Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:18

opala schreef:
Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan. Heb niks te verliezen. Geef geen cursussen. Verdien er geen brood mee.

Degenen welke beweren dat het toepassen van de methode niet kan zonder controle van een hoefsmid of bekapper, geven eigenlijk toe dat ze steeds bevestiging nodig hebben. Het toont dat je eigenlijk nooit zeker van je zaak bent. Hoe je paard gaat en staat, zou genoeg bevestiging moeten zijn.

Ken je de uitdrukking "het oog van de meester maakt het paard vet''? Daarmee wordt bedoeld dat menigeen ziet wat hij/zij WIL zien. En dat je iemand kritisch mee laat kijken heeft niets met onzekerheid te maken, sterker nog, als je nooit een een objectieve spiegel voorgehouden krijgt dan groei je niet meer in je ontwikkeling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:18

opala schreef:
Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan. Heb niks te verliezen. Geef geen cursussen. Verdien er geen brood mee.

Degenen welke beweren dat het toepassen van de methode niet kan zonder controle van een hoefsmid of bekapper, geven eigenlijk toe dat ze steeds bevestiging nodig hebben. Het toont dat je eigenlijk nooit zeker van je zaak bent. Hoe je paard gaat en staat, zou genoeg bevestiging moeten zijn.

Daar ben ik het niet mee eens. Zelfs nu mijn bekapper al jaren niets heeft toe te voegen aan het onderhoud dat ik aan de hoeven doe, vind ik het toch belangrijk om controle te houden. Niet voor mezelf, maar voor mijn paarden. Paarden passen zich namelijk erg makkelijk aan, ook aan iets wat verkeerd is... uiteindelijk kan dit wel voor schade zorgen, die pas later aan het licht komt, maar onomkeerbaar is (bijv. slijtage aan botten). De gang van je paard hoeft dus niet direct te veranderen als je een klein beetje de verkeerde kant op gaat, maar kan uiteindelijk wel voor problemen zorgen... dit ben ik liever voor, en dus kies ik voor controle, dat heeft niets met mijn zelfvertrouwen te maken, maar puur met de zorg voor mijn paarden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:25

Controle blijft altijd belangrijk, hoe je het ook bekijkt. Één van mijn pony's heb ik opgevangen nadat hij verwaarloosd is geweest (sta achter een politiebureau, dan krijg je dat Haha!). Hij heeft behoorlijke bokhoefjes en daar begin ik zelf dan ook echt niet aan. Als je je verstand een beetje gebruikt is deze discussie eigenlijk niet zo nodig Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:31

Ik zou zelf best durven onderhouden aan een bokhoef, of bij welk ander hoefprobleem dan ook. Ik ga echter niet zelf een diagnose stellen, of zelf maar een begin maken. Dat laat ik liever aan een prof. over. Onderhoud is iets anders, dat is enkel het bijhouden van het werk van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:32

En nu kan ik me ook niet meer inhouden... Haha!

opala schreef:
In ieder geval gun ik elk paard een eigenaar welke zelf de hoeven onderhoudt.

Wat een Misselijk opmerking!

Ik gun elk paard een eigenaar die doet wat t beste is voor zijn of haar dier!

Wat dat ook mag zijn! Zolang het welzijn van hun paard voorop staat, wie ben ik dan om te (ver)oordelen? En dat is nu juist wat mij tegen de borst stuit van een aantal mensen (dus niet alle!) die NB aanhangen...zij veroordelen mensen die paarden op ijzers laten lopen. Getver! Bah! Wat geeft hen t recht dat te doen?

Mijn merrie staat op ijzers voor, zij kan niet zonder. Mijn ruintje gaat ook op ijzers voor, zijn zólen zijn zo dun dat elk steentje zeer doet...en nee, trainen op t harde helpt niet!!! Dat zijn we nl. al vanaf zijn geboorte bijna 3,5 jaar geleden aan t doen... In de ogen van NB-ers is mijn manier wellicht niet goed, maar wat geeft hen in hemelsnaam het recht mij te veroordelen omdat ik doe wat na grondige zelfstudie, heel goed kijken naar mijn paarden en vele adviezen t beste lijkt? Voorlopig lopen mijn paarden súper, zijn zowel de stand als de kwaliteit van de hoeven perfect, alleen dat ene erfelijke mankementje van dunne zolen...

Laat een iedere zn waarde zeg!!!

Even wat betreft de beginpost: ik vind de workshop hoefonderhoud stúkken beter klinken dan cursus natuurlijk bekappen! En wat betreft 't nationale A&A afzeik topic': Ik denk dat A&A er verstandig aan doen zich vooral met hun eigen business bezig te houden, anderen in hun waarde te laten en zich niet als ware zieltjeswinners op te stellen. Ik denk dat ze dan op véél meer respect kunnen rekenen dan op de wijze waarop zij momenteel bezig zijn.

