Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:54

Ja dat was al vrij snel weg na de vochtafdrijvers en gelukkig ook niet meer dik geworden, denk een verstapping geweest of iets?

Super dat het met die van jou ook zo goed gaat! :))

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:43

@mette ga meeduimdn dat het aanslaat
@koetjeboe gaaaaf gefeliciteerd
@somebitch ook bij jullie erg goed nieuws.
@nniekje ook alweer lekker aan het opbouwen heerlijk.

Hier heeft gister de ene een cranio behandeling gehad gelukkig niks op zn pezen maar achter was het weer mis.

Tijdens behandeling zie k bij de andere losse ijzers. Gelukkig kwam smid meteen. Hij had het nog nooit meegemaakt dat een paard een achterijzer los had.bij mij waren het dus allebei de achterijzers en ze waren ook nog eens krom. Der pees houd het netjes.vorige week een buitenritje van bijna 2 uur gedaan wel bijna alles gestapt maar been was mooi dun.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:23

AmFe schreef:
Mijn paard loopt sinds twee maanden dag en nacht buiten. Hij vindt het heerlijk en volgens mij gaat het erg goed met zijn been. Het voelt in ieder geval heel strak aan allemaal en heb geen vocht meer gezien. Kan er natuurlijk niet in kijken..

Ik laat hem mooi nog een paar maanden lopen. Kan volgens mij geen kwaad!

Een kleine update van mijn paardje ...

Sinds 1 maand staat ze dus nu op een PP wat inhoudt 24/7 buiten. Het was (is!!) moeilijk om haar achter te laten en haar niet 2x per dag te kunnen zien en pees te controleren, afstand is te ver.
Eerste dagen elke dag geweest uiteraard en pees rustig. Echter het accepteren in een kudde gaat moeizaam (wat ik als zielig ervaar, terwijl om mij heen gezegd wordt ...dat is kuddegedrag :brr: ). Na 1 week had ze een flinke wond die gehecht moest worden, voor mij een schok en enorme domper om na de zorg om een pees dit erbij te krijgen |( . Denkend je paard een plezier te doen, zit ik nu met het gevoel haar geen plezier gedaan te hebben. Hiermee had ik totaal geen rekening gehouden, omdat mijn paard zelf een lief en vriendelijk karakter heeft op de vorige stal wel veel vriendjes had en maakte ...... haar pees blijft gelukkig wel koel en rustig ondanks de warmte die er de afgelopen weken is geweest, daar ben ik wel blij om ..... maar verder ben ik nog niet blij of gerust ;(

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:25

Ach wat balen zeg! Wordt er veel geschopt? Als er zoveel onrust is dan zou ik mijn paard daar niet in willen hebben staan. Ze hoeven maar 1 keer op de pees te trappen...
Mijn paard was in het begin zelf vervelend tegen z'n weidemaatje maar dit duurde gelukkig maar een paar dagen. Nu zie ik ze nooit meer rennen of aan elkaar zitten oid. Er is daar zoveel rust dat er eigenlijk nooit wat is en dat geeft mij vervolgens ook weer veel rust.
Vind het wel belangrijk om zo min mogelijk risico te lopen, je doet dit tenslotte niet allemaal voor niets! Is er geen mogelijkheid dat ze met bv 1 ander paard kan lopen?
Hopelijk komt er snel wat rust!

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:53

AmFe schreef:
Ach wat balen zeg! Wordt er veel geschopt? Als er zoveel onrust is dan zou ik mijn paard daar niet in willen hebben staan. Ze hoeven maar 1 keer op de pees te trappen...
Mijn paard was in het begin zelf vervelend tegen z'n weidemaatje maar dit duurde gelukkig maar een paar dagen. Nu zie ik ze nooit meer rennen of aan elkaar zitten oid. Er is daar zoveel rust dat er eigenlijk nooit wat is en dat geeft mij vervolgens ook weer veel rust.
Vind het wel belangrijk om zo min mogelijk risico te lopen, je doet dit tenslotte niet allemaal voor niets! Is er geen mogelijkheid dat ze met bv 1 ander paard kan lopen?

Dank je AmFe, afgezien van het feit van het risico trap tegen een pees waar ik niet aan moet denken :brr: vind ik, voor mij een geheel nieuw woord "lakschade" of "dat is kuddegedrag" zoals mensen er zich bij neerleggen geen gemakkelijk iets om je paardje in achter te laten en te wachten tot er rust is ........

