Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:26

Het is hier nogal stilgevallen zeg! Ik lees normaal alleen mee maar ik zal eens wat leven in de brouwerij komen brengen:

Hierbij de voeten van mijn paard (kruising arabisch volbloed x NRPS). Ik heb hem sinds vorig jaar juli.
Hij heeft tot vlak voor ik hem kocht ijzerloos gelopen bij de vorige eigenaresse, maar zij heeft er, toen ze meer over de weg ging rijden, voorijzers onder laten zetten. Dit ging prima bij haar. Ik merkte echter dat z'n achterhoeven behoorlijk sleten, hij heeft ook de neiging ze te slepen zodat ze 'vierkant' worden. Omdat de hoefsmid ze steeds te kort vond heb ik een aantal maanden geleden besloten hem vierkant te laten beslaan, omdat ik dan zoveel ik wilde over de weg kon rijden. Dit is 2 hoefsmidbezoeken geleden, dus ongeveer 4 maanden.

Nu was ik helemaal niet blij met de veranderingen die ik in de hoeven zag met de ijzers. Vooral de achterhoeven flaren behoorlijk, en hij kreeg steeds meer platvoeten. Ook groeide hij over de ijzers heen na een aantal weken.

De smid heeft bij zijn voorlaatste bezoek ijzers met twee lippen onder de voorijzers geslagen. Volgens hem geeft dit de hoef 'meer steun' en gaat het dus platvoeten tegen (hier ben ik het zelf niet mee eens, maar ik kon er die keer niet bij zijn toen hij kwam dus ik kon er niets aan doen).

Ik wil het al langere tijd proberen, maar nu heb ik de beslissing gemaakt om over te stappen op ijzerloos om te proberen of dit gaat. Ik heb contact gezocht met iemand die natuurlijk bekapt, en zij raadde me aan om eerst de ijzers er vanonder te laten halen, en dan na ongeveer 2 weken voor het eerst door haar te laten bekappen. Dit zodat Ghin eerst weer aan het gevoel van 'beweging in de hoeven' kan wennen, en daarna gaat zij dan haar gang.

De volgende foto's zijn gemaakt vlak voor de hoefsmid de ijzers eraf heeft gehaald, het is hier dus al ongeveer 9 weken geleden dat hij beslagen is!

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/ijzer1lv.jpg
linksvoor

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/ijzer2rv.jpg
rechtsvoor

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/ijzer3la.jpg
linksachter

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/ijzer4ra.jpg
rechtsachter

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/ijzer5voor.jpg
vooraanzicht alle hoeven

Hieronder de foto's van hoe zijn hoeven eruit zien nu de ijzers er vanonder zijn. De hoefsmid heeft alleen wat van de teen afgehaald en de hoeven wat bijgevijld.

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoef1lv.jpg
linksvoor
onderaanzicht: http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoefo1lv.jpg

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoef2rv.jpg
rechtsvoor
onderaanzicht: http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoefo2rv.jpg

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/th_hoef3la.jpg
linksachter
onderaanzicht: http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoefo3la.jpg

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoef4ra.jpg
rechtsachter
onderaanzicht: http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoefo4ra.jpg

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/Golejehan/hoef5voor.jpg
voorvoetjes

Het is nu 3 dagen geleden dat de hoefsmid is geweest en hij loopt nu al vanaf eergister meeeega gevoelig. Hij kan bijna niet omdraaien als hij mee moet lopen en hij loopt op elk steentje en hobbeltje meteen kreupel.
Heeft iemand commentaar of advies voor mijn hoefjes? Dat kan ik dan meteen in de gaten houden en vragen als hij voor het eerst natuurlijk bekapt wordt over een paar weken. En heeft iemand enig idee hoe lang het ongeveer duurt voordat dit extreem gevoelige weer een beetje wegtrekt? (ik ben ervan overtuigd dát het wegtrekt, maar ik vind hem nu wel een beetje zielig :(:) )

edit: grrr 10x geprobeerd om foto's zichtbaar te krijgen maar niet gelukt... dan maar in linkjes, sorry voor de moeite voor jullie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:04

Volgens mij zijn er meerdere dingen van invloed op hoe lang de transitieperiode duurt, zoals voeding, huisvesting, staat van de hoeven (dus in hoeverre ze in balans zijn) en de kwaliteit van het bekappen. Succes in elk geval!

