[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:11

lolclub schreef:
@Marcella
wat ziet Bol er goed uit !
Fijn zeg dat hij van de spetterpoep af is, zo zie je maar wat een verschil het maakt met wat voor ruwvoer hij krijgt
Hoe gaat het met je opleiding, is het leuk ?

Tja en tegenwoordig hoef hij maar 1 of 2 x keer in de week aan de bak. Opleiding is pittig Wetboek Strafrecht moet ik dus uit mijn hoofd weten. Zodat ik weet wat ik en niet en wanneer ik iets mag doen. En dat is erg droge stof. :O

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:13

Mevrouw LC: ik heb even voor je gemeten met verschillende methodes:

Harry's Horse meetlint ( had ik toevallig nog liggen): 609 kg
Huntington-Carroll: 618 kg
D&H meetlint 624 kg
Pauli valt dus hoe dan ook nog steeds af - vorig meetmoment ( circa 5 weken) was 640 kg
Jilske nu ook op 624 (kwam van 650)

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:16

@JP hoe is het nu met het oog van Pauli?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:25

Jannepauli schreef:
Mevrouw LC:

Goh, de laatste keer dat ze mevrouw tegen me zeiden was bij de MacDonalds :D

Jannepauli schreef:
Harry's Horse meetlint ( had ik toevallig nog liggen): 609 kg
Huntington-Carroll: 618 kg
D&H meetlint 624 kg
Pauli valt dus hoe dan ook nog steeds af - vorig meetmoment ( circa 5 weken) was 640 kg
Jilske nu ook op 624 (kwam van 650)

Dank voor je uitgebreide meting, mooi om het verschil te zien tussen de meetmethodes
Ze zijn lekker aan het afvallen zo te horen, kun je het ook aan ze zien ?
heb jij trouwens enig idee of er een schema is welk gewicht er (ideaal gezien) bij welke stokmaat hoort ?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:46

Lolclub, echt sloom was hij niet, maar soms minder 'enthousiast' na een weekje op training ergens of zo. Dunne zolen had hij niet echt, maar wel erg droge en brokkelende hoeven, dat zie je nu aan die hoeven ook wel een beetje. Want die eigenschappen die jij hier boven opnoemde van LGL, herkende ik niet echt aan hem.

Zo als je op de foto van het ijzer ziet, is er op het einde van de straal een hoogte verschil. Is dat een scheur ? Dus denk jij dat hij een zoolkneusing of zo heeft door dat draven ? Normaal is hij heel erg rustig aan het touw, maar aangezien het de laatste dagen erg goed ging (stapte goed, ik stond net op het punt om te stappen met buut) was hij ook wat levendiger. Ik had het echt niet verwacht ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:58

Citaat:
heb jij trouwens enig idee of er een schema is welk gewicht er (ideaal gezien) bij welke stokmaat hoort ?

Geen idee, maar zo ze al zouden bestaan lijken dat soort lijstjes me volslagen nutteloos.
Met boeren(paarden)verstand kom je al een heel eind. :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:05

Jannepauli schreef:
[
Geen idee, maar zo ze al zouden bestaan lijken dat soort lijstjes me volslagen nutteloos.
Met boeren(paarden)verstand kom je al een heel eind. :D

Ik denk wel dat er gemiddelden zijn, ik heb ooit eens met http://www.paardenweegschaal.nl/ gemaild, het was echt interessant om te horen dat bijv het gewicht van IJslanders enorm verschilt maar het merendeel echt veel te dik was. ( echt veel te dik!) Eigenaren zagen het niet, dat is ook logisch, je ziet het paard iedere dag. Soort liefde maakt blind zeg maar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:21

't Is wat, die dikke IJslanders ;), je hebt de gegevens niet meer? Ik zou van Es ook wel een willen weten wat die mag wegen, die's wel heel groot voor een IJs, maar ook altijd net iets te dik. Toen ik haar kocht was ze mega dik trouwens, dus al wel verbetering.

