[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Flame25

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:44

@ Batlow. Hoe lang krijgt jou paardje al buut? Hoe is het nu met hem?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:49

Bijna anderhalve week nu en je ziet wel goede verbetering! Hij is dus al terug gezet naar 1 zakje per keer. Dus we zetten nog even goed door. Met die warme dagen nu koel ik even wat extra de hoeven en maak ik de paddock wat natter op een plek

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:48

Hoi allemaal,

Wanneer zijn jullie het bewegen/trainen/wandelen weer op gaan pakken?
Ik heb geen idee en hoor zo veel verschillende verhalen. Wat is wijsheid?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:28

Kaplaars, hoe gaat het met haar ? Beter ?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:25

Kaplaars schreef:
Hoi allemaal,

Wanneer zijn jullie het bewegen/trainen/wandelen weer op gaan pakken?
Ik heb geen idee en hoor zo veel verschillende verhalen. Wat is wijsheid?

Terwijl ze hoefbevangen was, heb ik geprobeerd om haar toch zoveel mogelijk te laten bewegen, om de bloedsomloop te stimuleren.
Dwingen is in mijn ogen iig nooit goed, maar ze liep met pijnstillers toch nog aardig wat.

Toen ik echt duidelijk kon zien dat ze beter liep, ben ik weer begonnen met wandelen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:22

Vanmiddag met Lauk naar de DA geweest om te testen voor ppid. Volgende week de uitslag. Ze haart ineens verschrikkelijk? Decrest heeft nergens last van. Verder loopt ze wel iets minder maar zeker niet het bevangen loopje. Mijn ruin hangt de hele dag de bodyguard uit als de shet in haar buurt wil komen. Daar leidt ik sowieso aan af dat er iets niet oke is met haar.. Als ze goed in haar vel zit wil ze namelijk haar eigen boontjes doppen. Heb haar op diivelsklauw staan maar DA zag nog geen reden om op metacam te gaan. Dat is imo wel een goed teken. Wat wel de helevdag door mijn hoofd speelt is hoelang een hoef nodig heeft om die vergrote witte lijn te tonen? mijn merrie had 10 weken terug namelijk de wittelijn gewoon zoals altijd en nu was hij duidelijk verbreed... Dan moet dat toch al ouder zijn? Of zie ik dat verkeerd

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:36

@ kaplaars ik gaf mijn pony geen pijnstilling, dus kon van hem uitgaan. Als hij wilde lopen liepen we, zo niet, dan niet. Zelfs toen was het nog opletten, want met buiten wandelen ging hij zelf over z'n grens heen (en liep de dag erna dan weer minder goed). Ik zou het met pijnstilling dus heel moeilijk vinden en er denk ik lang mee wachten. Beweging is goed, maar teveel niet en door pijnstilling kun je dat niet goed inschatten.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:39

flavlip schreef:
@ kaplaars ik gaf mijn pony geen pijnstilling, dus kon van hem uitgaan. Als hij wilde lopen liepen we, zo niet, dan niet. Zelfs toen was het nog opletten, want met buiten wandelen ging hij zelf over z'n grens heen (en liep de dag erna dan weer minder goed). Ik zou het met pijnstilling dus heel moeilijk vinden en er denk ik lang mee wachten. Beweging is goed, maar teveel niet en door pijnstilling kun je dat niet goed inschatten.

Maar pijnstillers kunnen ook net het scherpe randje van de pijn wegnemen en toch tonen hoe een paard zich voelt. Zo gebruik ik de pijnstillers ook namelijk. Want ik begrijp jouw argument erg goed!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:28

Mag ik mij hier ook melden?

