Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:24

Gypsy schreef:
Ik moet hier eens even het een en ander vragen, want ik geloof dat ik er helemaal niks meer van snap. :=

Kijk, mijn paard staat onbeslagen, en daar ben ik altijd tevreden over geweest, nooit reden tot ijzers eronder gezien.
Echter de laatste tijd zijn ze, ik vermoed door de vele regen = natte weide, heel hard aan het slijten. Het kleinste buitenritje is al teveel. Tenminste, dat dacht ik. Volgens de da, mogen ze namelijk absoluut niet op de zool lopen ivm met kneuzingen door steentjes? Paardlief loopt nu met een voorhoef, met een paar cm ook op de zool, om het zo maar te zeggen.
Maar bij paard natuurlijk begrijp ik dat dat hoort? En weer niet erg is? Ook niet als je over asfalt rijd? Maar wanneer zijn die hoeven nu te kort? Kunnen jullie mij het mischien uitleggen want ik doe mijn best om paardlief goed te verzorgen, maar met zoveel tegenstrijdige informatie snap ik er inmiddels de ballen van. :o

Misschien is het handig wanneer je een foto plaatst van de onderkant van voeten van je paard.

Bij een hoef die in balans is 'draagt' de hoefwand en de zool en de straal (behalve de punt). Het gedeelte van de zool wat meedraagt is een paar cm. langs de hoefwand. Beginnend bij de teen is dat het breedste stuk en naar achter toe wordt dat gedeelte steeds smaller en niet meer bij het gedeelte waar de verzenen zitten. Hierbij ga je er dan vanuit dat de hoefwand gelijk is aan de zool.

Een hoef die niet in balans is, zoals bijv. bij een paard die HB is geweest en volle zolle heeft. Draagt de hoefwand voor een groot gedeelte helemaal.

Het ligt er dus aan in welke 'staat' de hoef is?

Wanneer je paard de hoeven zo terugslijt tot aan de witte lijn dan is er iets mis. Bijv. 'sloffen' met de voeten (zie je wel bij de achtervoeten) of te lang te veel lopen op asfalt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:09

singasong schreef:
Gypsy schreef:
Ik moet hier eens even het een en ander vragen, want ik geloof dat ik er helemaal niks meer van snap. :=

Kijk, mijn paard staat onbeslagen, en daar ben ik altijd tevreden over geweest, nooit reden tot ijzers eronder gezien.
Echter de laatste tijd zijn ze, ik vermoed door de vele regen = natte weide, heel hard aan het slijten. Het kleinste buitenritje is al teveel. Tenminste, dat dacht ik. Volgens de da, mogen ze namelijk absoluut niet op de zool lopen ivm met kneuzingen door steentjes? Paardlief loopt nu met een voorhoef, met een paar cm ook op de zool, om het zo maar te zeggen.
Maar bij paard natuurlijk begrijp ik dat dat hoort? En weer niet erg is? Ook niet als je over asfalt rijd? Maar wanneer zijn die hoeven nu te kort? Kunnen jullie mij het mischien uitleggen want ik doe mijn best om paardlief goed te verzorgen, maar met zoveel tegenstrijdige informatie snap ik er inmiddels de ballen van. :o

Misschien is het handig wanneer je een foto plaatst van de onderkant van voeten van je paard.

Bij een hoef die in balans is 'draagt' de hoefwand en de zool en de straal (behalve de punt). Het gedeelte van de zool wat meedraagt is een paar cm. langs de hoefwand. Beginnend bij de teen is dat het breedste stuk en naar achter toe wordt dat gedeelte steeds smaller en niet meer bij het gedeelte waar de verzenen zitten. Hierbij ga je er dan vanuit dat de hoefwand gelijk is aan de zool.

Een hoef die niet in balans is, zoals bijv. bij een paard die HB is geweest en volle zolle heeft. Draagt de hoefwand voor een groot gedeelte helemaal.

Het ligt er dus aan in welke 'staat' de hoef is?

Wanneer je paard de hoeven zo terugslijt tot aan de witte lijn dan is er iets mis. Bijv. 'sloffen' met de voeten (zie je wel bij de achtervoeten) of te lang te veel lopen op asfalt.