De verschillen tussen de diverse meetlinten vallen me trouwens erg mee. Wel heb ik ergens gelezen dat het meetlint altijd nogal afwijkt van een exacte meting op een weegbrug.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:37

In de wiki staat een lijstje: http://www.bokt.nl/wiki/Gewicht

Ik reageerde wellicht wat kort door de bocht gisteren, maar ik denk dat een 'ideaal' gewicht niet in een lijstje kán staan. Mede aan de hand van een Body Condition Scoring (BCS) en je eigen oogjes, kun je bepalen wat voor jouw paard ideaal is - je kunt met een schema hooguit de marges aangeven. Welnu, die staan in de Wiki. Voor het overige bestaat ideaal gewicht of maat alleen maar in Hollywood. :D

Edit: In de wiki staat m.i. een fout wat betreft de meetformule van Carroll&Huntington. Men schrijft dat de lengtemaat gemeten moet worden vanaf het middel van de borst - dat is volgens de originele forumulie niet juist: het moet zijn vanaf de punt van de schouder tot aan zitbeenknobbel zoals op dit plaatje: http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html.
En een edit van mijn eigen tekst: rompomvang moeten gemeten worden op de schoft, niet erachter.

Voor de volledigheid hierbij de link naar het slecht leesbare artikel van C&H: http://199.20.64.195/agriculture/humanebcshorse.pdf

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:40

Als ik de 'gemiddelde' waarden neem van een grote maat shetlander, dan wijken die overal af.
Ergens tussen de 150 en 250 kg. Da's nogal een verschil.
Isabella ooit op weegbrug gewogen, dan weet je het zeker wat ze wegen.
230 kg gaf de uitdraai aan, maar toen was ze echt veel en veel dikker dan nu.
Voor een shetlander is ze overigens ook erg lang (in rug). Langer dan gemiddeld (wat ook voorheen bleek uit mijn tuig dat zo op een welsh B past zonder gaatjes verlengen of inkorten, maar ook nu ik dekenmaten aan het meten/bekijken ben, kom ik qua ruglengte uit op Welsh B maat).
Waarschijnlijk is voelen aan je paard de beste indicatie of ze te dik zijn of niet :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:47

mysa schreef:
't Is wat, die dikke IJslanders ;), je hebt de gegevens niet meer?

Ik heb even gezocht maar heb de gegevens niet meer, zoals ik het me herinner varieerde het behoorlijk, ik meen tussen de 300 kilo en de 430 kilo. Zowiezo is het natuurlijk lastig je hebt grote en kleinere IJslanders, wel hadden ze allemaal op de weegschaal gestaan. Zelf gebruik ik vooral mijn handen om te voelen of ze dik zijn plus een meetlint, maar dat is natuurlijk niet secuur. Meetlint geeft wel een beetje een indicatie of het goed blijft gaan. Waar ik ook erg op let is of er pockets zijn, dat doe ik ook met mijn handen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:21

Isapaardje schreef:
Waarschijnlijk is voelen aan je paard de beste indicatie of ze te dik zijn of niet :D

Dat is niet alleen waarschijnlijk, het is de methode. Wat dat betreft heb je niets aan een weegschaal, laat staan een meetlint.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:41

@Lageveld: ribben voelbaar of zichtbaar is wat mij betreft geen goede indicatie, althans niet bij de robuuste paarden/ponies, wat vind jij?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:53

Bij Ulvy kan ik de ribben nu goed voelen. Volgens meetlint is ze van 238 naar 199 kilo gegaan, maar toch vind ik haar nog te dik hoor. Ik blijf dat toch een lastig iets vinden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:39

Als je niet op een weegschaal kan wegen, dan kan je een lint gebruiken, maar hoe je dat eromheen legt komt vrij nauwkeurig. Ik heb het zelf na het werkelijk wegen geprobeerd op die manier bij te houden, maar voor mij werkt het niet. A. De wintervacht geeft ook volume, B. hoe strak trek je het lint aan (dat zal altijd iets anders zijn) en C. ligt het precies zoals het de vorige keer ook lag. Bij meten van romp tot kont is het ook belangrijk: staat het paard precies recht en vierkant.
Bij ons op stal zijn er dus gelukkig een aantal mensen die hun paarden ook gewogen willen hebben, dus Bertus (=lageveld = weegschaal.nl) komt 2 keer per jaar wegen. En tussendoor gebruik ik mijn ogen en mijn handen. De range voor de verschillende rassen op de Wiki (van dierenkliniek Vrieselaar uit Lemmer) is soms wel heel erg groot :wow: .
Als je niet de mogelijkheid hebt om je paard te laten wegen, dan kan je met je paard/pony in de trailer naar een weegbrug rijden. Een keer wegen met paard en zonder, en je weet precies wat 'ie weegt. Kan je het daarna met het lint een beetje in de gaten houden, maar dan heb je in ieder geval een exacte uitgangswaarde.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:11

