[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:22

Hebben jullie de voeding wel aangepast of geven jullie alleen maar medicatie?

tjee

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:34

Die van mij krijgt geen krachtvoer meer, alleen tijdens de voerrondes 2 peentjes voor het idee. Ook krijgt hij nu ipv kuilgras oud stengelig hooi. Qua medicatie krijgt hij Metacam, Tranquigel, carbasalaatcalcium, dainagecomp enandere homeo druppels waarvan ik even de naam kwijt ben. Wel is hij afgelopen zaterdag pas voor het eerst bekapt omdat ik daar van de DA mee moest wachten.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:31

Die van mij krijg alleen nog maar hooi,en 2 handjes voer en een paar wortelen,waar ik de medicijnen in doe...

Daar voor kreeg ze hooiKUIL,half kilo bix...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:11

marco krijgt nu weer iets meer maar minder dan hij altijd kreeg.
Hij krijgt nu sochtends een klein laagje (van de emmer) wortels, half scheppertje haver met een klein handje bix en 4 handen lucerne-mix. Savonds hetzelfde rondje. En tussendoor krijgt hij heel veel stengelig lang hooi waar geen kunstmest over is geweest.
Hij doet het hier goed op maar blijft wat mager, maar ik durf hem niet meer te geven bang dat hij weer een terug val krijgt.
Bovendien krijgt marco nu 15 druppels ledum en 15 druppels arnica per dag.

En hoelang het duurt voordat het paard weer aan het lopen is, tsja dat is verschillend. Maar meestal ben je er wel een goede maand mee bezig voordat je rustig weer wat ga lopen enz. ligt er natuurlijk ook aan hoe ernstig het is enz enz.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:22

tjee schreef:
Die van mij krijgt geen krachtvoer meer, alleen tijdens de voerrondes 2 peentjes voor het idee. Ook krijgt hij nu ipv kuilgras oud stengelig hooi. Qua medicatie krijgt hij Metacam, Tranquigel, carbasalaatcalcium, dainagecomp enandere homeo druppels waarvan ik even de naam kwijt ben. Wel is hij afgelopen zaterdag pas voor het eerst bekapt omdat ik daar van de DA mee moest wachten.

Ik zou ook nog even de peentjes achterwege laten, is toch extra suiker. Doe anders een klein stukje per keer. Echt, in dat stadium is alle extra's teveel. Hoe sneu/saai het ook lijkt, je doet er meer kwaad dan goed mee.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:23

Yommie schreef:
Die van mij krijg alleen nog maar hooi,en 2 handjes voer en een paar wortelen,waar ik de medicijnen in doe...

Daar voor kreeg ze hooiKUIL,half kilo bix...

Eigenlijk hetzelfde verhaal, laat die 2 handjes voer en de wortels maar achterwege. Anders proberen of je ergens in de buurt Dodson & Horrell Safe and Sound kunt krijgen en daar de medicatie in mengen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:26

fancylover schreef:
En hoelang het duurt voordat het paard weer aan het lopen is, tsja dat is verschillend. Maar meestal ben je er wel een goede maand mee bezig voordat je rustig weer wat ga lopen enz. ligt er natuurlijk ook aan hoe ernstig het is enz enz.

Als het ernstig is (geweest), moet je niet rekenen in een maand, maar eerder op een jaar voordat je met licht werk kunt beginnen en 2 jaar als je met serieus werk wilt gaan beginnen.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:47

Dus dat betekend dat mijn beestje een jaar met pijn moet leven? Is dat dan wel eerlijk tegenover hem? Rijden is niet mijn prioriteit, maar dat hij een jaar moet pijnlijden vind ik geen fijne gedachte.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:29

