogen en hoe lang?

Heeft de pony nu nog overgewicht? Dan vind ik het nog wel een risicofactor en zou ik er heel erg mee oppassen. Als hij geen overgewicht heeft, zou ik heel voorzichtig opbouwen, lettend op het fructaangehalte... maar zeker voorlopig nog geen 24/7. Wat is de waarschijnlijke oorzaak geweest van de hoefbevangenheid?

Overigens vind ik helemaal geen gras meer ook geen optie, hoe meer je ze weghoudt, hoe minder gras ze uiteindelijk zullen verdragen. Ze kunnen geen weerstand ertegen opbouwen als het ware.

regina

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:01

@myrthe: hij heeft niet echt meer overgewicht misschien nog heel iets, hij is iig heel erg veel afgevallen.
hoefbevangheid kwam door combinatie van het overgewicht en de hoge fructaangehaltes. was inderdaad niet van plan 24/7 maar gewoon 1 a 2 uurtjes per dag ofzo?
maar zoals ik al zei, hij eet zijn hooi slecht omdat hij daar echt niet van houdt. daarom vond ik het zo sneu, hij staat ook zo treurig te kijken naar de groeie omgeving naast hem...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:41

regina schreef:
@myrthe: hij heeft niet echt meer overgewicht misschien nog heel iets, hij is iig heel erg veel afgevallen.
hoefbevangheid kwam door combinatie van het overgewicht en de hoge fructaangehaltes. was inderdaad niet van plan 24/7 maar gewoon 1 a 2 uurtjes per dag ofzo?
maar zoals ik al zei, hij eet zijn hooi slecht omdat hij daar echt niet van houdt. daarom vond ik het zo sneu, hij staat ook zo treurig te kijken naar de groeie omgeving naast hem...

Ja.. dan zou ik heel voorzichtig beginnen met maximaal een uurtje per dag, en goed opletten met de fructaangehaltes...

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:43

dacht ik zelf ook wel ja. bedankt iig!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:38

Iets anders dat ik me wel eens af vraag.

Als Judy hoefbevangen was stond ze altijd met de andere pony samen op het zandstukje, en dus niet in haar eentje. Hoe doen jullie dat, loopt de rest van de paarden wel op de wei, of zetten jullie ook een vriendje bij de hoefbevangen pony/paard, die dus eigenlijk dan ook een beetje het leed moet delen, niet op het gras, niet teveel hooi/bijvoeren etc?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:17

pablo loopt samen met mijn shet op een kaal stuk.....goed voor mijn shet en voor pablo.....smurf is evengoed te dik....(nog nooit bevangen geweest)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:47

mijn merrie had na de eerste aanval van hoefbevangenheid helemaal geen trek in paarden gezelschap, als er een hek of draad tussen stond, bleef het bij even neuzen, maar meer niet, ze heeft de eerste maanden gewoon op het erf gescharreld en pikte ongevraagd het gazon van de buren in om lekker te liggen of als er gekuild werd dan was de open kuilbult favoriet als lig en slaapplek, later toen haar veulen er was, vond ze alles wat die uithaalde prima. ze heeft nooit meer echt prettige omgang gehad met andere paarden, draad er tussen was dan prima, maar verder zocht ze geen enkel contact meer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:36

Bij mij leiden de 'gezonde' paarden mee met de (ex) hoefbevanger. Dat komt neer op 's zomers 2 x 1,5 uur per dag maximaal in het land. De rest van de dag en nacht in de paddock met voldoende voordroog of hooi.
Alleen de jonge paarden hebben een uitzonderingspositie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:51

Hieronder een schematische weergave van de rapportage die ik gister ontving van het thermografisch onderzoek (paarse is ontsteking).

Afbeelding

De zweren zijn helaas nog niet door.
Tevens wens ik dit echt niemand ooit toe.
Het is mentaal zwaar voor de eigenaar om over de toestand voor pony/paard maar te zwijgen.
Het is dat Hans Arendse 200% zeker was dat het 'slechts' om hoefzweren gaat, anders .... ja anders had ik haar vandaag beslist laten gaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:35

stom stom stom: ik bedoel natuurlijk LIJDEN i.p.v. leiden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:37

Probeer vol te houden Ingrid, het komt vast allemaal goed. Maar het wordt je niet makkelijk gemaakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:55

Sterkte Ingrid.
Had hij nog een theorie over de zweren of de locatie van de zweren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:15