En dan nog mijn mening:
Elk paard en elke eigenaar is verschillend. Wanneer de eigenaar goed naar zijn paard luistert en goed onderzoekt wat de mogelijkheden zijn, dan is dat helemaal perfect! Per paard zal de juiste oplossing verschillen, maar hee....er zijn meer wegen die naar Rome leiden! En als we uiteindelijk allemaal Rome (en gezond en goed lopend paard!) bereiken, wat heeft t dan voor nut elkaar zo aan te vallen...anders dan wellicht de eigen portomonnee proberen te vullen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:33

Hoe weet je dat jouw controleur op z'n beurt gecontroleerd wordt Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:34

Angela schreef:
Ik zou zelf best durven onderhouden aan een bokhoef, of bij welk ander hoefprobleem dan ook. Ik ga echter niet zelf een diagnose stellen, of zelf maar een begin maken. Dat laat ik liever aan een prof. over. Onderhoud is iets anders, dat is enkel het bijhouden van het werk van een ander.

Ja, een beetje randjes schaven doe ik wel, maar hij heeft echt problematische hoeven en het wat grotere werk laat ik lekker aan de smid over. Dan komt ie maar wat vaker langs. Diertje heeft ook last van zijn hoefstand, dus daar ga ik dan niet verder aan zitten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:35

skippy1 schreef:

Wat dat ook mag zijn! Zolang het welzijn van hun paard voorop staat, wie ben ik dan om te (ver)oordelen? En dat is nu juist wat mij tegen de borst stuit van een aantal mensen (dus niet alle!) die NB aanhangen...zij veroordelen mensen die paarden op ijzers laten lopen. Getver! Bah! Wat geeft hen t recht dat te doen?

Mijn merrie staat op ijzers voor, zij kan niet zonder. Mijn ruintje gaat ook op ijzers voor, zijn zólen zijn zo dun dat elk steentje zeer doet...en nee, trainen op t harde helpt niet!!! Dat zijn we nl. al vanaf zijn geboorte bijna 3,5 jaar geleden aan t doen... In de ogen van NB-ers is mijn manier wellicht niet goed, maar wat geeft hen in hemelsnaam het recht mij te veroordelen omdat ik doe wat na grondige zelfstudie, heel goed kijken naar mijn paarden en vele adviezen t beste lijkt? Voorlopig lopen mijn paarden súper, zijn zowel de stand als de kwaliteit van de hoeven perfect, alleen dat ene erfelijke mankementje van dunne zolen...

Laat een iedere zn waarde zeg!!!

Even wat betreft de beginpost: ik vind de workshop hoefonderhoud stúkken beter klinken dan cursus natuurlijk bekappen! En wat betreft 't nationale A&A afzeik topic': Ik denk dat A&A er verstandig aan doen zich vooral met hun eigen business bezig te houden, anderen in hun waarde te laten en zich niet als ware zieltjeswinners op te stellen. Ik denk dat ze dan op véél meer respect kunnen rekenen dan op de wijze waarop zij momenteel bezig zijn.

En dan nog mijn mening:
Elk paard en elke eigenaar is verschillend. Wanneer de eigenaar goed naar zijn paard luistert en goed onderzoekt wat de mogelijkheden zijn, dan is dat helemaal perfect! Per paard zal de juiste oplossing verschillen, maar hee....er zijn meer wegen die naar Rome leiden! En als we uiteindelijk allemaal Rome (en gezond en goed lopend paard!) bereiken, wat heeft t dan voor nut elkaar zo aan te vallen...anders dan wellicht de eigen portomonnee proberen te vullen?

Dat jij zo aangebrand reageert, zegt alleen maar dat je misschien ergens een beetje schuldgevoel hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:39

skippy1 schreef:

opala schreef:
In ieder geval gun ik elk paard een eigenaar welke zelf de hoeven onderhoudt.

Het klinkt alsof je dit al een tijdje kwijt wilt... Vork

En ik gun een paard beide Lachen

Natuurlijk is er aan een paard dat op ijzers staat weinig zelf bij te houden. Kennis over de hoef, en wanneer in te (laten) grijpen, lijkt wel belangrijk. Ik ken mensen genoeg die paarden met een los ijzer gerust nog een week laten doorlopen, want ach, de smid is er dan toch weer. Net als dat mensen een scheurtje laten voor wat het is. Als ieder paard een eigenaar heeft met enige basiskennis over hoeven, dan worden de meeste paarden daar echt wel beter van.