Vorige week is de DA langsgekomen omdat pony nog steeds wat aan kwakkelde met onregelmatigheid in de voorbenen. (Al een jaar aan het kwakkelen, met wel/niet goed lopen. Bleek ook nog eens volledig vast in de schoft en schouders, dus door osteopaat behandeld. Helaas deze zomer na 3 week vakantie onregelmatig). Hij kon niet precies de vinger erop leggen wat het was, maar kon wel een hoefkneuzing constateren in beide voorbenen. Ze was echt toe aan een bekapbeurt dus even de HS afgewacht. Deze heeft gister bevestigd waar ik altijd al bang voor was - licht hoefbevangen.

Gister heel pakket aan medicatie opgehaald bij de DA. Op stal wordt er door de eigenares heel goed meegedacht! De paddocks komen namelijk pas met 2,5 week, dus nu een alternatief gevonden. Overdag op stal en 's avonds in de bak met hooi. Hooi is overjarig van onbemest land, dus dat is fijn.

Pony is bekend met insulineresistentie. Vorig jaar PPID geprikt, wel verhoogd maar binnen de grenswaarde. Volgende week weer prikken en kijken wat het nu is. Ze is absoluut niet te dik op het moment aangezien zij met masker op in het land staat en GlucoBalance van Phytonics krijgt.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:25

Blon_D schreef:
flavlip schreef:

Maar pijnstillers kunnen ook net het scherpe randje van de pijn wegnemen en toch tonen hoe een paard zich voelt. Zo gebruik ik de pijnstillers ook namelijk. Want ik begrijp jouw argument erg goed!

Ze staat nu een klein maandje zonder pijnstilling. Maar is wel bikkelhard voor zichzelf. Die grenzen zoek ik dus liever niet op, want ze zal er compleet overheen gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:57

Wanneer ik mijn pony beginnende bevangenheid zie hebben gaat hij gelijk op de buut... Ik wil hem niet met veel pijn laten lopen. Maar ik heb dan ook een doos buut liggen altijd.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:39

Heeft er iemand ervaring met het voer v fibra?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:55

@ kaplaars dan moet jij inderdaad de grens bepalen.

@ Blon_D dat is inderdaad wel de juiste manier om pijnstilling te gebruiken, maar mijn pony is echt hard voor zichzelf en probeert zonder pijnstilling al te doen wat ik vraag (dus zelfs dan is t aan mij om in te schatten of hij t echt kan, of t voor mij probeert).

@ batlow Ik zie mijn pony natuurlijk ook niet graag met pijn, maar hij schraapt.. Zeker als hij op dieet staat. Dus daarom, in het belang van zijn herstel, geen pijnstilling. Voordeel is dat ik dus veel van hem uit kan gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:22

Ja dan is het misschien beter zonder. Vanavond krijgt mijn pony het laatste zakje en vanaf morgen zonder... Ben benieuwd. Hij doet het nu erg goed!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:15

Even een tip voor iedereen: Natuurlijk bekappen.. Sinds mijn paardje goed bekapt wordt, echt, zijn hoeven zien er zo veel beter uit. Met de juiste omstandigheden ideaal: 24/7 buiten, onbeperkt hooi, goede hoeven, veel beweging. Pony blij, ik blij :).

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:49

ilangok schreef:
Even een tip voor iedereen: Natuurlijk bekappen.. Sinds mijn paardje goed bekapt wordt, echt, zijn hoeven zien er zo veel beter uit. Met de juiste omstandigheden ideaal: 24/7 buiten, onbeperkt hooi, goede hoeven, veel beweging. Pony blij, ik blij :).

Heb mij nooit erg verdiept in natuurlijk bekappen eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat nu het grote verschil is? Mijn traditionele smid is zeer kundig en heb veel vertrouwen in zijn kunde..Zie weinig reden om over te stappen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:58

Die van mij loopt niet 24/7 buiten, staat snachts binnen. Onbeperkt hooi doe ik ook nooit meer bij mijn pony...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:09

Batlow schreef:
Die van mij loopt niet 24/7 buiten, staat snachts binnen. Onbeperkt hooi doe ik ook nooit meer bij mijn pony...