Ja.
Meer ook vanuit de praktijk.
Hoefzweren kwamen volgens hem vaak voor een jaar tot 1,5 na een ernstige bevangenheid. De buitenkant van de hoef was dan wel keurig 'vernieuwd', maar het dode weefsel binnenin, werd daarna pas afgevoerd, vernieuwd. Dat kon tot deze typische hoefzweren leiden, hoog boven in de hoef ontstaan, bijna altijd nabij het verzengebied.
Uiterlijk geeft het dezelfde symptomen als een hoefbevangenheid. Zere voorvoeten, met dat verschil dat de hoef minder warm is in de toon en de zool niet drukgevoelig met de visiteertang.
Dit heeft Isabella, achteraf gezien, veel vaker gehad en ik vraag me dus steeds meer en meer af of ze niet vaker last heeft gehad van hoefzweren, dan van een echte bevangenheid.

Een hoefzweer kan ook door het lichaam worden afgebroken na een tijd, zonder ooit tot doorbraak te komen. In dat geval duurt het ca. 14 dagen. Ik hoop nu echter dat het tot doorbraak komt in ons geval; hoewel het er nog niet naar uitziet. Behalve dan dat de hoefballen echt heel heet aan het worden zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:30

Ik hoop dat de zweren snel doorbreken en Isa zich beter voelt.
Nog even een beetje leuk nieuws, ik was vanmiddag even bij de plaatselijke voerboer (kwam er een paar weken geleden achter dat ze begonnen waren met St.Hippolyt voer) en zag het nu niet liggen, verwachtte dus dat het geen succes was geworden.
Maar ze hadden het voer in het magazijn liggen ipv in de winkel, en de verkoop gaat erg goed. Ze krijgen nu 1x per maand geleverd en ze kunnen iedere soort bestellen :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:54

Nog mooier is dat Hippolyt een groot deel van hun site in het Nederlands hebben vertaald:
http://www.st-hippolyt.com/nl/hauptfutter.htm

En inderdaad zijn ze bezig in Nederland afzetpunten te werven:
http://www.st-hippolyt.com/nl/Dealers.htm

Hier staat ook de veevoederhandel bij ons in de buurt tussen, maar toen ik hem belde, kreeg ik een heel ander verhaal te horen. Een vertegenwoordiger van Hippolyt was inderdaad langs geweest, had een folder achter gelaten en daarna had hij niets meer vernomen. Nu staat hij dus op de lijst alszijnde 'leverancier' van Hippolyt. Is niet zo. Hij bleek niet de enige.
Daarom is het wel verstandig even na te vragen of de dealer die is opgenomen ook daadwerkelijk wel het kan en wil leveren.

Oh ja en René Wielens rekent inderdaad tegenwoordig 3,50 euro aan verzendkosten tot 30 kg (door heel Nederland).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:02

O, O, O... wat is dat slecht vertaald!! :roll:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:12

Vreemd verhaal Ingrid. Maar deze dealer heeft het al in z'n magazijn liggen en krijgt dinsdag een nieuwe voorraad.
Ik heb een nederlands boekje van Hippolyt, met voedingswaarden erin enzo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:14

Ingrid, op jouw site staat iets over welke 'merken' het meest geschikt zijn voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. Maar hoe heb je dat uitgerekend?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:22

MyrtheJ schreef:
regina schreef:
mag ik jullie advies ook even vragen?
mijn shet is dus ongeveer 4 weken geleden hoefbevangen geworden. na 10 dagen pijnstillers/ontstekingsremmers is hij eigenlijk zover ik kan zien pijnvrij en loop normaal. het was ook hoefbevangenheid in lichte mate. hij staat nu nog steeds in een paddock met hooi, maar hij houdt niet van hooi en eet steeds minder. mijn vraag is, zou hij alweer even in de wei mogen en hoe lang?

Heeft de pony nu nog overgewicht? Dan vind ik het nog wel een risicofactor en zou ik er heel erg mee oppassen. Als hij geen overgewicht heeft, zou ik heel voorzichtig opbouwen, lettend op het fructaangehalte... maar zeker voorlopig nog geen 24/7. Wat is de waarschijnlijke oorzaak geweest van de hoefbevangenheid?

Overigens vind ik helemaal geen gras meer ook geen optie, hoe meer je ze weghoudt, hoe minder gras ze uiteindelijk zullen verdragen. Ze kunnen geen weerstand ertegen opbouwen als het ware.