Dat betekend niet dat iedereen zelf moet gaan vijlen (al zou dat in veel gevallen waarbij het paard onbeslagen loopt wel verstandig zijn (denk hierbij aan kleine! scheurtjes)), maar wel dat iedereen weet wanneer het verstandig is om de smid toch maar eerder te laten komen...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:43

Probleem met ijzer (NIET aanvallend Haha!) is dat het niet zo heel veel zin heeft de smid eerder te laten komen. Als je hem erg vaak laat komen komen de nagelgaten te dicht bij elkaar en scheurt het alleen maar meer uit. Plakijzers zijn dan wel fijner, hoewel die minder stevig schijnen te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:44

Aangebrand? ROFL Verre van hoor! En een schuldgevoel? Geen idee waarom ik dat zou moeten hebben.... Verward
Heb gewoon heel rustig mijn mening gegeven! Hee enne...dat ik een paard een eigenaar gun die doet wat t beste voor m is...betekent niet dat daar geen zelf onderhouden van de hoeven bijhoort! Ik sluit niemand uit...dit itt de post van Opala... Knipoog En dat is ook gelijk t oogkleppengedrag dat een aantal NB-ers vertonen...enkel hun ding is in hun ogen goed... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:47

Precies Angela en wat jij schrijft is precies wat ik bedoel met een weloverwogen keuze etc. Zolang mensen een wel overwogen keuze maken, wie ben ik dan er iets van te zeggen! En natuurlijk zijn er mensen die dat niet doen, dat hou je altijd...
Daarnaast: zelf elke dag de hoeven goed inspecteren en wanneer nodig een smid laten komen vind ik ook aardig zelf onderhoud! Knipoog

Waar ik over struikel is dat mensen die heel bewust voor t een of ander kiezen af en toe echt compleet afgefikt worden door mensen die er anders over denken...
Laatst bijgewerkt door Jessica op 03-07-08 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:48

Skippy: Jij bent het er dus mee eens dat NB in veel gevallen goed werkt, maar je bent ertegen dat dit je opgedrongen wordt als zijnde de enige juiste methode, heb ik dat goed samengevat?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:49

Angela schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Zelfs nu mijn bekapper al jaren niets heeft toe te voegen aan het onderhoud dat ik aan de hoeven doe, vind ik het toch belangrijk om controle te houden. Niet voor mezelf, maar voor mijn paarden. Paarden passen zich namelijk erg makkelijk aan, ook aan iets wat verkeerd is... uiteindelijk kan dit wel voor schade zorgen, die pas later aan het licht komt, maar onomkeerbaar is (bijv. slijtage aan botten). De gang van je paard hoeft dus niet direct te veranderen als je een klein beetje de verkeerde kant op gaat, maar kan uiteindelijk wel voor problemen zorgen... dit ben ik liever voor, en dus kies ik voor controle, dat heeft niets met mijn zelfvertrouwen te maken, maar puur met de zorg voor mijn paarden.

Op zeker ogenblik slijten de gewrichten van alle paarden en geen controleur die dat staande kan houden of herstellen.

En hoe weet jij wanneer de controles elkaar voldoende opvolgen, zodat je paard verschoond blijft van enig gebrek. Voorkomen kun je gewoonweg niet alles, dat is een zekerheid die je wel hebt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:50

skippy1 schreef:
En dat is ook gelijk t oogkleppengedrag dat een aantal NB-ers vertonen...enkel hun ding is in hun ogen goed... Clown

Alleen hebben we geen oogkleppen op wanneer we ons paard bekappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:51

Bijna Yinari: ik vind t heel fout dat t opgdrongen wordt! Verder denk ik dat er meerdere manieren zijn die in veel gevallen goed kunnen werken, dus niet alleen NB, er is veel meer! Per paard zal verschillen wat t beste werkt. Kan dus zijn dat ik voor t ene paard idd NB goed zou vinden en voor t andere helemaal niet! Evenzo met TB en ijzers... Voor mijn paarden is NB uit den boze!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 03-07-08 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:51

skippy1 schreef:
Precies Angela en wat jij schrijft is precies wat ik bedoel met een weloverwogen keuze etc. Zolang mensen een wel overwogen keuze maken, wie ben ik dan er iets van te zeggen! En natuurlijk zijn er mensen die dat niet doen, dat hou je altijd...
Daarnaast: zelf elke dag de hoeven goed inspecteren en wanneer nodig een smid laten komen vind ik ook aardig zelf onderhoud! Knipoog

Waar ik over struikel is dat mensen die heel bewust voor t een of ander kiezen af en toe echt compleet afgefikt worden door mensen die er anders over denken...

