Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:43

Dat is schrikken ikke!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:37

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Ikke, dan schrik je je helemaal rot natuurlijk! Hopen dat het snel en mooi geneest!

Die van mij wordt straks voor de laatste keer gelaserd door Ninge Huijser. Hij is dan 5x gelaserd. Volgende week vrijdag de scan, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:03

Jeetje dat is zeker schrikken!! Gelukkig viel het mee!

Nog een tip voor de drukkere paarden: valeriaan! Ik geef het mijn brave paard met af en toe een uitspatting en ze is zoveel rustiger geworden! Scheelt echt enorm, ze moet zich nu echt even rustig houden. Het is gewoon bij de paardendrogist te halen :)

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:03

@ Mette, mijn Hip Hop krijgt nu ook Calmer van Wendal, dat komt ook van de paardendrogist, daar zit ook valeriaan in. Heb het idee dat nu ik het langer geef het bij hem ook echt effect heeft.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:13

Gelukkig nnniekje! Ik ben er erg blij mee! :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:01

Ow spannend nniekje ben benieuwd.

Ja is altijd weer schrikke bij due dame.
Been was gister bij de koot mooi helemaal dik en ze liep niet echt lekker. Savonds was het al stuk beter maar toch voor de zekerheid maar rustdag achtraan geplakt.
Baal wel ben stalle aant schilderen waardoor mn andere paard niet op stal kan en die kan niet buiten blijven staan als k met de ene wegga. En mn zadel past ook nie meer dus is nog maar even zonder zadel rondstappen.

Ik geef nou mnag van synovium maar heb gister van pharmahorse de magnesium besteld. Stukke goedkoper dus ben benieuwd of het net zo goed werkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:24

Wat een schrik Ikke!

En spannend Nniekie!

Heb nu al buikpijn voor over ales we weer zo ver zijn dat we wedstrijden kunnen en mogen starten...
En die staan pas als het goed gaat over 1,5 jaar gepland..
Als Euwe nu maar even gek heeft gedaan dan onderzoek ik de volgende dag zijn been van boven tot onder :')
Gelukkig houden ze op stal (drukke fnrs manege met 20 pension paarden) wel rekening met ons, Euwe krijgt elke dag een kruiwagen hooi voor zijn boks welke hij elke keer weer omgooid maar iedereen zet hem weer rechtop.

Woensdag komt de fysio en ze zal zijn hals even bekijken en rug los maken, ben benieuwd!

Zelf ben ik een rugpatient en ben er in mei 2015 flink afgevallen op mijn onderrug/rechterbil.
Hier gewoon lekker mee doorgelopen en elke keer een fysio bezoek uitgesteld, paardrijden ging met ups en downs wat betreft klachten.
Euwe op rust en de pijn werd een stuk minder, vorige week een aantal keer het paard van een stal genoot gereden en prompt weer veel last.
Gisteren bij de manueel therapeut geweest en behandelen is goed nodig...
Nu blijkt dus dat o.a. mijn stuitje scheef stond waardoor ik mijn rechterbil bent gaan ontlasten (paar maanden terug de zadelmaakster geweest en die vond dat mijn zadel ook scheef was)
Toen ik het er over had dat het paard nu met een peesblessure staat had zij het er over dat mijn scheefheid ook wel te maken kon hebben met die blessure...
Zal dit maar even overleggen met de fysio van het paard of Euwe erg scheef is of vast zit oid...
En of het uiteindelijk een 1+1+1+1= verhaal blijkt te zijn.
Voelde me er niet echt heel erg comfie bij...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:10

aggg erg lief dat iedereen dan even meedenkt en zorgt dat hij bij zn hooi kan komen.

1+1= idd 2

fries had peesblessure lv maar zn rechter achterbeen gebruikte hij niet goed. een cranio laten komen die hem weer in balans heeft gezet en blessure werd beter en beter.

bij mug die heeft 1,5jaar geleden 2 aderlijke bloedingen gehad. in revalidatie trof ik der veel aan met der been op rust. nou heeft ze la een peesblessure. paarden werken op de benen kruislings. dus lv heeft vaak met iets ra te maken.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:36

Ook al het 1 en ander meegemaakt dus..
Paarden...

Ja vind het ook super zoals ze mee denken!

Hij is als 2,5 jarige door het draad heen gegaan (hele vetlok lag er gedeelte af, peesschede lag open..) en is daar aan geopereerd, zelfde been als deze blessure.
Dierenarts denkt niet dat daardoor zijn been minder sterk is geworden...
Hij heeft in het eerste jaar onder het zadel veel moeite gehad met de rechter galop alsmede met rechts inbuigen.
Tevens vond ik hem met name in het eerste jaar zijn operatie been iets anders afrollen (beetje schokkerig).
Zijn rug is een aandachtspunt (week) en hij heeft wat last van slappe knieën.
Geen makkelijk paard om te trainen maar als ik zie wat geen training doet met zijn lichaam durf ik wel met een gerust hart te zeggen dat ik goed bezig was.
Werk hem meer op een klassieke manier en ook aan de hand/lange teugel.

Ga meer en meer naar overbelasting denken en minder aan acuut trauma.
Al komt daar de locatie weer niet mee overeen.
Kan best zijn dat de pees al wat minder was en door een trap (geen beschadiging op de huid gezien) of misstap een klap heeft gehad.