Marco komt niet meer op het gras omdat ik het niet aan durf. Elke keer als hij een tijdje op het gras staat dan is het weer raak dus ik denk dat dit gewoon het beste is. Wel staat hij afentoe een paar minuten op het gras als ik aan het afzadelen ben. Als hij dan los staat loopt hij heel even op het gras maar dat gebeurt niet heel erg veel. En in de zomer als het kan mag hij afentoe een half uurtje als ik in de buurt ben. Maar ben liever voorzichtig dan dat hij weer op het gras kan.

Hij staat trouwens overdag met de pony van me zus op het zand, in de zomer gaat haar pony savonds de wei op. en blijft hij op het zand met hooi en beetje haver. Vaak heeft hij gezeldschap van de ram dus ik denk niet dat hij echt iets te kort komt. Liever een pijnvrij paard dan gras en een paard die steeds op het randje zit van wel of geen pijn.

Maar dat is natuurlijk voor elk paard verschillend en ik vind het ook goed als de paarden gewoon op het gras kunnen! maarje moet doen wat het beste is voor jouw paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:09

Kinke schreef:
Ingrid, op jouw site staat iets over welke 'merken' het meest geschikt zijn voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. Maar hoe heb je dat uitgerekend?

Ik heb zelf niets uitgerekend, of nader onderzocht.
Heb de gegevens via diverse topics/pb's en internet verzameld.
Het zijn voeders die in ieder geval laag in zetmeel/suiker zitten (minder dan 10%) en die volgens de fabrikanten geschikt zijn voor paarden met HB/EMS, e.d.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:08

ik heb eenpoosje terug een oproep gedaan of iemand hier iets wist over de bacterie Allisonella, ik heb inmiddels een hele berg emails verzonden, er zijn tot nog toe slechts drie reacties retour, een heel voorzichtige conclusie is dat het in nederland nog niet bekend is er is door de 3 organisatie's geen eigen onderzoek bekend en bij 1 organisatie heeft dat ook met hun budjet te maken.
helaas nog geen duidelijkheid, tot dus ver, als iemand nog ideeen heeft, graag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:44

Al wachtend op doorbraak van de hoefzweren bij Isabella, heb ik zo het een en ander over hoefzweren zitten lezen. De puzzel 'Isabella's gevoelige hoeven' is nu eindelijk compleet. Het laatste stukje waren de aseptische hoefzweren, waar ze last van had. Want lees even mee:

Er is een septische hoefzweer (door bacteriën veroorzaakt, zoals bij vernageling of nageltred) en we kennen een aseptische hoefzweer (zonder dat er bacteriën aan te pas komen, bijvoorbeeld door een vergiftiging).

Elders vond ik:
Bijna altijd is de oorzaak opkruipend vuil of steentjes in de niet-vaste, zogenaamde witte lijn.
Een andere oorzaak van een hoefzweer kan de circulatie in het bloed van toxinen (gifstoffen) zijn, zoals bijvoorbeeld bij hoefbevangenheid.

Waarbij ik ervan uit ga dat de eerst genoemde de zgn. septische hoefzweer is, en de laatst genoemde de aseptische hoefzweer.

Soms is een paard met een hoefzweer dagen tot weken rad. Uiteindelijk vindt een hoefzweer soms pas na maanden een uitweg, hetzij naar onderen (eventueel met wat deskundige hulp van de hoefsmid of de dierenarts), of naar de kroonrand (meestal zonder hulp...).
In dergelijke gevallen wordt het paard nogal eens verdacht van hoefkatrol, bevangenheid of een pees- of peesschedeontsteking, en daarvoor soms onterecht behandeld met allerlei smeersels of antibiotica.

Bovenstaande informatie is oa te vinden in het boek paardenbenen van Offereins en op internet.

Vooral het feit dat een hoefzweer kan ontstaan door toxinen in het bloed, vind ik zelf erg interessant. Hiermee lijkt het proces dus echt heel erg op bevangenheid, zeker als 2 voorhoeven tegelijk zijn aangetast zoals bij Isabella het geval is. Zelfs de manier van bewegen en de stand van de benen bij stilstand is bijna gelijk kan ik inmiddels beamen. Geen wonder dat een verwarring met bevangenheid zo gemaakt is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:03

Isapaardje: toen ik zag dat jij als laatste had gepost in dit topic hoopte ik op nieuws dat de zweer of zweren waren doorgebroken, maar helaas.
Niet dat deze informatie niet interessant is hoor!

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:13

Hey dit is een hele goede topic kun je wat van opsteken.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:00

@Isapaardje Wow dat is zeker interessant! Dat boek paardebenen van offereins heb ik hier toevallig liggen van een vriendin van mij!