Tjee: ik kan uit ervaring zeggen dat het niet binnen een maand is opgelost. Zoals Isapaardje zegt, moet je eerder rekenen op een jaar.
Dat heeft bij mijn paard echter niet betekend een jaar met pijn.
Maar voordat de hoorn van de hoeven weer helemaal is vastgegroeid aan het hoefbeen ben je echt wel even onderweg.
Ik beweer niet dat beweging niet goed is, maar volgens bij ontstaat er bij beweging in de bochten toch elke keer frictie op de witte lijn.
Ik kan alleen maar zeggen dat relatieve rust voor mijn paard heeft gewerkt, want zij heeft al bijna 4 jaar geen terugval gehad.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:34

je paard heeft niet dat hele jaar pijn, het lichaam van het paard heeft vaak gewoon een jaar nodig om zich weer aan te passen, meestal is er in de voeten het een en ander veranderd en de pezen en spieren moeten zich aanpassen aan een nieuwe stand, de hoeven moeten op de juiste manier bekapt en/of beslagen worden en de veranderingen in hoefgroei die je kunt krijgen, zorgen er alleen al voor dat, dat het een langdurig proces wordt.
er is eerst een acute fase waarin pijnbestrijding een heel belangrijke zaak is. meestal duurt dit relatief kort, meestal enkele dagen, daarna moet het paard genezen. dat hangt af van de ernst en de aangerichte schade. genezen kost tijd en kan enkele weken tot een paar maanden duren.
gelukkig wordt de pijn dan ook meestal minder, daarna moet het paard ook nog revalideren, zich aanpassen aan soms tijdelijke en soms blijvende veranderingen. sommige paarden krijgen meerdere aanvallen of worden chronisch bevangen en soms kunnen ook die weer pijnvrij een vrolijk leven leiden.
als er te veel pijn is en blijft is uiteindelijk inslapen de meest prettige optie voor een paard,dat komt meestal pas later door complicaties aan bod en gelukkig zijn het grootste deel van de eigenaren daartoe bereid( beter gezegd je hebt geen andere keus meer, je wordt er toe gedwongen.)

hoefbevangenheid is verschrikkelijk maar niet bij voorbaat hopeloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:42

inderdaad....mijn paard pablo is denk ik het beste voorbeeld.
Na wel 10x (misschien wel meer...)hoefbevangen geweest te zijn in mindere en ernstige mate is hij nu al 4 jaar stabiel,heeft geen pijn en loopt niet kreupel...
En dat met hoefbeenkantelingen aan vier hoeven.
Er is dus nog hoop voor iedereen....
Mijn paard heeft op zijn langst een maand but gekregen....heel wat jaartjes terug.....misschien zijn daarom zijn nieren nog heel.
Want soms moeten ze lang pijnstillers/ontstekingremmers hebben,daar ben altijd het meest bezorgd om....maar ja...soms moet je wel...

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:49

Volgens mijn hoefsmid heeft mijn pony nu zeker 2 aanvallen achter elkaar gehad. Ik vind hem eerlijk gezegd steeds slechter gaan lopen in die maand tijd. Jullie verhaal geven me wel eerlijk gezegd nog wat hoop want ben het toch nu wel een beetje aan het opgeven. Mijn pony heeft het alleen aan zijn voorbenen gelukkig. Voor ons is het extra zuur omdat hij heel 2008 al stil hebt gestaan door een peesblessure aan zijn achterbeen en we net weer mochten opbouwen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:01

tjee schreef:
Volgens mijn hoefsmid heeft mijn pony nu zeker 2 aanvallen achter elkaar gehad. Ik vind hem eerlijk gezegd steeds slechter gaan lopen in die maand tijd. Jullie verhaal geven me wel eerlijk gezegd nog wat hoop want ben het toch nu wel een beetje aan het opgeven. Mijn pony heeft het alleen aan zijn voorbenen gelukkig. Voor ons is het extra zuur omdat hij heel 2008 al stil hebt gestaan door een peesblessure aan zijn achterbeen en we net weer mochten opbouwen.

Niet te snel opgeven hoor... dit is echt iets dat tijd nodig heeft!!
Vaak is hoefbevangenheid ook een probleem met de afvoer van afvalstoffen. Krijgt je pony nu nog pijnstillers? Hoe wordt ze bekapt?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:03

hij krijgt inderdaad pijnstillers, Metacam, en bloedverdunners. Hij is zaterdag bekapt en daarbij is hij wat platter gezet. Hij had van zichzelf behoorlijk steile hoefjes dus dat werkte ook niet echt mee.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:18

De bekapping vind ik positief, het platter zetten zou haar verlichting moeten geven.

