[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:57

@Geerke
Wat een verhaal... :(:)
was Pablo alleen achter stijf of liep hij voor ook minder ?
hoe is het nu met hem ?

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:42

Hij wil zelf ook niet uit zijn stal komen dus laat ik hem maar rustig eten. Hij is wel alert, kijkt naar de andere paarden, eet en drinkt goed en hinnikt wanneer zijn vriendinnetje weg gaat. De DA zei idd dat er een scheurtje van de druk van het botje zou komen, maar hij dacht niet dat het er door zou komen. En ik denk dat je gelijk hebt met die steun voor het botje ;) De HS komt morgen middag.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:17

Hoi luitjes,
Ik ben even niet langs geweest door drukte enzo, je kent het wel.

Op dit moment voer ik Sanequi Colon aan mijn pony en daar ben ik heel tevreden over. Het grote nadeel is dat ik er bijna niet aan kan komen en ik wil niet iedere keer in de problemen komen omdat ik geen voer kan krijgen of dat het voer dik over de datum gaat.

Ik heb Safe & Sound geadviseerd gekregen van Dodson and Horrell. Geen idee alleen waar ik dat hier in de buurt kan kopen. Kunnen jullie mij vertellen waar ik dat in de Achterhoek kan kopen? Ik woon zelf in Hengelo G en mijn paarden in Zelhem. Zou geweldig zijn als het hier in de buurt ergens te krijgen is. Of hebben jullie misschien nog een andere tip.

Verder heb ik afgelopen weekend voor het eerst sinds de winter weer span gereden. Het ging geweldig!! En wat een prachtig weer was het er ook voor. Floor liep alsof er nooit wat met haar aan de hand was geweest en dat had ik iets minder dan een jaar geleden echt niet meer verwacht *\o/*. Wat kun je daar blij van worden, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:27

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:55

Ik heb van de week nog een zak S&S gehaald 19,95 euro af halen bij Top ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:03

Dan kun je het beter laten bezorgen, scheelt een euro ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:18

lolclub schreef:
@Geerke
Wat een verhaal... :(:)
was Pablo alleen achter stijf of liep hij voor ook minder ?
hoe is het nu met hem ?

Hij gaat een stuk beter *\o/*
En ik dus ook.. ;)
Het is echt alleen achter...Ik heb vanochtend met hem gelopen,hij zet zijn linksachter gewoon neer,hinkt niet.
Alleen korter en hij sloft,raakt met de toon iets de grond zeg maar.
Hij belast hem meer dan gisteren,staat er nu ook af en toe normaal op.Hij heeft vandaag ook niet gelegen.
Wel erg veel gehinnekt.
Het gaat dus beduidend beter...gelukkig...
Ik heb een foto van hoe hij gisteren stond en een van vanochtend.
Even up loaden...
Bedank voor de pb's!Lief!!! <3

Gisteren,lijkt dat hij op rust staat maar dat is niet zo.
Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend,hij staat niet de hele tijd zo maar steeds meer en langer.

Afbeelding

Je kunt ook zien dat hij de buikspier gisteren nog aantrok van de pijn en sinds vanochtend niet meer

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:54

Hier weer een vraag van een stille mee lezer:
Mijn haf is vorige jaar september gevangen geraakt en nu weer helemaal beter en in beweging.

Hij kreeg oud hooi (vrij stengelig, eigelijk voor koeien) dit werd aangeraden door de veearts. Dit heb ik al die tijd gegeven en afentoe krijg hij een klein plukje kuil gras.

Nu is het oud hooi dus bijna op en vroeg ik mij af wat is verstandig. Normaal hooi kopen, oud hooi kopen of kan hij kuilgras eten?
Op stal bij ons hebben we namelijk alleen maar kuilgras. Dus dat zo dan voor mijn eigen rekening zijn. (wat niet erg is maar als het anders kan zou het fijn zij. Maar alles voor zijn gezondheid)
Zou ik ook deel hooi deel kui kunnen voeren om te zorgen dat het hooi niet zo heel snel gaat?