Wanneer is het nodig en wanneer niet????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:52

opala schreef:
skippy1 schreef:
En dat is ook gelijk t oogkleppengedrag dat een aantal NB-ers vertonen...enkel hun ding is in hun ogen goed... Clown

Alleen hebben we geen oogkleppen op wanneer we ons paard bekappen Haha!

Godzijdank dan niet! Een aantal NB-ers zouden zo echter ook af mogen laten wanneer ze niet aan t bekappen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:54

opala schreef:
skippy1 schreef:

Wanneer is het nodig en wanneer niet????

Ik denk dat de paardeneigenaar dat heel goed zelf in kan schatten, net als jij in kan schatten wanneer je jouw paarden weer moet veilen...

Wat probeer je te bereiken met deze post? Weer iemand onderuit halen? Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:55

Volgens mij probeert Opala helemaal niemand onderuit te halen, zo vat ik haar posts in ieder geval totaal niet op. En ik denk dat jij dat misschien ook iets minder moet doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:59

Yinari: Vandaar ook mijn vraag aan Opala, ik zeg niet dat ze t doet, ik vraag t alleen! Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:02

Het laatste wat ik wil doen, is iemand onderuit halen. Wanneer het zo is overgekomen, spijt mij dat.

Ik hou het voor gezien in dit topic, mijn werk begint er onder te lijden en straks kan ik mijn paard niet betalen.

Ik wens iedereen succes met zijn/haar keuze.

Tot slot: Het bekappen dient het paard!!!!!

Vriendelijke groet, Lies

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:03

@Angela:

De ‘training’, opbouw om de hoeven te harden, gaat nog wel eens in rook op. Sommige paarden zijn zo gevoelig (de hoeven worden dan door Nbers ‘ziek’ genoemd, ik noem het gewoon een hoeflederhuidontsteking van de kneuzingen) dat ze geen stap meer verzetten, of een beetje strompelen. Daar moet je dan maar doorheen om hem te helpen om de rest van zijn leven fijn ijzerloos te houden.

Het gebeurt wel eens dat zo’n paard hoefbevangen raakt, of gewoon amper meer groeit van de pijn. NB gaat ervan uit dat zodra de hoef afslijt, de straal bij de grond komt en dat er dan door een zgn. sensor een seintje afgegeven wordt aan de hersenen zodat de hoef gaat groeien.

Ten eerste groeien sommige hoeven niet of nauwelijks met pijn/stress, en ten tweede zijn die straalsensoren flauwekul, noem één medisch onderbouwd onderzoek waarin bewezen wordt dat die dingen daar zitten...
Hoe meer de pompwerking van de straal tot zijn recht komt, hoe beter de doorbloeding, hoe meer groei. Dat wel. Maar pijn=verminderde beweging=verminderde doorbloeding=minder groei. Dan nog een zooitje stress erbij en voilá.

Helaas lees ik wel eens dingen als: “Daar moet hij doorheen, gewoon veel trainen op het harde dan bevorder je de groei”. Ik vind het geen prettig idee dat mensen hun paard over het harde slepen terwijl ze pasje voor pasje strompelen van de pijn. Dus dan is het inderdaad hoefschoenen aantrekken (duur grapje... Vooral als je bedenkt dat de hoefvorm gaat veranderen) of toch weer beslaan. Ook lees ik wel eens dat het paard na een jaar nóg kreupel is.. Waar zijn we dan helemaal mee bezig?!

@Opala:
NEE, 24 uur weidegang ís niet ideaal! Je zult zien dat de weides hier in NL dermate zompig en zuur zijn dat je paard een stel weeïige flippers krijgt. Nu met zo’n droge periode springen de scheuren erin omdat de hoeven geen droogte meer gewend zijn.

Jouw paard heeft het prima. Je doet er alles aan om haar zoveel mogelijk naar buiten te laten gaan, en doordat je haar dagdelen op stal/in de paddock hebt, krijgen de hoeven niet alleen maar grasbodem te verduren, maar van alles wat. Het enige waar je mee kampt is de urine uit de stal, en de verminderde beweging. Na ja.
Het allerlekkerste is natuurlijk stal+grote uitloop op beton+paddock+land maar ja Knipoog

@Isapaardje: ik denk dat jij NB niet zo goed begrepen hebt. Je moet Isabella echt wat meer over gebroken puin heen jagen (voor de Nbers: grapje!!! Smilie erbij voor het effect: Clown ).

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:05

Isapaardje schreef:
Het gaat er hier volgens mij allang niet meer over dat NB slecht is; het gaat vooral over de manier waarop het door sommigen 'verkocht' wordt. Bloos

Precies Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:05

Helemaal mee eens! En welke wijze van bekappen t ook is! Knipoog

Werk ze! Lachen Heb hier bar weinig te doen...