Of je door moet gaan met de pijnstillers, weet ik niet, ik zal ook niet zeggen dat je moet stoppen, maar houd wel in je achterhoofd dat de lever en nieren heel veel werk hebben aan het "verwerken" van de metacam en bloedverdunners. Het zijn dus feitelijk ook extra afvalstoffen die je erin stopt. Ik zou als ik jou was toch wel graag een reinigingskuur proberen, bijv. drainage compositum van de groene os (is niet een te zware aanslag op het lichaam). Deze mag je tegelijk geven met de metacam en bloedverdunners. (al zou ik als je paardje daar stabiel genoeg voor is, mee stoppen). Bij Judy was het zelfs zo dat ze alleen maar slechter ging lopen op de pijnstillers(en ze kreeg bute!). Daarom heb ik haar daar, heel cru, zo snel mogelijk vanaf gehaald en daarna ging het steeds beter. Meer info over drainage compositum kun je hier vinden : http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25645

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:27

tjee schreef:
Dus dat betekend dat mijn beestje een jaar met pijn moet leven? Is dat dan wel eerlijk tegenover hem? Rijden is niet mijn prioriteit, maar dat hij een jaar moet pijnlijden vind ik geen fijne gedachte.

Ik heb niet gezegd een jaar met pijn. Zeker niet !!!
Na een paar maanden is de pijn over en lijkt je paard genezen.
Ja ik heb die 'fout' (in zoverre je over fout kunt spreken) ook vaak gemaakt.
De hoefwand is dermate aangegroeid dat de pijn weg is en je paard weer lekker door de wei kan rennen. Maar overtollige 'rommel' in de hoef (afvalstoffen, dood weefsel) is nog niet weggewerkt. Dat duurt een tijd. Ga je je paard toch belasten dan heb je kans dat die rommel alsnog een keer wordt afgevoerd, bijv. in de vorm van hoefzweren.
Daarom kreeg ik nu het advies om een jaar lang niets te doen, ook al lijkt het paard weer helemaal in orde.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-02-09 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:29

drainage comp krijgt hij al, ook de andere druppels die erbij horen podocomplex. van de pijnstillers af ik denk nog geen optie omdat hij echt heel moeilijk loopt. Het is allemaal zo moeilijk. Vooral omdat ze op stal zeiden dat je met 3 weken wel verbetering zou moeten zien en dit bij hem dus absoluut niet het geval is.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:33

tjee schreef:
drainage comp krijgt hij al, ook de andere druppels die erbij horen podocomplex. van de pijnstillers af ik denk nog geen optie omdat hij echt heel moeilijk loopt. Het is allemaal zo moeilijk. Vooral omdat ze op stal zeiden dat je met 3 weken wel verbetering zou moeten zien en dit bij hem dus absoluut niet het geval is.

Vergeet niet probiotica bij te geven, heeft onze pony's goed geholpen in combinatie met bovenstaande middelen die je al geeft ;) Overigens op advies van een zeer goede holistisch DA ;)
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 27-02-09 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:33

tjee schreef:
Hij is zaterdag bekapt en daarbij is hij wat platter gezet. Hij had van zichzelf behoorlijk steile hoefjes dus dat werkte ook niet echt mee.

En over het bekappen kan ik uit ervaring heel kort zijn; NIET plat op de hielen zetten bij steile hoeven icm acute bevangenheid. Zeker niet als het paard altijd al steile hoeven heeft gehad. De theorie en praktijk gaan op dat punt mank.
Voor mij telt de praktijk; hielen inkorten geeft meer druk op de pezen (diepe hoefbeenbuiger) en dus pijn.
Als acute fase voorbij is, kun je mm voor mm de hielen wat proberen in te korten (als je dat mooier vind voor het oog).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:41

@tjee :(:)
Ieder geval is weer anders. Laat je ook niet door stalgenoten wijs maken dat het binnen 3 weken beter moet gaan. Dat is echt afhankelijk van de graad van bevangenheid en ook de oorzaak van de bevangenheid.
Zijn er foto's gemaakt van de hoeven? Weet je hoe groot de schade is van binnen in de hoef? Waarom is gekozen de hoeven platter te maken? Waarom van stand te veranderen? Net als Isapaardje weten wij uit ervaring dat het afplatten van de hoeven niet de juiste weg was voor onze paarden in de acute fase.