Dat onbeperkt hooi is ook bij mijn paarden echt niet mogelijk. Ze gaan vanaf donderdag overdag samen in weiland met strookbegrazing en inloopstal. Snachts gaat mijn hoefbevangen mogelijk chusing merrie op stal omdat ik merk dat mijn ruin haar te snel af is met hooi eten. Op deze manier hoop ik mijn merrie weer wat dikker te krijgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:27

ilangok schreef:

Bedankt voor je tip!

Denk dat ik net de verkeerde natuurlijk bekapper erbij gehad heb, want het werd een drama.
Dat neemt niet weg dat ik nog steeds geïntresseerd ben in het natuurlijk bekappen.
Omdat onze huidige HS ons zeer kundig bijgestaan heeft in de periode van ellende en pijn blijf ik bij hem.
Ze staat nog steeds op ijzers maar ons streven is ijzerloos.....

Het onbeperkt hooi geven is naar mijn idee niet voor iedere pony/paard een prima alternatief.
De mijne doet het daar niet zo best op, al had ik het wel handig gevonden.
Bij haar werkt kleine porties verdeeld over 24 uur het beste.

Bewegen is als het verantwoord is een must.
Wij kunnen inmiddels wat meer gaan bewegen.
Ons doel op de langere termijn, lange bosritten met veel rechte stukken.
In de bak trainen zit er niet meer in evenals Longeren... Maar dat komt door het zakken van het hoefbeen, de belasting wordt dan waarschijnlijk te hoog.
We spelen daarom maar op save....

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Bart en jullie weer lekker bezig kunnen zijn, top!

In mn onderschrift ons eerste buitenritje na ruim een jaar alleen maar HB verzorging.
Wat kan een simpele buitenrit in stap toch een verademing zijn, haha.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:25

Als ik een ding geleerd heb in het topic, is dat het per paard maatwerk is per aanval.
Wat voor het ene paard werkt, werkt juist voor het andere paard niet.
Daarom kan je niet zeggen dat het DE oplossing is. Dat hangt helemaal af van het paard, de schade in de hoef, de oorzaak van de aanval, de heftigheid van de aanval, etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:19

Eens met Janouk. Daarnaast is het gewoon belangrijk dat je de juiste mensen om je heen verzamelt. Ik heb op internet namelijk ook genoeg paarden de vernieling in geholpen zien worden door natuurlijke bekappers. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die denken dat ze je paard wel kunnen behandelen nadat ze een dagcursus hebben gehad. Het is al lastig om een goede traditionele smid te vinden hier in de buurt, laat staan als ik een natuurlijk bekapper zou zoeken. Ik durf het niet aan en zie er overigens ook geen aanleiding toe. Mijn smid doet prima werk voor mijn pony's

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:29

Eens. Ik vertrouw mijn HS en zie geen noodzaak over te stappen naar een natuurlijk bekapper. Ik geloof nooit dat een natuurlijk bekapper Pluis er wel had door gekregen, daarvoor ging het ziekteverloop te snel en te agressief.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:25

DA belde net uitslag van de test is binnen en Lauk heeft idd Chusing. DA was verbaasd over mijn blijdschap, morgen middag medicatie ophalen! Ben gewoon opgelucht en nu kunnen we beginnen met opknappen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:57

Ik ga je nu wel ff verbeteren :D

Het is cushing en geen chusing :+

Fijn dat je nu kunt gaan opknappen. Nog ff de tijd geven en je paardje wordt weer wat 'jonger'!

Edit: weet je wat de waarden waren?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:28

Batlow schreef:
Ik ga je nu wel ff verbeteren :D

Het is cushing en geen chusing :+

Fijn dat je nu kunt gaan opknappen. Nog ff de tijd geven en je paardje wordt weer wat 'jonger'!

Edit: weet je wat de waarden waren?

:+ autocorrect... Hebben geen internet nadat er een stroomstoring is geweest de hele dag. Ooit 1x zo geschreven denk ik en dan blijft het. Morgen zou ik er verdere info bij krijgen dan vraag ik het na!