[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:10

Qua voedingswaarden enz? Ik heb niet heel veel verstand van hooi, maar mijn ervaring is dat het ook lastig te zeggen is. Er is zoveel van invloed op de kwaliteit van je hooi. Denk hierbij aan de tijd dat het gemaaid is, weersomstandigheden, is het uitgebloeid, bemest, type gras, bodemsamenstelling etc.

Ik heb zelf een jaar voordroog van eigen land gehad. Het was toen net niet droog genoeg voor gewone balen, dus toen hebben we het laten inpakken. Ik had toen 17 balen, dus ik heb het laten analyseren. Qua suikers was het ideaal hooi voor mijn pony's. Er zat maar 28 gram suiker in per kilo droge stof.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:14

capopjekop schreef:
Qua voedingswaarden enz? Ik heb niet heel veel verstand van hooi, maar mijn ervaring is dat het ook lastig te zeggen is. Er is zoveel van invloed op de kwaliteit van je hooi. Denk hierbij aan de tijd dat het gemaaid is, weersomstandigheden, is het uitgebloeid, bemest, type gras, bodemsamenstelling etc.

Ik heb zelf een jaar voordroog van eigen land gehad. Het was toen net niet droog genoeg voor gewone balen, dus toen hebben we het laten inpakken. Ik had toen 17 balen, dus ik heb het laten analyseren. Qua suikers was het ideaal hooi voor mijn pony's. Er zat maar 28 gram suiker in per kilo droge stof.

Dit weekend komen er dus nieuwe schrale balen, deze zou ik wel willen laten analyseren omdat ze dit dan voorlopig krijgen. Hoeveel gram suiker per kg droge stof is de max. voor hb gevoelig paard? Heb nog nooit hooi laten analyseren oid..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:22

10% suiker+zetmeel ( en lager) is voor suikergevoelige paarden het ideale maximum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:23

Maar weten jullie dan antwoord op mijn eerdere vraag hier capopjekop, of JP?

Hoe zit het dan als je pony ineens hb staat en je het hooi moet weken? Heeft het weken wel nut bij voordroog/kuil?
Ik voer het zelf namelijk niet, om nog veel meer redenen, maar ik vraag mij dat nu al enige tijd af eigenlijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 15:48

Volgens mij heeft weken altijd wel zin om nog een deel suikers eruit te spoelen. Was dat je eerdere vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:00

Ja vroeg mij dat oprecht af eigenlijk, omdat er toch een fermentatieproces aan de gang gaat in dat plastic? Of dan het weken wel nut heeft eigenlijk?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:32

Maar door het fermentatieproces verdwijnen niet alle suikers, dus de suikers die er nog inzitten week je er dan nog steeds voor een deel uit lijkt mij.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:38

Hoe lang week je voordat er echt suikers uit gaan? Ik heb het ooit geweekt voor het hoesten, maar dat was uiteraard vanwege het stof. Dit liet ik dan een uur weken. Hierna ben ik overgegaan in pakken verpakt, vrij droog, net geen hooi omdat het praktisch was (van de buren), net geen droog hooi en dan vanwege het hoesten. Dit weken wordt wel lastig, aangezien de baal gewoon in een ruif wordt gezet en ze dan gewoon kunnen eten... Wel droogt het flink uit nu met dit weer als het staat. Maar ik weet niet of er dan ook stoffen verloren gaan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:14

Ik heb weer even advies nodig.

Ik zit nu met een bevangen pony. Dit omdat waarschijnlijk het hooi wat ze krijgen uit mei dit jaar komt en de weide is bemest. Ik dacht in eerste instantie dat dit hooi van vorig jaar was, miscommunicatie, maar nu zit ik dus met een bevangen pony die met mijn paard staat, hij krijgt nu buut. Nu is mijn hooi bijna op (morgen). Nu twijfel ik tussen 2 dingen en heb ik advies nodig... Dit weekend komen er verpakte balen van een onbemeste weide (dus niet hetzelfde als uit mei, komt van een ander land). Zij hebben een grote ruif in de paddock staat waar een baal in past, die wordt daar dus ingezet. Dit is pas sinds kort, dus geen twijfel over mogelijk dat mijn pony bevangen is geraakt van het hooi uit mei.

