[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:34

Dat wil ik graag, maar de mogelijkheid om hem goed in de gaten te houden en er echt voor zorgen dat hij de goede kant op gaat vind ik moeilijk, zijn voer met buut eet hij moeilijk, waardoor ik er of lang bij moet blijven of de bak maat moeten laten staan, probleem is dat mijn paard er dan ook bij kan en dat is niet de bedoeling... Hij wordt ook wel is opgejaagd door mijn paard nu en dat is ook zwaar klote want het is hartstikke pijnlijk om te lopen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:03

Batlow schreef:
Dat wil ik graag, maar de mogelijkheid om hem goed in de gaten te houden en er echt voor zorgen dat hij de goede kant op gaat vind ik moeilijk, zijn voer met buut eet hij moeilijk, waardoor ik er of lang bij moet blijven of de bak maat moeten laten staan, probleem is dat mijn paard er dan ook bij kan en dat is niet de bedoeling... Hij wordt ook wel is opgejaagd door mijn paard nu en dat is ook zwaar klote want het is hartstikke pijnlijk om te lopen...

Komt je pony bij de nieuwe stalling alleen te staan of met andere paarden/ponys? ( in eerste instantie bedoel ik).
Want dat wordt ze zeker in het begin ook opgejaagd of ze delen ter kennismaking een paar tikken uit...
Kan je pony zich dan verdedigingen?
Een zieke pony die moeilijk kan lopen staat over het algemeen laag in de rangorde.... Mij lijkt dat vreselijk om aan te moeten zien al helemaal als je weet dat hij daarbij pijn heeft.

Ik wil je niet ontmoedigen om te verhuizen, maar er komen door de verhuizing waarschijnlijk nieuwe problemen om de hoek kijken waar je je wel bewust van moet zijn, denk ik.

De buut kun je misschien in een spuitje doen met wat water in en z'n mond spuiten.
Snel en je weet zeker dat hij alles binnen heeft.

Als het goed begrijp uit je eerdere post komt je paard in een kudde op een groot stuk land en in de avond op stal.
Je pony komt bij 2 andere ponys in een ander weiland en gaat ook in de avond op stal... Is er op de nieuwe stal ook een paddock?
Aangezien je pony momenteel ook in een paddock staat en HB is geworden van het hooi...
Wat gaat gras dan met hem doen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:29

Ze hebben toen sinds kort onbeperkt hooi gekregen, dat is de grote fout geweest. In eerste instantie komt mijn pony apart, draadje tussen de andere 2 oudere pony's kunnen ze ook eerst wennen en pas bij elkaar als hij weer goed is. Vanaf dit weekend cushing tabletten en dat moet hopelijk ook al veel helpen in loop van tijd en kan hij daarna weer op het gras... Het heeft nu verschillende factoren waardoor hij nu bevangen is geraakt....

Hij kreeg geen Prascend meer, te vers hooi, te veel hooi... Wanneer hij er weer bovenop is gaat hij op door middel van opbouwen weer het gras op...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:57

helaas kan ik mij naar ruime tijd weer melden. Laukje us vanochtend bekapt (gebeurt iedere 10 weken) en de witte lijn is een stuk breder geworden. Ik vermoede al wel een tijd Chusing maar in overleg met DA nooit getest omdat ze verder geen echte aanwijzingen gaf. Net besloten zsm de test te laten doen en dan toch maar verder te bekijken wat we gaan doen. Kan iemand mij vertellen wat ik als richtprijs kan verwachten voor een ppid test? ik zag dat tot oktober de test gratis is maar bloedafname heb ik ook nooit hoeven doen, geen idee wat voor prijskaartje daar aan hangt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:13

Wat ik toen kwijt ben geweest (gratis lab test) zat geloof ik rond de 60 euro, incl visite. Ik heb de rekening nog liggen, zal het voor je opzoeken

edit: gevonden
Visite: 36,75
Bloedafname, verwerking, verzending en interpretatie: 30,60
EDTAbuis + naald: 0,85

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:22

Batlow schreef:
Wat ik toen kwijt ben geweest (gratis lab test) zat geloof ik rond de 60 euro, incl visite. Ik heb de rekening nog liggen, zal het voor je opzoeken

top bedankt! Vind het altijd lastig inschatten. Als ik dit 3 dagen eerder had geweten had alles in 1x gekunt want toen heeft DA gebit etc nog gedaan. Maargoed dit dan toch proberen Lauk is verder nog zo'n heerlijk dier

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:29

Blon_D schreef:
Batlow schreef:

top bedankt! Vind het altijd lastig inschatten. Als ik dit 3 dagen eerder had geweten had alles in 1x gekunt want toen heeft DA gebit etc nog gedaan. Maargoed dit dan toch proberen Lauk is verder nog zo'n heerlijk dier

Oh dat is jammer inderdaad! door die visite kosten zijn de kosten 50% zo duur....

