[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:25

Jackie en Singasong:
Geen paniek :+
Er valt niet zomaar een zool onder die pony uit. Ook komt de hoefsmid regelmatig kijken hoe het gaat en wat hij evt. kan doen (kon niets doen ivm de koude temperaturen; dan hard Vettec niet uit).
Enige is wel dat ik van mijn "natuurlijk bekap-geloof" ben gevallen, maar eigenlijk was ik dat al sinds 2007; liet me alleen eind vorig jaar helaas weer even verleiden.
Maar verder; geen zorgen; alles in de hand.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:19

hallo mensen.

een aantal van jullie weten het misschien wel, maar bijna 2 weken geleden werd mijn shetlandruintje hoefbevangen. nu is de kuur van pijnstiller en ontstekingsremmer afgelopen en het gaat echt veel beter.
hij had het trouwens niet heel erg, in mindere mate.
hij rent af en toe alweer een beetje en dat vind ik zelf een goed teken.
het enige waar ik me nog een beetje zorgen over maak, is het eten.
hij staat dus in een paddockje met hooi, maar de laatste paar dagen lijkt het net of hij bijna geen hooi eet. is dit normaal dat ze geen eetlust hebben of zou er nog wat meer achter zitten. hij is trouwens nooit dol op hooi geweest, dus misschien ligt het daaraan, maar vond het toch een beetje vreemd.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:13

Regina: heb je niet toevallig iets in zijn rantsoen veranderd, nieuwe baal hooi bijvoorbeeld waar een ander smaakje aan zit? Ik zou zo niet kunnen bedenken wat het verband is met hoefbevangenheid... Die van mij is haar eetlust nooit verloren :o .

*\o/* Wij hebben trouwens vandaag weer een mijlpaaltje bereikt: Zuiver en pijnvrij zo'n 20m gedraafd over het asfalt, in Judy's eigen enthousiaste bui :+:

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:08

tug schreef:
voor de liefhebber de hoeveelheid suiker in een wortel ... knip ...

Weet je dit misschien ook van een appel?
(weet niet of er verschil zit in de soorten appels, maar denk wel dat de ene soort meer suiker bevat dan de andere).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:10

gister zijn we weer naar les geweest, voor het eerst dat we een heel tijdje hebben kunnen draven zelfs op de volte. Wel voelde ik hem soms nog wat in de hoek maar hij was lekker voorwaarts en had er zin in. We gaan rustig aan de goede kant op :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:29

fancylover schreef:
gister zijn we weer naar les geweest, voor het eerst dat we een heel tijdje hebben kunnen draven zelfs op de volte. Wel voelde ik hem soms nog wat in de hoek maar hij was lekker voorwaarts en had er zin in. We gaan rustig aan de goede kant op :)

Was het draven op de volte voor jullie ook een probleem zo te lezen? Dat hebben wij namelijk ook, maar ik vind het moeilijk de oorzaak daarvan aan te geven...

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:55

MyrtheJ schreef:
Regina: heb je niet toevallig iets in zijn rantsoen veranderd, nieuwe baal hooi bijvoorbeeld waar een ander smaakje aan zit? Ik zou zo niet kunnen bedenken wat het verband is met hoefbevangenheid... Die van mij is haar eetlust nooit verloren :o .

*\o/* Wij hebben trouwens vandaag weer een mijlpaaltje bereikt: Zuiver en pijnvrij zo'n 20m gedraafd over het asfalt, in Judy's eigen enthousiaste bui :+:

voor zijn hoefbevangenheid kreeg hij bijna nooit hooi omdat hij daar gewoon niet dol op was, stond alleen 24/7 op de wei. we hebben in die tijd dat hij hoefbevangen is steeds hetzelfde hooi van hetzelfde land gehad dus dat kan het bijna niet zijn. ik kijk het nog even aan en anders ga ik toch maar eens even verder "onderzoek" doen...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:02

MyrtheJ schreef:
fancylover schreef:

Was het draven op de volte voor jullie ook een probleem zo te lezen? Dat hebben wij namelijk ook, maar ik vind het moeilijk de oorzaak daarvan aan te geven...

Ja dat klopt maar hij kan ook moeilijk wendingen rijden. De bochten kan hij gewoon nog niet aan, ik denk dat de druk op zn voeten dan toch nog te groot is. Daarom hou ik het voorlopig bij grote voltes rijden en laat ik de wendingen voorlopig nog weg. Het komt vanzelf wel weer goed met veel bewegen en rustig aan wat meer dressuurmatig van hem vragen.

