[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:16

capopjekop schreef:
Oh dat is interessant. De prascend heeft een breuklijn in de midden. Dam zou je volgens jouw theorie geen 1/4 mogen geven.

Ik doe dat zelf wel al jaren zo en klinisch doet m'n pony het er geweldig op. Dus in die zin lijkt ze geen last te hebben hiervan

Dat is fijn! Als het werkt, werkt het. En het is niet mijn theorie maar vanuit de medische sector zijn dat de voorschriften:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:21

Polar schreef:
Heftig, Berdien, en tegelijkertijd interessant om te zien.
Ik hoop dat ze vandaag ook nog goed loopt.

Smurffie, fijn dat je nu een diagnose hebt waar je gericht voor kunt behandelen.

Hier gaat alles nog steeds goed, geen terugval mee gehad en ik heb het paardje dat halverwege augustus ineens stokkreupel was, gisteren voor het eerst voorzichtig aan het werk gezet.
Dit ging heel erg goed, al merkte ik aan het eind toe dat er nog iets van onregelmatigheid aanwezig was.
Dus ze krijgt nog wat langer rust en ik zal haar binnenkort weer even bekappen, want dat is ook wel weer nodig.

Wat hier een enorm verschil heeft gemaakt, is het overstappen op hooi met weinig suiker.
Dit jaar vrij laat kunnen hooien en daardoor wat grof, stengelig hooi met weinig suiker geoogst.
Ik heb nog nooit zulke soepele manenkammen gevoeld bij ze.
Nu weet ik dat niet iedereen zelf kan kiezen wat voor hooi ze voeren, maar als je de kans hebt, zou ik daar absoluut naar kijken, want het maakt het hele paarden houden zoveel makkelijker.

Fijn dat het goed gaat, en dat je zo'n verschil merkt qua hooi!

Interessant om te zien he? Hoefsmid zei dat dit nog meeviel, dat hij het echt wel erger/heftiger ziet na hoefbevangenheid.

Vanochtend kwam ze goed haar box uit *\o/* Geen pas onregelmatig. Ze had ook beste haast om naar de wei te komen, altijd een goed teken :D

Polar

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:05

Het is natuurlijk ook extra duidelijk omdat haar hoef wit is, echt een mega hoef ook trouwens. _O-
Fijn dat ze nog steeds goed loopt!

Het is een beetje met vallen en opstaan, maar je leert zo wel steeds meer wat wel en niet werkt.
In mijn geval moet ik bijvoorbeeld echt heel erg letten op de manenkammen, want die worden als eerste hard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:22

Ja er is niets aan Feyre dat klein, beschaafd of subtiel is :') :')

Klopt, het is een lange weg met vallen en opstaan. Wat bij het ene paard werkt, werkt bij een ander weer helemaal niet. Dat maakt het heel interessant maar ook wel moeilijk. Zo heeft Feyre geen harde manenkam gehad, eigenlijk niks van de klassieke symptomen.. Ik vermoed dat het bij haar in het nieuwe hooi heeft gezeten. Dus volgend jaar extra alert zijn als er nieuw hooi wordt gevoerd, desnoods zelf hooi regelen in de overgang.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:41

Dat vermoeden heb ik hier ook en toch iets te lang op het gras nog toen het kouder werd.
Ik laat ze denk ik volgend jaar in hun eigen 'paddock' zonder half uurtje in de grote wei.
Of misschien probeer ik ze wel even in de voor hun ingezaaide wei te zetten voor korte periodes.
Daar staat onder andere esparcette in en andere soorten die heel arm in suiker zijn.
Maar ik zal absoluut hun manekammen obsessief blijven voelen. :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:01

Blue_flower schreef:
Ik weet niet of voor paarden medicatie hetzelfde telt als mensen. Maar als de pil geen breuklijn heeft, zou je hem officieel niet in een half of kwart moeten mogen snijden. Je weet dan namelijk niet of er in dat halfje of kwartje de juiste hoeveelheid medicatie zit. Kan zijn dat je dan de ene dag over doseert en de andere dag te weinig geeft.

In principe geldt dit wel, maar: als je een spiegel opgebouwd hebt en je het binnen de eliminatietijd houdt kan je de spiegel wel relatief stabiel houden. Als ze dan de ene dag 0.4 en de volgende dag 0.6 binnen krijgen, binnen die 27 uur, blijft je spiegel redelijk stabiel.
Hoe langer het middel werkt, hoe veiliger je dit kan doen.
Dat is in ieder geval beter dan om de dag doseren bij deze eigenschappen.