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:33

Batlow schreef:
Oh dat is jammer inderdaad! door die visite kosten zijn de kosten 50% zo duur....

Bij ons kost eeen visite 33 euro maar denk dat ik haar maar maandag meeneem naar spreekuur voor huisdieren. Ze nemen alleen bloed af volgens mij..

Hoe is het met jouw paardje afgelopen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:42

Druk mee bezig om hem weer goed te krijgen, staat nog flink bevangen...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:56

Batlow schreef:

En had hij chusing? zo ja geef je er medicijnen voor? die van mij is bevangen maar loopt normaal, ze is eerder denk 4 haar geleden heel erg bevangen geweest (was toen ook echt te zwaar) Nu mooi op gewicht, zware winter gehad, veel afgevallen zat bijna geen spier meer op, inmiddels wel verbeterd mbt bespiering. Hoop als het er uitkomt dat ik haar weer wat gevulder krijg..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:03

Blon_D schreef:
Batlow schreef:

En had hij chusing? zo ja geef je er medicijnen voor? die van mij is bevangen maar loopt normaal, ze is eerder denk 4 haar geleden heel erg bevangen geweest (was toen ook echt te zwaar) Nu mooi op gewicht, zware winter gehad, veel afgevallen zat bijna geen spier meer op, inmiddels wel verbeterd mbt bespiering. Hoop als het er uitkomt dat ik haar weer wat gevulder krijg..

Hij heeft cushing, ben op gegeven moment gestopt met de tabletten en het ging heel goed. Maar schijn bedriegt, hij is afgelopen week bevangen geworden, stom dus dat ik ben gestopt met de pillen. Ik heb gelijk een grote doos gehaald van 160 pillen dus ik zit voor bijna een jaar gebakken. Die gaat daar niet meer vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:08

Maar Batlow, als je verder nu niet drastische maatregelen neemt met betrekking tot je voerbeleid, gaan de pillen het echt ook niet voor je pony doen hoor! Pony word met helse pijnen opgejaagd door je paard, dus dan doe je er een draadje tussen en dan geeft je gezonde paard maar een deken op voor nu met de regen en je geeft pony de schuilstal met maar beperkt en vooral minstens een uur geweekt hooi.
Niet zo blijven twijfelen, maar gewoon overgaan tot actie en wacht nu eerst maar eens met verhuizen, totdat pony weer wat beter gaat, want dan kan je er donder op zeggen dat hij een terugval krijgt van heb ik jou daar, mede ook door de cushing dat stress heel slecht is. Sterkte!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:00

@batlow, ondanks dat de andere stal op termijn veel voordelen bied, denk ook voor je paard... Lijkt het mij niet handig om je pony momenteel te verhuizen.
Begrijp goed dat iets beters zoekt en deze misschien hebt gevonden in de nieuwe stal, maar zou toch wachten op het moment dat je HB pony met cushing weer op de rit is.

Maar dat is mijn mening vanaf een schermpje, ik kan natuurlijk niet zien hoe het precies is zoals jij.

Sterkte met de gezondheid van je pony en de moeilijke keuze van het wel of niet verhuizen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:28

Ik heb even een filmpje gemaakt van zijn lopen, dit was 11 aug, dus een week terug

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:55

Ik meld mij hier ook weer helaas. Mijn pony is 4 weken geleden licht bevangen geraakt.
Ze heeft 2x een metacamkuur gehad. Ook geef ik haar nu drainage composium en podo comp van phytonics.
Ze is onlangs getest op cushing en ems. Gelukkig heeft ze beide niet. Wel had ze zwaar overgewicht. Ze is nu al heel erg afgevallen gelukkig.
Haar Gt waardes zijn verhoogd en ook die van haar maatje, die overigens ook wat overgewicht heeft.
Hopelijk help de drainaige composium van de groene os ook bij aan de werking van de lever.

Op dit moment is ze erg wisselend. Eergisteren zag ik haar een klein stukje draven, omdat ze opgejaagd werd door de andere paarden. Zag wel dat het wat pijnlijk was, maar niet heel kreupel. In stap liep ze in het weiland vlot en energiek. Gisteren weer een een wat slechter dag, wat stram.

Hebben jullie misschien nog ideeën wat ik kan doen om het herstel te bespoedigen? Ook twijfel ik of ik de dierenarts en/of hoefsmid er weer bij moet halen. Helaas ga ik hier niet alleen over. Alles moet in overleg met mijn vader.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:59

@Batlow, loopt je pony momenteel beter of slechter dan in het filmpje van 11 augustus?