Voorbeeld ik zet haar vanmiddag terug in groepje via entree (binnenplaatsje) waar drinkplaats en ook een hooivoederplek is, zij wil alleen maar gaan drinken maar wordt direct weggejaagd door merrie die notabene "hooi" staat te eten ....... wow dit is niet leuk om je paard af te zien druipen ;(

inmmiddels mij geheel onverwachts moeten verdiepen in wondzorg (ander topic) en druk lezend in en naar "kuddegedrag".....daar hou ik mij thuis nu maar mee bezig :\

blij met Bokt.nl :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:09

Seebensee: wat naar dat je paard niet lekker in de groep ligt :(
Heb je al geprobeerd om je paard een paar dagen met een paar andere lager in rang apart te zetten? Is daar mogelijkheid toe? Wellicht kan jouw paard dan beter aansluiten in de complete groep. Mijn haf heeft jaren in een groep gestaan waar zij ook veel te verduren had, in die jaren was er redelijk wat verandering qua groep maar ze bleef laag in rang staan. Vorig jaar zomer is ze getrapt op haar achterbeen vlak boven haar kogel. Toen was ik het helemaal zat en heb ik haar apart gezet. Nadat de wond hersteld was (weken op de cubarmix gestaan) is ze in een andere groep geplaatst. Achteraf gezien hebben we veel geluk gehad, ietsje dieper en het was niet goed afgelopen. Ik wil je niet onnodig bang maken maar voor een herstellend blessure paard is dit wel extra belasting. Neemt niet weg dat ik je keus helemaal begrijp wat betreft het kiezen voor een PP!! Het is erg jammer dat je paard niet in de groep ligt :(

Wat fijn Somebitch!! Hopelijk mag je snel gaan draven :)

Ikke20: Wat fijn dat de pees zo goed houdt!

Amfe: Wat heerlijk dat je paard zo rustig buiten staat! Ik kijk nu al uit naar de dag dat mijn paard weer naar buiten mag.

Helaas is mijn paard de laatste tijd erg onrustig. De eerste weken kon ik heel relaxed met haar wandelen, ze liep deels zelfs los mee. De afgelopen 2 weken schiet ze helaas om van alles weg, van vogels tot wandelaars tot niks. Ik durf momenteel het erf niet meer af dus zijn we genoodzaakt rondjes om de schuur te lopen. Gelukkig zijn dat wel redelijk grote rondjes maar het is geen bal aan.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:27

seebensee schreef:
AmFe schreef:

Dank je AmFe, afgezien van het feit van het risico trap tegen een pees waar ik niet aan moet denken :brr: vind ik, voor mij een geheel nieuw woord "lakschade" of "dat is kuddegedrag" zoals mensen er zich bij neerleggen geen gemakkelijk iets om je paardje in achter te laten en te wachten tot er rust is ........

Voorbeeld ik zet haar vanmiddag terug in groepje via entree (binnenplaatsje) waar drinkplaats en ook een hooivoederplek is, zij wil alleen maar gaan drinken maar wordt direct weggejaagd door merrie die notabene "hooi" staat te eten ....... wow dit is niet leuk om je paard af te zien druipen ;(

inmmiddels mij geheel onverwachts moeten verdiepen in wondzorg (ander topic) en druk lezend in en naar "kuddegedrag".....daar hou ik mij thuis nu maar mee bezig :\

blij met Bokt.nl :j

Ik vind het echt heel naar voor je!! Ik zou me er ook niet goed bij voelen.
Het kan ook anders/beter. Dus ik zou niet zomaar accepteren dat het kudde gedrag is. Normaal kan dat misschien maar met zo'n blessure zou ik werkelijk geen enkel risico nemen!
Misschien anders toch bij een boer rustig op een wei met 1 ander paard ofzo?
Ik heb mijn paard achteraf te lang op de vorige stal gelaten met alle risico's en waarschijnlijk ook gevolgen van dien en als ik nu zie hoeveel rust hij krijgt had ik dat zoveel eerder moeten doen.
Ik snap dat het balen is! Maar als het niet goed is zou ik vooral doorpakken en een goede plek regelen!
Succes!!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:09