countrygirl

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:44

xSharonax, wanneer komt die natuurlijk bekapper? Ik vind het volkomen normaal dat hij gevoelig loopt.
Als ik die hoefranden zie, + aan 1 voet een megagrote flare, hij kan moeilijk over de toon rollen omdat die simpelweg nog te lang zijn kan ik je maar 1 advies geven: laat z.s.m. een natuurlijk bekapper hier mee aan de gang. Je zult zien dat je paard daarna al stukken beter loopt.
De gevoeligheid is nu hierdoor, maar ook omdat het gevoel in de zool weer terug komt. Die heeft toen er nog ijzers onder zaten geen grondcontact kunnen maken.
Het zou ook nog kunnen dat er oud zoolmateriaal is blijven zitten, dus een z.g. dubbele zool. Hierdoor wordt het hoefmechanisme ook beperkt. Maar, vanaf foto's is het moeilijk om uitspraken te doen, daarom mijn advies om er een profi bij te halen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:12

heb even een vraagje, en ben net te lui om het hele topic door te spitten
maar is het mogelijk dat een pony een losse hoefwand kan krijgen door net niet tijdig bekappen?
ik heb nl het idee van niet, maar iemand op stal is er heilig van overtuigd

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:05

Quibje, de witte lijn kan er wel door uitrekken als de hoeven/tenen veel te lang worden. Maar of de hoefwand ook echt loslaat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:21

Lijkt me sterk, mijn paard werd voordat hij van mij was 3 a 4 keer per jaar bekapt en die heeft prima hoeven.

Kan natuurlijk een combinatie van factoren zijn, dat het paard een losse wand heeft en ook al een tijd niet bekapt is en dat je stalgenoot het verkeerde verband heeft gelegd?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:51

quibje schreef:
maar is het mogelijk dat een pony een losse hoefwand kan krijgen door net niet tijdig bekappen?

Nee, dat is niet mogelijk. Een hoefwand zit zo ontzettend vast door het laminae, de (witte lijn) verbinding dus, dat een hele sterke man dit zelfs niet uit elkaar kan trekken. Wat wél kan is wat elders ook al geschreven is, door hoefbevangenheid het uitrekken van de witte lijn waardoor de wand naar 'voren' komt te staan. Dit kun je aan de onderzijde van de voet goed zijn, je ziet dan aan het einde van de zool en het begin van de hoefwand een soort uitgerekte lamellen.
Normaal gesproken hoor je hier een dun haarlijntje te zien.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:27

ok, dat dacht ik al
dank jullie wel voor jullie heldere antwoorden

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:22

Hoi,
Ik kom hier ook eens meelezen omdat dit me dit een erg boeiend topic lijkt waar ik veel van kan leren.

quibje schreef:

Volgens mij zit er wel een kern van waarheid in.
Als de hoefwand brokkelt en scheurt, is het voor de bacterien en schimmels makkelijker om in de witte lijn te komen en daar de boel te verzieken.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:42

Waardoor onstaat een losse hoefwand dan, volgens jou?
Ik dacht dat het oa gepaard kan gaan met WLD en dat kan wel degelijk ontstaan door verwaarlozing = niet tijdig bekappen.
Eigenlijk weten we te weinig over de situatie van het paard waar quibje het over heeft.
Wie bepaalt wat net niet tijdig bekappen is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:14

Goed Nieuws , wat het is weet ik niet !! Maar nadat we Annelie afgelopen zondag naar huis gehaald hebben en een heel eindje gelopen hebben over de weg , waarbij zij het tempo bepaalde .
Ze zelf diverse malen aangaf een drafje te willen doen . We dit ook deden .
Is ze gedurende de wandeling gewoon beter gaan lopen , en nu galopeerd ze zelfs weet in het land .
Ze stapt onze bouwkeet in en uit . Ze doet het gewoon SUPER nu .
Mijn geredde mini .
Heb haar dan ook maar beloofd als deze lijn zich voortzet , we een duplicaat passpoort gaan aanvragen voor haar . Dan bestaat ze weer echt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:24

Wat een fantastisch nieuws ZJ :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:43

Echt he , een dikke week geleden zag ik het diep triest in .
En aan het begin van onze wandeling dacht ik nog , gaan we dit redden .
Ze wilde aandraven , ging stroef , terug naar stap hortend en stotend .
Ze gooit haar oren plat , kijkt een keer heel heel vies .
Draaft weer aan , ging niet soepel en tjoepa weg was ze ... En zo is ze gebleven .
Toch iets vast gezeten in de schouder ? ICM met de homeo middeltjes die ze krijgt ...

Ik hoop maar dat deze stijgende lijn voortzet .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:47

Ja, misschien iets losgeschoten so to speak, en waarom zul je misschien wel nooit weten maar doet het ertoe? :) Nou maar hopen dat ze niet te veel spierpijn krijgt van haar "nieuwe" lichaam.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:59

Dat hoop ik ook . Ze ravot en doet flink in de weide . Mag ze uurtje of 2 pd in , rest op de paddock .
En weet je , mijn vriend loopt ze continu achterna .
Ze weet dat hij nog verovert en betoverd moet worden door het wezen paard :D Slim dier Annelie

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:10

Koper schreef:
dry schreef:
Als de hoefwand brokkelt en scheurt, is het voor de bacterien en schimmels makkelijker om in de witte lijn te komen en daar de boel te verzieken.