Citaat:
Draagt de hoefwand
... ik bedoelde de zool.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:53

Ah oké, nu word het al duidelijker. Ik ga vanavond inderdaad foto's maken, maar ik was gisteren zo nieuwsgierig. Heb nu al weken een discussie met vriendlief (hij is degene die het meest met mijn paard rijd) of ze nu wel of niet te kort stond, dus vandaar dat ik aan het zoeken gegaan ben.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:27

Ik ben niet echt een actief poster, maar heb een vraag/ probleem. Mijn paard heeft oersterke hoeven die ik zelf netjes bijhoud met de vijl, tweemaal per jaar laat ik de smid komen ter controle. De laatste 2 keer was alles keurig netjes, niets aan doen en gewoon bijhouden.

Nu is het natuurlijk nat geweest (paard staat 24/7 buiten en weiland is nog steeds drassig) en ben ik met vakantie geweest. In deze periode heeft zich een hoefmetamorfose voorgedaan; hij stond opeens volledig op de hoefwand (op zich niet gek, want de grond geeft natuurlijk geen enkele weerstand en die hoeven willen wel groeien). Dit heb ik voorzichtig bijgewerkt en hij stond weer als normaal. Nu is er afgelopen weekend een groot stuk van de rechtervoorhoef afgebroken. Nu is paard wel eens een beetje onhandig (lees: als er 1 kiezel ligt op een ruiterpad van 2m breed, weet hij er precies op te staan :') ) dus het kan geschampt zijn aan iets. Het euvel doet zich voor aan de buitenachterzijde, vlak voor de verzenen. Er zit een afgebroken stuk van ca 2 cm hoogte met nog een stukje rand voor en achter het afgebrokkelde gedeelte. Hij heeft er totaal geen last van, loopt als anders en is ook niet gevoeliger op diverse ondergronden (alleen kiezels/ steentjes durf ik niet te proberen).

Mijn voorkeur gaat uit naar ijzerloos, maar is het in dezen wellicht verstandig als tijdelijke oplossing, ter voorkoming van erger? Het gebrokkelde stuk heb ik met de vijl voorzichtig glad gemaakt/ gepolijst en het randje iets dunner (bij de hoefwand), maar ik durf er eigenlijk niet veel meer mee te doen. De andere hoeven/ rest van de hoef vertonen/ vertoont geen tekenen van zwakte of scheuren. De tenen waren ook wat lang, dus heb ik ook weer teruggebracht naar het normale niveau.

Ik heb dit nog niet eerder aan de hand gehad en ben sowieso voornemens de smid morgen te bellen (vanavond zal ik nog eens goed de voeten bestuderen), maar ik hoor ook graag andere meningen...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:31

Ik gok dat er een stukje is afgebroken ter hoogte van de kwartielen? Je kunt het beste de kwartielen (ook wel kwartierboogjes) iets meer vijlen dan de rest, dus dat het de grond niet raakt. Behalve dat je afbrokkelen op die plek voorkomt is het voor het paard ook heel natuurlijk en prettig, omdat het een extra grip is. Net als de boogjes onder onze voeten.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:33

Ah, dat is een snelle reactie! Inderdaad bevindt zich het daar. Echter is het wel wat hoger dan op de foto's van bekapte paarden te zien is (de afbrokkeling dus). Ik weet niet of dat kwaad kan?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:05

Ik denk 't niet (ik neem aan dat het niet bloedt?). Groeit vanzelf weer aan :)

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:15

Ik heb jullie nog foto's van hoeven beloofd alleen redde ik het niet dus na m'n vakantie gaat het pas lukken. Ik heb ook foto's gemaakt van een paard hier op stal in Denemarken alleen krijg ik die er niet op via m'n telefoon maar dat zijn wel enorm slechte hoeven en dan is de hoefsmid net geweest..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:18

Sommige van jullie hier weten van mijn mini paardje ... Problemen al lang voor ik haar had .
Ze blijkt als jaarling al bevangen geweest te zijn, compleet met gekanteld hoefbeen .
Ze wordt nu aangepast bekapt . Soms gaat het goed , maar vaak niet .
Gister stond ze bv met achterbeentjes achter de massa , voorbenen voor de massa . Dus gespreid ... Afgelopen maandag was ze niet te genieten . Echt zuur en trapte me óók .....