Ook niet stoppen met pijnstillers zonder overleg met de VA.
Ik weet hoe lastig het is om te weten naar wie je moet luisteren. Iedereen zegt wat anders. Ook de diverse Va-en en klinieken.
Zelf zou ik niet kiezen om je paard nu al verschillende compositum en andere homeopathische medicijnen te geven, het lichaam heeft het al zwaar genoeg. Ik zou eerst proberen met de medicijnen van de VA te proberen de hoefbevangenheid te stabiliseren.

Dit is het verhaal van mijn paard. http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

In ieder geval heel veel sterkte.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:05

Het platter zetten van de hoeven is gedaan in overleg met een zeer goede hoefsmid met ruime ervaring met bevangenheid. Hij is ook niet veel platter gegaan hoor, maar dit is gedaan omdat hij ging landen op de achterkant (zoals wij mensen doen zeg maar). En inderdaad wat je zegt Janouk iedereen zegt weer wat anders en dat is best frustrerend. Na het bekappen zet hij wel zijn veoeten wat platter neer, maar hij loopt nog steeds niet graag. Wat is wel vreemd vind is dat hij, afgezien van het lopen, nog helemaal vrolijk is en glimt als een glimworm. Je zou toch zeggen dat als hij zo beroerd is, hij wat minder vrolijk moet zijn?

Over die foto's: ik ben van plan volgende week maandag weer een afspraak te maken op de kliniek.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:32

Niemand hier is dierenarts; we spreken uit ervaring.
Ook heeft ieder van ons hier ervaring met uitspraken van de experts en hoe meer uitspraken, hoe tegenstrijdiger dat het wordt.

Neem het bekappen. Theorie is dat het inkorten van de hielen (platter maken) het hoefbeen grondparallel zet. Hierdoor gaat de druk van de punt van het hoefbeen af en dat geeft pijnvermindering.
Wat echter een discussie punt is en blijft, is wat er vervolgens in de praktijk gebeurd; nl. het op spanning komen van de diepe hoefbeenbuiger. Deze trekt aan het hoefbeen en omdat de laminea beschadigd zijn, kan het hoefbeen nu juist weer van zijn positie getrokken worden. In geval Isabella weet ik bijna 100% zeker dat dit ook daadwerkelijk gebeurd en het geen broodje aap is wat door vele experts wordt beweerd.
Je kunt daarom deze handeling pas doen als de boel gestabiliseerd is en er al weer een aantal cm goed hoorn te zien zijn. Dan is het wat veiliger, maar beter is het gewoon niet te doen en pas veel later de hoef geleidelijk in model terug te brengen. Maar nogmaals; dit is puur uit mijn ervaring.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:44

Ik bedoelde ook niet dat je binnen een maand weer aan het werk kan! maar afgelopen keer had marco het toch best erg. aan de medicijnen gegaan en dat ging na 2 weken goed en toen moest ik er ook mee stoppen inverband met schadelijke stoffen. daarna veel gestapt aan de hand over de weg en hij stond buiten op het zand.
Ja oke het heeft toch wel 2 maanden geduurt voordat ik er weer voor het eerst op ben gaan zitten, de tijd vliegt soms voorbij ;)
Ik moet zeggen dat ik wel een hele tijd alleen maar buitenritjes heb gemaakt door de bermen vooral. Hierdoor komt het toch minder op de voeten aan dan dat je in de bak ga rijden met veel voltes enz.

en ja wat het beste is en wie het juiste advies heeft daar zijn we nog steeds niet achter ;) wel weten we wat voor onze paarden gewerkt heeft dus wie weet het proberen waard maar ga eerst op het advies van je dierenarts af.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:22

mag ik jullie advies ook even vragen?
mijn shet is dus ongeveer 4 weken geleden hoefbevangen geworden. na 10 dagen pijnstillers/ontstekingsremmers is hij eigenlijk zover ik kan zien pijnvrij en loop normaal. het was ook hoefbevangenheid in lichte mate. hij staat nu nog steeds in een paddock met hooi, maar hij houdt niet van hooi en eet steeds minder. mijn vraag is, zou hij alweer even in de wei mogen en hoe lang?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:32

ik zou zeggen gewoon even een tijdje niet op het gras. maar dat ligt denk k eraan dat ik mijn pony ook helemaal niet meer op het gras durf te laten.
Anderen hier wel dus waarschijnlijk kunnen zij jou beter helpen. Maar ik zou het eerst nog gewoon rustig aan doen hoor!!