En zo blijven we piekeren..

Iemand het stuk "Het fundament van de Fries " van drs. W. A. Haytema gelezen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:06

Ja helaas wel en dat is nog nieteens de helft.

Hmmm dat zou er miss toch best wel eens mee te maken kunnen hebben.
Staat hij op ijzers? Vraag anders eens aan je smid of hij wat kan spelen met het afronden(goede opzet opt ijzer zodat hij makkelijk afrolt en de ijzers een iets ronde rand dat afrollen echt makkelijk maakt. )

Nou zijn friezen zeker niet de makkelijkste paarden om te trainen en moet je behoorlijk wat aan doen om ze op de juiste manier aan het lopen te krijgen.

Ken het stuk nog niet ben er wel benieuwd naar

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:10

Bah, gisteren zo'n 15 minuten gestapt en daarna in de coolpacks gezet, been was dun na het stappen, iets gevulder dan zijn goede been, maar niet schrikbarend. Na het koelen traumeelgel erop gesmeerd en toen ik zo'n 10 minuten daarna aan zijn pees voelde was die helemaal aan het gloeien :( Kan dit een reactie zijn op het koelen? Meestal blijft zijn been wel even goed koud na het koelen.

Benieuwd hoe het vandaag eruit ziet..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:08

Kan wel geloof ik, door het koelen stimuleer je de bloedsomloop, lichaam stuurt er meer bloed naartoe waardoor het weer op kan warmen. Als je erg twijfelt zou ik het gewoon navragen bij de dierenarts. :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:56

nnniekje schreef:
Bah, gisteren zo'n 15 minuten gestapt en daarna in de coolpacks gezet, been was dun na het stappen, iets gevulder dan zijn goede been, maar niet schrikbarend. Na het koelen traumeelgel erop gesmeerd en toen ik zo'n 10 minuten daarna aan zijn pees voelde was die helemaal aan het gloeien :( Kan dit een reactie zijn op het koelen? Meestal blijft zijn been wel even goed koud na het koelen.

Benieuwd hoe het vandaag eruit ziet..

Volgens mij doet de traumeel dit! Heb ik ook vaker ervaren! Probeer maar eens op een andere plek of smeer het maar eens op jezelf..

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:14

Ga het proberen! Gisteren heb ik er Compagel opgesmeerd na het koelen en toen ging het ook na 10 minuten een beetje gloeien, maar dat was na 5 minuten al een stuk minder, is denk ik idd reactie door het smeermiddel.

Ga het vrijdag allemaal vragen! Ze komen tussen 12 en 14 uur.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:12

Enenenenenen wat hadden ze te vertellen?

Vanaf waneer zijn jullie de galop wr weer bij gaan pakken?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:32

AmFe; ik gebruik het zelf ook wel eens, maar nog nooit gehad dat het ging gloeien! Bij mijn paard heb ik dat idee ook niet.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:36

Super goed nieuws! Niets meer te zien op de scan. Het verschil in dikte tussen de benen is een klein beetje bindweefsel. Dit zit rond de pees. Dit kan nog wegtrekken. Nu met gezond verstand weer rustig op gaan bouwen met af en toe stukje draf erbij en kijken of het klinische beeld niet veranderd. Daarnaast voorlopig nog wel koelen na de arbeid en smeren met traumeel was ook goed. Ben wel blij dat de ontsteking nu helemaal weg is. Over 3 weken heb ik vakantie, dus tot die tijd zal ik er nog niet heel veel op zitten, voorlopig alleen de weekenden als mijn vriend thuis is en dan Doordeweeks maar nog blijven stappen. Blij dat er iig geen schade meer is, nu hopen dat hij zich goed houdt met opbouwen! En een beetje braaf is :) voorlopig nog geen galop omdat dan te veel gewicht op het been komt dit kan tot 2.5 keer het lichaamsgewicht zijn.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:09

Wauw wat een goed nieuws!! :D Nu rustig aan verder op bouwen. Heerlijk zeg! :)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:56

Super nieuws nnniekje!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:47

Dank jullie wel ! Ja ben echt superblij. Geeft zo'n fijn gevoel. Blij dat ik ook heb gekozen voor de lasertherapie, dit heeft de ontsteking toch wel geholpen sneller weg te trekken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:05

Mag ik vragen wat dat kost? Mag ook per pb hoor :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:09

Ik ben ook heel benieuwd naar die kosten als je dat wilt vertellen.
Mijn paard weer terug bij af en kreupel. Raak er echt flauw van...

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:15

Ja dat kan ik me voorstellen sunshine! Ik stuur je ff pb.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:46

nnniekje schreef:
Ja dat kan ik me voorstellen sunshine! Ik stuur je ff pb.

Bedankt!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:20

Bleg die van mij heeft een dikke achterkogel.. Sinds gisteren, het lijkt ook iets warm en met stappen en koelen wordt het maar heel minimaal dunner... Vandaag begonnen met ontstekingsremmer en morgen de da maar bellen pff.. Wat kan dat nou zijn.. Hij heeft niet gek gedaan met mij erop ofzo in de paddock staat hij op 2 bij 2... Hij loopt er op een rechte lijn in draf niet kreupel op. Op de volte niet gekeken ivm zijn pees.

Het lijkt echt op een stalbeen zo dik pff zo poedersuiker.