lolclub schreef:verder zou ik inderdaad heel voorzichtig zijn met uitspattingen van je paard, zolang de HB nog niet stabiel is kan er nog van alles gebeuren.
verstandig dat je de DA morgen laat komen in ieder geval, houd maar goed de zool in de gaten, mocht deze een scheurtje gaan vertonen dan direct weer je DA bellen.
Liene schreef:Zo als je op de foto van het ijzer ziet, is er op het einde van de straal een hoogte verschil. Is dat een scheur ? Dus denk jij dat hij een zoolkneusing of zo heeft door dat draven ? Normaal is hij heel erg rustig aan het touw, maar aangezien het de laatste dagen erg goed ging (stapte goed, ik stond net op het punt om te stappen met buut) was hij ook wat levendiger. Ik had het echt niet verwacht

Liene schreef:Mijn paard is ook nog steeds kreupel aan zijn slechte voet. DA is gisteren geweest en zegt dat het waarschijnlijk een scheurtje is dat nog moet komen. Terug enkel stappen als hij wilt, 1 zakje equipalazone en de HS moet het ijzer aanpassen met mousse of zo, dat er minder druk is op de zere plek (stukje voor de straal). Hij stapte net zo goed

Zo op de foto te zien is het nu nog geen scheur maar een overgang van twee lagen in de zool, omdat de zool al zo dun is heeft de hoefsmid hem niet schoon gekapt om zoveel mogelijk "dikte" te behouden onder het hoefbeen.
Waarom ik je attendeer op het goed in de gaten houden van het onstaan van een scheur onder de hoef (klein stukje voor de straalpunt) is omdat daar het hoefbeen door de zool kan gaan breken, voor dat dit daadwerkelijk gebeurt ontstaan er zoveel druk op de zool dat hij gaat scheuren.
Zodra je ook maar enig idee hebt dat er iets gaande is moet je direct je DA laten komen voor desinfectie en hoogstwaarschijnlijk een Antibiotica kuur.
Wat je DA waarschijnlijk bedoelt met "Mousse" is dat er een versterkte straalsteun moet komen (gips, styrofoam enz) , ik vermoed dat ook hij de angst heeft dat het hoefbeen op doorbreken staat.
Doe iig maar heel voorzichtig met hem en laat hem vooral geen gekke sprongen maken, de HB zal eerst stabiel moeten worden zodat het risico van doorbraak weg is .