Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:58

Deze foto's zijn inderdaad bij de demonstratie gemaakt op het 90 jarig bestaan van de vereniging.
Ik wilde ze eigenlijk eerst niet plaatsen omdat ik ze te heftig vond, maar eigenlijk wil ik het verschil laten zien hiermee. Het is niet bedoeld om een heftige discussie op te ruien, dit is hoe het moet volgens Cytek NL. Vervolgens hebben ze zelf de dooie poot meegenomen, ze hadden er ook één uit kunnen kiezen die beter paste bij het ijzer. Stom.

Het waren zeker geen 150 joelende hoefsmeden, ik heb er velen gesproken en stond er zelf tussen, er waren vragen die niet beantwoord werden, dat wel. Maar er stond zoveel man vooral omdat er interesse was. Ik sprak een aantal smeden die vóór de demo geïnterreseerd waren, erna niet meer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:59

Ze hebben toch verschillende maten ijzers? Waarom niet een groter ijzer gepakt dan?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:00

Dat moet je niet aan mij vragen, er werd her en der geopperd om een grotere maat te pakken, maar toen werd deze er al onder geslagen. Dit was volgens hun de goede maat.

Ik moet rennen, duty calls..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:10

Euh gaan we nu lopen schelden op de gediplomeerde smeden?
Heb eigenlijk geen idee waarom dit in een cytek-disussie naar voren toe wordt gehaald maar ja.
Ik vind je nog al makkelijk zeggen dat jonge smeden zich niet meer verder verdiepen in het vak na het behalen van het diploma Bart6699, ken meerdere smeden waaronder mijn eigen vriend die ervoor gekozen hebben om veel meer van het vak te leren na het behalen van het diploma.
Ze hebben zich aan gesloten bij een smid die naast een oud hoefsmid leraar ook nog eens voorzitter is geweest van de vereniging en een veel gevraagt spreker op hoefsmid lezingen, van deze man valt zoveel te leren dat mijn vriend deze kans met beide handen heeft aangegrepen.

Het ontleden van dode poten is iets wat hier dus wel gedaan is, voor de klant is er een speciaal bewerkte dode poot die open klapt zodat het gemakkelijk is om de klant te laten zien waar alles loopt in het onderbeen.
Maar als cytek dit zo goed doet hoe komen ze er dan bij dat het hoefbeen rust op de zool terwijl alle andere "stromingen" beweren dat het hoefbeen in de hoef hangt.
In hoeverre heeft cytek zich dan wel verdiept in de werking van alles in het paardenbeen?

Dan de kant en klare ijzers die deze smeden bestellen bij de fabriek, waarom zouden deze ijzers niet goed zijn?
Deze zijn nog wel naar de voet te vormen dus mits de smid goed werkt levert zou het paard dus ijzers hebben die goed onder het paard past terwijl het met cijtek maar de vraagt is of jouw paard op een van de 15 maatjes past en zal er volgens mij altijd aanpassingen worden gedaan aan de hoef.

No feed no horse maar dan wel een voet waarvan de vorm wordt gerespecteerd is mijn motto.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:55

@bartje
Waarom eerst een clinic volgens of een demonstratie?
je mag ook best eerder je mening geven.
Als je een beetje verstand hebt van de paardenhoef snap je dat een ijzer niet zo op de hoef hoort te liggen.
Want ik begrijp dat cytek dus was uitgenodigd en dit dus DE cytek manier is.
(imo dus dieren mishandeling)
Dat er 100 a 150 joelende smeden staan die niks met cytek te maken willen hebben zou ik toch nog even na gaan denken waarom er zoveel smeden er staan te joelen.

Helaas heb ik van dichtbij gezien hoe het cytek beslag het paardje van mijn vrienidn letterlijk naar de knoppen werd geholpen.
Uit eigen ervaring dus!
Gelukkig luisterde mijn vriendin wel naar mij en wat mijn smid te zeggen had en is er toen gelijk vanaf gegaan.

Als ik die foto's bekijk van het cytek ijzer op de hoef, begrijp ik niet dat er mensen zijn die denken dat dit goed is.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:44

Lenneke_ schreef:
Voordeel van het kunststof vind ik dat de straal ook mee draagt. Dat hebben de cyteks niet. Omdat ze beweren dat cytek helemaal naar de natuurlijke hoef is ontworpen vraag ik me af waarom de straal dan niet mee draagt

volgens mij is dat juist wel de bedoeling met cytec dat de straal ook mee gaat dragen. tenminste dat is mij uitgelegd door mijn hoefsmid

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:28

fleurbartels schreef:
Lenneke_ schreef:
Voordeel van het kunststof vind ik dat de straal ook mee draagt. Dat hebben de cyteks niet. Omdat ze beweren dat cytek helemaal naar de natuurlijke hoef is ontworpen vraag ik me af waarom de straal dan niet mee draagt

volgens mij is dat juist wel de bedoeling met cytec dat de straal ook mee gaat dragen. tenminste dat is mij uitgelegd door mijn hoefsmid

Hoe dan? Er zit niets aan het ijzer dat tegen de straal komt en de straal komt ook niet op de grond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:42

De straal hoort dusdanig lang te zijn dat ie net de grond raakt.
Dat groeit dus vanzelf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:43

En wat als je paard kreupel loopt als ie op de straal loopt?
Moet ie daar dan ook aan "wennen"?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:45

Dan laat je hem iets korter Haha! , maar dan zal hij net zo hard weer aangroeien tot ie de grond weer raakt Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:46

Paard bij ons op stal loopt zonder ijzers. Maar zodra de straal de grond raakt loopt ie meteen niet goed meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:47

Persoonlijk zou ik dan eens kijken of er in de voet iets niet helemaal jofel zit.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:52

Lenneke_ schreef:
Maar het ijzer op die foto zit toch echt aan de hoef.