Maar het makkelijkste zou zijn overstappen op de tabletten met dubbele breuklijn. Al denk ik dat mijn pony niet onder 0.5 tablet uit zal komen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:23

Bedankt voor je mooie en duidelijke aanvulling!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:48

Precies twee maanden nadat ze hoefbevangen werd. Ze staat weer volop in het werk, voelt zich weer als vanouds! Zelfs onze eerste buitenrit al gemaakt. Ontzettend blij met haar snelle herstel en de manier waarop we haar revalidatie hebben aangepakt :j

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:52

En mooie appeltjes <3

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:54

Ik vind haar zo mooi! <3 Fijn dat het zo goed gaat.
Is ze weleens getest op IR?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:59

Nee, heb ik tot nu toe ook geen aanleiding toe gehad :) Ze mag nog een stuk strakker in haar pak, maar dat komt vanzelf nu ze weer in training staat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:16

Ja, beweging is sowieso heel goed. Hier staan ze ook weer op een groter stuk waardoor ze ook veel meer heen en weer lopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:23

Ja ik ben er ook van overtuigd dat het kunnen blijven bewegen zeker mee heeft geholpen bij haar snelle herstel. Snap dat het niet altijd kan of in elke situatie een oplossing is maar hier werkte het echt wel heel goed :j

En flinke hoeveelheden brandnetel en kleefkruid!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:27

Het hangt heel erg af van hoe erg de klachten zijn.
Toen mijn paard van de ene op de andere dag stokkreupel was, heb ik haar wel op boxrust gezet.
Voorzichtig aangekeken en af en toe gecontroleerd en zodra ze weer bijna goed liep, er een stukje bij gedaan.
Het is echt aftasten soms.

Ja, heb je het idee dat de brandnetel en het kleefkruid werkt? Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.
Heb in het verleden wel gluco balance geprobeerd, maar dat had hier helaas echt geen enkel effect.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:39

Ja dat idee heb ik zeker! In combinatie met glucobalance. Fey heeft dus CPL en ondanks de klap van de hoefbevangenheid, het meer stil staan en nu de natte wei zijn haar benen zo mooi rustig! Die extra gebooste afvoer van afvalstoffen is denk ik bij hoefbevangenheid ook echt heel relevant.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:26

Ah, fijn dat het zo goed werkt bij jullie.
Ik zal die kruiden onthouden, eens kijken of ik dat hier ergens kan vinden. Proberen kan geen kwaad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:21

Fijn dat het zo goed gaat Berdien. En zo te lezen ben je al serieus bezig met hem laten afvallen. Beweging gaat zeker helpen. Al is m'n eigen ervaring dat je de meeste winst kunt halen in de voeding. Maar het kost ook gewoon tijd.

We zijn vandaag weer naar de kliniek geweest. Hans had vrijdag z'n ijzer afgetrapt, maar we hadden gelukkig al de afspraak gepland staan. Dus hij heeft van de week op hoefschoenen gelopen om z'n hoef te beschermen en het verschil in hoogte zo veel mogelijk te beperken.

Dus van de week kan hij weer lekker mee als we met m'n andere pony gaan rijden en ik neem hem van het weekend weer mee met hardlopen. De laatste kilo's eraf krijgen blijft toch wel een dingetje.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:51

Wat fijn Berdien!

Ik heb de uitdaging om mijne niet méér te laten afvallen. Hij was 595 in november en nu 490 (met meetlint). Nou dat is ook uitdagend.

Ga hem woensdag laten testen op ppid. Want hij vinkt een behoorlijk aantal boxjes aan op de kenmerken. Vorig jaar vond DA niet direct aanleiding om die test te doen. Maar nu wil ik het weten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:56

Slim ja. En dat is idd ook een uitdaging. M'n andere pony met ppid is ook lastig op gewicht te houden. Gelukkig eet ze wel voordrooghooi, want doordat ze haar gewone hooi steeds liet liggen begon ze echt weer te dun te worden

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:27

Die laatste kilo's zijn inderdaad lastig om er af te krijgen en sowieso om op het oog te zien of ze genoeg zijn afgevallen.
Zeker als je ze dagelijks ziet, is het heel lastig om te zien of ze dunner of dikker zijn.

Slim, Olympia96, om er toch op te testen als je gevoel dat zegt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:43

Dat is het voordeel dat ik ze op de kliniek laat bekappen en beslaan. Dus ik zet ze iedere keer even op de weegschaal. Hans blijft een beetje rond de 200 kg steken. Opzich voel ik z'n ribben en z'n nek is soepel en niet dik. Maar hij oogt nog wel wat te vol.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:15

Hi iedereen, ik heb een beetje geprobeerd om de 5 topics over dit onderwerp snel door te lezen. Maar ik kon niet echt iets vinden, maar ik denk dat ik er over heen heb gelezen. Ik lees veel over hoefbevangenheid maar niet over percentages van de kanteling. Mijn paard heeft op haar linkerbeen een kanteling van 5%. Ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en ook voor de sport. Ik zit nu in de opbouw, mag er op stappen. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die deze kanteling hebben gehad en hoe het nu is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:20

Mijn paard had 3 en 5 mm, maar ik twijfel nu of dat misschien procenten waren?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:09

hier nooit iets over % gehoord.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:40

Worden er geen ‘graden’ gebruikt om de kanteling te duiden?

Ik wacht op de uitslag van PPID. Heb ook gelijk algeheel bloedbeeld laten meenemen, stel dat hij geen ppid heeft. Had een hele fijne DA waarmee ik uitgebreid gesproken heb over hoefbevangenheid, insulineresistentie en voer. Hij gaf aan dat ik veilig speedibeet kan ophogen tot hij op een mooi gewicht is. Raadde ook FibreBeet aan voor spieropbouw. Wat is jullie ervaring daarmee?

Gisteren me helemaal kapot geschrokken. Hij was hooi aan het eten en ineens een slokdarmverstopping. Ging niet weg dus DA gebeld. Hij zei geef het 20 minuten en gelukkig was het daarna klaar. Schrikken!