Ze wordt behandeld als chronisch bevangen , wwz zandpaddock en hooi , grof langstengelig hooi .
Een handje dieetmuesli omdat alle paarden iets krijgen als ze binnenkomen ..

Heb momenteel geen foto,s , maar ik begin me toch sterk af te vragen wat we moeten .
Nog doorgaan zo , wordt dit nog beter , ze kampt al 2 jaar met problemen , ze is sinds 5 juli zo verzorgd als moet naar mijn idee . Heb haar ook pas sinds einde juni (min of meer een.krijgertje ) of is het reëler om de DA te bellen en haar te laten gaan ....
Tranen in mn ogen wanneer ik dit schrijf , maar doet me pijn haar zo te zien .Zo,n jong leven , 3 jaar is ze nu en.ze kent eigenlijk alleen maar pijn en het laatste 1,5 jaar is ze alleen maar verhandeld ...voor ze bij mij kwam .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:37

ik zou eerst eens foto's laten maken om er achter te komen hoe de hoeven er van binnen uitzien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:08

En niet alleen foto's van de voeten. Ook vooral die ene schouder zou ik doen. Als je 't ervoor over hebt natuurlijk :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:17

Zal heel eerlijk zijn dat foto,s maken best kan mits de kosten aanvaardbaar blijven ..
Gunde deze pony een fijn leven , maar dat moet dan wel mogelijk zijn ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:26

Zo lang je niet weet wat ze precies heeft weet je ook niet of dat fijnere leven mogelijk is, toch?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:37

Klopt ... Chronisch bevangen is ze iig , aan de stand te zien ..Baal er vreselijk van .. even rustig denken wat we ermee moeten . Hoop dat ze gewoon aan het opruimen is en dat gaat niet zonder slag of stoot ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:11

Zinzi_j, sterkte met je paardje :(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:26

ik denk dat je pas echt een eerlijk oordeel kunt vellen als je foto's hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:31

Ik bel morgen mijn DA , wat hij adviseerd . Heb een mateloos vertrouwen in die man ...
Heeft toen ik hem vroeg als second opinion in no time uitgevogeld wat het nou was met mijn Zinti ..
Terwijl al 3 andere artsen van andere kliniek het niet wisten ..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:36

iemand een visie over dit? Vorige week liep mn paard ineens heel slecht op het harde ( van de 1 op andere dag) , ik had er een heel naar gevoel bij ( dacht richting bevangen, voelde pulsatie en hoeven waren warmer dan normaal) en heb de dierenarts gebeld,
die kneep RV ( ik kon helaas niet zien waar hij in de hoef kneep) en paard ging omhoog, conclusie waarschijnlijk bevangen, na een week naar de kliniek voor foto's. Ontstekingremmers en metacam gehad.
Gister was ze vd metacam af en liep ze weer rotter, bij hoeven uitkrabben vond ik dit onder een los flapje vd straal, ze reageerde er ook op :j

Afbeelding

het ziet eruit als een zweer, maandag gaan we naar de kliniek dan laat ik de boel op de foto zetten, just to be sure, ze heeft 3 jr geleden ook problemen gehad nl :j dus ik wil zeker weten dat er niks gekanteld is.

wat denken jullie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:43

Splinter, straalkneuzing?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:49

ja zou ook kunnen, mss is ze onhandig op een steen terecht gekomen oid?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:01

Kun je het stukje wegsnijden? Een steen kan zeker het gevolg zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:03

even hoefsmid bellen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:10

maandag bij de kliniek kijkt de smid ernaar :j eerder gaat helaas niet en ik wil sowieso RX foto's

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:44

je zou de voet tot maandag 2x per dag in de biotex/soda kunnen zetten. Als het ene zweer is komt hij er dan misschien uit en dat scheet je weer een ritje naar de DA. ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:16

Hè wat naar Splint!
Loopt ze op één enkele voet slecht? Zou dan idd een zweer of straalkneuzing kunnen zijn.