Vandaag liep hij heerlijk op de buitenrit. Doordat de berm zo ontzettend nat is zijn we genoodzaakt om wat meer over de weg te gaan. En alleen stappen dat duurt me allemaal veel te lang dus na in de berm gedraafd te hebben toch een heel stuk over de weg gedraafd. Mooi een beetje aan de teugel en lopen maar. Ik merk nu ik vaker op buitenrit van hem vraag om aan de teugel te lopen dat hij wat losser wordt en daardoor makkelijker over de weg draaft.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:46

Ik meld me hier ook eens. Mijn ruim 2,5-jarige is vorig jaar in het voorjaar lichtelijk hoefbevangen geweest, dat dacht m'n vorige hoefsmid althans. Er zat een knik in alle vier de hoeven, dus het is wel waarschijnlijk.
Afbeelding

Ik moet bekennen dat ik echt bezeten ben voor komende zomer, ben zó ontzettend bang dat ie weer hoefbevangen raakt.. en ik weet niet hoe ik dit kan herkennen. Zelf ben ik niet tevreden hoe zijn hoeven er nu uit zien... de buitenrand is niet echt egaal, al zijn de ribbeltjes láng niet zo duidelijk als de betreffende knik..

Misschien weet iemand van jullie of ik me zorgen moet maken? Ik heb nog geen foto maar die wil ik graag maken als dat meer duidelijkheid verschaft.

(De scheur is overigens van een hoefzweer, heeft niets met de hoefbevangenheid te maken. Het gaat om de knik erboven.
En nog een edit; de foto is gemaakt zo rond begin september.)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:45

De knik geeft aan dat er een hoefbeenkanteling is geweest en de nieuwe wand (die vanuit de kroonrand groeit), de nieuwe stand van het hoefbeen volgt. Wat onder de knik zit, zit als het ware los van het hoefbeen.
Je kunt het beste vragen of je hoefsmid de teen goed kort wil houden, en verder zal het vanzelf uitgroeien. Als je paard verder goed loopt zou ik me nu niet meer zo'n zorgen maken.

Hoefbevangenheid herkennen en voorkomen wil ik je verwijzen naar oa mijn website die in mijn voettekst staat. Daar staan enkele tips, verhalen, voorbeelden, enz.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:27

@ Isapaardje: bedankt voor je uitleg, het is me nu duidelijk hoe die knik ontstaat. Op dit moment zit de knik een kleine centimeter van de grond af en groeit er dus in feite uit. De vorige eigenaresse heeft er nooit iets van gemerkt en kan dus ook niet bevestigen dat het ook daadwerkelijk hoefbevangenheid geweest is. Ik zal, als er goed licht is, eens een nieuwe foto maken van hoe de hoef er nu uit ziet. 16 maart komt de hoefsmid weer dus ik zal eens vragen wat hij ervan vindt. Verder loopt ie inderdaad goed, ik heb hem nog nooit een pas 'kreupel' zien lopen of iets anders aan hem. Ik zal je site binnenkort eens doornemen. Bedankt!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:56

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:47

Ik heb zaterdag de osteopaat bij Judy gehad en kan alleen maar vol lof spreken hierover.

Er kwam onder andere uit dat er een probleem zat bij haar lever en haar rechternier, slechte afvoer van afvalstoffen dus. Dit is als het goed is nu helemaal opgelost, en met drainage compositum (kreeg ze al) moet dit goed te onderhouden zijn. Dit is dus waarschijnlijk ook een van de oorzaken van Judy's hoefbevangenheid geweest.

Ook zat er een bewegingsbeperking in het bekken, is voor jullie misschien niet heel interessant, voor mij wel. Judy wilde niet graag haar staart of achterbenen optillen, dat is nu ook 1 dag later al een heel stuk verbetert. Vandaag wilde ze ook voor het eerst weer voorzichtig draven op de volte! Dit deed ze al een hele tijd niet meer zonder in enorm protest te gaan.

Als het goed is hoeft de behandeling niet herhaald te worden, maar dat is afhankelijk van hoe alles zich nu gaat ontwikkelen. Het is voor ons niet onverstandig dit wel eens in het half jaar te herhalen denk ik, om die nier en lever goed te houden.
In ieder geval ben ik heel blij met het positieve resultaat, en hoop dat er misschien mensen zijn die hun voordeel kunnen doen met mijn verhaal.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:57

@ Isapaardje: kleine verbetering voor op je site: verzenden van voer door Rene Wielens is maar 3,50 per 30 kilo (over het algemeen per zak dus), bij 8 zakken is het 20 euro (dus 2,50 per zak). Wat vind jij eigenlijk van D&H Equine Sensitive of Pre Alpin Wiesencobs? Dit voer ik Kaspar al geruime tijd.