Groetjes

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:14

Oud hooi geven is echt onnodig, en zelfs onwenselijk. In oud hooi zit namelijk evenveel suiker en zetmeel als in verser hooi, alleen wel heel veel minder vitamine's, en dat wil je ook niet. Het hangt van het soort kuil af of dat verstandig is om te geven. Is het meer voordroog, dus vrij droog en stengelig, dan zou je dat in principe wel kunnen geven. Gewoon hooi zou de voorkeur hebben, maar half/half kan ook wel, heb ik hier ook vaak gedaan zonder problemen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:30

Liene schreef:
De DA zei idd dat er een scheurtje van de druk van het botje zou komen, maar hij dacht niet dat het er door zou komen.

Een scheurtje betekent eigenlijk (als je dat met een vergrootglas zou bekijken) ook; een mogelijke verbinding tussen het hoefbeen en de "vieze buitenwereld". Denk dat LC om die reden al begint over de AB en de desinfectie?

@Geerke: *\o/* _/-\o_
@Aline; wat goed dat het zo lekker gaat met Floor! Die berichten doen weer goed. Over de S&S kan ik je niets zeggen helaas. Sanequi Colon is bij ons in de buurt via de DA te verkrijgen, kan je Sanequi niet mailen voor adressen bij jou in de buurt? Als het daarmee goed gaat heb ik (en jij ook denk ik) zoiets van: liefst zo houden!?
@Janouk: ook goeie berichten :j

Ik heb toch steeds het idee dat "we" zo goed hebben leren kijken naar onze paarden (door de PLOS) dat we iedere kleine verandering meteen zien. Zoals Cruijff al zei: elluk nadeel hep su voordeel ;-) !

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:41

mysa schreef:
Oud hooi geven is echt onnodig, en zelfs onwenselijk. In oud hooi zit namelijk evenveel suiker en zetmeel als in verser hooi, alleen wel heel veel minder vitamine's, en dat wil je ook niet. Het hangt van het soort kuil af of dat verstandig is om te geven. Is het meer voordroog, dus vrij droog en stengelig, dan zou je dat in principe wel kunnen geven. Gewoon hooi zou de voorkeur hebben, maar half/half kan ook wel, heb ik hier ook vaak gedaan zonder problemen.

Het hooi dat wij hebben is vrij vochtig dus denk niet dat het voordroog is. Ik ga het navragen.

Groetjes

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:12

Ash_ schreef:
Het hooi dat wij hebben is vrij vochtig dus denk niet dat het voordroog is. Ik ga het navragen.

Groetjes

Hooi is droog, kuil is natter. ik zou als ik jou was inderdaad even navragen wat je voert.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:47

@ash; vraag dan meteen even of het stengelige hooi voor de koeien graszaadhooi is? Ook wel eens pensprik genoemd? Dan is het nl. niet perse oud hooi (het kan wel oud zijn natuurlijk), maar een bepaalde soort hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 01:18

Aline4 schreef:
Ik heb Safe & Sound geadviseerd gekregen van Dodson and Horrell. Geen idee alleen waar ik dat hier in de buurt kan kopen. Kunnen jullie mij vertellen waar ik dat in de Achterhoek kan kopen? Ik woon zelf in Hengelo G en mijn paarden in Zelhem. Zou geweldig zijn als het hier in de buurt ergens te krijgen is. Of hebben jullie misschien nog een andere tip.

In Haaksbergen zit de importeur van Dodson&Horrel: Rene Wielens Diervoeders. http://www.rdwh.nl

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 06:13

mysa schreef:
@Lageveld: ribben voelbaar of zichtbaar is wat mij betreft geen goede indicatie, althans niet bij de robuuste paarden/ponies, wat vind jij?