Ik ben destijds met Isa naar een weegbrug van een handel in oud ijzer gewandeld (wel eerst even gebeld of het kon). Die mensen vonden het geweldig om een keer een paard te mogen wegen. Ik hoefde om die reden niets te betalen en kreeg ook het 'pons'plaatje mee.
Isabella vond het wel erg eng om op die licht bewegende platen te moeten stappen. Zij was het enige gewicht op de brug (ik stond er naast). Voordeel van dicht tegen industriegebied aan wonen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:08

Hier is het ook mis :(
Pablo is kreupel...

Zaterdagavond om 11 uur naar stal om hooi te geven.Pablo helemaal onrustig,rondjes lopen in zijn stal.
Hij hoorde herten achter de stal,inderdaad een hoop herrie van herten....hij kan dan net om een hoekje kijken maar ziet natuurlijk niets omdat het donker is.Hij was helemaal over de kook.Daarna ging het wel weer en begon zijn hooi te knabbelen.

Maar ja,hoelang hij rondjes heeft gelopen weet ik niet natuurlijk :o

Zondagochtend met buitenzetten vond ik hem achter erg stijf...S'middags komt er een paard met ruiter het weggetje oplopen.
Die niet wist dat het doodliep...Pablo helemaal blij,stormt de berg af in volle galop en steelt de show.
Met binnenhalen en borstelen valt mij op dat hij links achter steeds op rust staat..dat doet hij anders nooit.

Vanochtend nog steeds en in ene bedenk ik mij dat hij misschien iets geforceerd heeft zaterdagavond.
Toch maar besloten hem buiten te zetten,prachtig weer 20 graden en het land is droog.
Hij loopt normaal,zet linksachter korter neer,en in rust belast hij hem niet.

Ik om half twee hapje hooi brengen,ligt hij onder het afdak....niet plat maar gewoon ;)
Ik heb hem overeind gedwongen en op stal gezet.Brullen de hele middag :D
En ook liggen,omdat hij het ene been niet belast is dat natuurlijk erg vermoeiend voor het andere achterbeen,dus vandaar dat hij af en toe ligt.
Hij komt heel vlot weer overeind,en is erg vrolijk.Poept gewoon,plast gewoon,eet goed.

Ik heb het idee dat het zijn knie is.

Hij heeft dit 17 jaar geleden ook eens gehad,alleen erger....hetzelfde been.Hij was vreselijk boos op en klein zwart veulen naast hem :D Geerke...
Heeft toen de hele nacht rondjes gelopen enzo.Ik heb hem toen rust gegeven en iedere twee uur met hem gelopen,rechte stukken op de harde weg...daar had ik toen rechte weg,nu alleen maar berg af ;)
Dat was toen na een week over.

Ik hoop dat het nu ook zo afloopt en dat er niets stuk is in zijn knie....of dat dit de trigger is tot verdere ellende |(
Heb foto's gemaakt van hoe hij er nu bijstaat,ik zal ze morgen plaatsen.
Duimen jullie mee dat het weer goed komt?Ben er nog niet aan toe om afscheid te nemen. |(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:19

Ow, niet leuk, maar denk nou niet meteen het ergste! Als er werkelijk iets kapot is in de knie, is de kans heel groot dat hij dik is. Daar schrijf je niets over, dus wie weet valt dat mee. Wel vervelend in dit geval dat je alleen maar helling hebt, is sowieso een extra belasting. Nou, ik duim hoor!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:50

Ik duim ook dat het allemaal meevalt en goed afloopt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:27

Duimen draaien, hopelijk doet de gedwongen rust hem goed, zoals ook de vorige keer! Dat gedraai is niet fijn voor knietjes :n . Ken je traumeelgel? Vind ik altijd fijn om bij zulke (vermeende) blessures te gebruiken. Probeer niet in de PLOS stand te schieten :(:) .