Dit zijn trouwens meer foto's van de hoeven van Kaspar:
http://s217.photobucket.com/albums/cc38 ... %20hoeven/
Wachtwoord is HeroesGo (let op de hoofdletters). Bij de achterhoeven zijn de knikken alleen iets slechter zichtbaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:17

Myour schreef:
@ Isapaardje: kleine verbetering voor op je site: verzenden van voer door Rene Wielens is maar 3,50 per 30 kilo (over het algemeen per zak dus), bij 8 zakken is het 20 euro (dus 2,50 per zak). Wat vind jij eigenlijk van D&H Equine Sensitive of Pre Alpin Wiesencobs? Dit voer ik Kaspar al geruime tijd.

Dan is dat sinds kort veranderd, want 2 maanden geleden moesten wij nog 5,95 verzendkosten betalen tot 30 kg.
Pre Alpin Wiesencobs heb ik zelf niet, maar kennis van me heeft de light variant en is er zeer over te spreken (voor haar zomereczemers).
Andere voer ken ik niet, dus kan ik niets over zeggen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:18

Nou ik heb het vorige week nog besteld (vorige week maandag bezorgd), dus dan is het flink goedkoper geworden :j heb me rot gezocht naar deze leverancier!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:44

vandaag weer les gehad en we hebben zelfs weer gegaloppeerd in de bak :) moet zeggen dat hij linksom best netjes ging. Wel hele grote sprongen en hij schut ontzettend met zn hoofd op en neer maar ik krijg zn hoofd wel naar benede zodat hij los laat. Op de rechterkant helaas nog niet maar ik vind het al een hele stap dat we weer gegalloppeerd hebben in de bak :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:31

In de nieuwsbrief van The Horse.com weer een interessant artikel over chronisch bevangen paarden en de mogelijke oplossingen dmv van houten klompen. Wie geïnteresseerd is in het lange, engelse, artikel wil ik wel een kopietje sturen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:54

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:40

Hans Arendse is gister hier geweest voor een thermografisch onderzoek van de hoeven.
Zijn conclusie was; niet hoefbevangen, wel in iedere voorhoef een fikse hoefzweer. Hoog in het verzengebied (nabij kroonrand).
Temperatuur was al behoorlijk hoog (hoewel met de hand voelde het niet extreem warm aan). Ze staat nu in speciaal verband dat de zweren doet rijpen/eruit kan trekken.

Mijn eerste reactie was; dus toch. Ik dacht het al lang, maar het leek zo onlogisch. Hier heeft ze dus heel lang mee rond gelopen, en met de bute onderdrukte ik de doorbraak van de zweren (ontstekingsremmer).
Veel kwartjes vielen (helaas misschien beetje laat, maar dat heeft ook met prive omstandigheden te maken).

Verder heeft hij haar bekapt.
Tenen fiks ingekort, maar hielen gespaard.
Druk op buitenste hoefwand weggenomen (zat een flare).
De zool is een dubbele zool, maar als bescherming is deze blijven zitten.

Nu dus duimen dat de zweren snel doorkomen, want ik mag nu geen pijnstillers met ontstekingsremmer meer geven en ze ligt nu meer dan dat ze staat (en als ze staat denk ik ga aub liggen paard).

Voor meer informatie over dit onderzoek zie
http://www.thermografischonderzoekpaard.nl

Overigens kan met zo'n onderzoek ook een chronische hoefbevangenheid worden opgespoord.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:47

Arme Isabella, 2 hoefzweren maar gelukkig niet bevangen :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:29

Arme Isa :(:) hopelijk breken de ontstekingen snel open. Dus toch een dubbele zool.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:36

Ach, arme Isabella! Veel beterschap toegewenst. 'Pijncompositum' kan geen kwaad en haalt de ergste pijn (scherpe kantjes) weg.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:18

Wie kan me vertellen dat als een paard na 2 weken medicijnen nog steeds veel ligt,en niet wilt opstaan,en nog steeds moeilijk loopt normaal is voor een hoefbevangen paard ? en ligt te kreunen in stal......

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:45

Ik ben met die van mij nu al 3 weken bezig. Hij ligt erg veel, maar staat wel op als hij mij aan hoort komen. Ook het moeilijke lopen herken ik helaas. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe lang mensen bezig zijn om een bevangen paard weer aan het lopen te krijgen.