Ik vind het op zich wel een redelijke indicatie (let wel.. indicatie ! meer niet) en ook zeker niet de enige. Probleem is wel dat toe- en afname van vetopslag niet gelijkmatig op alle plekken plaats vindt.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:08

Pffff, ik weet het ook even weer niet meer...
Toen ik Y vanmorgen losliet zag ik dat ze weer met haar hoeven uitflapt, zowel in stap als in draf ... |(
Ze lijkt geen pijn te hebben, hoeven niet warm, geen pulsaties. Maar toch ben ik ongerust, is dit het begin van een nieuwe aanval ? Of normaal voor een paard dat 7maanden geleden hoefbevangen was ?
Wat kan ik nu best doen ? Hs of da bellen, beweging geven of terug op rust zetten ? Een heleboel vragen ...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:18

Liene schreef:
De DA zei idd dat er een scheurtje van de druk van het botje zou komen, maar hij dacht niet dat het er door zou komen. En ik denk dat je gelijk hebt met die steun voor het botje ;) De HS komt morgen middag.

Hoe is het nu met je paard ?

@Geerke
Fijn dat het weer wat beter leek gisteravond, hoe gaat het nu met hem ?

@Yoika
Is het flappen vd hoeven vanmorgen begonnen ?
en hoe is het nu met hem ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:30

Met Pablo gaat het redelijk...wel heel duidelijk kreupel nu.
Vooral links achter maar ik heb het idee dat de hele achterhand en het andere achterbeen ook gewoon stijf is...Misschien door het ontlasten of misschien ook door het rare gedraai in de stal zaterdagavond.

De hoefsmid was er vandaag,en hij staat er weer netjes bij.Hij kon ook met zekerheid uitsluiten dat het niet in zijn hoeven zat.
Hij was trouwens heel braaf en had niet echt last leek het.

Vanochtend heb ik hem wel buiten gezet,hij liep rustig wat te scharrelen.Dat altijd beter is dan op stal.
Hij staat nu met de achterbenen in stalbandages.
De hoefsmid vond hem er goed uitzien...ben ik dan de enige die het een mottig scharminkel vindt? <3

Ik heb geen idee of het de bil is...alles kan denk ik ;)
Ik zal er straks eens in knijpen..
Verder is er niets dik,kogel,sprong niets is dik of warm.En dat is wel jammer.
Maar dat ben ik gewend van mijn schatje.

Morgen moet ik de dierenarts even helpen met paardjes verderop...zal het even vertellen.
De hoefsmid vond ontstekingsremmers geen goed idee,omdat hij dan door de pijn heen loopt.
En hij heeft nu wel iets pijn maar niet heel erg.Hij loopt,eet goed en is vrolijk.
Maar dit moet natuurlijk niet te lang duren....

Oja.Anneke...sterkte morgen met Nado!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:35

Jeetje, wat een nare berichten hier weer.

Geerke,fijn dat je hoefsmid heeft gekeken. Gelukkig geen HB, maar misschien een verstapping, of slappe knie?

Marcella, wat ziet je Fjord er top uit!

Sterkte, Yoika! Gisteren liep 'onze' Pablo ineens ook weer een beetje flapperig en stijf, ik heb het gelaten voor wat het was, vanmorgen wat bekapt en hij liep gelukkig weer 'normaal', zelfs een paar spontane dribbel-drafjes aan de hand.

Liene, wat betreft het commentaar over de foto's ga ik mee met Lolclub's post. Je ziet op de zool ook echt een 'verdikking' (dat hoogte-verschil wat je noemde), dat is maar goed ook. Voorzichtig aan...

Colinneke, dat klinkt als een fijne hoefsmid.

Je kunt een paard inderdaad, denk ik, het beste op het oog 'scoren', wat gewicht betreft, maar als je je paard elke dag ziet kan dat een andere kijk op hem geven dan iemand die hem eens in de zoveel tijd ziet. Die ziet ook of hij is afgevallen of dikker is geworden. Ik vraag zelf ook altijd even aan mijn DA wat hij ervan vindt als hij komt om te enten :j

lolclub schreef:
Spiky, wanneer verhuis je naar het noorden ?
Nee, zonder gekheid... ik vind het echt geweldig hoe jij in je vak staat. ;)
Als je een afwijkend beeld begint te zien, begin je dan (voorzichtig) over verandering van voer en huisvesting, of niet ?