Precies, sluit ik mij helemaal bij aan AmFe! Mijn paard stond voor de blessure in een heerlijke rustige maar gezellige kudde. Niks geen getrap naar elkaar, een oor naar achter en er wordt op gereageerd. Mijn paard was de eerste dagen stomverbaasd maar vervolgens zoveel rustiger! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:18

Ik zou me er ook niet fijn bij voelen als mijn paard er zo bij zou staan.. Zou ook naar een ander plekje kijken... Heel naar dat je paard niet goed geaccepteerd wordt :(:)

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:47

Sinds 3 dagen staat er een andere (lieve) merrie bij waarmee zij direct een wederzijdse goede klik heeft. Hierdoor krijg ik een beetje hoop op een vriendinnetje voor haar, want haar pees blijft rustig, zodat ik het nog even de tijd kan geven. Een andere plek zoeken dan wordt het nog verder, 90 km is nu al de afstand waardoor ik niet elke dag naar haar kan ;(

Fijn dat jullie meedenken, maar mocht het niet gaan of ik twijfel te veel over haar welzijn dan haal ik haar terug ....... maar voor haar pees liever nog niet

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:40

Sja het zou zo zonde zijn als je achteraf denkt: had ik maar.... Ik zou sowieso m'n paard met een Peesblessure niet in een groep zetten. Veel risico. Je bent er niet de hele dag bij. Er hoeft er maar 1 een schop op te geven of ze moet een keer snel draaien om weg te komen.
Waarom moet je zo ver weg? Er zijn toch vast wel boeren met weilanden in de buurt?

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:47

AmFe schreef:
Sja het zou zo zonde zijn als je achteraf denkt: had ik maar.... Ik zou sowieso m'n paard met een Peesblessure niet in een groep zetten. Veel risico. Je bent er niet de hele dag bij. Er hoeft er maar 1 een schop op te geven of ze moet een keer snel draaien om weg te komen.
Waarom moet je zo ver weg? Er zijn toch vast wel boeren met weilanden in de buurt?

Omdat ik haar (pees) graag een jaartje op zandgrond sterker wil laten worden. Waar ik woon is kleigrond en dat betekend helaas in de winter zowiezo geen weidegang mogelijk. Ze stond totdat ik haar verhuisde 6uur per dag op het land, dan wel op een grote postzegel, maar daar maakte ze tegelmatig vrolijke bokkesprongen.
De optie om bij een boer te zoeken is in de buurt niet mogelijk, weideseizoenen sluiten meestal eind september. Dan zou ze weer op stal moeten, en dat probeer ik juist te voorkomen (uit te stellen), ondanks de warmte en de wond die ze gehad heeft, blijft haar pees rustig en zie ik dat als een positief gegeven.
Inmiddels 2x een stapbuitenrit gedaan op lange zand ruiterpaden ook dit ging goed ...... het groepje lijkt wat tolleranter te worden en is zij vaak te vinden met die laatste merrie.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:34

Ik duim met je mee dat het goed blijft gaan!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:35

Klinkt alsof ze toch een beetje der plekje begint te vinden in de kudde.

Krijg hier steeds meer de neiging om er 1 compleet te gaan inpakken. Al een aantal weken heeft ze elke dag wel nieuwe wondjes aan der benen. Maakt niet uit of k der snachts buiten laat of op stal zet. Elke keer is het wel weer raak. Ook is der been sinds een paar dagen weer helemaal vol gelopen. Dus maar weer wat stappen terug in het schema

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:40

Vervelend ikke20! Helaas weet ik er ook alles van. Wij zijn nu weer terug bij af..Vanaf januari.we waren weer rustig aan het opbouwen, half uurtje wat stap en draf oefeningen zonder galop zo'n 2x per week.

Vrijdag voor de 3e keer scannen omdat ze nu toch duidelijk niet goed loopt linksom op het harde. Nu staat ze weer een paar weken "stil" ofja op het land dan. zaterdag speciaLe voorijzers eronder gekregen wat het moet ontlasten. Pees is het ene moment super mooi dun en het andere moment toch weer wat vocht erin.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:10

Pfff dat is helemaal balen dan.