Ehh.... nee.

Wat is dat nou weer voor een irritante nietszeggende oneliner op iets waar je schijnbaar zelf het antwoord niet op weet... Zeg dan niets >;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:11

@ZJ toppie!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:32

Super nieuws ZJ!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:08

Arabesk schreef:
nombrado schreef:
arabesk....het zou beter zijn, als je gewoon niet meer reageert op mijn berichten.
ik ventileer hier mijn ervaringen en manier. Net als iedereen op bokt.

Je zit ook onder mijn foeiknop, zodat ik me niet teveel aan je erger, maar ik was zo stom om je bericht even open te klikken 8)7

}:0

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:13

De dubbele zolen van mijn pony beginnen los te laten. Wat natuurlijk heel mooi is. Met de laatste keer bekappen heb ik weer een gedeelte van de dubbele zool weggesneden. Omdat mijn ervaring niet heel groot is en hier in de verste verte geen goed hoefsmid, laat staan een natuurlijk bekapper of iets in die geest is ben ik er wel heel voorzichtig in. Ik haal de losse stukken weg en de rest van de zool wat misschien wel dubbel is maar nog niet echt los zit, laat ik zitten. Wel loopt ze na deze bekapping echt super gevoelig. Op het zachte gaat het wel, gewoon beton wat vlak is gaat redelijk, maar steentjes is echt heel moeizaam. Is dit een normale reactie omdat de onderliggende goed zool gewoon nog moet wennen aan het contact met de grond?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:11

Maaike-Indy, het lijkt er wel op ja. Je kunt eigenlijk een dubbele zool niet laten zitten, tenzij het toch al helemaal gebarsten is. Als de zool echt helemaal dubbel is, en vaste materie, dus niet kruimelig... moet je het eruit halen, anders heb je te weinig hoefmechanisme. Meestal is het een kruimelige massa, die vrij gemakkelijk loskomt. Loopt je pony over 'n stenige ondergrond dan zullen die laatste stukken er heus wel uitbreken.
Ze zal idd. moeten wennen aan het grondcontact met een 'verse' zool.
Als de ondergrond stenerig is dan heb je kans dan ze nooit meer een dubbele zool heeft.

Oh, enne... beter té voorzichtig als te rigoreus he?? :-))

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:48

De enige ervaring die ik heb met dubbele zolen is dat het met een hoevenkrabber weg te halen is/moet zijn. Dat was bij mijn pony zo, mijn HS instueerde me het zelf weg te krabben zodra dat kon, hij wilde er niet aan snijden omdat je dan ook van de nieuwe zool af kunt halen per ongeluk.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:31

Het kruimelige spul krab ik er meestal gewoon uit met de hoevenkrabber of met een bekapmesje. Deze keer waren er echter echt losse flappen. Het was een tijdje heel warm en droog geweest en twee weken terug regende het weer. Ze heeft toen lekker met haar hoefjes in de plassen en de blub gestaan en toen is de zool weer verder los gekomen. Dat heb ik er afgesneden. Of ik per ongeluk ook in de goede zool gesneden heb weet ik niet, zou op zich ook wel kunnen. Maar heb er niet in lopen hakken ofzo, gewoon de flappen eraf, de losse kruimel massa eruit gekrabt en met de vijl alles netjes afgewerkt.
Dat is nu iets meer dan een week geleden denk ik. Hoe lang duurt de gevoeligheid doorgaans? Een week, een maand?

De dubbele zool komt overigens doordat ik in het begin haar hoeven door omstandigheden niet goed bij heb gehouden. Het is dus mijn eigen schuld ben ik bang. :o
Ik ben nu ruim een jaar intensief met de hoeven bezig en op zich gaat het wel heel goed, haar hoefjes worden steeds mooier, de steunsels (die ook helemaal omgeklapt waren) beginnen er beter uit te zien (al groeien ze idioot snel aan). Ze heeft overigens nooit last van scheuren of brokkelende hoefjes. Ze heeft nooit op ijzers gestaan en ik heb het idee dat ze verder wel goed gezonde hoeven heeft.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:21

Als je al een jaar die hoeven zelf vijlt en bijwerkt, denk ik dat het qua gevoeligheid niet lang zal duren. Die dubbele zool zal er idd. eerst uitmoeten. Het schone materiaal wat daaronder verstopt zit zal eventjes moeten uitharden lijkt mij. Denk dat 't wel goed komt.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:29

Ok! Hoewel ik me er niet heel erg druk over maakte, is bevestiging hierin wel prettig. Ik zal proberen eens een keer wat foto's te plaatsen. Ben benieuwd wat mensen er over te zeggen hebben. Zelf vind ik het altijd wel prettig om de foto's van de hoeven even rustig op mijn gemak te kunnen bekijken. Van de foto zie ik soms nog weer dingen die me tijdens het bekappen niet direct opvallen.