Kijk, het is natuurlijk niet mijn bedoeling of wens dat een hoefsmid de functie van dierenarts gaat overnemen, maar ik denk dat hij/zij wel degelijk een soort van waarschuwende factor kan zijn.
Juist omdat de smid geregeld komt is ook hij degene die de eerste wijziging ziet optreden.
Een te dik wordend paard, stijf bij het optillen van de benen, veranderingen aan de hoeven enz.. het zou allemaal een reden kunnen zijn om een goed gesprek met de eigenaar aan te gaan.
Wat de eigenaar er vervolgens mee doet is natuurlijk zijn eigen zaak...

:o
Precies, zo werkt het wel... Ik vind dat je het zelfs verplicht bent aan het paard om zulk soort dingen met de eigenaar te bespreken.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 09-03-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:02

DubbelDun schreef:
Dan kun je het beter laten bezorgen, scheelt een euro ;)

hmm het was duurder geworden vertelde ze mij, vreemd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:10

SpikyBlue schreef:
Marcella, wat ziet je Fjord er top uit!

Bedankt doet me beseffen dat verhuizen naar Buitenzinnig een goede oplossing is geweest. :o En als nu ook de problemen wegblijven word ik helemaal happy. :j Hoewel bij die van mij het grootste probleem is spierbevangenheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 01:37

SpikyBlue schreef:
Je kunt een paard inderdaad, denk ik, het beste op het oog 'scoren', wat gewicht betreft, maar als je je paard elke dag ziet kan dat een andere kijk op hem geven dan iemand die hem eens in de zoveel tijd ziet. Die ziet ook of hij is afgevallen of dikker is geworden. Ik vraag zelf ook altijd even aan mijn DA wat hij ervan vindt als hij komt om te enten :j

Het lijkt me heel wat verstandiger om je paard zelf regelmatig te meten dan dat je afhankelijk zou moeten zijn van iemand die eens in de zoveel tijd komt.. vandaar dat World Horse Welfare, D&H en de Laminitis Clinic allemaal aanraden om eens per zoveel weken het meetlint erbij te nemen en de scores bij te houden. Ik heb een goed oog voor paarden en zie bijna alles, maar denk maar niet dat ik kan zien dat mijn paard in 4|5 weken 16 kg is afgevallen. Over zo'n groot lijf is dat milimeterwerk - het meetlint biedt dan uitkomst.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:57

Paardje staat nu op zooltjes. Mijn smid heeft het ijzer er even afgehaald en de siliconen aan de achterkant ook. Nu is heel de zool ingesmeerd met een soort van 'rubber' dat stijf wordt en daarover een flexibele dikke laag plastiek (lijkt op doorschijnend kunststof leer haha). En dan het ijzer er weer over.

Ik heb hem gisteren nog niet gevraagd te stappen, maar zag wel (heb er een uurtje bijgezeten) dat hij zijn rechtse voet veel minder extreem ontlaste. Straks eens kijken of het er nog zo goed uit ziet.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:58

Ik wilde even komen vertellen hoe het gaat met mijn shet King die een tijdje terug flink hoefbevangen was.

[ITP] The King of the world!
Dit was hem gister ;-)

Hij is er helemaal bovenop!
Krijgt geen meusli meer, en het hooi laat ik een uurtje weken (dat was echt een super tip!) Hij eet met smaak zijn hooi nu op en staat er weer super goed bij *\o/*

Dit had ik niet durven hopen :D

Bedankt allemaal voor de hulp en alle tips!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:29

Wat is ie gááááááf !!!!! Ben verliefd! <3