Nu de 2e optie, het laten bezorgen van kleine (37,5 kg) baaltjes en ze beperkt geven, ze hebben geen gras. Hij staat samen met mijn paard, die onbeperkt kan krijgen. Nu wil ik eigenlijk graag mijn paard wel onbeperkt geven en mijn pony beperkt. Nu wil ik vragen, is het hooi van onbemeste wei, niet erg voor mijn pony om onbeperkt te geven? Hij krijgt verder niks, geen gras e.d... hij heeft cushing en vanaf dit weekend start ik met de prascend.

Ik zit even in dubio, ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan ze niet scheiden, want ze delen samen een schuilstal, dan staat er 1 zonder en met dit weer wil ik dat niet doen. Ze staan er namelijk met het warme weer samen in.

Het nadeel van beperkt geven, is dat ze maar 2 hooibeurten krijgen en dat is een beetje mijn probleem. Ze krijgen in de ochtend en rond een uur of 6 weer. Omdat ze beperkt krijgen, eten ze dit vaak gewoon in een keer op en zitten ze daarna weer lang zonder hooi.

Ik wil waarschijnlijk met mijn bevangen pony verhuizen naar een oude stal waar hij het goed deed, maar het duurt even voordat daar iets vrij komt, dus moet ik het nog even zo doen. Ik heb hem daar weggehaald zodat mijn 2 paardjes bij elkaar stonden, maar ze hebben allebei gewoon 2 heel verschillende benodigdheden waardoor de combinatie samen gewoon prut is. Mijn paard zou eigenlijk op een lekkere wei moeten staan en mijn pony op een paddock met andere zielepietjes met wat hooi met daarnaast beperkt weidegang. Op dit moment is dat nog even niet te realiseren dus ik moet even iets vinden voor het evenwicht tussen mijn 2 paardjes. Ik vind het erg moeilijk om dit op te lossen..

Wie kan mij adviseren met het beste advies en wat ik nu het beste kan doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:24

Ik zat met hetzelfde dilemma en heb gekozen voor graszaadhooi in slowfeeders. Ik meng het naar behoefte met gewoon weidehooi om ze op gewicht te houden en mijn welsh gaat een paar uur per dag op het gras omdat ze nog wel wat aan mag komen. Graszaadhooi voer ik nu al ruim 5 jaar met volle tevredenheid. Zo kunnen ze de hele dag knabbelen zonder te dik te worden. En het is minder lekker dan weidehooi dus ze eten alleen als ze honger hebben

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

capopjekop schreef:
Ik zat met hetzelfde dilemma en heb gekozen voor graszaadhooi in slowfeeders. Ik meng het naar behoefte met gewoon weidehooi om ze op gewicht te houden en mijn welsh gaat een paar uur per dag op het gras omdat ze nog wel wat aan mag komen. Graszaadhooi voer ik nu al ruim 5 jaar met volle tevredenheid. Zo kunnen ze de hele dag knabbelen zonder te dik te worden. En het is minder lekker dan weidehooi dus ze eten alleen als ze honger hebben

Echt slowfeeders heb ik niet, ik heb dus wel een hooiruif staat waar ik het in kan gooien. Ik heb zojuist iemand gevonden die graszaadhooi heeft voor 3,25, is dat een gangbare prijs? Heb toch besloten om in ieder geval morgen eerst gewone baaltjes te laten komen van 37,5 kilo. ik moet maar zo voeren dat mijn paard veel heeft en pony geef ik gewoon heel veel in zijn hooi net. Ik zit zo in de stress, dat ik met mijn domme kop dit heb kunnen doen en dat mijn pony nu bevangen staat, vreselijk. Mijn paard wil ik weer niet beperken om weinig te eten, hij is in de groei en zou volop moeten kunnen eten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:34

Geen idee eerlijk gezegd, wij hebben altijd grote balen van rond de 500 kg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:03

Kan je niet een kuubskist regelen waar je paard wel bij kan maar te hoog is voor je pony?
Ik heb een klant die dat probleem heeft met een fries en 2 shetten. Die heeft een hoge bak staan, paard krijgt onbeperktuit die bak. Pony's 2x op een dag beperkt op de grond +de restjes die de fries knoeit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:25

Als er een behoorlijk verschil zit in de schofthoogte tussen je pony en je paard vind ik het idee van Dennis een hele handige.
Desnoods wat tegels onder de slowfeeder bak om deze te verhogen.

