Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Passowa

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:12

het gezicht van de smid was ook geweldig :Y) hij schatte ongeveer zo'n 5 à 6 maand dat ie niet meer bekapt is
paard is heel wat centimeters kwijt :P

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:13

*\o/* Goed werk Passowa!

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:18

thx :D wel zou ie nog dringend een tandarts en dierenarts moeten zien, maar daarin kan ik ze vast niet overtuigen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:22

Tandarts . velen komen gratis of tegen beetje voorrijdkosten controle doen . Dan kun je daarna nog beslisssen hem te laten behandelen . Mijn tandarts maaktte altijd een nieuwe afspraak voor behandeling

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:32

Wat fijn Passowa! Paard zal je dankbaar zijn. :D

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:08

zal het tandarts-project morgen eens bespreken met m'n buurmeisje aangezien onze paarden ook allebei een controle moeten krijgen deze zomer, misschien kunnen we het ineens combineren :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:32

Super passowa +:)+ Gaaf zeg dattie weer in het rond draaft!

nombrado schreef:
Wie heeft er hier een ruin van 32 jaar oud?

Ik ken er alleen één van 33, mag dat ook? En die heeft geen ijzers en ziet er ook niet uit alsof hij voor TWH speelt :Y)

Arabesk schreef:
Ik krijg sterk het gevoel dat als iedereen hier zegt dat het gras groen is, jij hard roept dat het blauw is.

Heiligschennis! Suleilitha had al blauw gras!

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:32

Ik moet hier eens even het een en ander vragen, want ik geloof dat ik er helemaal niks meer van snap. :=

Kijk, mijn paard staat onbeslagen, en daar ben ik altijd tevreden over geweest, nooit reden tot ijzers eronder gezien.
Echter de laatste tijd zijn ze, ik vermoed door de vele regen = natte weide, heel hard aan het slijten. Het kleinste buitenritje is al teveel. Tenminste, dat dacht ik. Volgens de da, mogen ze namelijk absoluut niet op de zool lopen ivm met kneuzingen door steentjes? Paardlief loopt nu met een voorhoef, met een paar cm ook op de zool, om het zo maar te zeggen.
Maar bij paard natuurlijk begrijp ik dat dat hoort? En weer niet erg is? Ook niet als je over asfalt rijd? Maar wanneer zijn die hoeven nu te kort? Kunnen jullie mij het mischien uitleggen want ik doe mijn best om paardlief goed te verzorgen, maar met zoveel tegenstrijdige informatie snap ik er inmiddels de ballen van. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:40

Je krijgt tegenstrijdige informatie omdat er heel veel verschillende visies zijn :Y) Naar mijn idee is de hoefwand pas te kort als de zool onder de wand uit komt. De zool hoort passief te dragen. Heb je foto's van die ene hoef?

Waarom zou regen een oorzaak zijn van sneller slijtende hoeven? Lijkt me eerder dat dit aan de kwaliteit van het hoorn komt door bijv. voeding en/of huisvesting. Het heeft naar mijn idee ook niet meer geregend dan vorig jaar.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:47

Nouja, vorig jaar reed ik iedere week een dagtocht (let wel, door de polder).
Dit jaar loopt ze na iedere rit deels op de zool en is het weer 2 maanden wachten...

Nu aan de voorkant loopt de hoefwand in zo verre met een ronding, dat er nog maar weinig van over is. De hoefwand aan de zijkant van de hoef draagt nog wel.

Nu door de regen word de wei nat, hoeven nat, hoeven zachter, meer slijtage? Zoiets dacht ik. Ze hebben een liksteen van paardnatuurlijk. Een paar maanden terug zag ik haar een keer poep eten, en af en toe zand, we voeren nu iedere dag ook zo'n pavo summerfit koek. Geloof (voor zover ik dat kan controleren) dat ze het nu niet meer doet.

Wat ik niet snap is dat ze het voorgaande jaren WEL prima deden, nooit commentaar van DA of hoesmid, gewoon op hooi en een liksteen, en dat het nu niet goed is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:28

Heb je nu nog steeds alleen hooi en een liksteen?

Vorig jaar was de zomer veel natter. Ik geloof niet dat de hoeven zachter worden door een beetje regen.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:32

Hhmm tja ik weet niet waar het anders aan kan liggen.