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:26

Natuurlijk duim ik hier ook mee. Maar idd wat Mysa zegt, zou je geen verdikking of warmte verschil voelen, als het mis is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 09:46

@ Geerke: hopelijk valt het mee - hoe is het vandaag?

@ Janouk: gaat het goed met Image?

@Nado: heb je al een afspraak in Roosendaal? Ben heel benieuwd!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:43

Mijn paard is ook nog steeds kreupel aan zijn slechte voet. DA is gisteren geweest en zegt dat het waarschijnlijk een scheurtje is dat nog moet komen. Terug enkel stappen als hij wilt, 1 zakje equipalazone en de HS moet het ijzer aanpassen met mousse of zo, dat er minder druk is op de zere plek (stukje voor de straal). Hij stapte net zo goed ;(

Iemand hier ervaring mee ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:02

Hoe is het met Image?
Zondag was de 2e dag na de bekapping, altijd een lastige dag voor haar. Ze was stijf en voorzichtig. PLOS bij mij aanwezig.

Maar gisteren was Image weer Image. Staat omhoog en vliegend, luid snuivend door de bak. _/-\o_
Ik houd dan altijd mijn hart was, ondanks dat ik blij was haar vrolijkheid en manier van lopen.
Vanmorgen was ze redelijk fris naar buiten en alleen de korte wending vanuit de box was gevoelig. Maar op de zachte grond liep ze lekker.

Dus ik ben gematigd tevreden. Ik bekijk de training dag bij dag aan. Afhankelijk van de reactie volgende dag pas ik het schema aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:51

lolclub schreef:
verder zou ik inderdaad heel voorzichtig zijn met uitspattingen van je paard, zolang de HB nog niet stabiel is kan er nog van alles gebeuren.
verstandig dat je de DA morgen laat komen in ieder geval, houd maar goed de zool in de gaten, mocht deze een scheurtje gaan vertonen dan direct weer je DA bellen.

Liene schreef:
Zo als je op de foto van het ijzer ziet, is er op het einde van de straal een hoogte verschil. Is dat een scheur ? Dus denk jij dat hij een zoolkneusing of zo heeft door dat draven ? Normaal is hij heel erg rustig aan het touw, maar aangezien het de laatste dagen erg goed ging (stapte goed, ik stond net op het punt om te stappen met buut) was hij ook wat levendiger. Ik had het echt niet verwacht ;(

Liene schreef:
Mijn paard is ook nog steeds kreupel aan zijn slechte voet. DA is gisteren geweest en zegt dat het waarschijnlijk een scheurtje is dat nog moet komen. Terug enkel stappen als hij wilt, 1 zakje equipalazone en de HS moet het ijzer aanpassen met mousse of zo, dat er minder druk is op de zere plek (stukje voor de straal). Hij stapte net zo goed ;(

Zo op de foto te zien is het nu nog geen scheur maar een overgang van twee lagen in de zool, omdat de zool al zo dun is heeft de hoefsmid hem niet schoon gekapt om zoveel mogelijk "dikte" te behouden onder het hoefbeen.
Waarom ik je attendeer op het goed in de gaten houden van het onstaan van een scheur onder de hoef (klein stukje voor de straalpunt) is omdat daar het hoefbeen door de zool kan gaan breken, voor dat dit daadwerkelijk gebeurt ontstaan er zoveel druk op de zool dat hij gaat scheuren.

Zodra je ook maar enig idee hebt dat er iets gaande is moet je direct je DA laten komen voor desinfectie en hoogstwaarschijnlijk een Antibiotica kuur.

Wat je DA waarschijnlijk bedoelt met "Mousse" is dat er een versterkte straalsteun moet komen (gips, styrofoam enz) , ik vermoed dat ook hij de angst heeft dat het hoefbeen op doorbreken staat.
Doe iig maar heel voorzichtig met hem en laat hem vooral geen gekke sprongen maken, de HB zal eerst stabiel moeten worden zodat het risico van doorbraak weg is .