Kun je de paddock niet opdelen middels een schrikdraadje?
Zodat ze bijvoorbeeld overdag samen kunnen kunnen staan tijdens de warmte en samen gebruik kunnen maken van de schuilstal.... Maar dan in de avond en nacht apart staan met hun eigen hooi en hoeveelheid.
Overdag neem je dan een middenweg met de hoeveelheid hooi, mocht je paard daar tekort aan hebben dan kan hij in de avond en nacht dit aanvullen omdat hij apart staat met genoeg hooi.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:48

In de winter had ik hetzelfde probleem, ik zette Stef dan met graasmasker om in de paddock, tot dat het hooi nagenoeg op was, dan ging het masker af. Op die manier kon hij toch eten, maar beperkter.

Wij hebben namelijk nog een kwpner en een shet staan, dat maakt op verschillende hoogtes de slowfeeder ophangen wat lastig :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:07

Ik heb wel een palletbox, maar ik denk dat als hij flink moeite doet er toch wel bij kan. Pony is 1,40 en paard 1,63... Pony is dus niet heel klein...

Net als een nacht al vannacht, heb ik ook liever dat ze samen staan. Anders kan 1 paard niet schuilen. Ze staan wel heel graag samen in de stal, dus ik vond het moeilijk ze te scheiden. Ik kan het wel proberen, misschien dat het werkt. Met slechte weersomstandigheden zet ik ze dan wel weer samen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:14

Begrijp dat je ze liever samen hebt staan, maar als je het 50/50 ofzo zou kunnen doen scheelt dat alweer.
Het is momenteel niet koud dus dat is een fijne bijkomstigheid.

Als het nou echt bagger weer wordt kun je ze misschien wisselen dan hebben ze allebei de mogelijkheid om even te schuilen en staat niet 1 van beiden te verregenen. Dan hebben ze om de beurt de mogelijkheid om even goed te drogen.

Sterkte!

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:45

Exception schreef:
mijn verzorgje is 3 keer hoefbevangen geweest -O- 1 keer moest de arme schat bijna de trailer ingetilt worden |(
Mijn haflinger ook. Die lag op het dieptepunt alleen nog maar in de wei. Eerst grazend, en toen hield ze zelfs daar mee op. Dan weet je dat het echt mis is, zo'n vreetzak is het normaal. Gelukkig is het altijd weer goed gekomen en wordt het elk jaar makkelijker. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:28

Ben zojuist langs een andere stal gegaan. Pluspunten en minpunten. Ik ga ze straks even opschrijven, hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Wil ze het liefst dit weekend dan nog verhuizen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:34

Zo, ik zit nu op mijn laptop, dus dat is makkelijker typen. Ik ben vandaag dus gaan kijken bij een stal, er is per direct een stal vrij, als ik mijn andere paard mee wil nemen regelt hij dat ik dit weekend ze alle 2 mee kan nemen.

Hoe het daar in elkaar zit:
veel land, paarden gaan elke dag naar buiten, kijkt een beetje aan hoe ze er bij staan. Rond 9 uur naar buiten en rond 4 uur naar binnen. Afhankelijk van weersomstandigheden gaan ze misschien eerder naar binnen of later (zware regenval, paarden staat bij uitgang te sippen, of juist erg warm, paarden hebben last van dazen etc...

2 x per week worden de stallen geheel gemest, voor de rest van de week opgestrooid. Wanneer ze van de wei komen krijgen ze hooi (dit is natuurhooi, onbemest, kan iemand hier mij iets over vertellen, is dit arm hooi?). Dit is dan ook de laatste voerbeurt. Mijn 2 paardjes eten stro, dus voor de rest van de dag hebben ze stro te knabbelen. Dit is dus mijn nadeel, dat ze na het binnenkomen hun hooi krijgen en daarna niks meer. Paarden zien er allemaal wel heel goed uit, geen een te mager en doen het goed. Kan zelf aangeven of ik eventueel veel hooi wil als ze binnenkomen.
In de winter staan ze iets minder buiten, maar als het kan elke dag. Als het weer het niet toelaat kan het voorkomen dat ze een dagje binnen staan.
Mijn oude pony komt met 2 andere op een wei te staan, die ookal wat ouder zijn, lekker rustig groepje. Mijn paard zal dan in een grotere groep komen in een grotere wei met meer gras.

