Gypsy schreef:Ik moet hier eens even het een en ander vragen, want ik geloof dat ik er helemaal niks meer van snap.![]()
Kijk, mijn paard staat onbeslagen, en daar ben ik altijd tevreden over geweest, nooit reden tot ijzers eronder gezien.
Echter de laatste tijd zijn ze, ik vermoed door de vele regen = natte weide, heel hard aan het slijten. Het kleinste buitenritje is al teveel. Tenminste, dat dacht ik. Volgens de da, mogen ze namelijk absoluut niet op de zool lopen ivm met kneuzingen door steentjes? Paardlief loopt nu met een voorhoef, met een paar cm ook op de zool, om het zo maar te zeggen.
Maar bij paard natuurlijk begrijp ik dat dat hoort? En weer niet erg is? Ook niet als je over asfalt rijd? Maar wanneer zijn die hoeven nu te kort? Kunnen jullie mij het mischien uitleggen want ik doe mijn best om paardlief goed te verzorgen, maar met zoveel tegenstrijdige informatie snap ik er inmiddels de ballen van.
Misschien is het handig wanneer je een foto plaatst van de onderkant van voeten van je paard.
Bij een hoef die in balans is 'draagt' de hoefwand en de zool en de straal (behalve de punt). Het gedeelte van de zool wat meedraagt is een paar cm. langs de hoefwand. Beginnend bij de teen is dat het breedste stuk en naar achter toe wordt dat gedeelte steeds smaller en niet meer bij het gedeelte waar de verzenen zitten. Hierbij ga je er dan vanuit dat de hoefwand gelijk is aan de zool.
Een hoef die niet in balans is, zoals bijv. bij een paard die HB is geweest en volle zolle heeft. Draagt de hoefwand voor een groot gedeelte helemaal.
Het ligt er dus aan in welke 'staat' de hoef is?
Wanneer je paard de hoeven zo terugslijt tot aan de witte lijn dan is er iets mis. Bijv. 'sloffen' met de voeten (zie je wel bij de achtervoeten) of te lang te veel lopen op asfalt.