Ze heeft gras (hadden ze natuurlijk altijd al), 's nachts op de paddock met hooi, een liksteen is er, word gebruikt, afgelopen winter heeft ze ook nog kuil gehad, en nu krijgt ze dus ook nog een pavo summerfit koek erbij.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:33

Als je voor de vit/min gaat zou ik eerder een goed supplement bijgeven, die koeken barsten van de suiker.
Loopt je paard gevoelig? Aan de voorkant een ronding afslijten is fijn voor de breakover. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:38

Gimli_ schreef:
Als je voor de vit/min gaat zou ik eerder een goed supplement bijgeven, die koeken barsten van de suiker.

Een stuk minder dan biks en gras ;)

Verder echt niks veranderd Gipsy? Geen andere routes (ander terrein) ofzo?

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:01

Nee, we hebben een poos geprobeerd om af en toe over asfalt te draven, maar daar zijn we snel mee gestopt, het zou de hoeven beter maken volgens sommigen maar vond het drie keer niks...

Ze loopt niet gevoelig nee, het enigste waar ik eigenlijk een probleem mee heb is dat de zool dus ook op het asfalt komt. Dan denk ik zag ik dat vorig jaar dan niet? Was dat toen ook? Volgens mij dus niet. En ik heb mij altijd laten vertellen dat het heel slecht is als de zool meedraagt, ivm kneuzingen oid?

Ben idd voor pavo summerfit gegaan, omdat paardlief fit genoeg is maar blijkbaar niet alle vitamines binnenkrijgt zo. En omdat er dus minder suikers in zouden zitten. Voer nu trouwens ook hier en daar stro bij, dit eten ze graag. Schijnt ook goed voor de darmen te zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:08

Kneuzingen van asfalt? :Y)

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:11

Als er een steentje op het asfalt ligt dan zou dat een kneuzing veroorzaken. Is mij verteld.

Maar volgens jou is een hoef dus pas te kort als de hoefwand ook niet meer passief meedraagt? Kan dat dan???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:18

Ehh ja, dat kan. Maar dan loopt je paard wel kreupel.

Steentjes op pad/asfalt heb ik niet zo'n last van hoor. Heb je weleens kneuzingen bij je paard gezien dan? Ik neem aan dat je na je rit de hoeven even nakijkt en dat je merrie wellicht ook aangeeft als er wat is onderweg?

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:20

Nog nooit kneuzingen gezien nee, ze loopt prima op alle soorten ondergrond, pijn heeft ze nooit maar ik wil het natuurlijk niet zo ver laten komen. Ik ben zo bang dat het echt te kort word, en dat ze dan met zere voeten staat. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:25

Nee natuurlijk wil je dat niet. Maar maak je je nou zorgen om wat je van iemand hebt gehoord of omdat je paard aangeeft dat er wat is? Als je merrie gewoon loopt, wat is dan het probleem? :o

En dat is dus mijn visie he... een ander zal er vast anders over denken.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:37

Tja, als een da je verteld dat dit toch absoluut niet goed is, dan ga je toch wel even twijfelen. Dus jij zegt, gewoon rijden, als paard regelmatig loopt, graag loopt, geeft het niks dat de zool meedraagt?
En hoe zit het dan met de voorkant van de hoef? De hoefrand mag dus slijten, maar niet tot de witte lijn toch?

Zal morgen wel even foto's maken, dan is het allemaal duidelijker. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:40

Gypsy schreef:
En hoe zit het dan met de voorkant van de hoef? De hoefrand mag dus slijten, maar niet tot de witte lijn toch?

Klopt :) En ook dat is weer mijn mening, kan best zijn dat anderen argumenten hebben voor het tegendeel :)
Het is ook mijn mening dat veeartsen niet heeeel veel weten over paardenhoeven...

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:47

Oké :)

Nou morgen maar eens foto's maken dan. :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:23

Gypsy schreef:
Tja, als een da je verteld dat dit toch absoluut niet goed is, dan ga je toch wel even twijfelen. Dus jij zegt, gewoon rijden, als paard regelmatig loopt, graag loopt, geeft het niks dat de zool meedraagt?

Zal morgen wel even foto's maken, dan is het allemaal duidelijker. :+

Ben benieuwd naar de foto's, buitenkant vd zool hoort mee te dragen ( imo :D ) Daarnaast als ze goed loopt, zou ik me niet zoveel zorgen maken :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:48

Ik heb ook af en toe dat de randjes van m'n zolen (nou ja die van m'n rosje dan) op alle ondergronden de grond raken. Op zand natuurlijk sowieso. Ben ook heel benieuwd naar foto's, ergens denk ik dat Gipsy misschien de waterlijn bedoelt.