Voordelen:
- Mijn beide paarden kunnen daar staan en kunnen 'apart' behandeld worden. (Pony weinig, paard veel).
- Ik hoef niks meer zelf te doen, vol pension
- veel land en gras
- hoeft geen weg over om naar het bos te gaan

nadelen:
- De bak is helaas niet zo goed, snel nat. Met mijn paard wil ik misschien wel wedstrijden gaan rijden. hij kan eventueel nog verhuisd worden naar een andere stal later, maar voor nu, zodat hij niet alleen achterblijft kan hij mee verhuizen met mijn pony, komen naast elkaar te staan.
- na binnenkomst van de wei, krijgen ze hooi, maar dat is dan ook de laatste hooibeurt, wel hebben ze dan stro in stal

- nog een 'nadeel', weer wennen aan een nieuwe stal, altijd even vervelend vind ik dat, maar dat loopt vaak wel weer los.

Ik weet niet of ik verder iets ben vergeten, misschien dat jullie nog iets weten wat ik kan zijn vergeten. Ik twijfel nu, wat denken jullie hiervan? Kosten zijn 185 per paard

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:11

Zelf zou ik mijn hb-er niet snel meer verhuizen. T kan toeval zijn, nu al 2x dat hij na een verhuizing hij bevangen staat Vermoed zelf mede door de stress en ander voer. Merk nu hij boven de 20 is dat hij zulke grote veranderingen lastiger verwerkt.

Denk er even goed over na, niet te overhaast omdat je nu ergens even geen oplossing voor hebt. Vaak komt de oplossing vanzelf :) en bekijk ook goed de mogelijkheden in de winter op die andere stal. Zomers is vaak alles net wat rooskleuriger.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:16

Ik vind hoe hij nu staat geen optie meer. Ik zal het even beschrijven, ik heb maar weinig ruimte...

Schuilstal met daarvoor een uitloop van 5 bij 25, daarnaast paddock van 25 bij 25 en dan nog een klein stukje gras daarachter met 25 bij 25. In de ochtend voeren ze voor mij, ik doe het altijd zelf elke avond. Daarnaast: zelf hooi regelen, zelf stal mesten, mest uit wei/paddock halen. Ik betaal: kaal 100, aan hooi bijna 200 euro p maand kwijt, daarna nog brok voor mijn paard, ongeveer 30.

Ik vind het dus een mooi voordeel dat er op de andere stal ze veel meer buitenruimte hebben, paard kan af en toe op grotere paddock om lekker sprintje te trekken maar daar kan hij echt de ruimte nemen om te rennen. Pony deed het altijd goed met snachts op stal staan, weggehaald van vorige stal zodat mijn 2 paardjes samen konden, is nog altijd moeilijker dan gedacht, die 2 samen. Mijn pony kan heel goed tegen verhuizen, aantal keer gedaan en is altijd snel ingeburgerd, dat zal waarschijnlijk het probleem niet zijn..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:23

:) ik geef alleen mijn mening en deel mijn ervaring, zoals je vraagt.

Ik kan niet zien hoe je paarden nu staan en wat de nieuwe stal biedt. Je zal vast de juiste keuze maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:28

Marieke_K schreef:
:) ik geef alleen mijn mening en deel mijn ervaring, zoals je vraagt.

Ik kan niet zien hoe je paarden nu staan en wat de nieuwe stal biedt. Je zal vast de juiste keuze maken.

Nee bedankt inderdaad, had gekund! Maar gelukkig is dit bij mijn pony niet het geval. Daarom heb ik zo goed mogelijk proberen te beschrijven wat de nieuwe stal bied en heeft.

Verder heb ik op mijn huidige stal: stapmolen, mooie goede buitenbak en kan op een droge plek poetsen. Stapmolen zal ik wel missen :+

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:17

Persoonlijk zou ik een pony die momenteel op buut staat en bevangen is niet verhuizen naar een andere stal.
Verhuizen geeft verandering en verandering geeft meestal stress...
Stress is iets wat je bij een HB paardje juist wilt vermijden.
Omdat stress in veel gevallen een negatieve invloed heeft op de HB.

Kan begrijpen dat je je paardjes wilt verhuizen omwille van de ruimte en je beperkte dieet mogelijkheden voor je HB pony, maar is het niet haalbaar om daar mee te wachten totdat je pony weer wat gestabiliseerd is?