En kreeg je pony daar al buut of niet?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:16

@Flame25,

Weer je misschien waar de verhoogde ggt waarde vandaan komt?
Probleem met lever/gal?
Verandering voeding (hooi) en of weide beleid? Ivm onkruid bestrijding ofzo.....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:22

cissie schreef:
@Batlow, loopt je pony momenteel beter of slechter dan in het filmpje van 11 augustus?

En kreeg je pony daar al buut of niet?

Ja toen kreeg hij 1 zakje, maar dat was de eerste keer (vlak voor het maken van dit filmpje)

Ik upload een filmpje van vandaag!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:26

Vandaag

En foto met pony aan de legcooler
Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:59

Vind hem in het tweede filpmje een stuk beter lopen.
Wat krijgt hij nu dan aan buut?

Of loopt hij momenteel zo op 1 zakje?

De leg cooler heb ik geen ervaring mee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:33

Inderdaad nu 1 zakje buut per keer.

Mijn paarden hebben ik toch, ondanks jullie advies :o , zondag verhuist naar hun nieuwe plek. Ik merk aan ze dat ze het lekker vinden. Ze hebben flinke boxen (3,5 bij 4. Dat is erg ruim gezien de maat van mijn pony: 1,40). Ze staan buiten van 8 tot 9 en krijgen rond 10 hun laatste hooimaaltje. Mijn paard heeft lekker de ruimte op het gras en mijn pony heeft een flinke paddock, ik kan zelfs kiezen uit 2 paddocks, maar op de ander staat nog veel onkruid, geen gras, dat wel. Wanneer hij weer wat beter gaat mag hij op de onkruid paddock om daar te beginnen met knabbelen. Daarna als het goed gaat wordt hij heel langzaam opgebouwd op het gras. Maar dat moet pas als hij echt goed is, hij komt dan in een nieuwe kudde dus dan zullen ze flink gaan lopen, dus dan moet hij echt goed zijn. De paddock ligt naast de wei en merk dat mijn paard veel bij de paddock gaat staan bij mijn pony. Zo erg kunnen ze elkaar haten, zo lief dat ze toch niet zonder elkaar kunnen... <3

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:50

Whaha dus toch de knoop doorgehakt.

Wat fijn dat ze het zo naar hun zin hebben, hopelijk knapt je pony snel weer op.

Nu heb jij misschien ook wat meer rust, al blijf ik bij mijn eerdere mening.
Aan de andere kant, ieder paardje is anders en reageert anders.... Als jij aan jr paarden merkt en ziet dat je de juiste keuze hebt gemaakt is het helemaal goed.

Nu duimen voor een vlot herstel!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:56

Ja hopelijk gaat het snel goed! Als mijn pony nou vrij lastig was met verhuizen en acclimatiseert heel slecht, had ik waarschijnlijk wel meer getwijfeld of ik het wel had moeten doen. Ik weet dat mijn pony gelukkig heel makkelijk aan een nieuwe stal went, hij went vrijwel direct. Eigenlijk nooit problemen ondervonden, ook nooit onrustig geweest op een nieuwe stal, dat is een heel voordeel!

Ik zal jullie op de hoogte houden! Ik weet niet hoelang bevangenheid mag duren? Hij is het wel eerder geweest, maar vorig jaar heel licht. Was er snel bij en binnen enkele dagen was hij weer goed. Jaar daarvoor na de zomer en dat heeft geloof ik 2 weken geduurd.

Een vraag aan jullie, als hij weer goed loopt, hoe lang zal ik dan wachten met hem bij de andere paarden zetten? en hoelang wachten jullie voordat je er weer op gaat? (Als je nog op je paardje rijdt?)

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:18

@ Cissie De verhoogde gt waarde komt door leververvetting. Ik had gewoon een obesitas paard. Ze is nu wel een stuk afgevallen en ook is haar manenkam weer redelijk beweeglijk. Dus gaat de goede kant op qua afvallen.

Batlow: Ik vind je paardje toch wel echt voorruitgegaan in een week tijd. Fijn dat hij op de paddock kan. Helaas heb ik die niet en dan is het toch echt behelpen met een hoefbevangen paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:35

Flame25 schreef:
@ Cissie De verhoogde gt waarde komt door leververvetting. Ik had gewoon een obesitas paard. Ze is nu wel een stuk afgevallen en ook is haar manenkam weer redelijk beweeglijk. Dus gaat de goede kant op qua afvallen.

Batlow: Ik vind je paardje toch wel echt voorruitgegaan in een week tijd. Fijn dat hij op de paddock kan. Helaas heb ik die niet en dan is het toch echt behelpen met een hoefbevangen paard.

Vandaar de verhuizing... Ik wilde toch het maximale doen om hem te helpen en ik kan hem zo beter in de gaten houden en hij komt elke dag 2x in de hand (naar buiten en naar binnen) en bij de vorige was dat niet...