Ik ben het er mee eens dat de zool ook een dragende functie heeft. Maar de zool is ook flexibel en een ijzer niet. Dus als je een ijzer onder de hoef slaat dat ook een stukje over de zool loopt lijkt het me dat je kneuzingen krijgt aan de randen van het ijzer.

Straal draagt wel mee met Cytek Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:58

dust schreef:
CherokeeChum schreef:
Plinge tevreden gebruikers zijn op de vingers van 1 hand te tellen,het topic beloopt 29 pagina's?!

Misschien komt dat wel omdat zij wel beter weten. En dit voor hun genoeg is.

Diegene die anti zijn roepen altijd harder om zo te proberen hun gelijk te halen. En iemand die al wel is overtuigd, vindt dit niet belangrijk meer.

Ik ben een TEVREDEN gebruiker, die ook paarden heeft die GEEN problemen hadden met hun hoeven. En ook een merrie met platte voeten, die het op CYTEK beter doet. Verder had zij een scheur tot aan de kroonrand, die geen enkele traditionele hoefsmid eruit kreeg.
( Zij was negen toen ik haar kocht- nu 21-, en liep haar hele leven al in een soort natuurgebied. En mijn dierenarts wilde haar afkeuren op die scheur)
En nu met cytek is hij al een heel stuk uitgegroeid.
Waarom zou ik dan weer over gaan op traditioneel.

En waarom zou ik me dan druk maken om al die schreeuwers, die vaak niet eens zelf ervaringen hebben??

We zien over 5 jaar wel hoe het gaat en wie er gelijk had.

groetjes van een tevreden gebruiker.

Mee eens, en hier nog een tevreden gebruiker en bij mij op stal staat nog een andere tevreden gebruiker Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:27

Bij Anouar raakte de straal echt niet de grond met de cyteks eronder.
Alleen toen ze zo dun waren als scheermessen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:07

Lenneke_ schreef:
Hoe dan? Er zit niets aan het ijzer dat tegen de straal komt en de straal komt ook niet op de grond.

DubbelDun schreef:
De straal hoort dusdanig lang te zijn dat ie net de grond raakt.
Dat groeit dus vanzelf.

juist dat bedoelde ik Knipoog

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:09

Lenneke_ schreef:
Bij Anouar raakte de straal echt niet de grond met de cyteks eronder.
Alleen toen ze zo dun waren als scheermessen

waarschijnlijk om dat ze nog niet genoeg gegroeid waren om de grond te raken... (?). jij hebt toch ook niet zo heel lang cyteks gehad?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:11

Nee, maar hij is wel altijd natuurlijk bekapt. Dus er is jaren niets van de straal af gehaald

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:20

mmm kan zijn doordat het ijzer dikker is, iet verhoging en daardoor de straal de grond (nog) niet raakte....

waarschijnlijk was dat later wel gebeurt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:21

Maar ik ben blij dat ik daar niet op gewacht heb. Dikke pezen vind ik toch geen goed teken

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:22

nee daar ben ik het met je eens en tegen dat probleem loop ik zelf ook op. groetjes!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:14

Bij paardje van me vriendin zat een deel van de straal onder het ijzer verstopt..

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:39

Hoe kan dat?? Dan was het toch niet de juiste maat.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:45

Volgens de smid wel Lachen
Dit was volgens hem de Cytek manier.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:45

CherokeeChum schreef:
Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?

Bij een traditioneel ijzer heb je helemaal geen ondersteuning van de zool en kan de zool lekker doorveren.
Hierdoor ontstaan er uitgerekte weefsels en daar loopt een paard weer lekker soepeltjes op.
Als een paard met cytek is beslagen dan zie je de uitgroei van het beschadigde weefsel als rode vlekken in de zool.
Hier kicken de traditionele hoefsmeden dan weer van en die beginnen te roepen dat het zool kneusingen zijn.
Paardeneigenaar in de stress, want het paard is beter gaan lopen maar de traditionele hoefsmid zegt dat het kneuzingen zijn.
En zo heeft de traditionele smid weer een klantje terug gescoort.

CherokeeChum, ik weet dat je een lange tijd hoefsmid bent en dat echt wel weet waar je over praat.
Maar om stug vol te blijven houden aan je vooroordelen, zonder je echt in het beslag verdiept te hebben dat is erg jammer.
Misschien heb je op de hoefsmeden dag de cytek demonstratie gezien en inderdaad dat was geen groot succes. Het was meer een afgang. Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar het neemt niet weg dat er nu ongeveer in Nederland tussen de 600 a 800 paarden op Cytek beslag staan en dat de meeste paardeneigenaren daar erg tevreden over zijn.
Het produkt is nu ongeveer een jaar op de markt en het ontwikkeld zich steeds sneller.
Het is geen totaal oplossing voor alle problemen, maar een goed alternatief voor probleem hoeven en paarden.
In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.

Persoonlijk ben ik het met een heleboel ideeen van je eens, zoals dat te veel paarden onnodig op ijzers staan.
ik hou meer van een paard op zijn blote voeten.
Neem eens de moeite om de ochtend of middag met een cytek clinic mee te doen, kost niets en je kan misschien je oordeel bijstellen of misschien is het een bevestiging van wat je al van het beslag vond.
Maar dan heb je tenminste de moeite genomen.
De uitnodiging staat nog steeds, ook voor arabesk.

Bartje