Hier is het been bijna helemaal dun. Zit nog een kleine vochtbult op. Afgelopen dagen maar mee naast de fiets op straat genomen en dat heeft wel goed gewerkt.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:29

Hier ook weer een tegenvaller. Revalidatie ging goed. Hij was braaf onder t zadel en zijn been bleef goed. Vandaag nadat we een paar dagen weg waren geweest even willen rijden dus weer op grote volte aan de longeerlijn rustig wat laten draven. Flipt hij ineens helemaal met al resultaat dat hij nu weer onregelmatig is.. Been zie ik nog niks aan, straks maar weer stappen en koelen met ice packs. Baal zo enorm hiervan, is ook nog op mn verjaardag, dus vnv moet ik nog gezellig doen ook als er visite is..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:24

Ohh wat naar nnniekje.. :( Je valt zo snel weer een eind terug in de revalidatie -O-

DaraBariton; hoe zag het eruit op de scan?

En Seebensee, hoe gaat het in de kudde?

Wat fijn Ikke20 dat het been weer geslonken is!

Mijn paard gaat eindelijk vooruit!! Door omstandigheden 2 weken na de PRP terug geweest op de kliniek en ook gescand en daar was al wat verbetering op te zien. Echt een opluchting na 3 maanden geen verandering. :) Nu ons best doen om de stijgende lijn vast te houden!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:30

Super dat de pro aanslaat Mette!

Net weer ff op stal geweest been was iets voller maar niet heet gelukkih. Andere been was ook iets voller, ws door de warmte. Ben ff op t harde gaan stappen en na 10 meter was t been alweer dun. Heb daarna weer 30 min gekoeld en hou dit maar weer even vol. Hoop dat t meevalt en dat t niet een hele grote terugval is..

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:16

He bah niekje wat naar..

Mette fijn dat jullie nu eindelijk verbetering zien.
Na 4mnd ook nog niet echt verbetering bij mijn paard en loopt ook nog steeds niet goed..

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:19

Inmiddels weer een weekje verder, maar lijkt mijn paardje haar draai te hebben gevonden in de kudde en wordt niet meer zo in mijn ogen om helemaal niets weggejaagd :\ .
Verder en dat is waarom ik deze keuze voor haar gemaakt heb, is en blijft haar pees rustig, dun en koel. Begin daarom een kleine hoop en bevestiging te krijgen dat het voor deze peesblessure inderdaad beter is 24/7 op een PP met verschillende ondergronden zoals zand en bestrating met uiteenliggende voederplaatsen.
Inmiddels ook een paar buitenritten gemaakt op de talrijke omringende ruiterpaden ook dit gaat eigenlijk prima. Dus tot nu toe lijkt het de goede kant op te gaan .... nu ikzelf nog het wennen aan de afstand ;)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:58

Fijn voor je paardje!!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:15

Hier is het weer helemaal mis |( zaterdag was hij dus onregelmatig na het gek doen. Daarna niks meer gezien. Been 2x per dag gekoeld en gestapt en gisteren rustig onder t zadel gestapt en kleine stukjes gedraafd. Vanavond rustig mee geweest naar de clublesbij alles gestapt. Voor de les waren allebei de voorbenen dun en na de les zie ik terwijl zijn geblesseerde been in de coolpacks staat dat zijn andere been bovenaan het pijpbeenderen dik is, precies dezelfde plek dus weer... ook maar gelijk gekoeld en compagel gesmeerd. Morgenochtend gelijk laseren, gelukkig was ze in de buurt. Pff baal hier zo van, nu zijn andere been weer, terwijl ik er zo zuinig op ben... Sorry wilde even mijn verhaal kwijt.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:33

banketstaaf is dat nnnniekje! Kan het bij jullie ook aan de warmte liggen? Weet niet wat voor paard je hebt? Ik merk dat deze warme dagen de pezen van mijn fjord allebei weer doen opzwellen, ook die niet geblesseerd was... Ook druk met icepacks en azijn, de azijn werkt vrij goed vond ik.
Hoop dat t binnenkort weer wat kouder wordt, dan kan ik ook de blessure wat beter zien..

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:14

Ja bij mij liepen de beide voorbenen met warmte iets vol maar dat was met 20 meter stappen weg. Nu vanavond ging de zwelling niet weg aan zijn goede been, vandaar dat bij mij gelijk de alarmbellen gingen rinkelen. Er zat nog geen warmteverschil in, hoop echt dat ik er op tijd bij ben. Morgen maar even overleggen of ik weer een scan moet laten maken.